Citat:
Ursprungligen postat av
CarlitoBrigante
Det där är en kalkyl i vilken du har tagit i så att det knakar på varje utgiftspost vilket gör att det känns ganska meningslöst att ens diskutera det. Banken kommer att göra en kalkyl och se till att det finns marginaler, så oroa dig inte. Sedan så bör man inte glömma att personerna i exemplet har förhållandevis låg inkomst.
Det är ju bara att kolla på verkligheten för att se att det inte är så som du hävdar. Ungdomar köper återigen inte villor för tre miljoner så att det finns många arbetslösa ungdomar påverkar inte den marknaden. Och varför skulle ett eventuellt arv gå oavkortat till amortering?
Hela ditt resonemang går ju ut på att folk skulle få det sämre än de har det idag och det känns inte särskilt troligt.
Vad är enligt dig en sund kalkyl då? Jag äter aldrig ute, varken restaurang, lunchar, fikar eller snabbmat. Ändå kostar all min mat ca 2000kr/månad och då handlar jag i princip bara stora mängder när det är extrapriser varje vecka.
Vet du vad? Enligt bankens egen kalkyl kostar ett barn ca 1 miljon kronor under hela uppväxten. Så 4000kr per barn och månad är ingen osannolik kalkyl enligt bankens mening heller.
Bil kostar också, för mig kostar nog bilen ca 1000kr/månad i snitt och då är den kontant betald, lagom gammal för att inte vara alltför dyr att underhålla och jag använder den extremt sällan.
Sen förstår jag inte varför man ska räkna bort ränteavdraget som månatlig kostnad. Man får som sagt inte tillbaka ränteavdraget förrän man deklarerat året efter. Oftast går även dessa pengar också till någon form av semester då de flesta numera får tillbaka skattepengarna innan midsommar.
Angående "låg inkomst" så är inte alla höginkomsttagare som du själv uppenbarligen är. Efter en snabb googling hittade jag bara 2011 års statistik. Där var medianlönen ca 270k kr per år, eller ca 22.500kr per månad. Med andra ord är inkomsterna i exemplet alldeles utmärkta riktmärken.
Mitt resonemang är att folk inte bara kan låna miljoner fram och tillbaka bara för att det för tillfället råkar vara låg ränta och att två inkomster inte alltid räcker så jättelångt som man tror för medelsvensson Mikael, 42, och Maria, 40, Johansson med barnen Simon, 15, och Emilia, 12, eller hur det nu var. Sen vill jag även minnas att jag pratade om just medelsvensson i detta exemplet, vilket inte består av ett hushåll med endast två ungdomar. Så blanda inte ihop äpplen och päron.
Citat:
Ursprungligen postat av
tgv23000
mindre köpare?? okej då kanske det räcker med mindre lägenheter till dom?? man kan bygga två lägenheter av en, dela på höjden, 1,10 m i takhöjd räcker väl eftersom du säger att köparna är mindre??
Ursäkta mig för att ha använt ett felaktigt begrepp... Dock förstår nog medelbegåvade människor såklart att jag menar färre
Citat:
Ursprungligen postat av
Hartarbete
Du måste anstränga dig så att du skiter ner dig för att slösa bort allt överskott. Båt, fritidshus, husvagn, husbil.....:-) Vad lär du dig av denna övning?
Att ekonomin inte är så ansträngd som vissa menar. Exemplet ovan är dessutom lite lägre inkomster.
Barn kostar dessutom inte 4000 kr per månad. Mina barn kostar kanske 1300 per månad någonting, då räknar jag att barnbidraget betalar förskoleavgift m.m. (för tvärtom myten om välfärdssamhället är det ju avgift på allting). Då är det inräknat aktiviteter m.m. kläder, cyklar, inlines, m.m. Det är faktiskt inte så dyrt. Barnkläder t.ex. är nästan gratis. Det mesta är billigt i globaliseringens tidevarv.
Se mitt svar till Carlito angående kostnad för barn och inkomster. Sen bör du också förbereda dig på att en tonåring kostar mångdubbelt mot vad en 0-6-åring gör.
Sen vill jag inte minnas att jag skrev i mitt exempel att man har allt (båt, fritidshus, husvagn, husbil) som du verkar ha fått uppfattningen av. Det man kan säga är att en klar majoritet har något och de som inte har något av dessa (vilket bara ägandet är förenat med kostnader) och de som inte har något får lägga lite extra engångskostnader på sina semestrar. Men du kanske sitter hemma framför TVn med dina barn på din semester för att få ekonomin att gå ihop?