Resultat: .
0%
röster
2013-07-19, 02:49
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Bredaste toppen i Europa?

Oavsett vad BL-fans sitter och gapar, stönar, svamlar, dreglar om.

Satt och tänkte på det idag. PL och Serie A är faktiskt ganska överlägsna när det gäller top7. Spaniens EL-boost verkar ha avtagit då Valencia är misskött, Athletic ojämnt och ett konstant underpresterande Sevilla. Tyska ligan är varken intressant eller särskilt bra bortsett från Dortmund och Bayern.
2013-07-19, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Poängen är att Maldini, Del Piero och Totti har högröstade fans, som kommer från respektive lag. Men då man talar med mer sansade personer i Italien så brukar Baggio stå i en särklass...

Nu kommer säkert Totti att hyllas de närmaste åren. Med all rätt. Men i ett större och längre perspektiv så finns Baggio kvar.

Frågar du x antal fotbollsintresserade över 30 års ålder så svarar nästan samtliga Baggio på frågan vilken Italiensk spelare som imponerat mest på dem. Jag har genom åren diskuterat fotboll med andra fotbollsintresserade på arenor i barer, restauranger, flygplatsterminaler, järnvägsstationer, you name it, i många olika länder med många olika nationaliteter och nästan alla jag pratat med har varit överrens, Baggio är den bästa Italienske fotbollsspelaren de sett.

Känslan man fick (och det är ett återkommande tema nár man diskuterar honom) när man såg Baggio spela fotboll var att han var bäst på planen och att den åsikten delades av alla de andra 21 spelarna på planen, det såg ofta ut ungefár som när Iniesta spelar, motståndarna tittar på men ingen vågar riktigt utan alla avvaktar. Det betyder inte att han alltid var planens bästa spelare, men i den psykologiska hierarkin var han alltid nr1, även när han var i 30 års åldern.

Många yngre man diskuterar italienska fotbollsspelare med såg aldrig Baggio i sitt ess, han var fullständigt lysande i internationella fotbollsmatcher, både i landslaget och europeiska cupmatcher (främst i Fiorentina och Juventus), han spelade 3 UEFA-cup finaler på den tiden UEFA-cupen var att betrakta som minst lika stark om inte starkare än den gamla Europacupen. Hade han bara stannat i Juventus och lyft Europacupen så hade hans meritlista varit närmast komplett.
Senast redigerad av Gincan 2013-07-19 kl. 03:06.
2013-07-19, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Själv tycker jag att årets säsong med ett starkare Roma, ännu mer spännande Viola, pånyttfött och galenskapsinspirerat Inter, renoverat Napoli, Balotelli-hela-säsongen-Milan, ett CL-vinnar-starkt Juve och ett tråkigt Lazio, kommer bli bättre än på väldigt länge. Alla matcher mellan dessa lag är ju bara dumt att missa. Dessutom är det bara kul med lite förändringar bland storspelarna också. Med smarta värvningar och mycket goda försäljningar är det pessimistiskt att spåna vidare på Serie A:s nergång.
Och nu verkar Napoli vara i seriösa förhandlingar med Zlatan. Vilken värvning det hade varit för dom. Jag tror inte ligan kommer vinnas i matcherna mot Juventus, den kommer vinnas i de trista bortamatcherna mot halvdassiga lag under höst- och vintermånaderna. Då behövs en Zlatan eller Cavani som lirkar upp försvaren.

Zlatan till Napoli är inte helt ologisk ändå. Han vill ju att folk ska vara fotbollstokiga, som i Milano, vilket han själv sade att folk inte var i Paris. Om det är någonstans fansen är entusiastiska är det ju i Neapel. Sedan kanske han även har Champions League som ett mål fortfarande. Då kan man argumentera för att ett Napoli är ett hyggligt val, med tanke på att Benitez är en erkänt skicklig coach när det kommer till europa-spelet och har en fin meritlista.
Senast redigerad av Pellebelle 2013-07-19 kl. 09:54.
2013-07-19, 13:07
Medlem
Stivalis avatar
Vi snackade ju om Baggio & SPAL precis. Kollade lite på Serie C-avdelningen i det där numret av Calcio 2000 från 2002 jag hade framme. Där är några bilder på spelare som varit bästa målskyttar för sina lag. Här finns Eddy Baggio i Catania. Brorsan alltså! Sergio Pellissier i SPAL!

Även en purung Marco Borriello i Treviso samt en inte lika ung Igor Protti i Livorno. Protti vann skytteligan & tog upp Livorno i Serie B. Jag råkade själv faktiskt befinna mig i Livorno just den dagen då laget gick upp i Serie B. Fest på stan på kvällen & Protti var såklart kungen. Därför kommer nog Protti alltid vara den spelare jag mest förknippar med Livorno.

