2013-07-23, 17:41
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Vad är nackdelen med att ha M-grind på sina wedgar? Främst i jämförelse med Full sole.

Nackdelen är att det är lite svårare att slå fulla slag med rätt skaftlut ordentligt med M-Grinden, den gräver gärna ner sig lite extra. Torvorna är sällan så djupa men kan bli ganska "långa". Personligen valde jag bort M-Grind för 54 graders wedgen jag använder nu då jag insåg att den främst skulle bli en klubba med fulla slag och då funkade M-Grinden dålig. Full Sole är kung på just det.

Citat:
Ursprungligen postat av InTheBack
Någon som läst Fredrik Wetterstrands böcker? Tankar om dem?
Verkar vara en av få golfskribenter som skriver böcker om elitsatsningar.

Beträffande Falköpings GK så håller ja med om att den banan är rätt tuff. Det är en av mina hemma banor, så har bra koll där nu, men man kan förstå den relativt höga slopen.
Banan är just nu i ett av dem bättre skick jag nånsin sett den i. Perfekta greener med en stimp på 9,5.

Just 6:an är ett hyffsat kul hål tycker jag, bra utslag så når du green med ett järn. Dåligt utslag kan du alltid lägga upp dig kort om bäcken i värsta fall. Det jobbiga med hålet är outen till höger, då man gärna vill lägga sig höger i fairway för att inte ligga mask mot green.

Fredrik Wetterstrand har jag haft turen att ha som föreläsare på TU flera gånger och han är hur grym som helst. Både elitsatsning men även tankar och idéer för "gemene man" går genom hans huvud och med en bra koll på det mesta både svingtekniskt men även psykologimässigt så är han imponerande.

Tyvärr har jag ännu inte läst hans böcker, men hoppas göra det så snart som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
Hur når du den greenen med ett järn? Även om du slår en drive på 250m har du 160-170m till en green som ligger 20m? högre upp? Självklart går det och jag tror att du gör det, men tycker det verkar ytterst chansartat? Smalt och kommer du kort är det ett riktigt svårt slag.

Järn 5 och järn 6 är inget konstigt att ha kvar efter en bra drive, så länge man har känslan för att man kan slå ett ordentligt golfslag så är den green förvånansvärt lätträffad av min erfarenhet. För den ser som du säger väldigt svårträffad ut.
Citera
2013-07-23, 17:45
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Menar du att du stod på högerfoten?

Om man gör en sådan stor rörelse med höften mot målet som han gör, så måste man verkligen veta vad man gör, annars kan ju det bli väldigt fel. Jag gör inte det...

Borde kanske göra det, om man ser till vilken sorglig golf jag spelar. Spelade 9 hål idag. Inledde ok med par, par, birdie, par, 5 hålet ok drive, slår sedan en j5 rätt ut i skogen, hittar inte bollen, slutar med bogey, 6 hålet out, dålig drive på fairway, out igen, sluter med trippelbogey. 7 hålet slår en drive på nästan 300m på ett kort par 4 hål, behöver sedan 4 slag för att få bollen i hål. avslutar med par, par. Funderar på att sluta spela golf... Blir bara så frustrerad.

Känner igen det där, en stabil 36a första nio. In och käka lunch för att sen gå ut och spela katastrofalt de sista, pushook var dagens valda slag tydligen. Känns alltid bra att följa upp en enkel 36a med en tuff 40:a där man ändå avslutar med två birdies. Stor suck.
Citera
2013-07-23, 20:23
Medlem
InTheBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG

Fredrik Wetterstrand har jag haft turen att ha som föreläsare på TU flera gånger och han är hur grym som helst. Både elitsatsning men även tankar och idéer för "gemene man" går genom hans huvud och med en bra koll på det mesta både svingtekniskt men även psykologimässigt så är han imponerande.

Tyvärr har jag ännu inte läst hans böcker, men hoppas göra det så snart som möjligt.

Häftigt, jag fick första höra om honom via hans hemsida(som är fruktansvärt bra), där han delar teorier och studier om träningslära, svingteknik osv.

Blir nog att köpa bägge böckerna.
Citera
2013-07-23, 20:46
Medlem
Citat:
Menar du att du stod på högerfoten?

Jag gör full sving och upp med högerfot men kroppen blir bakåtlutad, vet inte om det är ok. Vettefan om jag orkar försöka mera, inga resultat och förbannat blir jag....

