2013-07-21, 00:22
Medlem
För ett antal tusen år sedan så talades det inte om meningar med saker... Man reflekterade inte över meningen med den ena eller det andra. Det är ett uttryck vi hittat på. Det finns ingen mening med livet. Det bra finns.
Citera
2013-07-22, 23:31
Medlem
Citat:
Meningen kan inte vara att vara lycklig.
Man måste ibland må dåligt för att uppskatta när man mår bra.
Ur ett perspektiv så är vår mening med livet att fortplanta oss och överleva.

Exakt. Det är jakten på lycka som driver oss framåt. Varenda individ vill bli lycklig. Om ingen skulle bry sig om att må bra skulle vi bara ligga och stirra upp i taket hela dagarna.
Citera
2013-07-22, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wizmaster
Vi mår ju bra av att vara lyckliga!?

Vi mår inte bra av att vara lyckliga.
Vi mår bra av att bli lyckliga.

Det är min tanke.
Citera
2013-07-23, 01:21
Medlem
girlsinmydreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Vi mår inte bra av att vara lyckliga.
Vi mår bra av att bli lyckliga.

Det är min tanke.
Vi kan i alla fall tydligen må bra av att attakera andra, förnedera andra och känna oss bättre för att vi tror att att vi har en högre moral än andra (Haha!, människan är mycket snart utdöd p.g.a. idioti).
Citera
2013-07-23, 01:43
Medlem
xx-xs avatar
Det finns ingen mening med livet, varför måste det finnas en mening? Varför kan du inte bara leva.
Citera
2013-07-25, 00:59
Medlem
Jawmosts avatar
Meningen med livet, mitt liv förändrades.

Hej!

Jag åkte till Afrika sommaren 2012, som volontär. På planet hem var jag en förändrad person.
Jag åkte till Afrika för att jag ville testa på volontärsarbete och för att hjälpa de människor som behöver det. (kan tillägga att jag åkte privat, så pungade inte ut massa pengar till något företag. Utan all hjälp gick direkt till de som behövde det).

Var beredd på att folk skulle tigga pengar, eller råna oss. Men så var inte fallet.
Allt förändrades när jag fick träffa en äldre dam på 71 år gammal som vi hade hjälpt. Vi skulle åka ner till henne längre ner i byn för att se hur hon hade det. Återigen tänkte jag att hon skulle klaga.
(Människan är jävligt bra på att döma andra människor)

När vi kom fram till henne upptäcker vi ett ''hus'' som såg ut som en övningsplats för stridsvagnar och skjuta på. Det var hål i huset, det regnade in och det var kallt. Hon själv tog hand om 2 barn som inte ens var hennes. Hon hade plockat upp dem från gatan och gav dem den hjälp de behövde. Själv kunde hon knappt gå, och hade någon slags infektion i benet. Denna 71 åriga dam.

Jag bemöttes av så mycket kärlek och hon förklarade hela tiden hur tacksam hon var för den hjälpen hon hade fått. (en hjälp på ungefär 500kr). Alla pengar gick till föda för barnen. Hon själv var sjuk men satte barnen först.

Hon kramade om mig och log. Trasiga kläder. Som hon hade året om. De sov på hö inne i ''huset''. De hade ingen belysning eller värme. Det är nu det brister för mig. Jag kunde inte hålla mig för det jag var med om där. Det brast så jag vände mig om och gick in bland träden för att hålla mig samman. (Det är mycket bättre om man är med om det på plats, än att läsa det).
Det slår mig, hur jävla bra vi har det i Sverige. Vi har allt vi behöver och kräver konstant mer. Och när man tänker på det är det jävligt läskigt. Allt de hade var egentligen kärlek. Något som vi aldrig kommer kunna ha i samma nivå. Hon mådde risigt och ändå gav hon kärlek till två barn, som inte ens var hennes.

Sedan dess har det varit så sjukt mycket tankar om att hjälpa andra och vad meningen med ens liv är. Jag tror att vi skapar vår egna mening med livet och att det inte finns något förbestämt. Jag har upptäck att jag mår bra av att hjälpa andra och att de mår bra. Vill alltid hjälpa andra så fort det behövs och jag vill kunna ge ovillkorligt.

Det har gått ett år och jag känner att jag hade kunnat tillägna mitt liv åt att hjälpa de som behöver det. Speciellt barn. Vi alla är människor och fattigdomen är människans skapelse och kan bara lösas av människan.

Ville dela med mig av mina tankar.
Vad tror du att meningen med ditt liv är? Vad försöker du uppnå?
Vad tänker du omkring meningen med livet?
Senast redigerad av Jawmost 2013-07-25 kl. 01:03.
Citera
2013-07-25, 01:05
Medlem
Jag själv är helt övertygad om att jag inte betyder någonting på denna jord. Här har vandrat många miljarder människor, varför skulle en enskild människa ha något större syfte? Att alla människor som en större grupp har ett syfte, det kan jag gå med på. Men att intala sig själv att man själv betyder något, det känns bara patetiskt och som att man inte kan acceptera hur obetydlig man är.

