Citat:
Ursprungligen postat av
GalFisk
Huvudet på spiken. Jag tänkte själv på detta med att skämmas, innan jag läste ditt inlägg. Skämmas för att sticka ut, och även skammas å andras vägnar när de sticker ut. Att försöka vara så "normal" som möjligt. Hata att göra bort sig. Kan vara de som blir väldigt annorlunda personer på fyllan, där det är "socialt acceptabelt" att göra bort sig och de kan sluta bry sig så dant.
Att medelklassen är rädd för att sticka ut/skämmas beror på att det finns väldigt mycket press på saker man "bör göra" samt kriterier man "bör uppfylla", finns också rätt mycket etikettregler (inte som överklassen men). Jag är själv ofta sådär rädd att sticka ut, vilket är negativt - jag och många andra inom medelklassen är lite för rädda för att "göra fel".
Åter ett stort MEN, jag har känt ett par personer man skulle kunnat klassa som outbildad arbetarklass (WT) och visserligen är de mindre brydda om vad andra tycker, men det är verkligen misär att umgås med dessa.
Droger, småkriminalitet, överdriven alkoholkonsumtion, slagsmål/fyllecell/vandalisering ett måste efter alkoholintag, total okunskap om omvärlden då och nu, deras största intressen är tatueringar, MMA, silikontuttar, fotboll och öl och alla samtal måste minst en gång var tionde minut komma in på hur allt är blattarnas fel och att alla svenskar är efterblivna som inte röstar (SD) medan de själva är upplysta.
De måste alltid baktala medelklassen också, vi är si och så, vi är så dåliga och allt vi gör är fel bla bla. Väldigt tröttsamt i längden, precis som finnar som alltid skall skitsnacka om Sverige, det är kul i en minut - men efter en livstid, föga underhållande.