Börja själv med en birdie på par 3 hål, fick bra drives men resten gick väldigt dåligt. Får vara glad över att jag gått ner från 34,0 till 28,0hcp på typ en och en halv vecka
Citera
2013-07-24, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.B.Scott
Kul, jag ska också lira den. Har bara lirat Enköping en gång, förra året, men tyckte den var helt ok. Minns tyvärr inte så mycket om greenerna men första nio var lite av parkbana med några hyfsat smala hål. Andra nio var lite öppnare har jag för mig. Inte mycket till hjälp men någon annan här kan nog dela med sig av bättre info. Söderby vet jag inget om alls tyvärr men det ska bli kul att lira Frösåker igen. Har bara varit där en gång och tyckte banan var fantastiskt fin och trevlig. Vet du hur konditionen är på den i år? Lycka till på tävlingen. Vem vet, vi kanske delar boll någon dag .
Härligt!!! Hoppas på bra väder, idag var det banne mig kalla vindar... Spelade Frösåker för några veckor sen och banan är i bra skick, snabba greener, rätt så bra fairways. Det finns lite fläckvisa problem kvar från vintern. Ruffarna var rejält nedklippta, läs lätt att hitta sin boll vilket var bra i och med att det blåste rätt rejält när jag var där och spelade. Det gjorde sista 9 liiite svårspelade och 14e blev en mardröm där jag blev tvungen att blåsa på för fullt med en 22 graders hybrid för att nå green där en J8 annars kan göra jobbet. lätt tilltufsad gick jag därifrån med en säker 7:a på ett par tre På 15e gjorde jag en perfekt upplagd drive i kraftig motvind och 110 meter till flaggan, slår en lika perfekt pitch men siktade långt höger men vinden trycker bollen ut i vattnet!!! cirka 35 meter.... Promenerar därifrån med en 6:a i score kortet. Stön! Så tänk på vindarna om det är blåsigt.
Och Du! LYCKA Till!
Citera
2013-07-24, 09:18
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
KinG-NothinG skrev

Känner igen det där, en stabil 36a första nio. In och käka lunch för att sen gå ut och spela katastrofalt de sista, pushook var dagens valda slag tydligen. Känns alltid bra att följa upp en enkel 36a med en tuff 40:a där man ändå avslutar med två birdies. Stor suck.

Käka lunch efter första 9 är ju ett säkert sätt att spoliera en runda.

Jag behöver verkligen förändra min spelstrategi + att köpa mig en j3.
Citera
2013-07-24, 09:24
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
bjebbosten skrev

Jag gör full sving och upp med högerfot men kroppen blir bakåtlutad, vet inte om det är ok. Vettefan om jag orkar försöka mera, inga resultat och förbannat blir jag....

Börja själv med en birdie på par 3 hål, fick bra drives men resten gick väldigt dåligt. Får vara glad över att jag gått ner från 34,0 till 28,0hcp på typ en och en halv vecka

Ser det ut så här, så har du allvarliga problem:
http://www.youtube.com/watch?v=qcNc24A7xxk
Kanske den coolaste golfvideon på youtube.

Kolla på den första videon jag länkade till. Tänk på att golfproffs säger att det tar ca 15.000 bollar att slå in en liten förändring av svingen....
Citera
2013-07-24, 10:44
Medlem
R.B.Scotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogey-to-birdie
Härligt!!! Hoppas på bra väder, idag var det banne mig kalla vindar... Spelade Frösåker för några veckor sen och banan är i bra skick, snabba greener, rätt så bra fairways. Det finns lite fläckvisa problem kvar från vintern. Ruffarna var rejält nedklippta, läs lätt att hitta sin boll vilket var bra i och med att det blåste rätt rejält när jag var där och spelade. Det gjorde sista 9 liiite svårspelade och 14e blev en mardröm där jag blev tvungen att blåsa på för fullt med en 22 graders hybrid för att nå green där en J8 annars kan göra jobbet. lätt tilltufsad gick jag därifrån med en säker 7:a på ett par tre På 15e gjorde jag en perfekt upplagd drive i kraftig motvind och 110 meter till flaggan, slår en lika perfekt pitch men siktade långt höger men vinden trycker bollen ut i vattnet!!! cirka 35 meter.... Promenerar därifrån med en 6:a i score kortet. Stön! Så tänk på vindarna om det är blåsigt.
Och Du! LYCKA Till!

