2013-07-20, 22:45
Medlem
Hajafintens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaryBell
Spot on Kvinnorna ska gjärna ha lite koll på design, vin/utländsk mat och konst och så där. Man ska i det minsta kunne se skilnaden på 7an til Arne Jacobsen och nåt av Werner Panton.

Men det är kanskje samma sak för överklassen?

Överklassen är inte bildad överhuvudtaget. Har bekanta och släktingar som gått större delen av sin skolgång på SSHL och det är låtsasbetyg för att eleverna ska vara garanterade att kunna komma in på Handels eller chalmers.

Medelklassen är trendig och stilmedveten. Har koll på konst och annat inom det kulturella.
Till stor del så är medelklassen PK.
Citera
2013-07-20, 22:49
Medlem
LloydHarbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaryBell
Spot on Kvinnorna ska gjärna ha lite koll på design, vin/utländsk mat och konst och så där. Man ska i det minsta kunne se skilnaden på 7an til Arne Jacobsen och nåt av Werner Panton.

Men det är kanskje samma sak för överklassen?
Det där håller jag med om! Kultur är viktigt inom medelklassen. Men! Jag tror att många faktiskt är genuint intresserade, många jag känner läser böcker varenda dag och har gjort så hela livet - inget man gör för att verka "kulturell" utan något man gör för att man gillar det.

Märks mer när det är för att leka finkulturell, då handlar det oftare om konst, designers och viner.
Citera
2013-07-20, 23:08
Medlem
MaryBells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LloydHarbor
Det där håller jag med om! Kultur är viktigt inom medelklassen. Men! Jag tror att många faktiskt är genuint intresserade, många jag känner läser böcker varenda dag och har gjort så hela livet - inget man gör för att verka "kulturell" utan något man gör för att man gillar det.

Märks mer när det är för att leka finkulturell, då handlar det oftare om konst, designers och viner.

Visst. Det finns säkert en del som är genuint intresserade. Jag tänker då at dessa blir lite "leaders" i sosiala grupperingar, mens man på andra sidan har "followers" som inte är så intresserade. Men dom är av den uppfatningen at man måste ha lite koll på konst och så där ut i från ideen om sosial tilpasning.
Citera
2013-07-20, 23:16
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Det är relativt vanligt att man talar om tydliga indikationer på att en person är överklass, att ha skor inomhus är en sådan (eller wannabe överklass) och många fler finns det.

Innan man över huvud taget kan diskutera vad som är klassmarkörer måste man rimligen vara någorlunda överens om hur sociala klasser definieras.

Var menar du att gränsen mellan överklass och medelklass går?
Var går gränsen mellan medelklass och arbetarklass?

Finns det i det klassystem som just du utgår från också en "underklass" som inte tillhör arbetarklassen, utan utgör en underordnad klass för sig?

Edit:
Ångrade mitt översittaraktiga tonfall.
Raderade rätt mycket raljerande.
Senast redigerad av defenseur 2013-07-21 kl. 00:08.
Citera
2013-07-21, 00:19
Medlem
Citat:
Det är relativt vanligt att man talar om tydliga indikationer på att en person är överklass, att ha skor inomhus är en sådan (eller wannabe överklass) och många fler finns det.

Vad anser ni vara typiska koder för medelklassen? Jag kan själv inte direkt komma på några såhär på rak arm om jag skall vara ärlig. Jag märker dock direkt på ett par personer på min Facebook att de INTE tillhör medelklassen eftersom de håller sina relationer relativt offentliga där, "Åh älskar dig Jonte <3 Vi klarar det här..." "Cassandra is now single" tio minuter senare "Cassandra is now in a relationship".

WT-folk uppdaterar dessutom kontinuerligt om totalt ointressanta saker man gör på Facebook som typ "Handlar :-)" "Åh går hem från jobbet nu, blir film med älsklingen och lyssna på lite Metallica " - det gör inte folk inom medelklassen på samma sätt har jag märkt, dock samma sak igen, tror inte överklassen heller gör det därmed blir det inget exklusivt beteendemönster för medelklassen.

Egna förslag? Gärna utöver Facebook.

*Edit* WT är så nedsättande, menar icke intellektuell arbetarklass ungefär egentligen. Intellektuell arbetarklass och medelklass står varandra mycket närmare, om det ens är någon skillnad idag.

Jag borde kunna svara på de flesta frågor om "medelklass" beteende, då jag själv tillhör den. Jag har observerat den värsta sortens skitnödigt beteende utvecklas här i Stockholms innerstad genom åren...

