2013-07-20, 14:48
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det jag reagerar över är hur fint det är i vissa byggnader som tar emot ensamkommande "flyktingbarn", och hur påkostat allt verkar vara. I Fagersta och Vimmerby har de till och med fått pianon som de kan spela musik på:

Eget piano - Fagersta:
http://sv.metapedia.org/wiki/Fil:Ensamkommande_flyktingbarn_Fagersta.jpg

Eget piano - Vimmerby:
http://sv.metapedia.org/wiki/Fil:Ensamkommande_flyktingbarn_Vimmerby.jpg

( Bilderna är plockade från: http://sv.metapedia.org/w/Ensamkommande_flyktingbarn )

Hur resonerar man när man införskaffar pianon till ensamkommande "flyktingbarn"? Att det är traumatiserade barn som behöver piano för att lugna nerverna?

Kontrasten är stor mot de riktiga flyktingläger som finns runt om i världen. Där finns nog inga pianon och folk tänker nog på annat än pianon på dagarna. Sedan kan man lugnt utgå ifrån att i stort sett alla i dessa läger är riktiga flyktingar, vilket ju inte är fallet här i Sverige. Det är kanske det som sticker mest i ögonen. Majoriteten av de här pianospelande och datorspelande "ungdomarna" är antagligen inte ens flyktingar utan har inget i Sverige att göra. Men ändå ska de mötas av en sådan lyx.
Pianon skänks i princip bort på Blocket runt om i landet, så det är nog en dålig indikator på lyxboenden. Sen skulle jag personligen heller skjuta mig än att ta in ett piano på ett boende, då mina egna nerver knappast skulle må bra av klinkandet.

Jag har varit på många boenden runt om i landet, och någon större lyx att tala om är det sällan. Om man inte räknar några gemensamma datorer för surfning, en eller ett par gemensamma TV-apparater i gemensamhetsutrymmen, och kanske möjligen en gitarr eller DVD-filmer för utlåning.
Citera
2013-07-20, 15:03
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Pianon skänks i princip bort på Blocket runt om i landet, så det är nog en dålig indikator på lyxboenden.

Brukar de köpa in begagnade saker till sådana här boenden, i första hand? Även möbler?
Citera
2013-07-20, 15:11
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Brukar de köpa in begagnade saker till sådana här boenden, i första hand? Även möbler?
Det kan säkert variera antar jag, vad tror du? Att man skulle plocka in ett begagnat piano för att man fått det gratis skulle väl knappast förvåna. Däremot motiverar kanske inte prisskillnaden mellan en ny och gammal TV att det skulle vara någon bättre affär för kommunen att köpa en begagnad TV utan garanti än en ny.
Citera
2013-07-20, 18:41
Medlem
kebabmannen86s avatar
Jag känner socionomer som jobbar på dessa boenden. "Ensamkommande flyktingbarn" är faktiskt till en stor del universitetsstudenter med massor av ansiktshår. Varför får de stanna på boenden trots att de inte är barn? Ingen bryr sig, svårare än så är det tyvärr inte.

Vad händer på dessa boenden? När de inte spelar Xbox och och knarkar är de oftast iväg och har kul på Liseberg och massor av roliga aktiviteter på den svenska skattebetalarens bekostnad.

Detta är en väldigt kort sammanfattning på vad som sker där. Givetvis inte alla men de jag jag hört talas om är som beskrivet, speciellt de nybyggda boenden.
Citera
2013-07-20, 22:50
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmannen86
Jag känner socionomer som jobbar på dessa boenden. "Ensamkommande flyktingbarn" är faktiskt till en stor del universitetsstudenter med massor av ansiktshår.
Nej, det är inte till en stor del universitetsstudenter med massor av ansiktshår. Jag skulle vilja påstå att en försvinnande liten del är universitetsstudenter eller ens har erfarenhet av universitetsstudier. Med det sagt, så har jag själv träffat på en del som varit färdigutbildade och som sökt asyl som ensamkommande barn då det visat sig att de inte fått arbetstillstånd i Sverige.

