2013-07-24, 16:02
Medlem
kunskap1s avatar
Diskussionen om Gud existens leder ingen vart. Vi kan diskutera i evigheter och ändå inte komma fram till något svar. Om Gud skulle existera eller inte får man själv bestämma. Jag tror att svaret går att finna djupt inne hos varje människa. Svaret vet du själv
Citera
2013-07-24, 16:28
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Nej världen BLIR matematisk först när människan SER att den är matematisk - du sad innan att matte inte har med mänskliga sinnet att göra, ett grundantagande som stämmer i din tanke, men tänker du längre så finns ingen matematik av "att bara vara" ellr "att bara titta på matematiken i form av att titta på en sten"

Varför förstår du inte logikens grundteser...

Driver du medvetet?

NEJ. Inkorrekt konceptualisering av ordet : beskrivning/obkektivt seende! ATT se att stenen är hård och kastar skugga mot marken.. är inte subjektivt!

NEJ, eftersom det finns många som BEDÖMER fel eller bedömer med sina känslor, dock! finns dem vilka jobbar systematiskt och diisciplinerat uteslutande objektivt, det tar tid.. det kräver kunskap och att vara medveten om sig själv och betingeler, då har människor successivt skapat system för just "objektivt seende eller lagrande" : det blev principer, som är helt elementära.

En människa är en, flera är inte = en människa men du resonerar som att "alla ser på samma SÄTT" helt fel... vissa vill inte en se... fundera.

(så det finns lite politisk "andemening i dina konstateranden" varför du frångår vetenskaplig objektivistisk princip, ritar du en kvadrat kan det inte sägas vara ok att du gör en rektangel, du kan inte ge det rätt.. du kan säga att den är fyrkantig och fin, men inte rätt om det handlar om kvadrater, 4 är 4 och kan inte vara cirkulärt. Fast princip, eller : en sten har sin definition innan den sägs vara porös.. det kan man objektivt granska. Ett öga också.. dvs den seendes förmåga : en ser inte på tre meters avstånd, en annan ser på tjugo meters avstånd. Och 10 000 kan se samma och beskriva samma, att det är en sten på marken medan den tiotusende-ett ... tycker sig se en ihoprullad tröja ligga på marken (packad växtvävnad) ... ser ut som sten, kan uppfattas som sten men dem som känner på den, förstår att det inte är sten. sådant framtogs på 20-talet?

Illusionstrick, trollkonstnärlig förvillande exercis och test, som var mycket populärt vissa perioder, kanske ännu?

Nja.. inte så universellt som du önskar.. de flesta sitter som frågetecken när geometri kommer upp.. och så kan du ge en casio dosa till någon random, och se hur universell matten är...

Men du menar att partiklar i luften är matematiska och tänker?
Oj, vad fel du har. Först så har du inte förstått vad jag säger. Sen så laddar du ur utefter din egen tolkning.

Matematik beskriver objektiva förhållanden, och de objektiva förhållandena har INTE har något med människans sinnen att göra. 1+1= 2 oavsett om vi existerade eller inte. OBS att detta är förutsatt att vi är överens om premissen att det finns en objektiv verklighet och att logiken gäller i denna verklighet.
Jag är HELT MED på att det INET behöver vara så. Jag säger heller inte att det är så.
Det jag säger är att OM det är så (vilket är den många sammanhang vedertagna inställningen) så är det vi räknar på, det vi mäter, dvs själva logiken i sig självt, inte en produkt av sinnet.
Däremot är själva det matematiska språket subjektivt och till viss del beroende av sinnet/empiri, men det är inte det samma som logiken i sig självt.
Matematik och logik är abstrakt. Punkt.
Och världens fysiker/matematiker är på det hela taget överens om att det är ett universellt. Dvs 1+1=2 även i Andromeda.
Senast redigerad av 526 2013-07-24 kl. 16:48.
Citera
2013-07-24, 16:36
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är roligt, att du som är besatt av ditt väderkvarnskrig mot dom onda positivistiska 'scientisterna' själv friskt och helt utan belägg hävar ur dig positivistisk-idealism floskler.
Jag är helt öppen för en relativistisk världsbild. Innerst inne tror jag väl mer på det.
Men för diskussionens skull så försöker jag hålla det så nära den vetenskapliga modellen som möjlig. Och en objektiv verklighet oberoende av människan är mer vedertaget och "vetenskapligt" än tvärtom.

