2013-07-23, 22:42
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Man kan nog hantera kostnaderna för sin barn påolika sätt. Jag tror dock att man ganska lätt kommer upp i 4K.

Bara driftskostnaderna för en häst kommer upp i 4K (enligt en som har en och då tillkommer eget arbete i stallet).
Semesterkostnaderna får man slå ut per månad och det kan ju bli en del. Julklappar kan man läsa om i tidningarna ligger på väldigt många kr. Sedan äter nog en tonåring för kanske 2K i månaden. Och duschar för 400 SEK (en kostnad som är lätt att glömma). Och så tillkommer en hyra på säg 1400. Och så ska det väl vara ett mobilab. Och kort till lokaltrafiken.

Fast jag kan nog tycka att det är en underordnad diskussion. Den avgör inte om vi har en bubbla eller inte.

Är du ironisk? Ska ett barn betala hyra? Ska man räkna bokostnaden två gånger? En gång i kostnaderna för barn och sedan en gång till?

Den här hästen som kostar 4000 kr per månad dyker upp i alla er bokalkyler.
2013-07-23, 22:54
Medlem
tgv23000 är alltför hård och ohyfsad i sin jargong här, men jag känner mig numera relativt säker på att han har rätt i sak. Har också insett att prisuppgångar eller inte i svenska kronor inte är särskilt relevant. Nuvarande order of affairs är att staten premierar ägande. Det som eventuellt kan få det att pysa lite granna är ett maktskifte som innebär andra policies för detta, men så fort lär det trots allt inte gå om det blir fallet. Så länge borgarna sitter vid makten kommer bopriserna snarare öka kraftigt och exponentiellt inom överskådlig framtid, det mesta på bekostnad av icke-ägare. Jag kan mycket väl se en 25-kvadratare på Kungsholmen kosta 15-20 miljoner om tio år, det verkar inte alls orimligt.

Samtidigt blir kronan mer och mer värdelös vid en sådan utveckling, så se till att använda alternativa sparformer.
2013-07-23, 22:55
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
http://www.lansforsakringar.se/privat/rad_tips/privatekonomi/ekonomi-for-foraldrar/en-miljon-i-utgifter-for-ett-barn/Sidor/default.aspx
http://www.swedbank.se/om-swedbank/analyser/institutet-for-privatekonomi/aktuellt,-vad-kostar-barn/index.htm

Happy?

Jag sa att det för mig kostade 1300 kr/månad (och att barnbidraget gick till skola)

Om man bortser från sparande (1), julklapp (2) och semester (3) blir det ju exakt den siffran.

(1) Sparande tycker jag inte man ska räkna som kostnad. Jag sparar inte heller något till mina barn. De får pengar om det behövs. Det viktiga är att familjen har visst sparande.

(2) Julklappar är ingen stor grej. Det är då barnen får alla de där kläder och nödv. som redan är
inräknat i 1300 kr/månad. Dessutom får barnen leksaker mer än vad som behövs av släktingar. Det blir en jättestor jul varje år trots att man försöker hålla den så liten som möjligt.

(3) Innan jag fick barn åkte vi på mer semester än idag, så det är snarast en lägre utgift idag.
Senast redigerad av Hartarbete 2013-07-23 kl. 22:59.
2013-07-24, 01:32
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loser Gone Wild
tgv23000 är alltför hård och ohyfsad i sin jargong här, men jag känner mig numera relativt säker på att han har rätt i sak. Har också insett att prisuppgångar eller inte i svenska kronor inte är särskilt relevant. Nuvarande order of affairs är att staten premierar ägande. Det som eventuellt kan få det att pysa lite granna är ett maktskifte som innebär andra policies för detta, men så fort lär det trots allt inte gå om det blir fallet. Så länge borgarna sitter vid makten kommer bopriserna snarare öka kraftigt och exponentiellt inom överskådlig framtid, det mesta på bekostnad av icke-ägare. Jag kan mycket väl se en 25-kvadratare på Kungsholmen kosta 15-20 miljoner om tio år, det verkar inte alls orimligt.