En annan som finns på bild här är Felice Centofanti. En av Inters mest långhåriga spelare genom tiderna. Såg ut att ha värvats från Metallica eller något. Lustigt nog är han alltså Padovas bäste målskytt här. Lite märkligt då han står uppskriven som back. Många straffar kanske?

Centofanti i Inter:

http://www.datshit.it/wp-content/uploads/2013/06/testecalcio5.jpg

Gjorde han några mål i Inter då eller var det bara i Padova? Jodå, han gjorde ett mål för Inter. Mot Fiorentina. Vi kör rent av klippet nu.

Det är en frispark från Roberto Carlos som studsar fram till Centofanti som slår in den på volley. Notera Walter Zenga i keps på läktaren! Även Stefan Schwarz finns med i klippet.

Fiorentinas kvittering är snygg med flera spelare inblandade. Piacentini-Batistuta-Schwarz-Rui Costa-Cois. 1-1 Sandro Cois.

Fiorentinas 2-1 gör backen Pasquale Padalino på pass från Rui Costa.

Batistuta har en stenhård frispark som Baiano styr i ribban. Schwarz blir nersparkad på slutet. Skön italienska från Roy Hodgson efter matchen. Intervju även med Centofanti som hade en kort tid i rampljuset. Platsade väl inte i Inter men han var bra med andra lag som Ancona & Genoa.

Det verkar hagla grejer från den besvikna publiken. Batistuta drar något över huvudet för att skydda sig när han lämnar planen.

Inter-Fiorentina 1-2 (5.40 min)

http://www.youtube.com/watch?v=yvRt8wJZjW8
Senast redigerad av Stivali 2013-07-19 kl. 13:14.
2013-07-20, 19:00
Medlem
Cagliari är som vanligt den i särklass mest inaktiva klubben på il Mercato. Ta en snabb koll på:
http://www.gazzetta.it/Calciomercato/tabellone-mercato-serieA.shtml

Det är ju något jag tjatat om, men som även Ekdal bekräftat ett antal gånger. Att Cagliari har en oerhört nära, och kompakt trupp. Ett gäng som håller samman. Tränar, spelar och lever tätt tillsammans. Moral, sammanhållning och grinta…

Men idag sålde man Thiago Ribeiro till Santos. Visst familjeskäl, dottern är kvar i Brasilien, men framförallt för att ge plats åt en icke EU-spelare. Avenatti! Spelaren som gjorde succé i U20-VM nyligen.

Jag har ju tidigare tjatat om alla spelare från Uruguay som haft Cagliari som inkörsport till Serie A.
https://www.flashback.org/sp44112044

Och med Lopez som tränare för Cagliari, och Tabarez, (som varit tränare för Cagliari två gånger), som tränare för Uruguays landslag så är naturligtvis Cagliari en ypperlig klubb för en ung spelare från Uruguay som har ambitioner om att ta steget till landslaget. Vem av Cavani, Suarez och Forlan får ge plats åt Avenatti?

Trolig startelva som det ser ut just nu:

Agazzi

Dessena – Astori - Rosettini - Murru

Ekdal – Conti - Nainggolan

Cossu

Ibarbo - Sau

Dessena tar steget ned eftersom Pisano ännu inte är tillbaka efter sin långtidsskada. Bara gamla spelare i startelvan. Hoppas att några nya spelare från primavera kan ta steget, typ Murru gjorde förra säsongen. Del Fabro född 1995, som spelade några matcher förra säsongen, står förmodligen på tur…

Man har också köpt en grekisk försvarare som är född 1992. Dvs med Avenatti, som ännu inte är officiell, så har man alltså köpt två spelare.
Senast redigerad av Brille68 2013-07-20 kl. 19:07.
2013-07-20, 23:54
Medlem
zachs avatar
Citat:
Cagliari är som vanligt den i särklass mest inaktiva klubben på il Mercato.

Trolig startelva som det ser ut just nu:

Agazzi

Dessena – Astori - Rosettini - Murru

Ekdal – Conti - Nainggolan

Cossu

Ibarbo - Sau

Hade du föredragit en mer offensiv satsning på mercaton...? Tycker det där ser jävligt bra ut. Typ ingen spelar skulle förvisso få en plats i Roma men just därför att ni har en rätt diskret men samspelt startelva så kan jag ändå byta uppställning rakt av.