Däremot förekommer ansiktsbehåring desto mer frekvent.

Citat:
Varför får de stanna på boenden trots att de inte är barn? Ingen bryr sig, svårare än så är det tyvärr inte.
Många bryr sig, men våra fega politiker vågar inte stå upp för åldersbedömningar. Du kan söka på "ålderstester" eller "åldersbedömningar" i den här tråden om du vill läsa mer.

Citat:
Vad händer på dessa boenden? När de inte spelar Xbox och och knarkar är de oftast iväg och har kul på Liseberg och massor av roliga aktiviteter på den svenska skattebetalarens bekostnad.
Det som händer är ungefär följande: Skola, eventuella fritidsaktivteter så som fotboll eller liknande, lite datorsurfande, tv-tittande eller tv-spelande, kanske umgås med någon kompis från samma land, äta och sova. Ibland kanske det blir någon aktivitet utanför boendet. Ganska likt en vanlig svensk tonåring, med andra ord.

Du har dock rätt i att allt sker på skattebetalarnas bekostnad.

Citat:
Detta är en väldigt kort sammanfattning på vad som sker där. Givetvis inte alla men de jag jag hört talas om är som beskrivet, speciellt de nybyggda boenden.
Du kanske borde vara lite mer källkritisk?
Citera
2013-07-20, 22:51
Medlem
spoilers avatar
"Afghanen Habi* Qolamsarva* står åtalad för att ha sexuellt ofredat och mordhotat tre minderåriga flickor. Han ska bland annat ha tafsat på flickorna och hotat att döda dem.

Habi* Qolamsarva*, född 1995 och bosatt i Vilhelmina men afghansk medborgare har åtalats vid Ångermanlands tingsrätt för att ha sexuellt ofredat två minderåriga flickor och sedan hotat dessa flickor och deras kompis. Det hela inträffade den 5 mars i år på Paradisbadet i Örnsköldsvik. Qolamsarva* greppade bland annat tag om en av flickornas ben och lade sitt huvud mot flickans underliv och senare ska han ha gjort samma sak på den andra flickan samtidigt som han med sina händer berört hennes underliv och mage. Efter detta har Qolamsarva* mordhotat de två flickorna och ytterligare en flicka och sagt att han ska döda dem. Hotet bedöms av tingsrätten ha varit ägnat att framkalla allvarlig fruktan hos flickorna."

https://www.realisten.se/2013/07/20/afghan-sexuellt-ofredade-och-mordhotade-flickor/
Citera
2013-07-20, 23:15
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Jag känner socionomer som jobbar på dessa boenden. "Ensamkommande flyktingbarn" är faktiskt till en stor del universitetsstudenter med massor av ansiktshår. Varför får de stanna på boenden trots att de inte är barn? Ingen bryr sig, svårare än så är det tyvärr inte.

Jag känner flera som jobbar på dessa boenden jag också, och har dessutom haft förmånen att ha flera de ensamkommande som praktikanter på min arbetsplats. Samtliga har skött sig exemplariskt. Dessa har varit mellan 16 och 19 år gamla, ganska säkert dessutom, särskilt de som varit 16 har det hänt en del med på ett till två års tid.

På boendena lever de ungefär som vanliga tonåringar innan de slussas ut till egna lägenheter efter en tid. Samtliga jag haft att göra med läser parallellt med SFI upp någon form av gymnasieprogram och samtliga har haft en ganska klar bild av vad de vill bli i framtiden.

Träffade en av killarna idag senast, då hjälpte han sin gode man (en kvinna på 60+) att måla hennes hus. Så sådana monster kan de också vara de ensamkommande flyktingbarnen.

Jag hoppas verkligen att de ibland kan få tillfälle att besöka liseberg eller andra rekreationer men om du tror att det är nåt som sker på reguljär basis är du ju bara för efterbliven.

