2013-07-08, 22:48
Medlem
Mystiqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalvastefan
Kan man ta sporeprints från torkade cubensis svampar som man köper?

Spore-prints tas från färska svampar.

mvh M
Citera
2013-07-09, 13:09
Medlem
Hej. Har ett cubensis growkit igång och svamparna ploppade upp för 3-4 dygn sedan. Vissa av svamparna är säkert mellan 5-10cm höga med boxen är inte redo för skörd ännu.

Det jag undrar är om jag kan plocka ett par svampar innan skörd för jag skulle vilja testa dem ikväll. Risk för bakterier och mindre slutlig skörd är jag medveten om, undrar alltså om man fortfarande blir hög på inte helt utvecklade svampar.

Jätteglad för svar!
Mvh
Citera
2013-07-09, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyyfaan123
Hej. Har ett cubensis growkit igång och svamparna ploppade upp för 3-4 dygn sedan. Vissa av svamparna är säkert mellan 5-10cm höga med boxen är inte redo för skörd ännu.

Det jag undrar är om jag kan plocka ett par svampar innan skörd för jag skulle vilja testa dem ikväll. Risk för bakterier och mindre slutlig skörd är jag medveten om, undrar alltså om man fortfarande blir hög på inte helt utvecklade svampar.

Jätteglad för svar!
Mvh

Growkittet startades för 13 dygn sedan.
Citera
2013-07-11, 13:33
Medlem
ravnats avatar
Går det att få tag på sporer inrikes måntro?
Citera
2013-07-13, 01:27
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:

Jätteglad för svar!
Mvh

Citat:
Growkittet startades för 13 dygn sedan.

Det är väl dumt att plocka dom innan dom är mogna? Att bara ta några få lär ju knappast vara särskilt roligt eller ge en fingervisning om potensen. Fan, det tar typ en vecka från att det dom poppar upp tills dom går att plocka, lugna dig pojk.

Mina lådor tuffar på bra men svamparna behagar växa åt alla hålla i substratet. Testat att slå en in av burkarna i folie med det hjälpte föga.
Citera
2013-07-13, 01:32
Medlem
Mystiqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ravnat
Går det att få tag på sporer inrikes måntro?

Liten marknad då spore-prints är laglig att importera, så största del man får sporer inrikes är via vänner som odlar.

mvh M
Citera
2013-07-14, 23:18
Medlem
BigFatCones avatar
Senaste skörden landade på 175 gram och det får väl anses vara helt okej.

http://picpaste.com/pics/b9a921a28eca3ffcbea1213a64aea147.1373836619.jpg
Citera
2013-07-15, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Senaste skörden landade på 175 gram och det får väl anses vara helt okej.

http://picpaste.com/pics/b9a921a28eca3ffcbea1213a64aea147.1373836619.jpg
Woah! Inte illa, vilken sort är det? Ser riktigt gott ut, när ska dessa inmundigas?
Citera
2013-07-15, 20:47
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UncleDolanPls
Woah! Inte illa, vilken sort är det? Ser riktigt gott ut, när ska dessa inmundigas?
Det är Kambodjanska. Inte för att jag tror att det är nån större skillnad mot några andra men ändå.
Jag ska testa dom så fort dom har torkat tänkte jag.
Citera
2013-07-18, 19:24
Medlem
Hej!

Jag har personligen bara använt mig av kakor och färdiga kit när jag sysslat med svamp.
Där finns det kunskap, men när det kommer till andra metoder så är kunskap liten.

Sugen som jag är så vill jag pröva något nytt så har snubblat in på det här med casing.
Hade uppskattat om någon kan berätta hur ni går tillväga med metod samt vad ni har till er casing.

Tack för mig
Citera
2013-07-21, 20:28
Medlem
Hej!

Om jag har mindre än 12h att torka mina cubensissvampar så bör väl ugn vara det enda alternativet för mig. 50grader med öppen lucka, men hur länge? Hur vet man att svampen är färdigtorkad??
Citera
2013-07-21, 20:53
Bannlyst
Citat:
Hej!

Om jag har mindre än 12h att torka mina cubensissvampar så bör väl ugn vara det enda alternativet för mig. 50grader med öppen lucka, men hur länge? Hur vet man att svampen är färdigtorkad??
Skulle inte rekomendera ugn. Försök ist att lägga ett lager hushållspapper över svamparna, och strö sedan ett lager salt på. Saltet ska absorbera fukt snabbare.

Prova även att dela på svamparna på längden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in