2014-07-21, 18:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Om det finns något "ting i sig", så är principen likadan som med Platons grottliknelse: man kan bara se liksom en skugga av den egentliga verkligheten. Men det där är ju minst sagt en fruktlös spekulation.

Man kan OCKSÅ se den kosmiska existensen som en manifestation av en ponerad "verklighet", där observationen av denna verklighet blir en fråga om relativism. Tittar man på ett objekt med en kikare eller ett mikroskop ändras objektet per se iofs inte av dom olika observations-metoder.
Citera
2014-07-21, 19:28
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Kompromisset ... att vi ser en DEL av verkligheten, och sen tolkar detta subjektivt p.g.a. informations-gapen ... finns också.

"Samsara = Nirvana".

Jo, det är väl så jag menar.
Citera
2014-07-22, 09:38
Medlem
Ja, det här med livets mening tåt att tänkas på. Men måste man göra det mer komplicerat än vad det är?

Se det såhär: En hammare. Vad är det? Jo ett föremål som har skapats i syfte att spika spikar i brädor och andra någorlunda porösa material. Vi kan jämföra det med andra verktyg och inse att just hammaren har vissa egenskaper som gör att den är i en klass för sig när det gäller att spika spik. Meningen med hammarens existens är att så effektivt som möjligt spika spikar, som är dess användningsområde.

En människa. Vad är det? Jo en varelse som särskiljer sig från övriga djur på många sätt. Vårt oerhört väl utvecklade känsloliv, vår förmåga att föreställa oss saker som ej finns (fantasier och kreativitet), skapa vår egen tillvaro och framtid. Det vi måste göra för att förstå vår mening är bara att definiera vad vi (människan) är och vad det är vi kan göra som ingen annan livsform kan, vad vi är bäst på. När vi definierat detta, är det sedan bara att göra detta så bra och så mycket som möjligt tills vår tid på jorden är slut.

Låter det inte rimligt?
Citera
2014-07-28, 06:56
Medlem
VVCs avatar
Universum är som ett loopande kassettband som aldrig tar slut. Allt loopas om och om igen och man är endast den personen man är i varje repeat. Dock kan du dö på olika sätt.

Hur jag vet det? Jag har fått minnen från olika sätt jag dött på och upplevt en dag som jag kände igen mycket starkare än en deja vu, mycket starkare. Som om det var ett fastbränt minne.

Jag bryr mig inte om någon tror mig eller inte, utan jag låter er själva bestämma vad ni vill tro på.

Mvh
Citera
2014-07-28, 07:58
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVC
Universum är som ett loopande kassettband som aldrig tar slut. Allt loopas om och om igen och man är endast den personen man är i varje repeat. Dock kan du dö på olika sätt.

Hur jag vet det? Jag har fått minnen från olika sätt jag dött på och upplevt en dag som jag kände igen mycket starkare än en deja vu, mycket starkare. Som om det var ett fastbränt minne.

Jag bryr mig inte om någon tror mig eller inte, utan jag låter er själva bestämma vad ni vill tro på.

Mvh
Låter som att du läst wikipedia sidan om "eternal reoccurrence" (Nietzsche).
Citera
2014-07-28, 11:04
Medlem
VVCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Låter som att du läst wikipedia sidan om "eternal reoccurrence" (Nietzsche).
Tack för tipset om sidan! Då är det inte bara jag som är "sjuk" i huvudet som upplevt detta haha
Citera
2014-07-28, 11:49
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVC
Tack för tipset om sidan! Då är det inte bara jag som är "sjuk" i huvudet som upplevt detta haha
Tja, det betyder ju inte direkt att dina "deja vu" föreställningar är sanna och att en pånyttfödelse vore sann, Nietzsche såg på det hela mera som ett tanke-experiment.
Citera
2014-07-28, 11:53
Bannlyst
Som jag har skrivit flera gånger: man får helt enkelt brinna för något. Livet har ingen metafysisk mening. Det är väldigt uppenbart.
Citera
2014-07-28, 12:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TasmanianP
Eftersom jag bara kan gissa vad som händer efter döden kan jag bara dra till med en av mina vilda teorier. Den här stora frågan har redan fått många olika svar av jordens alla religioner. Kan ett av svaren vara rätt eller i alla fall i närheten? Eller är det helt utom människans hjärnkapacitet att förstå en sådan abstrakt fråga? Det är omöjligt att tänka sig att man kommer till ett evigt mörker, exakt lika svårt som att tänka sig att universum aldrig tar slut. Det måste ju sluta någon stans? Även om det fanns något slags stopp, bakom det vad finns det där? Vad som händer efter döden kanske är omöjligt för någon att förstå på grund av våran spärr som kräver ett slut.

Spekulera kan man ju alltid göra ... och sen presentera det som spekulationer.
Citera
2014-07-28, 13:05
Medlem
goran744s avatar
Meningen med livet är att du skall hitta meningen med livet för att känna att det är någon mening med livet.
Citera
2014-07-28, 13:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Meningen med livet är att du skall hitta meningen med livet för att känna att det är någon mening med livet.

Eller kanske tvärtom, till dess din tes får belägg.
Citera
2014-09-30, 13:41
Medlem
Korans avatar
Vad är meningen med livet?????

Idag är det mest enkelt att hitta på alla svar och information & källor.. Pga finns ju överallt Internet/Television för att kunna hitta svar.

Men det finns alltid risk hitta på källor som kommer från " Gissa, lögnare, falska, osäker och inte stämmer med det och m.m".

Även du kan hitta på svar/information som kommer från " Sanningen liksom klart ljus, djup, förstår saker och håller med helt, och Tro på det och m.m.

Så min råd är den här finns.
https://www.youtube.com/watch?v=EdhTgbXegG4

http://www.koranensbudskap.se/
Senast redigerad av Koran 2014-09-30 kl. 13:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in