Men vi har ju ett nytt fint emblem.... Ser för fan ut som dom låtit mig designa det. På fyllan. Och man visar med Marquinhos-affären, hur god den än var rent ekonomiskt, att vi alls inte siktar mot dom där stjärnorna som dom annars gärna basunerar ut att man gör. Och vad man visar med att ta tillbaka Aldairs tröja i tjänst................ Rätt trött på det här nu. Sälj De Rossi och förläng inte Tottis kontrakt, allt blir så enkelt för mig då.
2013-07-21, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Hade du föredragit en mer offensiv satsning på mercaton...? Tycker det där ser jävligt bra ut. Typ ingen spelar skulle förvisso få en plats i Roma men just därför att ni har en rätt diskret men samspelt startelva så kan jag ändå byta uppställning rakt av.

Men vi har ju ett nytt fint emblem.... Ser för fan ut som dom låtit mig designa det. På fyllan. Och man visar med Marquinhos-affären, hur god den än var rent ekonomiskt, att vi alls inte siktar mot dom där stjärnorna som dom annars gärna basunerar ut att man gör. Och vad man visar med att ta tillbaka Aldairs tröja i tjänst................ Rätt trött på det här nu. Sälj De Rossi och förläng inte Tottis kontrakt, allt blir så enkelt för mig då.

Såklart inte. Det är med en viss stolthet jag konstaterar att man köper in talanger från Uruguay och satsar på sina egna spelare från primavera.

Att pengarna försvinner i ett svart hål skapat av politikerna och att fansen av samma as berövas möjligheten att uppleva sitt lag spela, är dock något att vara mindre stolt över. Den vackra ön skitas ner…

Mycket tyder på att Nainggolan går till Inter, som jag tjatat om en längre tid. Hans bakgrund och kapacitet gör honom till ett lovligt byte. Jag anser att det är ok.

Nainggolan har €0,45 miljoner i lön, vilket kan jämföras med t ex De Rossi som har €6,0 miljoner.

Och både du och jag vet att anledningen till att jag gnällt som fan på Roma är att jag är besviken på hur man hanterat situationen. Det fanns alla jävla möjligheter för att bli så jävla bra. Men man glömde bort fansen och traditionen…

Det var endast Pescara som hade lägre lönekostnad än Cagliari senaste säsongen. Roma hade t ex €95,0 miljoner i lönekostnad medan Cagliari hade €15,9 miljoner.

Inga publikintäkter och nu kräver staden Cagliari klubben på €2,6 miljoner innan de vill påbörja renoveringen av Sant'Elia. Och klubben ska sedan självklart bekosta renoveringen...

Klubben brandskattas och plundras. Man tvingas förmodligen sälja sina "stjärnor" dvs Astori och Nainggolan. Men jag känner en stolthet. Så länge man inte säljer sig. Står upp och tar fighten...
Senast redigerad av Brille68 2013-07-21 kl. 00:46.
2013-07-21, 11:17
Medlem
il-gol-fantasmas avatar
Citat:

Men idag sålde man Thiago Ribeiro till Santos. Visst familjeskäl, dottern är kvar i Brasilien, men framförallt för att ge plats åt en icke EU-spelare. Avenatti! Spelaren som gjorde succé i U20-VM nyligen.

På vilket sätt frigör man en plats till en icke EU-spelare genom att sälja Thiago Ribeiro? Serie A-lag får väl oavsett truppsammansättning värva max två icke EU-spelare från utlandet per säsong? Detta oavsett om de har fem icke EU spelare registrerade eller ingen?
2013-07-21, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av il-gol-fantasma
På vilket sätt frigör man en plats till en icke EU-spelare genom att sälja Thiago Ribeiro? Serie A-lag får väl oavsett truppsammansättning värva max två icke EU-spelare från utlandet per säsong? Detta oavsett om de har fem icke EU spelare registrerade eller ingen?
Jag har inte alls koll på sånt här, men det infördes regler för att begränsa antalet icke EU-spelare i Serie A efter fiaskot i VM 2010 för att öka utrymmet för italienska ungdomar. De hårdaste begränsningarna gäller om man köper spelarna utifrån, dvs inte om man köper dem från andra italienska lag. Vilket drabbar bl a Cagliari, som gillar att hitta billiga talanger typ Ibarbo.

Jag tror att då man utnyttjade köpoptionen på Avelar, så var kvoten fylld för Cagliari för 2013. Enda sättet skulle då vara att sälja någon?

Någon som faktiskt vet vad de snackar om får gärna förklara.

Men en helt annan aspekt är att man inte vill öka truppen, och att någon ska lämna för at ge utrymme för ett nyförvärv.

PS

Hittade detta:

Serie A has a detailed set of rules as follows:

If a Serie A club had none or just one non-EU player in the roster on the 30th of June 2013, the club is entitled to buy non-EU players from foreign clubs until the limit of three is reached, without any restriction.