Om det är det du menar? Luddig trådstart, jag förstår tyvärr inte vad du menar med klass och du svamlar om skor inomhus, facebook mm Nej du, gör om gör rätt!
Senast redigerad av Soi6 2013-07-21 kl. 00:24.
Citera
2013-07-21, 01:11
Medlem
LloydHarbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soi6
Jag borde kunna svara på de flesta frågor om "medelklass" beteende, då jag själv tillhör den. Jag har observerat den värsta sortens skitnödigt beteende utvecklas här i Stockholms innerstad genom åren...

Om det är det du menar? Luddig trådstart, jag förstår tyvärr inte vad du menar med klass och du svamlar om skor inomhus, facebook mm Nej du, gör om gör rätt!
Jag tillhör också medelklassen och bor också i Stockholm innerstad.

Socioekonomisk klass märks väldigt tydligt på en mängd faktorer såsom klädstil, vilka ord man använder, hur man för sig socialt, vilka värderingar man har, hur utbildad man är, ens syn på kultur, vart man bor till viss del, hur man beter sig på Facebook, om man har skor eller inte inomhus - det här är bara exempel på ett fåtal av tusentals olika indikationer. Namn är ett annat bra exempel, man heter inte Johnny, Liam eller Ztefan inom medel-/överklassen.

Om du fortfarande inte förstår så kan jag tyvärr inte göra något åt detta.
Citera
2013-07-21, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajafinten
En grej är att man inte får barn innan man fyllt 20.
Allra helst så ska man få barn efter 30.
20-30 år anses av många som den lämpligaste åldern för kvinnor att skaffa barn. Då beaktas också sociala faktorer. Rent biologiskt sett är troligen ännu yngre att föredra. Den här iden att det skulle vara fel att skaffa barn är sjuk och onaturlig. Barnfientligheten är det i särsklass mest destruktiva inslaget bland moderna svenskar. Absolut ingenting sätter så definitivt ett slut på vårt folks framtid som undvikandet av att skaffa barn.
Citera
2013-07-21, 10:43
Medlem
Hajafintens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
20-30 år anses av många som den lämpligaste åldern för kvinnor att skaffa barn. Då beaktas också sociala faktorer. Rent biologiskt sett är troligen ännu yngre att föredra. Den här iden att det skulle vara fel att skaffa barn är sjuk och onaturlig. Barnfientligheten är det i särsklass mest destruktiva inslaget bland moderna svenskar. Absolut ingenting sätter så definitivt ett slut på vårt folks framtid som undvikandet av att skaffa barn.

Men nu pratar vi inte barnfientlighet utan vid vilken ålder det anses lämpligt att skaffa barn inom vissa sociala grupper.
Medelklassen är absolut inte barnfientlig, tvärtom så har den medelklass som lever i storstäder börjat skaffa fler barn. Utvecklingen liknar den som finns i USA.
Citera
2013-07-21, 15:34
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
I vilken samhällsklass det är vanligast att läsa "elitutbildningar" behöver vi inte ens ta upp till debatt, för det är överklassen. Även kulturell "bildning" är en klassfråga, var nyligen en artikel på SVD eller DN där de tog upp det fenomenet - under-/arbetarklassen läser inte i närheten lika mycket som de högre klasserna exempelvis.
Jag antar att du syftar på den artikeln som handlade om fler arbetare än tjänstemän inte hade läst någon bok under det senaste åren. I och för sig illustrerade det ju också att medelklassen är en relativt bred grupp också eftersom 20% av tjänstemännen heller inte hade läst någon bok vilket ju också är usla siffror om än inte lika horribelt som att 40% av arbetarna inte hade gjort det. Att inte ens läsa en deckare under sommaren är ju komplett otänkbart inom den akademiska delen av medelklassen och ingenting man skulle erkänna offentligt.
Citera
2013-07-21, 15:42
Medlem
AnaQujirams avatar
Inte prutta och rapa offentligt kanske
Citera
2013-07-22, 02:52
Medlem
Kom och tänka på det här gamla klippet från Grotesco.
http://www.youtube.com/watch?v=14mB-AYe6Tk

Skildrar stereotyp medelklass rätt bra tycker jag.
Citera
2013-07-22, 03:07
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe_x90
Kom och tänka på det här gamla klippet från Grotesco.
http://www.youtube.com/watch?v=14mB-AYe6Tk

Skildrar stereotyp medelklass rätt bra tycker jag.

Helvete!
Såg fram till talet sen ville jag strypa alla! Bra post!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in