2013-07-25, 23:49
Medlem
Några härligt fördomsfulla grejer jag kan tycka känns rätt medelklassigt med snudd på överklass-längtan;

- Grilla. Grilla utav helvete. Med fancy utrustning, specialbriketter och avancerade tillbehör..
- Blogga, eller läs andras. Gärna inredningsbloggar. Sen köper du designklassiker-kopior på Rusta, pyntar ihop ett tjusigt stilleben av dina fynd som du macrofotar och tar en förnöjd sipp av din latte.
- Att gilla program som Så Mycket Bättre
- Att motionera trendigt (gärna med egen PT och dyra träningskläder)
- Nyblivna mammor som arrangerar babyträffar & mammafika & playdates osv osv osv..
- Att se till att det finns ett par flaskor vin hemma alltid TILL VARJE PRIS.
- Att haka på diverse hajpade livsstilstrender, typ raw food och LCHQ (LCHF duger icke!)
- Du kan namnge tre olika formgivare så en av dem är din 'favorit', de andra två utgör din expertis.
- Man skaffar it-prylar som är avsedda för bruk som vida överstiger ens egna behov.
- Att vara fotbollsmorsa
- Du är petnoga med att handla ekologiskt och fräscht, men glömmer bort miljötänket när det gäller att källsortera och att inte använda onödigt kemikalier etc..
- I övrigt sträva efter att efterlikna överklassen, men på ett svensson-igt sätt..
- Åh, att vara supernoga med traditioner. Allt måste vara exakt som det ska vara. Särskilt midsommar.
- Tar bilen till gymmet/elljusspåret..

Äh, listan kan ju göras hur lång som helst, håller här..
Citera
2013-07-26, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Nja medelklassen reser inte till Thailand, de har följande resmål

Måste hobby: Matlagning, ju speciellare desto bättre. gärna gammal stil typ egen sylt och långkok.
OK hobbies: restaurera hus, segling, golf, träning, kultur, restaurera gammla bilar, dock ej amerikanska. ridning, jakt.
Inte ok hobbies: Kampsport, dragrace, gäddfiske (fiske sker med fluga, mete eller laxtrolling)

lallisen

Enligt mig så är bilar inget medelklassen sysslar med.
Man har sina två bruksbilar en Audi A6
(Volvo är ju såå tråkigt) och en peugeot 307(till frugan) som lämnas in punktligt på lokala auktoriserade verkstaden just att den är auktoriserad är nått som är väldigt viktigt och det framhävs även med fraser som " det är lite dyrare men då vet man att det blir bra".

Jänkare är för WT/icke PK för medelklassen och en Europeisk sportbil är för snobbigt/utstickande.
Citera
2013-07-27, 14:14
Medlem
Triremers avatar
Ljust och fräscht har antagligen nämnts flertalet gånger i tråden. När det kommer till fräscht så är medelklassen helt fixerad vid att det ska vara rent och fint. Ska de ha gäster ska hela huset vara städat, ja det är ju ren katastrof om något av barnen inte har bäddat sängen eller om det ligger en skitig strumpa på deras golv.

Nu menar jag inte att man ska ha klädhögar, skit och damm i huset när man har gäster där. Men att det just ska vara extremt välstädat är lite tacky.
Citera
2013-07-27, 18:57
Medlem
Ogdens avatar
Sammanfogande ämnen.

/mod
Citera
2013-07-27, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Men att det just ska vara extremt välstädat är lite tacky.
Smaklöst att städa? Jag måste säga att jag är förvånad över att man kan tycka något sådant.

Visserligen kanske en besatthet av städning inte är bra, men smaklöst är det väl iaf inte?
Citera
2013-07-27, 22:24
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Smaklöst att städa? Jag måste säga att jag är förvånad över att man kan tycka något sådant.

Visserligen kanske en besatthet av städning inte är bra, men smaklöst är det väl iaf inte?

Jo det är ganska smaklöst tycker jag. Jag skrev ju ingenting om att man inte skulle städa. Men låt säga att det tacky medelklassparet Lennart och Camilla har bjudit över gäster kl 19:30 en lördag. När Camilla ska kolla så att huset är rent upptäcker hon att sonen Karl inte bäddat sängen och att det ligger leksaker utspritt. Då får hon ett nervöst sammanbrott och blir helt hysterisk. Vad ska gästerna tro om dem egentligen?