Samtidigt blir kronan mer och mer värdelös vid en sådan utveckling, så se till att använda alternativa sparformer.
tack men det är självklart totalt orimligt att en 25-kvadratare på Kungsholmen ska kosta 15-20 miljoner om tio år, den kommer att kosta absolut max 4 miljoner. Så antingen försöker du göra dej lustig eller så hoppade du av plugget efter årskurs 6, alltså ingen som är vid sina sinnens fulla bruk kan på fullt allvar tro på de siffror du häver ur dej. Känns som du och din bästis - skribent Sparkman, knappt ens nosar på tresiffrigt iq.
2013-07-24, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Är du ironisk?
Inte det minsta ironisk.
Citat:
Ska ett barn betala hyra? Ska man räkna bokostnaden två gånger? En gång i kostnaderna för barn och sedan en gång till?
Det handlade om estimering för kostnader för barn.
Du kommer att vilja ha en större bostad om du hyser fem barn jämfört med ett.
Det kommer att gå mer el, mer vatten, och det blir mer uppvärningskostnader och varmvatten inte att förglömma.

Citat:
Den här hästen som kostar 4000 kr per månad dyker upp i alla er bokalkyler.
Hästkostnaden var med som info, för de som inte förstår att kostnder för barn kan dra iväg. Du behöver inte ta med den, men bör förstå att andra familjer har kostnader som du kanske inte har.
2013-07-24, 07:41
Bannlyst
Jag har inte statistik på följande om nu någon vill säga emot.

Intrycket är att försäljningar av lägenheter i nya bostadsområden, just i regionen Bögträsk med kung och allt, det avser nyligen färdigbyggda eller än så länge bara projekterade områden, verkar gå trögt. Jag baserar det på ett "rabatt-erbjudande" (som föreningen själv torde belastas med), 150 000 kr på ett år, som jag lade märke till i samband med en cykeltur samt hörsägen från arbetskamrater som bor i andra kommuner än min egen (fortfarande regionen Bögträsk) att nybyggda lägenheter inte blir sålda.

Trögt alltså vilket även jag vet inte är detsamma som fritt fall. Men vad jag ser, det påminner om 2007 men nu med utgångsläget en planekonomisk styrränta på 1/5 av vad den var då.
2013-07-24, 08:36
Avslutad
Om man litar på senaste siffror från mäklarstatistik gällande villapriserna i riket, så har K/T (köpeskillingskoefficienten) stigit brant de senaste månaderna upp till 1,47. Fast när K/T var över 1,6 Sommaren 2010 (sedan kom bolånetaket) är fortfarande all time high för villor. Ska bli intressant att se hur andra halvan av 2013 blir. Brukar alltid sjunka igen i november.
Ska det bli 3:e året i rad med vikande villapriser. Återstår att se.
2013-07-24, 08:42
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Inte det minsta ironisk.
Hästkostnaden var med som info, för de som inte förstår att kostnder för barn kan dra iväg. Du behöver inte ta med den, men bör förstå att andra familjer har kostnader som du kanske inte har.

Hästkostnaden på 4000 kr per månad är ett komiskt monument över hur desperat kalkylen blivit hos dem som vill visa hur trängd folks ekonomi är.
2013-07-24, 09:32
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jag har inte statistik på följande om nu någon vill säga emot.

Intrycket är att försäljningar av lägenheter i nya bostadsområden, just i regionen Bögträsk med kung och allt, det avser nyligen färdigbyggda eller än så länge bara projekterade områden, verkar gå trögt. Jag baserar det på ett "rabatt-erbjudande" (som föreningen själv torde belastas med), 150 000 kr på ett år, som jag lade märke till i samband med en cykeltur samt hörsägen från arbetskamrater som bor i andra kommuner än min egen (fortfarande regionen Bögträsk) att nybyggda lägenheter inte blir sålda.

Trögt alltså vilket även jag vet inte är detsamma som fritt fall. Men vad jag ser, det påminner om 2007 men nu med utgångsläget en planekonomisk styrränta på 1/5 av vad den var då.

men är du helt jävla blåst i huvet? Tror du en ny byggnad och bostadsrättsförening med lägenheter uppstår ur tomma intet, sedan säljer denna förening sina egna lägenheter, och en prisrabatt belastar föreningen?? hade du inte varit sä jävla efterbliven hade du fattat att prisrabatten belastar byggbolaget som köpt marken och byggt huset, tex JM, så att deras vinstmarginal sjunker från 31% till 30%.