Någonstans måste vi ju enas om en minsta gemensam nämnare, för att diskussionen ska gå att föra på en vuxen nivå.
Vi har tydligt visat att den empiriska synsättet inte duger som genensam objektiv grund att utvärdera och mäta världen utifrån.
Då går vi vidare och testar den andra plattformen som är den rationalistiska. Inom detta område finns matematiken som en enhetligt språk. Dvs en logiskt ordnad form av tankar.
Mitt förslag är att vi enas om att matematiken är ett objektivt och godtagbart verktyg för att mäta världen, och därmed kan fungera som ett verktyg för att bevisa eller motbevisa Gud.
Senast redigerad av 526 2013-07-24 kl. 16:40.
Citera
2013-07-24, 16:41
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jag är helt öppen för en relativistisk världsbild. Innerst inne tror jag väl mer på det.
Men för diskussionens skull så försöker jag hålla det så nära den vetenskapliga modellen som möjlig. Och en objektiv verklighet oberoende av människan är mer vedertaget och "vetenskapligt" än tvärtom.

Någonstans måste vi ju enas om en minsta gemensam nämnare, för att diskussionen ska gå att föra på en vuxen nivå.
Vi har tydligt visat att den empiriska synsättet inte duger som genensam objektiv grund att utvärdera och mäta världen utifrån.
Då går vi vidare och testar den andra plattformen som är den rationalistiska. Inom detta område finns matematiken som en enhetligt språk. Dvs en logiskt ordnad form av tankar.
Mitt förslag är att vi enas om att matematiken är ett objektivt och godtagbart verktyg för att mäta världen, och därmed kan fungera som ett verktyg för att bevisa eller motbevisa Gud.
#11091 och #11093. Jag är nyfiken
Citera
2013-07-24, 16:45
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
#11091 och #11093. Jag är nyfiken
Jag undrade vad han menar med detta
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
0.999... = 0.999... = 1

0.999... =/= oändligheten

1 = ändligt värde

Oändligheten = oändligheten

Vad är problemet?
Citera
2013-07-24, 16:46
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Jag undrade vad han menar med detta
och vad mena du med "Är 0,99 det samma som 1?"?
Citera
2013-07-24, 16:51
Medlem
526s avatar
Citat:
och vad mena du med "Är 0,99 det samma som 1?"?
Jag har inte sagt att det är det. Jag frågade vad denna rad betyder:
Citat:
"0.999... = 0.999... = 1"
Vad betyder det?
Citera
2013-07-24, 16:55
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Jag har inte sagt att det är det. Jag frågade vad denna rad betyder:

Vad betyder det?
Okej. Som jag trodde då

nvm. Ska inte störa dig längre.
Citera
2013-07-24, 16:58
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=526|44456913][quote=BlackJewel|44456011]
Citat:
Oj, vad fel du har. Först så har du inte förstått vad kjag säger. Sen så laddar du lur utefter din egen tolkning.

526.. du har bördor...

Citat:
MAtematik beskriver en objektiva förhålanden som INTE har något med människans sinnen att göra.
Fel, att solen lyser och att en bergskedja står i vägen ör människa att se vad som finns på andra sidan är nästan detsamma som när människa ker ut i rymden i sitt rymdskepp med sonder och försöker se horisonter (byggda på matematik och resten.. resten i detta sammanhang är totalt i fullständig symbios med matte, dvs matte står ICKE ensamt) ... vi forcerar luftrummet.. inte med enbart matte, men din slutsats , så är det så, matten.. ensam, forcerar luftrum... fint där du - du är ju verkligen naturvetenskapligt begåvad;-

Citat:
1+1= 2 oavsett om vi wxiterade eller inte.
Det menar du är mattens kvintessens?

