2013-06-24, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Sökandet, medvetet eller omedvetet är en del av självbevarelsedriften.

Att bevara sig själv, är som senap på en hamburgare, när folk äter lasagne.
Citera
2013-06-24, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av racedog
det vete f-n ?

ska man bli synlig,
så blanda termer som kortlek.

Drar du fyra hjärter ess
så jublar folk mer än
om du drar annat
Citera
2013-06-24, 03:18
Medlem
Herr.Vakens avatar
Att skapa ett paradis, och sen hamna där igen.
Citera
2013-06-24, 04:06
Medlem
Finns nog ingen direkt mening även fast man vill tro det.

Meningen är att skapa en egen mening, vad är viktigt i ditt liv? Vad gör dig lycklig?

För mig är det kärlek, droger och mina närstående medmänniskor.

Om vi ser det rent biologiskt så handlar det om att överleva samt sprida vidare sin avkomma för att driva mänskligheten vidare. Sen att det redan gått lite för långt är en annan femma.
Citera
2013-06-26, 14:59
Medlem
SuffocatedHealths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floosiki
Finns nog ingen direkt mening även fast man vill tro det.

Meningen är att skapa en egen mening, vad är viktigt i ditt liv? Vad gör dig lycklig?

För mig är det kärlek, droger och mina närstående medmänniskor.

Om vi ser det rent biologiskt så handlar det om att överleva samt sprida vidare sin avkomma för att driva mänskligheten vidare. Sen att det redan gått lite för långt är en annan femma.

Du förespråkar med andra ord existentialismen. Vilket är en ganska logisk slutstation för en primitiv individ. Men, det är en sund inställning som skapar lycka många gånger. Det ser man varje dag bland alla dessa gym där speciellt glada kvinnor tränar frenetiskt på löpmaskinerna och inväntar den stundade festen i goda vänners närvaro.

Folk som nyttjar droger (tyngre) brukar tendera att leva med ett nihilistiskt synfält där bara ruset kan tillgodogöra den bortglömda lyckan.

Meningen med livet klingar nog rätt om vi avhandlar den biologiska faktorn. Det är nog den enda rationella förklaringen. Allt annat bottnar nog på ett eller annat sätt i religion hos den moderna människan.
Senast redigerad av SuffocatedHealth 2013-06-26 kl. 15:20.
Citera
2013-06-26, 18:16
Medlem
Universum frambringar liv. Livet kan tänkas ingå i universums reproduktionsapparat.
Vi... eller vår avkomma långt bort i framtiden kanske pollinerar ett annat universum vi
ockuperar efter att ha ätit upp detta universom (som nog bara är ett ägg...inte det riktiga universum som lagt ägget)
Citera
2013-06-26, 21:59
Medlem
Din mening för naturens och mänslighetens ögon är väl att du ska föröka dig, och bidra under livet till att din och din arts existens ska leva vidare och fortsätta existera. För dig rent psykiskt är väl meningen att du ska finna meningen med ditt liv, vilket du aldrig kommer göra ur ett filosofiskt perspektiv, så du kommer fortsätta leva och skapa dig ett liv i hopp om att en dag finna meningen. Det är det som leder oss framåt i livet. Allt du gör kanske du gör helt omedvetet för att just försöka finna en mening med ditt liv.
Citera
2013-06-27, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Låter inte speciellt logiskt. Om meningen med livet är att "dö en dag", så vinner man ju mest på att ta livet av sig idag. För idag är "en dag", och det blir ingen mer "en dag" i nuet, än den dag nu som är "en dag", här i Sverige 2013-04-16. (Efter "Kristus", om det är av vikt).

Jag känner som lite att när man börjar fundera på meningen, så har man tappat den. Därför är mycket filosofi väldigt kontraproduktivt.

Tvärtom. Meningen med livet är naturligtvis att lära sig så mycket som möjligt om tillvaron i stort. Där är filosofi en del av detta lärande.
Citera
2013-06-27, 11:10
Medlem
Meningen med livet är att leva sitt liv givetvis, förhoppningvis gott och i goda syften. Jag önskar att leva mitt liv så att mina efterkommanden får det bättre än vad jag fick.
Citera
2013-06-27, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Meningen med livet är att leva sitt liv givetvis, förhoppningvis gott och i goda syften. Jag önskar att leva mitt liv så att mina efterkommanden får det bättre än vad jag fick.

Vet du det, eller är det en känsla?
Citera
2013-07-04, 21:51
Medlem
Är meningen med livet att vi ska vara lyckliga!?

Vi mår ju bra av att vara lyckliga!?
Men för att vi ska vara lyckliga så måste vi kämpa och göra allt rätt, då kan vi bli lyckliga och nöjda med oss själva.
Och för att göra allt rätt kräver mycket energi, kämpande och uppoffrande, och om vi ändå gör allt detta så blir vi olyckliga, för att vi sliter för mycket.
Citera
2013-07-04, 21:53
Medlem
Popc0rns avatar
Moment 22
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in