2013-07-23, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Jag medger att om räntorna stiger får häst-branchen troligen lite tuffare tider.

Sålänge kalkylen för hushåll går ihop blir det ingen krasch, det är där det börjar och slutar.

För att kraschen skall äga rum måste räntan stiga till minst det dubbla vad vi har idag. Det lär INTE ske närmaste året eftersom räntorna snarare är påväg ner.

Men säg att det blir regeringsskifte, skattehöjningar och stigande räntor samtidigt så kanske folk börjar blir lite nervösa och håller i pengarna. Då är det troligtvis nytt läge. Men just nu känns det scenariot för osannolikt för att det ska vara värt diskontera det idag. Det är rätt mycket dåligt som måste hända samtidigt och oavsett vilket är det 2-3 år fram från idag.
Vad gör du för riskviktning utifrån att familjerna skulle kunna sitta där med skägget i brevlådan? Eller är det då alla arv ska trilla in och rädda situationen?
2013-07-23, 19:23
Medlem
Citat:
4000 kr per månad är en komiskt absurt hög siffra.
Man kan nog hantera kostnaderna för sin barn påolika sätt. Jag tror dock att man ganska lätt kommer upp i 4K.

Bara driftskostnaderna för en häst kommer upp i 4K (enligt en som har en och då tillkommer eget arbete i stallet).
Semesterkostnaderna får man slå ut per månad och det kan ju bli en del. Julklappar kan man läsa om i tidningarna ligger på väldigt många kr. Sedan äter nog en tonåring för kanske 2K i månaden. Och duschar för 400 SEK (en kostnad som är lätt att glömma). Och så tillkommer en hyra på säg 1400. Och så ska det väl vara ett mobilab. Och kort till lokaltrafiken.

Fast jag kan nog tycka att det är en underordnad diskussion. Den avgör inte om vi har en bubbla eller inte.
2013-07-23, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Vad är enligt dig en sund kalkyl då? Jag äter aldrig ute, varken restaurang, lunchar, fikar eller snabbmat. Ändå kostar all min mat ca 2000kr/månad och då handlar jag i princip bara stora mängder när det är extrapriser varje vecka.

Käkar du hummer varje dag då eller?
En ensamstående handlar ligger snarare på under tusenlappen.
2013-07-23, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Larv, bor du hemma fortfarande eller har du inte besökt en matbutik sedan 1990-talet?
2013-07-23, 20:28
Medlem
Citat:

Äter du havregrynsgröt utan mjölk och sylt tre gånger om dagen då eller?

Vill man äta ordentlig näringsriktigt mat så har jag svårt att se att man kommer under 1500 kronor per månaden. Möjligtvis om man är dvärg.
2013-07-23, 20:55
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Enligt vilken bank då? Länk?

4000 kr per månad är en komiskt absurt hög siffra.

Därför att det är ingen kostnad.

Helt fel. Du lämnar in en blankett på skatteverket (jämkning) och då drar arbetsgivaren mindre skatt varje månad. Så du får dessa pengar direkt i handen.

Fast som någon annan också påpekade, de som köper villor för 3 miljoner har oftast högre inkomster än i mitt exempel. Snitt villan kostar 2.4 miljoner.

För de flesta svenskar kostar en villa 1-2 miljoner, då de bor långt ifrån storstäderna. De som köper villor för 5-6 miljoner har mycket högre inkomster än i mitt exempel.
http://www.lansforsakringar.se/privat/rad_tips/privatekonomi/ekonomi-for-foraldrar/en-miljon-i-utgifter-for-ett-barn/Sidor/default.aspx
http://www.swedbank.se/om-swedbank/analyser/institutet-for-privatekonomi/aktuellt,-vad-kostar-barn/index.htm

Happy?
(Såklart finns det många poster som man kan dra ner på om man är lite extra snål eller inte ens behöver)

Hur många gör detta då? Folk är för kåta på att skryta om hur mycket de får tillbaka på skatten att ingen (möjligtvis med undantag från dig) gör det.

Okej. Räknar vi på snittvillan (2,4 miljoner) så kan du lägga till 1500kr i budgeten. Fortfarande inga stora marginaler med andra ord.

