Glömde ju fan nämna det viktigaste. Antonio Cabrini är förbundskapten för damlandslaget. Världsmästaren från 1982. En jävla massa scudetti för Juventus. De spelar i Växjö i detta nu. Ni som råkar befinna er där (vilket säkert ingen gör) har chansen att träffa en legend. Dra dit för fan. Det är säkert inga säkerhetsarrangemang alls kring damlaget så man borde kunna knalla fram & säga "Ciao campione".
Om man känner igen honom dvs. Han var ju berömd för sitt snygga yttre men han är sig inte lik direkt. Jag lägger ingen värdering i hans utseende utan konstaterar bara att han ser äldre ut & får svårt att konkurrera med Måns Zelmerlöv om tonårsbrudarnas gunst.
Men på allvar så är detta en gigantisk sak som till stor del skett i det tysta. Jag har tidigare frågat hur interisti ser på detta. Fick inget svar...
Jag tycker inte om att den utvecklingen nu nått Italien. Och om Cellino skulle sälja till en arab, ryss, asiat osv, så vet jag inte om jag vill vara med längre...
Just Inter har ju en annan historia, så kanske?
Jag personligen ställer mig försiktigt positiv till att man säljer ut delar av klubben i omgångar till Thohir. Moratti får sitta kvar och även ha förköpsrätt i framtiden (som hans söner antagligen kan ärva, även om jag tror att den gode Massimo hänger med i många år till). Det är uppenbart att Moratti inte längre har de ekonomiska resurser som krävs för att driva Inter till att vara ett av de mest konkurrenskraftiga lagen i världen. Trippeln har han redan och det hjälper givetvis till att göra det lättare för Moratti att lämna över. Som ett hängivet interfan är det bara att acceptera. Hur fint och älskvärt det är med en familj som styr klubben i år efter år så är det efter kapitalismens pipa vi blåser och efter förra säsongen, med den hånfullt bedrövla niondeplaceringen, så blir detta givetvis supertydligt. No cash, no party.
Moratti i interkostymen har aldrig varit någon stor affärsman. Felsatsningarna genom åren är otaliga och pengarna han splashat är ju så enorma summor att man baxnar när man vet att han plockar ur egna fickor. Idag finns det ju andra modeller som Moratti vill efterlikna när han driver sitt lag (Dortmund och Arsenal-modellen, typ), med storsatsning på de egna talangerna etc. En modell som delvis har fungerat då Inter har en av världens bästa ungdomsakademier, men där man misslyckas i att släppa upp killarna i a-laget. Istället går man mellanmjölksvägen och handlar in 30-åringar för billiga pengar men med dyra löner. Ja, så har det ju sett ut fram till i sommar, då man faktiskt verkar satsa på unga killar som Icardi och Belfodil med förhållandevis LÅGA löner. Samtidigt säger spelare som Stankovic adjö, även Chivu ryktas vara på väg ut med sin lönecheck. Det verkar för första gången sedan 2009-2010 som att det är serious business i klubben och att man gör om vissa destruktiva strukturer som funnits tidigare. Mazzarri känns som klippt och skuren för Inter och med nya pengar till en egenägd arena så som det ryktas med indonesiern så känner man faktiskt den där lätta, positiva brisen smeka nackhåren för första gången sedan sommaren 2010, där Rafa presskonferans väckte den skepsism som delvis hållit i sig sedan dess. Tills nu, alltså.
Cellino har uttalat sig om att han hoppas att Nainggolan inte går till Roma, eftersom de är pissarslen, och så har han kommit på ett segerrecept för Cagliari:
“They did something of a low moral level that was against sport when they took that 3-0 win.”
“Cagliari won three games in a row while I was in prison, so perhaps if I’d stayed another five months then we would’ve won the Scudetto.”
I lördags så spelade han en välgörenhetskonsert tillsammans med grabbarna grus, dvs Kee Marcello, Roger Glover och Ian Paice. Skön grubbrock med Bob Dylan, Eagles, Rolling Stones, Jimmy Hendrix, Creedence, Pink Floyd osv på repertoaren.
Passar på att fråga er rutinerade rävar här i tråden också. Ska låta farsgubben uppleva lite italiensk fotboll på ålderns höst, då han alltid velat göra det. Vi siktar på Florens men om möjlighet finns kan man ju alltid klippa in en match till i närområdet. Siena,Bologna,Livorno, har jag missat något? Går biljetter att lösa på plats eller är det något man måste fixa innan?
Vad finns det som man bör se när det inte är fotboll? Drar gärna på en liten roadtrip så det behöver inte alls vara bundet till någon av städerna.
Passar på att fråga er rutinerade rävar här i tråden också. Ska låta farsgubben uppleva lite italiensk fotboll på ålderns höst, då han alltid velat göra det. Vi siktar på Florens men om möjlighet finns kan man ju alltid klippa in en match till i närområdet. Siena,Bologna,Livorno, har jag missat något? Går biljetter att lösa på plats eller är det något man måste fixa innan?
Vad finns det som man bör se när det inte är fotboll? Drar gärna på en liten roadtrip så det behöver inte alls vara bundet till någon av städerna.
Lysande. Klart ni ska.
