Citat:
Ursprungligen postat av
Hartarbete
Jag sa att det för mig kostade 1300 kr/månad (och att barnbidraget gick till skola)
Om man bortser från sparande (1), julklapp (2) och semester (3) blir det ju exakt den siffran.
(1) Sparande tycker jag inte man ska räkna som kostnad. Jag sparar inte heller något till mina barn. De får pengar om det behövs. Det viktiga är att familjen har visst sparande.
(2) Julklappar är ingen stor grej. Det är då barnen får alla de där kläder och nödv. som redan är
inräknat i 1300 kr/månad. Dessutom får barnen leksaker mer än vad som behövs av släktingar. Det blir en jättestor jul varje år trots att man försöker hålla den så liten som möjligt.
(3) Innan jag fick barn åkte vi på mer semester än idag, så det är snarast en lägre utgift idag.
Jag ser mig själv som väldigt snål, varav jag har gott ställt för min situation och därför känner igen mig lite i ditt tänk att "50% boendekostnad av disponibel inkomst är inga problem och ändå finns det utrymme för amortering". Men att snåla in så på sitt/sina barn, köpa b-kläder, bara ge barnen saker på julafton som ska räcka hela året, inget sparande åt barn(en) och knappt några semestertripper med barnen..?
Edit: Förresten läs
denna trådstarten så ser du själv att bankerna räknar med att barn kostar mer än 1300kr/månad. Nu framgår det dock inte om sparande till barn ingår i den siffran eller om det bara är "drift".
Det var ungefär så min uppväxt var präglad och hade jag kunnat ändra och påverka något i livet så var det just uppväxten. Därför är jag mån om att mitt/mina barn ska få uppleva det som jag aldrig fick - för barn är man bara en gång i livet.
Tyvärr är det väl såhär det kommer att se ut i medelsvenssons familj framöver, att det snålas in på barnen, när priserna i Stockholms innerstad fortsätter att öka med 20% i årstakt och tgv fortsätter att köpa lägenheter och spekulerar i det som en alternativ sparform, ungefär som danskarna och amerikanerna gjorde
På tal om amerikanerna, som det pratades om tidigare, så menar väl domedagsprofeten, tillika hyrestorsken, Peter Schiff, än en gång på att det är ett prisfall på väg i USA?
http://www.di.se/artiklar/2013/7/21/varnar-for-ny-bobubbla/
Citat:
Den senaste statistiken visar att bostadspriserna på flera håll i USA, bland annat San Francisco, är högre nu än vad de var när bobubblan brast förra gången
Citat:
Staten blåser upp finansmarknaden med hjälp av alltför generösa låneregler och genom att pumpa in 85 nytryckta miljarder dollar, motsvarande 555 miljarder kronor, varje månad. Samtidigt hålls räntorna på en onaturligt låg nivå.
Citat:
Schiff menar att regeringen felaktigt subventionerar boendet samtidigt som man beskattar produktionen
Samtidigt som byggare i Sverige gråter ut för att det är så dyrt att bygga så ingen vill/kan köpa:
http://www.di.se/artiklar/2013/7/24/ras-for-villabyggandet/