Citat:
OBS att detta är förutsatt att vi är överens om premissen att det finns en objektiv verklighet och att logiken gäller i denna verklighet.
Logiken kommer före matten, utan logik existerar faktiskt inte matematik, var du filosofiskt lagd? märks inte...

Citat:
Jag är HELT MED på att det INET behöver vara så. Jag säger heller inte att det är så.
Det jag säger är att OM det är så
Isf är jag med..
...människan fantiserar och måste, för att komma upp med hypotes om multiversa och sådant som du ju greppar, säg mig om du själv jobbat i cern ? varit där? blivit hypnotiserad? ... eller du står enbart i Norrland och kollar in deras atronomiska byggen där man observerar rymden?

Klart det är maffigt, men skulle inte logiken föregå matematiken, logik är ju filosfi i någon mening..
hur skulle isf människan förstå att den behöver sinnen för att BYGGA? sinnen för att skapa mikroskop?

Behöver man inte ultrafiberoptik för att se molekyler då och bakterier och urskilja gener? Det är ju biologisk materia, som MÅSTE vara med, för att ens uträkna etn jävla ekvation att duplicera virtuellt.. men vad de betyder.. det är där du verkar vara positionerad, uttydaren 526.. som vet.. livets ursprung och destination. Allvetaren.

Fin titel du fått;- i sekteristiska sällskapen, och då menr du att en lapis, är vad en människa som lider av x just behöver i vänstra fickan men 12 grader mot merkurius position den 4:e dagen efter regnfall och helst en onsdag men inte förrän år 2020.. då kan det vara så att gammelfarfarsfar har ett mycket viktigt budksap att ge så länge mottagaren "förstår" trans eller vetenskapligt : kosmisk transmutation.. isf mixar du på samma sätt som min katt, när hon ska sia.

Citat:
(vilket är den många sammanhang vedertagna inställningen) så är det vi räknar på, det vi mäter, dvs själva logiken i sig självt, inte en produkt av sinnet.
Du frångår logiken här... det är snarare känslor och vad du uppfattar och då är det subjektiva nivån. Som man så klart måste ha med, men inte när vi snackar astrologisk precision för att ha "sanningen om ursprung och destination, destinationen är ju hittills ´Gud, men totalt opreciserad och lika diffus som inna människans tillkomst, via emulsion i materia. bundet.

Citat:
Däremot är själva det matematiska språket subjektivt och till viss del beroende av sinnet/empiri, men det är inte det samma som logiken i sig självt.
Matematik och logik är abstrakt. Punkt.
Logik abstrakt?
Logik behöver elektrisk kraft, joniseringar t.ex : du får inte en logisk insikt utan att elektronik träffat din vävnad.. icke en enda, det är .................. tomhet.... enbart ett ord här men i verkl.het tomt/0
'

Citat:
Och världens fysiker/matematiker är på det hela taget överens om att det är ett universellt. Dvs 1+1=2 även i Andromeda.
No true scot
Senast redigerad av BlackJewel 2013-07-24 kl. 17:04.
Citera
2013-07-24, 21:56
Medlem
526s avatar
Citat:
Okej. Som jag trodde då

nvm. Ska inte störa dig längre.
Vad betyder det då?
Citera
2013-07-24, 22:16
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Vad betyder det då?
0,999... är en oändlig decimalutveckling, vars gränsvärde är 1.
Senast redigerad av baylife 2013-07-24 kl. 22:39.
Citera
2013-07-24, 22:50
Medlem
526s avatar
Citat:
0,999... är en oändlig decimalutveckling, vars gränsvärde är 1.
Jo men vad har detta med saken att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in