Öht väldigt imponerad av de här killarna med tanke på vad de flesta av dem gått igenom och blir så trött på inskränkta kukhuvuden som dig.
Citera
2013-07-21, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Jag känner flera som jobbar på dessa boenden jag också, och har dessutom haft förmånen att ha flera de ensamkommande som praktikanter på min arbetsplats. Samtliga har skött sig exemplariskt. Dessa har varit mellan 16 och 19 år gamla, ganska säkert dessutom, särskilt de som varit 16 har det hänt en del med på ett till två års tid.

På boendena lever de ungefär som vanliga tonåringar innan de slussas ut till egna lägenheter efter en tid. Samtliga jag haft att göra med läser parallellt med SFI upp någon form av gymnasieprogram och samtliga har haft en ganska klar bild av vad de vill bli i framtiden.

Träffade en av killarna idag senast, då hjälpte han sin gode man (en kvinna på 60+) att måla hennes hus. Så sådana monster kan de också vara de ensamkommande flyktingbarnen.

Jag hoppas verkligen att de ibland kan få tillfälle att besöka liseberg eller andra rekreationer men om du tror att det är nåt som sker på reguljär basis är du ju bara för efterbliven.

Öht väldigt imponerad av de här killarna med tanke på vad de flesta av dem gått igenom och blir så trött pålol inskränkta kukhuvuden som dig.
lol. ja att de gör någon nytta är väl bra. Skulle vara intressant om en 60+ gubbe fick vara godman åt en 20 årig thailändska.... Jag fick just en ide
Citera
2013-07-21, 00:54
Medlem
kebabmannen86s avatar
Citat:

Öht väldigt imponerad av de här killarna med tanke på vad de flesta av dem gått igenom och blir så trött på inskränkta kukhuvuden som dig.

Ja sen finns det ju IQ-befriade pajaser som dig som tror att en god gärning som någon random flykting gör, som att hjälpa till, gör massinvandringen till en positiv grej! Det ärthjärnor som dig inte tänker på är vad som händer efter att de slussats genom dessa boenden. Alla är inte så upptagna med att läsa SFI och förbättra sin svenska. Alla vill inte anamma svenska normer och regler och just de 24-åriga "barnen" kommer sedan att råna dig för att ha någon form av inkomst.

Liseberg och andra rekreationer är vanligt med tanke på den bidragen som varje flykting får just till sådana utflykter. Men hey, här sitter jag och och svarar på en förståndshandikappads, infantila inlägg.
Citera
2013-07-21, 02:11
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Nu är det förvisso inte mitt inlägg du svarar på, men jag känner ett skriande behov av att få svara ändå. Behöver få svar på några enkla frågor.
Citat:
Ja sen finns det ju IQ-befriade pajaser som dig som tror att en god gärning som någon random flykting gör, som att hjälpa till, gör massinvandringen till en positiv grej!
Var påstås det i något av ovanstående inlägg att en ensamkommande som hjälper till gör massinvandring till något positivt? Jag är också stark motståndare till massinvandring från främst MENA, men det innebär ju inte att jag automatiskt måste förkasta bra saker som MENA-invandrare individuellt gör i Sverige. Det är väl bra om det finns schyssta ensamkommande som hjälper till, men det innebär förstås inte att mottagandet av 3500 ensamkommande per år är positivt för Sverige.

Citat:
Det ärthjärnor som dig inte tänker på är vad som händer efter att de slussats genom dessa boenden.
Jag kan ge dig rätt i att den lilla forskning som finns rörande vad som händer med ensamkommande efter boendetiden inte alls är lika positiv som IAmAMisantrophic vill göra gällande med sin anekdotiska bevisföring. Hans anekdoter verkar dock vara aningens bättre underbyggda än dina, om man nu ska ge sig på en jämförelse.

De flesta studerar inte vidare, många klarar inte ens gymnasiet. Flera drar på sig stora skulder, och arbetslösheten är hög. Många har svårt att hitta en ingång till det svenska samhället, och umgås mest bara i grupper med landsmän eller andra invandrade unga killar.

