2013-07-25, 01:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jawmost
Tack för ditt svar först & främst!

Det handlar dock inte om mig och mitt ego. Som sagt vill jag kunna ge ovillkorligt. Att må bra själv ser jag som ett bonus.
Människorna ökar konstant runt om i världen, vilket jag också anser som ett problem.

Men jag personligen kan inte titta på när oskyldiga människor, barn etc dör pga av svält, medans vi övergöder oss själva.

På längre sikt är det bättre att hitta en lösning som är hållbar för de som behöver hjälp. Så att de kan klara sig själva. Men den hjälpen kommer inte komma om ingen vill hjälpa.

I vanlig ordning kan folk inte se problemet ur ett större perspektiv utan snöar in sig i nuet. 10 svältande barn som dör idag eller 100 imorgon? Vilket är mest rätt? Förr eller senare tar resurserna slut och du har ett större problem än du hade ifrån början.

Barnmördare.
Citera
2013-07-25, 01:44
Medlem
Jawmosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redart166
I vanlig ordning kan folk inte se problemet ur ett större perspektiv utan snöar in sig i nuet. 10 svältande barn som dör idag eller 100 imorgon? Vilket är mest rätt? Förr eller senare tar resurserna slut och du har ett större problem än du hade ifrån början.

Barnmördare.

Om du känner att det är bättre att se på när människor dör så.
Ser behöver man inte se på det så negativt. Med den inställningen du har kommer det säkert dö folk.

Sedan tycker jag inte att vi behöver spåra ut ur ämnet.
Frågan var vad meningen med era liv var. Vad ni anser om frågan.
Citera
2013-07-25, 01:45
Medlem
Lobstrs avatar
Långsökt kanske, men har du/ni sett barnfilmen Bee-movie? Handlar om bin och hur de arbetar och hur varje individ bara är en av miljoner, samma med oss! Bara att göra det bästa av det och inte tänka så mycket på varför och hur hela tiden, sånna tankar får en på villovägar o gör en till knäpp till slut!

Lagom uppväxt, lagom betyg i skolan, lagom betyg på universitet, lagom jobb, lagom lön, lagom hus, lagom lagom och åter lagom, varför inte? Trivs fenomenalt med det!
Citera
2013-07-25, 01:47
Medlem
Jawmosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xx-x
Jag vill påstå att hela denna tråd handlar om ditt ego, det finns massvis med trådar om meningen med livet, här är en "stor" tråd : https://www.flashback.org/t138742 .

Du vill att andra ska se din historia och att din historia är tillräckligt viktig för en egen tråd, för du vill inte att ditt inlägg ska försvinna och bli ett i mängden i en annan tråd. Detta är min teori kring detta, inte fakta.

Meningen med livet är att leva.

Ni behöver inte hoppa mig sådär

Det hela handlade om era tankar om meningen med livet. Inte vad ni tycker om vad jag har mening med livet. Sedan det jag tycker håller jag fast på. Jag skiter fullständigt i vad andra tycker.
Du vet inte vem jag är så döm mig inte.

Lite synd att folk är så bittra och sura.

Sedan angående den andra tråden. Jag kollade aldrig upp det.
Tänkte skriva av mig så det gjorde jag.
Citera
2013-07-25, 01:49
Medlem
Den här tråden har totalt spårat ur från vad den bör vara. Jag tror inte att min mening med livet är att hjälpa några andra, utan det är i sådana fall för att jag själv ska må bättre. Jag är helt övertygad om att ingen har placerats på denna jord för att hjälpa några afrika-barn.

Att hjälpa några barn (eller vuxna) och sedan kalla det meningen med livet är sannerligen att förfina verkligheten.

Men jag antar att det är jobbigt att diskutera meningen med livet med mig, en människa som sedan länge insett att det jag är och vad jag gör spelar ingen roll. Möjligtvis kan jag påverka samhället, i bästa fall jorden, men jag rår inte på det stora - människans existens eller ännu mindre universum.

Du och jag betyder ingenting.
Citera
2013-07-25, 01:50
Medlem
Lobstrs avatar
Citat:

Det hela handlade om era tankar om meningen med livet. Inte vad ni tycker om vad jag har mening med livet. Sedan det jag tycker håller jag fast på. Jag skiter fullständigt i vad andra tycker.