I ditt enskilda fall anser jag bara att du arbetar på fel sätt. Hjälper du en enskild människa idag har du två att hjälpa imorgon. Om du däremot angriper problemet på en större skala och hjälper dem hjälpa sig själv, med andra ord att få ordning på länderna - då tror jag att du har större chans att faktiskt ha gjort någon skillnad i slutändan.
Citera
2013-07-25, 01:10
Medlem
Jawmosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vou
Jag själv är helt övertygad om att jag inte betyder någonting på denna jord. Här har vandrat många miljarder människor, varför skulle en enskild människa ha något större syfte? Att alla människor som en större grupp har ett syfte, det kan jag gå med på. Men att intala sig själv att man själv betyder något, det känns bara patetiskt och som att man inte kan acceptera hur obetydlig man är.

I ditt enskilda fall anser jag bara att du arbetar på fel sätt. Hjälper du en enskild människa idag har du två att hjälpa imorgon. Om du däremot angriper problemet på en större skala och hjälper dem hjälpa sig själv, med andra ord att få ordning på länderna - då tror jag att du har större chans att faktiskt ha gjort någon skillnad i slutändan.

Jag kan samtycka med dig på några punkter. Men jag tror inte att du som enskild inte har någon betydelse. Att kunna hjälpa en person eller 50 har stor betydelse.

Men jag menar inte just att hjälpa någon enskild. Att hjälpa andra kan vara på en stor skala också! Det kan till exempel vara att hjälpa dem att klara sig själva. ''Ge en man en fisk och han är mätt för en dag, lär en man fiska och han lever livet ut''.

Med hjälp kan jag mena på alla skalor!
Senast redigerad av Jawmost 2013-07-25 kl. 01:13.
Citera
2013-07-25, 01:22
Medlem
xx-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jawmost
Ville dela med mig av mina tankar.
Vad tror du att meningen med ditt liv är? Vad försöker du uppnå?
Vad tänker du omkring meningen med livet?
Jag tror ett av Afrikas största problem är vita människor som försöker hjälpa dom. Om ett djur är skadat så att den lider så söver vi ned det för att den ska slippa lida, inte försöka förlänga livet på den så att den kan lida mer.

Dom är en människor precis som oss, men i denna värld, just nu, kan vi inte hjälpa alla, vi gör bara så dom lider mer, vi ger dom mat och medicin, dom förökar sig, och mat och medicin räcker inte till, och vi fortsätter bara ge och ge, utan att lösa problem.

Året 1950 så fanns det 221 miljoner människor i Afrika, år 2009 fanns det 1 miljard... Detta är på grund av er som vill må bra av att hjälpa andra. Nu finns det flera miljoner människor som svälter där.

Fan va bra du är.. tack du skapar lidande för ditt ego.
Senast redigerad av xx-x 2013-07-25 kl. 01:24.
Citera
2013-07-25, 01:28
Medlem
Jawmosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xx-x
Jag tror ett av Afrikas största problem är vita människor som försöker hjälpa dom. Om ett djur är skadat så att den lider så söver vi ned det för att den ska slippa lida, inte försöka förlänga livet på den så att den kan lida mer.

Dom är en människor precis som oss, men i denna värld, just nu, kan vi inte hjälpa alla, vi gör bara så dom lider mer, vi ger dom mat och medicin, dom förökar sig, och mat och medicin räcker inte till, och vi fortsätter bara ge och ge, utan att lösa problem.

Året 1950 så fanns det 221 miljoner människor i Afrika, år 2009 fanns det 1 miljard... Detta är på grund av er som vill må bra av att hjälpa andra. Nu finns det flera miljoner människor som svälter där.

Tack för ditt svar först & främst!

Det handlar dock inte om mig och mitt ego. Som sagt vill jag kunna ge ovillkorligt. Att må bra själv ser jag som ett bonus.
Människorna ökar konstant runt om i världen, vilket jag också anser som ett problem.

Men jag personligen kan inte titta på när oskyldiga människor, barn etc dör pga av svält, medans vi övergöder oss själva.

På längre sikt är det bättre att hitta en lösning som är hållbar för de som behöver hjälp. Så att de kan klara sig själva. Men den hjälpen kommer inte komma om ingen vill hjälpa.
Senast redigerad av Jawmost 2013-07-25 kl. 01:33.
Citera
2013-07-25, 01:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xx-x

Äntligen någon som förstår mig och min poäng. Blir alltid kallad "äcklig människa" när jag påpekar det IRL, men de riktiga "äcklena" är de som ökar lidandet för att lindra sitt egna samvete samt få ryggdunkar ifrån diverse håll.

Folk fattar helt enkelt inte. Sanningen gör som alltid, ont ibland.
Citera
2013-07-25, 01:35
Medlem
xx-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jawmost
Tack för ditt svar först & främst!

Det handlar dock inte om mig och mitt ego. Som sagt vill jag kunna ge ovillkorligt.
Människorna ökar konstant runt om i världen, vilket jag också anser som ett problem.

Men jag personligen kan inte titta på när oskyldiga människor, barn etc dör pga av svält, medans vi övergöder oss själva.

På längre sikt är det bättre att hitta en lösning som är hållbar för de som behöver hjälp. Så att de kan klara sig själva. Men den hjälpen kommer inte komma om ingen vill hjälpa.
Jag vill påstå att hela denna tråd handlar om ditt ego, det finns massvis med trådar om meningen med livet, här är en "stor" tråd : https://www.flashback.org/t138742 .

Du vill att andra ska se din historia och att din historia är tillräckligt viktig för en egen tråd, för du vill inte att ditt inlägg ska försvinna och bli ett i mängden i en annan tråd. Detta är min teori kring detta, inte fakta.

Meningen med livet är att leva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in