If a Serie A club has exactly two non-EU players in the roster on the 30th of June 2013, the club is entitled to buy one non-EU player from a foreign club without any restriction, until the limit of three is reached. Furthermore, the club can buy one additional non-EU player from a foreign club, provided that he replaces a non-EU player on at least one of these conditions:

1. the replaced player is sold to a foreign club
2. the replaced player’s contract expired on 30/06/2013
3. the replaced player obtained European citizenship after the 1st of February 2013

If a Serie A club has three or more non-EU players in the roster on the 30th of June 2013, the club is entitled to buy two non-EU players from foreign clubs provided that both of them replace a non-EU player each on at least one of these conditions:

1. the replaced player is sold to a foreign club
2. the replaced player’s contract expired on 30/06/2013 (this condition can apply to only one of the replaced players)
3. the replaced player obtained European citizenship after the 1st of February 2013

Serie A teams can buy non-EU players within the Italian transfer market with no restriction. Non-EU players that have been signed during the summer window may not be sold until the following window.

All Serie A rules apply to full transfers only, not loans. If a player is loaned out, even to a foreign club, he still counts against the club’s non-EU count.

http://pdacquaviva.com/2013/07/02/2013-non-eu-italian-quota-system-an-explanation/

Jävligt komplicerat.
Senast redigerad av Brille68 2013-07-21 kl. 12:13.
2013-07-21, 13:56
Medlem
Calogeros avatar
Nej, visst fan känns det som något luktar ruttet i Roma (jag säger bara Roma då våra fantastiska ägare vill sudda bort Associazione Sportiva). Jag fattar verkligen inte hur så många kan vara positiva (nåja, relativt positiva) till försäljningen av Marquinhos. Okej för att det är väldigt mycket pengar för en kille som fortfarande bara är en fjunig tonåring, och visst är det extremt bra betalt för en försvarsspelare. Men seriöst, jag tycker verkligen inte att Roma har behov av att köpa in massa nya spelare, så hade jag fått välja hade jag alla dagar i veckan hellre behållit Marquinhos än att ta in Strootman och alla andra det ryktas om. Hade ju varit hur läckert som helst att lira med Florenzi-De Rossi-Pjanic i vilket fall...

Nej, Sabatini känns så jävla ormig och något som skrämmer mig är att De Rossi nu verkligen kan vara på väg bort på riktigt. Jag tror inte att han själv vill lämna, men under teleonsamtalet som snappats upp mellan Fenucci och Sabatini säger ju Sabatini att "pojken (Marquinhos) måste säljas om rätt pengar läggs fram. Han säger också att Daniele De Rossi är ett problem och att han skall bort...

Sabatini känns äcklig, Italo Zanzi ser ut som världens största lurifax och James Pallotta får fan se till att vara på plats i Rom nån jävla gång.

Marquinhospengarna kommer att spenderas på Gervinho och Morgan De Sanctis...

2013-07-21, 15:58
Medlem
Kommer verkligen att sakna Edinson Cavani nästa säsong!
https://www.youtube.com/watch?v=9aH0TXSw2Aw
2013-07-21, 17:40
Medlem
Stivalis avatar
Ännu en dag med Patrizia Panico på bild i Sydsvenskan. Måste vara rekord för Torres-spelare i svensk dagspress. Hur som helst så är det viktigt för ligans trovärdighet att Cagliari spelar på Sardinien nästa säsong. Är det kris hemma i stan så borde Torres arena vara det absolut bästa alternativet. Går ju fan inte att lämna ön för hemmamatcher. Blir helt bisarrt.

Jag återvänder till numret av Calcio 2000 från 2002 som jag tidigare nämnde. Nu kollar jag på Torres som låg i Serie C1. Här finns numera bekanta namn som Andrea Cossu & Antonio Langella. Cossu verkar inte ha slagit igenom som ordinarie än medan Langella är markerad med *. Tecknet betyder att han lämnat laget. Det är just Cagliari han gått till.

Den som spelat mest regelbundet den här säsongen är målvakten Salvatore Pinna. På Wiki står han noterad bland de som gjort flest matcher för Torres & är alltså en legend i sammanhanget. Han var nyligen ordinarie i Pescara faktiskt men har nu återvänt till Torres. På bild i den här tidningen finns Stefano Udassi pga att han är Torres bästa målskytt. Även han finns med på Wiki bland de som gjort flest matcher för Torres. En "local hero" alltså.

Ett resultat jag noterar här är Torres-Pescara 1-1. Pescara harvade alltså i Serie C1. Jag noterar dock att "storklubbarna" Ascoli, Catania & Pescara har kopplat greppet om topplaceringarna långt över Torres. Jag betraktar detta som tiden innan så många klubbar gick åt helvete. Visst fanns det större klubbar som presterade sämre men jag ser ju tydligt att de som "hör hemma" i Serie B har kopplat greppet i toppen medan blåbären som Torres är chanslösa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in