Jag gör en tvärtom. Tar med min nu tio-åriga son. En resa om året. Klassiska arenor, där det även finns annat att uppleva. Så fort kalendern släpps, dvs 29:e juli så börjar vi planera.
Väl talat. Och det kan mycket väl vara så att det är tid för något annat. Inter är en speciell klubb som mycket väl kan ha en utländsk ägare, utan att det bryter mot klubbens filosofi.
Och Indonesien är en stor marknad, vilket betyder att det skulle kunna vara en möjlighet att få många nya fans, om än på distans. Inte riktigt samma sak som då nyrika ryssar och araber leker med pengar. Bara för att de kan…
Jag tycker inte om det, men är inte säker på att jag är motståndare…
*
Imorgon är det TIM-cup. Milan, Juventus och… Sassuolo. Brukar vara kul med en komprimerad turnering, dvs matcherna varar en halvlek. Men hur fan hamnade Sassuolo här?
Nu är säsongerna färdigmatade till programfan. Plöjde ner till och med säsongen 29/30, innan dess var ju ligasystemet uppdelat i nord och syd, vilket gjorde det alldeles för invecklat för min lilla apparatur. Vare sig ni vill eller inte får ni här den ultimata maratontabellen för Serie A till och med säsongen 29/30 avseende poäng, inga viktningar gjorda..
Arbetet är dock inte slut, Serie B nästa. Finns ju mycket roligare grejor att undersöka där än i Serie A, exempelvis längsta streaken i ligan osv..
Lade även till en funktion i programmet som räknar och listar i avtagande ordning de lag som hamnat flest gånger på en given position, och position fyra är lite smått anmärkningsvärd.
Roma som ändå är ett topplag, har bara mäktat med att komma fyra två gånger, vilket är lite märkligt ändå. Jämför med Lazio liksom som hamnat fyra hela nio gånger..
Å andra sidan, om man undersöker vilka lag som hamnat tvåa flest gånger inser man kanske var Roma mer frekvent positionerar sig.
Roma är alltså det lag som kommer på andra plats överlägset flest gånger efter de tre stora. Snöpligt för dom. Notera att Lazio bara kommit två precis två gånger...
Men jag satt och tänkte på Ogbonna. Visst han är inte från Torino men han började spela där när han var 14 år. Var vice kapten och skulle självklart ta över nu när Bianchi lämnade.
Och nu gick han till Juventus. Vafan.
"I always look at the present and future. I don't consider myself a traitor because I've always underlined the fact that we're professionals.
Så jävla trist inställning, och jag tycker mig ha funnit namnet ”Gobbonna” lite varstans…
Och jag förstår hur Juventus tänker. Ett bra köp som breddar och garanterar kvalitet. Men hur tänker Ogbonna?
Barzagli var visserligen en besvikelse i Confederation Cup, men tror han att han kan ta hans plats. Eller blir det rotation? Om Ogbonna tar plats och får spela så kan han naturligtvis ligga bra till inför VM. Vad säger ni juventini?
Men personligen ser jag helst att De Rossi tar steget ned, i andra hand att Astori tar platsen, sedan att Barzagli spelar och först därefter att Ogbonna spelar.
Jag blev också besviken på hans nya klubbval. Att lämna en klubb för en stadsrival när man har spelat i klubben sedan man var 14 bast måste ju svida rejält för alla Toro-fans. Dessutom, som du nämner Brille, så var han även Vice-kapten och man trodde att han skulle få ärva bindeln efter Bianchi. Jag har även för mig att jag läste en intervju med Ogbonna för någon säsong sedan att han absolut inte ville lämna Torino för Juventus, det fanns inte på kartan då. Money talks.
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Men på allvar så är detta en gigantisk sak som till stor del skett i det tysta. Jag har tidigare frågat hur interisti ser på detta. Fick inget svar...
Jag tycker inte om att den utvecklingen nu nått Italien. Och om Cellino skulle sälja till en arab, ryss, asiat osv, så vet jag inte om jag vill vara med längre...
Just Inter har ju en annan historia, så kanske?
Massimo Moratti är Inter. Att se ett Inter i framtiden helt utan Moratti kommer inte att kännas som samma klubb. Man ska alltså sälja en del av klubben till Thohir till att börja med, sedan får vi se om han till sist köper upp hela klubben. På ett sätt är det bra då Moratti inte har de ekonomiska krafterna som han en gång i tiden hade och vill Inter fortsätta att vara en storklubb så behövs Thohirs pengar, så enkelt är det. Även bygget av en ny arena ska finansieras av Thohir och det är något som Moratti länge har suktat efter, en helt egen arena. Med detta sagt så är jag kluven - finns både bra och dåliga saker med detta men ser lite försiktigt positivt på det hela ändå, kan bli bra.
Citat:
Ursprungligen postat av LuaLua
Florens säger dom ska vara en underbart vacker stad, har själv inte varit där men skulle inte tacka nej till att åka dit och njuta av lite fotboll samt äta och dricka gott. Fiorentina har ju något otroligt spännande på gång också så det låter som ett vettigt resmål för er denna säsong. Biljetter kan man fixa på plats om man vill, inte ofta det är fullsatt. Dock så är det ibland lättare att fixa innan samt att man, om man åker första gången, känner sig mer trygg om man har kirrat biljetter innan.