Jag anser dessutom att det är vanligt förekommande bland medelklassen att man absolut inte får gå in med skor. Inte ens om man sitter ute en sommarkväll så får man gå in med skorna för att hämta en vattenbringare eller någonting annat. Det om något är skitnödigt och tacky.

Edit: Såg att jag skrivit som en full analfabet.
Senast redigerad av Triremer 2013-07-27 kl. 22:49.
Citera
2013-07-27, 22:27
Medlem
2/10 gäster på kräftskvan äter kräftor. Resten äter paj,köttbullar. Den som suger ut romen eller äter "inälvorna" är ett äckel.
Citera
2013-07-27, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
säga att det tacky medelklassparet Lennart och Camilla har bjudit över gäster kl 19:30 en lördag. När Camilla ska kolla så att sonen Karl inte bäddat sängen och att det ligger leksaker utspritt så får hon ett nervöst sammanbrott och blir helt hysterisk. Vad ska gästerna tro om dem egentligen?
Knappast smaklöst, snarare neurotiskt och ängsligt.
Citera
2013-07-28, 14:38
Medlem
montanabananas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply

Var på bjudning för ett par veckor sedan i klockren medelklasstil. Fördrink med amoos boosch, fina porslinet framme (klisterlapparna satt kvar på glasen, Kosta-Boda), Sköna hem i solfjäder på soffbordet och prat om vinet som inhandlats på resa till Italien.

Vi var dock ofina nog i sällskapet att inte gå husesyn. Fördrink i trädgården och maten serverades på den inglasade verandan så vi kom aldrig så långt. Värdinnan var tydligt besviken på avböjda inviter om sagda husesyn då hon städat och donat säkert en vecka innan för att få till den rätta looken. Det är denna skitnödiga städning/uppvisning som känns tacky.

Men städat är det så klart inget fel med i sig.
Citera
2013-07-28, 15:30
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av montanabanana
Var på bjudning för ett par veckor sedan i klockren medelklasstil. Fördrink med amoos boosch, fina porslinet framme (klisterlapparna satt kvar på glasen, Kosta-Boda), Sköna hem i solfjäder på soffbordet och prat om vinet som inhandlats på resa till Italien.

Vi var dock ofina nog i sällskapet att inte gå husesyn. Fördrink i trädgården och maten serverades på den inglasade verandan så vi kom aldrig så långt. Värdinnan var tydligt besviken på avböjda inviter om sagda husesyn då hon städat och donat säkert en vecka innan för att få till den rätta looken. Det är denna skitnödiga städning/uppvisning som känns tacky.

Men städat är det så klart inget fel med i sig.

Klisterlapparna kvar på glasen, det är ta mig fan bokstavligen tacky!
Citera
2013-07-28, 17:20
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av montanabanana
Sköna hem i solfjäder på soffbordet och prat om vinet som inhandlats på resa till Italien.
Klassiskt!

Där ser man att medelklassikerna har en aning stil kvar trots allt. Klart blaskorna inte kan ligga hur som helst om man inte vill framstå som en barbar. Jag brukar själv formera mina astronomimagasin i icke-euklidiska geometriska former på soffbordet. Naturligtvis för att framstå som en smula bättre än alla andra. Detta skäms jag lite för.

Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Klisterlapparna kvar på glasen, det är ta mig fan bokstavligen tacky!
Klisterlappar på glas kan vara lite besvärliga att pilla bort, så det kan lika gärna vara ett utslag av inkompetens hos medelklassfamiljen du besökte att de satt kvar på kristallen. Medelklassmännen vill inte gärna hantera de kemikalier som krävs för att avlägsna dessa envetna klisterlappar på ett tillfredsställande sätt. Aceton och lacknafta upplevs ofta som en aning mystiska och otäcka vätskor av den som aldrig gjort ett vettigt handtag i sitt liv.

Själv fick jag slita med både lacknafta och skursvamp för att få bort klisterlapparna från porslinet jag köpt på Biltema för ett tag sedan. Då ska man komma ihåg att jag är en kraftkarl som inte är rädd för att skita ner händerna. Tänk dig då hur det ska vara för en överbelånad pärmbärare i en villaförort.
Citera
2013-07-28, 22:23
Medlem
idiamindadas avatar
"Gods & Gårdar" är övermaga, nej, "Gård & Torp" är rätt nivå!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in