Citat:
Ursprungligen postat av
Mikael.
Verkar som att de flesta romantiker vill förhärliga bilden av Bosnien, samtidigt som man vill pajkasta serber deluxe. Detta understryker endast att ovillkorligt förkasta samtliga hypoteser som författas av de flesta användare.
Det finns ingenting att forharliga i Bosnien finns det massa ekonomiska och politiska problem men landet gar faktiskt framat. For att forsta det maste man se hela bilden dvs analysera Bosnien 1996 och idag. Idag ar sakerhetslaget god de fredsbevarandesoldaterna har lamnat landet, kriminalitet relativt lag jamfort med flera grannlander och bosniska medborgare reser utan visum inom EU.
Citat:
Ehuru finner jag det tämligen anmärkningsvärt att ni inte talar öppet om de faktiska hinder som verkligen bör underkastas djupare dialog- om exempelivs landets fruktansvärt (!)dåliga ekonomi,
Ekonomi i Bosnien ar dalig dock ar den
inte fruktansvard. Fruktansvard da tanker jag typ Mexico dar det behovs ett par tusen km lang vagg vid gransen samt ett par tusen bevapnade gransvakter som stoppar mexare att ta sig in i staterna ilegalt.
Som sagt med bosnisk pass kan du idag resa inom EU utan visum hade ekonomin varit
fruktansvard i Bosnien hade fler an bara romer valfardat och forsokt gomma sig i Tyskland, Danmark osv. Valdigt logiskt men logik ar inte din starka sida ser jag.
Citat:
för att inte tala om det politiska dödläget i den andra entiteten (federationen).
Man kan saga att federationen fungerar lite som Belgien med olika politiska kriser mellan majoritetsbefolkningen bosniaker och kroatiska minoriteten medans RS fungerar lite som Vitryssland dar Dodik bestammer lite diktatoriskt hotar journalister forgiftar studenter som vagar protestera i Banja Luka. Aven om Federationen har sina politiska problem sa ar ekonomin battre och starkare an i RS precis som Belgien kontra Vitryssland. Detta kommer du hora aven fran vanliga bosnienserber.
Citat:
Missförstå mig inte, men det lilla jag kan om Bosnien och det jag läser om så faller det fan inte inom den typen av framtida välfärd som vissa vill måla upp. Av det lilla jag läst på så befinner sig även Bosniens representanthus, som för övrigt är ett offentligt organ som är alledes nödvändigt för nationens offentliga verksamhet. En konsekvens av detta torde vara att entiteterna får fri spelplan. Jag tror inte ni riktigt förstår allvaret, eller i vart fall inte vill förstå allvaret för ert lan.d
Jag tror inte att du riktigt forstar att trenden visar att Bosnien blir bara stabilare aven politiskt annars hade man aldrig kunnat genomfora reformer som behovdes for att visumkravet skulle avskaffas. Som sagt for att se hela biden maste man kanna till hur Bosnien sett ut de senaste 25 aren och inte likt en amator hanga upp sig pa vad nagon politiker eller analytiker sager som efterat visar sig anda vara fel.
Citat:
Jag tror inte ni riktigt föstår ämnet öht, som jag tror har sin grund att ni är för obildade(lågutbildade), tyvärr, för att föra den typen av disskussion. Tråden handlar inte om det ni pratar om, egentligen.
Du kanske ar hogutbildad lagerarbetare eller bilmekaniker dock nagon examen i Balkanpolitik kommer du aldrig att ha. Traden ar skapad av en daligt kamoflerad serbtroll som nagon sorts lam provokation.
Likadana texter kan du hitta om alla mojliga lander i varlden tom om Europas maktigaste stater England och Tyskland for att inte tala om andra Balkanstater. Har har du ett par manader farsk varning fran EU till Kroatien.
http://euobserver.com/enlargement/119592
Sen ett EU medlemskap betyder ingenting i princip se bara pa Bulgarien och Rumanien som blev medlemar 2006 med andra ord 7 ar fore Kroatien trots att levnadsstandarden ar/varit hogre i Kroatien an i Bulgarien och Rumanien.
Summa summarum: Bosnien ar stabilare idag an nagansin sedan 1992 och trenden pekar pa att de politiska reformerna samt demografiska forandringarna i landet kommer att fortsatta de kommande aren trots politiska kriser som kommer fortsatta att avlosa varandra precis som de senaste 15 aren.