Låter bra med snabba greener, det gillas. Hoppas det inte stormar allt för mycket på fredag bara, surt att behöva slå en hybrid på 14e . Gillar inte stormgolf. Efter ett gäng bedrövliga rundor så hittade jag lite stabilitet igår med en runda på mitt hcp så ser fram mot helgen med tillförsikt men framförallt ska det bli jäkligt kul. Fick ett bra starthål på min lott så det är skönt att slippa gå så långt innan första slaget tycker jag. Ska försöka ha någon sorts spelplan för en gångs skull, försöka vara lite klok på banan. Vad man än säger, om man tävlar vill man ju vinna .
Citera
2013-07-24, 11:31
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten

Pröva med en favoritövning jag har -
Ställ upp dig som vanligt och flytta sen bak högerfoten så långt du kan bakom dig och ställ högerfoten på tå. All vikt hamnar på främre foten och du kan faktiskt inte stå kvar på höger fot eller luta dig bakåt utan att välta.

Citat:
Käka lunch efter första 9 är ju ett säkert sätt att spoliera en runda.

Jag behöver verkligen förändra min spelstrategi + att köpa mig en j3.

Jo jag minns hur patenterat det är att förstöra från den tiden man spelade betydligt mer.
Skönt att påminna sig själv om det bara.
Citera
2013-07-24, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.B.Scott
Låter bra med snabba greener, det gillas. Hoppas det inte stormar allt för mycket på fredag bara, surt att behöva slå en hybrid på 14e . Gillar inte stormgolf. Efter ett gäng bedrövliga rundor så hittade jag lite stabilitet igår med en runda på mitt hcp så ser fram mot helgen med tillförsikt men framförallt ska det bli jäkligt kul. Fick ett bra starthål på min lott så det är skönt att slippa gå så långt innan första slaget tycker jag. Ska försöka ha någon sorts spelplan för en gångs skull, försöka vara lite klok på banan. Vad man än säger, om man tävlar vill man ju vinna .
Skönt att kunna spela på hcp innan! Ger ju lite mental trygghet om inte annat! Mitt eget spel svajar mellan katastrof och riktigt bra just nu! Vet inte riktigt vad jag ska tro om spelet under tävlingen men har en idé hur jag ska spela och ska försöka hålla mig till det och hoppas det räddar mig från katastrofhål. Sen vet jag ju inte hur Enköping och Söderby ser ut så det kan behöva ändras lite i den lilla planen.
Även jag fick bra starthål och är faktiskt lite glad att det inte blev alltför många deltagare, det borde gynna flytet på banorna och då brukar mitt spel funka bättre, har svårt med spelet när det blir uppehåll och väntan.
Klart Du ska vinna, det är ju därför man tävlar , räknar kallt med att vi spelar i olika klasser nu , misstänker att du spelar Frösåker på fredag, själv spelar jag på Söderby.

Då laddar vi inför helgen och jag önskar dig lycka till!!!
B-T-B
Citera
2013-07-24, 12:41
Medlem
Citat:
Ser det ut så här, så har du allvarliga problem:
http://www.youtube.com/watch?v=qcNc24A7xxk
Kanske den coolaste golfvideon på youtube.

Kolla på den första videon jag länkade till. Tänk på att golfproffs säger att det tar ca 15.000 bollar att slå in en liten förändring av svingen....

Hahahah nej inte sådär

Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Pröva med en favoritövning jag har -
Ställ upp dig som vanligt och flytta sen bak högerfoten så långt du kan bakom dig och ställ högerfoten på tå. All vikt hamnar på främre foten och du kan faktiskt inte stå kvar på höger fot eller luta dig bakåt utan att välta.

Ska testas
Senast redigerad av bjebbosten 2013-07-24 kl. 12:55.
Citera
2013-07-24, 12:43
Medlem
R.B.Scotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogey-to-birdie
Skönt att kunna spela på hcp innan! Ger ju lite mental trygghet om inte annat! Mitt eget spel svajar mellan katastrof och riktigt bra just nu! Vet inte riktigt vad jag ska tro om spelet under tävlingen men har en idé hur jag ska spela och ska försöka hålla mig till det och hoppas det räddar mig från katastrofhål. Sen vet jag ju inte hur Enköping och Söderby ser ut så det kan behöva ändras lite i den lilla planen.
Även jag fick bra starthål och är faktiskt lite glad att det inte blev alltför många deltagare, det borde gynna flytet på banorna och då brukar mitt spel funka bättre, har svårt med spelet när det blir uppehåll och väntan.
Klart Du ska vinna, det är ju därför man tävlar , räknar kallt med att vi spelar i olika klasser nu , misstänker att du spelar Frösåker på fredag, själv spelar jag på Söderby.

Då laddar vi inför helgen och jag önskar dig lycka till!!!
B-T-B

Din kalla räkning stämmer bra . Då ser vi till att vinna varsin klass då. Tipsa gärna om hur banan var efter din runda och hur jag ska krossa den . Lycka till själv och må hålkanterna vara med oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in