Och för din info, imbecill, så vill byggbolagen att det ska gå trögt att sälja, går det lätt att sälja har dom prissatt för lågt, det optimala för byggbolaget är att lägenheterna säljs i långsam jämn takt under de två år försäljningen pågår från start till inflytt, sista lägenheten ska säljas samma dag som byggnaden är färdigbyggd, optimalt.
Senast redigerad av tgv23000 2013-07-24 kl. 09:57.
2013-07-24, 10:17
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Jag sa att det för mig kostade 1300 kr/månad (och att barnbidraget gick till skola)

Om man bortser från sparande (1), julklapp (2) och semester (3) blir det ju exakt den siffran.

(1) Sparande tycker jag inte man ska räkna som kostnad. Jag sparar inte heller något till mina barn. De får pengar om det behövs. Det viktiga är att familjen har visst sparande.

(2) Julklappar är ingen stor grej. Det är då barnen får alla de där kläder och nödv. som redan är
inräknat i 1300 kr/månad. Dessutom får barnen leksaker mer än vad som behövs av släktingar. Det blir en jättestor jul varje år trots att man försöker hålla den så liten som möjligt.

(3) Innan jag fick barn åkte vi på mer semester än idag, så det är snarast en lägre utgift idag.
Jag ser mig själv som väldigt snål, varav jag har gott ställt för min situation och därför känner igen mig lite i ditt tänk att "50% boendekostnad av disponibel inkomst är inga problem och ändå finns det utrymme för amortering". Men att snåla in så på sitt/sina barn, köpa b-kläder, bara ge barnen saker på julafton som ska räcka hela året, inget sparande åt barn(en) och knappt några semestertripper med barnen..?

Edit: Förresten läs denna trådstarten så ser du själv att bankerna räknar med att barn kostar mer än 1300kr/månad. Nu framgår det dock inte om sparande till barn ingår i den siffran eller om det bara är "drift".

Det var ungefär så min uppväxt var präglad och hade jag kunnat ändra och påverka något i livet så var det just uppväxten. Därför är jag mån om att mitt/mina barn ska få uppleva det som jag aldrig fick - för barn är man bara en gång i livet.

Tyvärr är det väl såhär det kommer att se ut i medelsvenssons familj framöver, att det snålas in på barnen, när priserna i Stockholms innerstad fortsätter att öka med 20% i årstakt och tgv fortsätter att köpa lägenheter och spekulerar i det som en alternativ sparform, ungefär som danskarna och amerikanerna gjorde

På tal om amerikanerna, som det pratades om tidigare, så menar väl domedagsprofeten, tillika hyrestorsken, Peter Schiff, än en gång på att det är ett prisfall på väg i USA?
http://www.di.se/artiklar/2013/7/21/varnar-for-ny-bobubbla/

Citat:
Den senaste statistiken visar att bostadspriserna på flera håll i USA, bland annat San Francisco, är högre nu än vad de var när bobubblan brast förra gången
Citat:
Staten blåser upp finansmarknaden med hjälp av alltför generösa låneregler och genom att pumpa in 85 nytryckta miljarder dollar, motsvarande 555 miljarder kronor, varje månad. Samtidigt hålls räntorna på en onaturligt låg nivå.
Citat:
Schiff menar att regeringen felaktigt subventionerar boendet samtidigt som man beskattar produktionen

Samtidigt som byggare i Sverige gråter ut för att det är så dyrt att bygga så ingen vill/kan köpa:
http://www.di.se/artiklar/2013/7/24/ras-for-villabyggandet/
Senast redigerad av SparkMan 2013-07-24 kl. 10:33.
2013-07-24, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
nej inget fel, lasse kongo har valt att ta med alla transaktioner i statistiken fr o m i år, istället för som förut bara ta erik olssons försäljningar. Således mycket mer tillförlitlig statistik.
Ok. Så då är också antalet transaktioner/månad lika lågt som under hela 2012. Det uppdämda säljbehovet måste bli gigantiskt...
2013-07-24, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ludermassigneger
Helvete, den där kan jag kontantköpa här och nu. Man kanske skulle slå sig ned i Kalix, leva ett bekymmerslöst mångkultursfritt liv med jakt, fiske och långa skogspromenader?

Vad skulle motsvarande villa kosta i Stockholm, 3, 4, 5 eller 6 mille?

Ja, och har man bara en inkomst och umgänge så lever man ju ett minst lika bra liv i en mindre ort. Oavsett om man gillar norra eller södra Sverige.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in