Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Den nutidiga vetenskapliga modellen ÄR överlag relativistisk, så det finns ingen nämndvärd dikotomi där.
Citat:
Med min (på andra tråder) trevliga sparringpartner BRT i åtanke måste jag nämna att det definitionsmässigt finns en skillnad mellan 'relativistisk objektivitet' och 'positivistisk objektivitet', som per se är tämligen olika när det kommer till innehållet.
Det får du gärna berätta mer om. Är ärligt intresserad.
Citat:
Själv opererar jag givetvis med relativistisk objektivitet, som är ett väletablerad verktyg.
Citat:
Nej, det har du faktisk inte. Du har bara påstått detta, och sen velat en del fram och tillbaka omkring det.
Jag hade ju vid det här laget hoppats på att vi var någorlunda överens om att den fysiskalistiska/empiristiska modellen är i grunden en värdering. Dvs det är en åsikt att man endast bör beakta det mätbara. Eftersom det som är mätbart ändras hela tiden i takt med mätinstrumenten så borde det vara uppenbart att vi inte ska dra slutsatsen att det enda som finns är det empiriska.
Rationellt sätt så borde det finnas mer.
Jag menar dock inte att den empiriska vägen i kombination med deduktivism, inte är bra. Det är jättebra till vissa typer av vetenskaplig forskning, för att inte säga oumbärlig.
Men den fungerar inte när det kommer till metafysiska frågeställning. I alla fall inte enbart.
Citat:
Matematisk logik är ett bra verktyg, men inte exklusivt eller ens 'överväldigande' för rationalismens världsbild
Det är sant. Håller helt med.
Men min poäng är att vi borde försöka enas om en minsta gemensam nämnare. En metod/modell som är mindre dålig än de andra, som vi kan vara överens om. Ett intersubjektivt verktyg(?)
Kortfattat:
Enbart tankar accepteras inte av empiristerna
Enbart empiri acceteras inte av de troende (rationalisterna)
Matematik är en blandning av tankar och logik. Dvs ordnat "flum".