Skit i folk som "xx-x"! Har nog inte fått något på länge
Citera
2013-07-25, 01:53
Medlem
Jawmosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
Skit i folk som "xx-x"! Har nog inte fått något på länge

Haha, jag vill inte döma den personen. Men som sagt är det tråkigt att en del människor är så sura hela tiden. Bittra jävlar var glada istället. Jag gör det jag vill göra som sagt och sedan skiter jag i vad andra tycker.

Det är det viktiga.
Citera
2013-07-25, 02:00
Medlem
DuSomTroddes avatar
Jag tänker att mänskligheten är på väg käpprätt åt helvete, bland annat som TS skriver i inledningen av sitt ämne - att människan har fördomar etc. Vi dömer hit och dit och behandlar folk med järnhand även fast vi borde välkomna alla. Fri invandring är ingen lösning men att stänga gränserna helt är inte heller det. Det är just det, gränser. Det är därför vi har det som vi har det, för att vi distanserar oss från alla andra. Det är en värld vi lever i, men det finns hundratals "härskare" i den. Fram med demokratin, störta ledare som är för diktatur, öppna Nordkorea för allmänheten. Släng ut alla vapen och låt oss alla leva i harmoni.

Meningen med livet är att ha så mycket kul det bara går under den korta tiden vi är här. Det är stört omöjligt att ha tillräckligt mycket kul när vi lever under våra förhållanden och med vårt sätt att se på våra medmänniskor. Hade hela världen varit fylld av 71-åriga damer som den TS träffade på i Afrika hade världen varit en hemskt mycket bättre plats. Behandla andra som du själv vill bli behandlad.
Citera
2013-07-25, 02:04
Medlem
Jawmosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DuSomTrodde
Jag tänker att mänskligheten är på väg käpprätt åt helvete, bland annat som TS skriver i inledningen av sitt ämne - att människan har fördomar etc. Vi dömer hit och dit och behandlar folk med järnhand även fast vi borde välkomna alla. Fri invandring är ingen lösning men att stänga gränserna helt är inte heller det. Det är just det, gränser. Det är därför vi har det som vi har det, för att vi distanserar oss från alla andra. Det är en värld vi lever i, men det finns hundratals "härskare" i den. Fram med demokratin, störta ledare som är för diktatur, öppna Nordkorea för allmänheten. Släng ut alla vapen och låt oss alla leva i harmoni.

Meningen med livet är att ha så mycket kul det bara går under den korta tiden vi är här. Det är stört omöjligt att ha tillräckligt mycket kul när vi lever under våra förhållanden och med vårt sätt att se på våra medmänniskor. Hade hela världen varit fylld av 71-åriga damer som den TS träffade på i Afrika hade världen varit en hemskt mycket bättre plats. Behandla andra som du själv vill bli behandlad.

Tusen tack för ditt svar.
Precis vad jag var ute efter och jag kan inget annat än att hålla med dig, i varje ord du säger.
Citera
2013-07-25, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DuSomTrodde

Jag håller inte med dig. Det känns som att grupperingar uppstår pga oliktänkande, så att på nåt sätt påtvinga samverkan mellan dessa grupperingar, det ser jag ingen anledning till. Att mena på att alla borde få åka var de vill, hur de vill, utan att man tar hänsyn till lagar eller rättigheter och skyldigheter, det är inte hållbart.
Citera
2013-07-25, 02:38
Medlem
Jackishs avatar
Jag tycker att TS har helt rätt i det hen säger. Att på något sätt kunna hjälpa en människa oavsett om det är ett barn som lider utav svält i Afrika eller om den är en äldre herre som inte klarar av att bära sina kassar handeln till bilen.

Att hjälpa människor från små till stora saker tycker jag är meningen med livet och om man inte kan säga de så är det minst sagt mänskligt gjort.
Citera
2013-07-25, 02:42
Medlem
xx-xs avatar
Citat:

Citat:
Haha, jag vill inte döma den personen. Men som sagt är det tråkigt att en del människor är så sura hela tiden. Bittra jävlar var glada istället. Jag gör det jag vill göra som sagt och sedan skiter jag i vad andra tycker.

Det är det viktiga.
Jag tittar bara på saken från en annan vinkel än vad du gör. Jag personligen tycker inte att det du gjort är bra eller dåligt, det du gjort är gjort, du har hjälpt andra, vilket har gjort en annan och dig själv gladare och mår bättre. Men du verkar inte kunna se längre än så, det jag skrev, det jag ville åstadkomma var att öppna din syn på saken, få dig att förstå mer.

Men din syn på saken var att jag är sur och bitter...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in