Har man två löner på 50k+ (före skatt) kan jag köpa att man har råd med villa för 4-5 miljoner och kunna hålla en dräglig standard med ett par barn och ha överskott att amortera. Fast man får ändå tänka på att vart och vartannat hushåll inte har detta, inte ens i Stockholm.
2013-07-23, 21:01
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Nej, men jag köper inte heller Ica Basic köttfärs med salmonella i. Ska man äta frisk, näringsrik och allmänt nyttig mat så får man köpa riktiga märken också. Sen har jag, enligt mitt tycke, låga matkostnader jämfört med andra. Har hört många runt omkring som handlar mat för minst det dubbla och då köper dessa personer just märken som Ica Basic och Eldorado
2013-07-23, 21:03
Medlem
tgv23000s avatar
Sparkman
jag tycker du ska lämna tråden, du platsar inte här. Ditt svammel är inte ens på gymnasienivå. Spela lite WoW istället din snorunge, här snackar vi som äger våra bostäder om hur mycket dom kan stiga i värde framöver och vad hävstången innebär för att bygga förmögenhet. Sthlm innerstad +11% sedan årskiftet och ingenting tyder på att tåget saktar ner, så du o dina gelikar kan sitta hemma i pojkrummet hos mamma o skriva hur mycket skit ni vill på olika forum, tåget hinner ni aldrig ikapp ändå.
2013-07-23, 21:08
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Sparkman
jag tycker du ska lämna tråden, du platsar inte här. Ditt svammel är inte ens på gymnasienivå. Spela lite WoW istället din snorunge, här snackar vi som äger våra bostäder om hur mycket dom kan stiga i värde framöver och vad hävstången innebär för att bygga förmögenhet. Sthlm innerstad +11% sedan årskiftet och ingenting tyder på att tåget saktar ner, så du o dina gelikar kan sitta hemma i pojkrummet hos mamma o skriva hur mycket skit ni vill på olika forum, tåget hinner ni aldrig ikapp ändå.
Hoho, här är nog det bästa tecknet på att vi har en bubbla. En person som är "inside" tycker att tråden ska användas för att spekulera i prisuppgångar.

Förresten så äger jag redan mitt medlemskap utan bolån så mig kvittar det om marknaden stiger till skyarna eller kraschar, om det blir hyperinflation eller deflation. Samt att jag har belåningsfria riskspridningar på flera fronter också så jag har med andra ord inget att förlora oavsett hur det går.

Men visst, ignorera mig och fortsätt dina spekulationer om prisökningar i Stockholms innerstad så diskuterar vi andra om huruvida index i hela riket är övervärderat eller ej.
2013-07-23, 21:26
Medlem
Citat:
Jag förstår inte. Visst äter jag inte det billigaste men under 1000-lappen är en rejäl kamp.
Jag vet inte hur mkt jag äter för men mina basala hushållsutgifter ligger runt 4000.
2013-07-23, 21:34
Medlem
Och sparkman, självklart måste förlustavdraget in i kalkylen.
Du kan jämka, vilket nog de flesta med höga lån gör, annars, om de har råd att vänta, så har de det väldigt bra eller är korkade. Kåta om att skryta med hur mkt de får tillbaka???
Döh?
2013-07-23, 21:44
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Och sparkman, självklart måste förlustavdraget in i kalkylen.
Du kan jämka, vilket nog de flesta med höga lån gör, annars, om de har råd att vänta, så har de det väldigt bra eller är korkade. Kåta om att skryta med hur mkt de får tillbaka???
Döh?
Möjligt. Jag har aldrig någonsin hört talas om någon som gör det (då behovet aldrig har funnits). Men jag står ändå fast vid att man inte bör ta med avdraget i månadskostnaden för boende då det lika gärna kan gå till någon annan tillfällig utgift som är svårare att göra en "månadskalkyl" på utslagen över hela året, t.ex. en Thailandsresa.

Angående återbäringen så räcker det väl med att titta igenom en tråd som denna så förstår man hur tongångarna brukar gå vid återbäringstider
https://www.flashback.org/t2106191

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in