Citat:
Alla är inte så upptagna med att läsa SFI och förbättra sin svenska.
Nej, alla är inte det. Många vill dock försöka lära sig svenska, då det är den enda chansen att så småningom få ett jobb. Det är en motivation så god som någon.

Tyvärr finns det även lata rötägg, det är inget att sticka under stol med. Det finns ensamkommande som tar den lätta vägen med kriminalitet och annan skit.

Citat:
Alla vill inte anamma svenska normer och regler och just de 24-åriga "barnen" kommer sedan att råna dig för att ha någon form av inkomst.
Är du säker på att det inte är de 23-åriga? Det här känns som en något märklig dikotomi - antingen är alla änglar, eller så är alla kriminella. Är det så? Finns det inga gråzoner?

Citat:
Liseberg och andra rekreationer är vanligt med tanke på den bidragen som varje flykting får just till sådana utflykter. Men hey, här sitter jag och och svarar på en förståndshandikappads, infantila inlägg.
Ingen ensamkommande får några bidrag till att gå på Liseberg, däremot kan det förstås finnas boenden som anser att deras ungdomar någon gång bör få komma ut och göra något som även svenska ungdomar gör. Ett exempel på detta skulle kunna vara att gå på Liseberg. Jag är lite kluven till detta, då jag vet att det även finns gott om svenska ungdomar som inte har råd eller möjlighet att göra olika aktiviteter.

Ensamkommande får 24 kronor om dagen, och min erfarenhet är att stora delar av detta går till kläder och kontantkort till mobiltelefon.
Citera
2013-07-21, 08:39
Medlem
Citat:

Precis såhär låter det när Kommunen, där jag bor, skall förklara flyktingboendet de öppnat här. Detaljer som att de snattas i affären, man retar och ger sig på byns hundar medans de är kopplade utanför affären under tiden ägaren är inne för att handla. Att man bråkar med svenska ungdomar osv. Det missar man naturligtvis helt.
Citera
2013-07-21, 13:08
Medlem
kebabmannen86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
text

Du missförstår mig totalt. Jag är också för invandring men i rätt mängd och under korrekta förhållanden. Dvs att den svenska staten inte bara öppnar dörren och sedan skiter i vilket. Den attityden (som gäller idag) leder till samhällets förfall i form av ökad kriminalitet och segregering.

Och självklart finns det många som kämpar med att lära sig språket och få en utbildning men kom igen, vi får ju vara realistiska. Om vi antar att en 20-åring "flyktingbarn" utan utbildning kommer hit från Afghanistan eller Somalia, i dagens ekonomiska klimat där arbete inte finns nog för svenskar med utbildning, hur ska dessa flyktingar få arbete? Och vad ska de ha för jobb? Nu generaliserar jag grovt men du måste förstå poängen, du kan ju föreställa dig hur många sekulariserade ingenjörer och läkare det är som kommer nuförtiden. Och om inte det skrämmer dig, vad ska hända i framtiden när dessa står utan arbete?

Enligt de boenden som mina polare jobbar så finns det "barn" upp till 23 år. Det är heller ingen hemlighet bland boenden att väldigt få är under 18, ingen bryr sig. Just de äldre är upptagna med att inhandla marijuana andra droger som det är väldigt enkelt att få i staden. Komiskt är att de som jobbar på boenden inte har någon auktoritet att beslagta eller ens tillrättavisa flyktingarna, allt måste ske genom polisen och om man känner till deras prioriteringar då är det enkelt att förstå hur det ser ut idag.

Jag vet inte den precisa summan av bidragen (kan fråga mina kompisar senare) men det kommer upp till någon/några hundralappar i veckan som går till just aktiviteter som Liseberg och Tivoli. Jag vet att de brukar resa ofta för varje gång jag hör min kompis nämna det så släpper jag en liten tår för det svenska folket som vaknar klockan 7 från måndag till fredag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in