2013-07-17, 23:17
Medlem
FrozenFists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackk
Får vi hoppas, vi ska ta över BiH och Sandzak på ett demografiskt sätt. Jag läste att invånarantalet i RS minskar med criak 20-30 000 per år medan den ökar i federationen med cirka 5000 människor

Härligt att höra! Bosnien kanske ändå har en framtid efter allt.

Minskad antal serber är positivt för hela Balkan, inte enbart för Bosnien. Ju mindre serbisk inflytande på Balkan desto färre konflikter, vilket leder till stabilitet och fred.
Citera
2013-07-17, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 5135653
Men slaver innebär bara att man prata ett språk, inte att man tillhör någon etnicitet.

Intressant ämne. Här finner vi en förklaring:

https://www.flashback.org/sp37929065

Fördjupning om slavernas expansion:

https://www.flashback.org/sp10144387

Slaver brukar ha rund huvud och och ansikte medans germaner har avlånga huvud i regel.
Båda kommer från gemensam ursprungskälla , men utvecklades isolerat från "varandra".

Lite som att jämföra somalier och Gambia negrer. Visserligen är båda negrer men har helt olika kropps struktur och "mentala biten".

Slaver är i regel mer blandade med andra folk, det har direkt koppling till deras expansion. Även om dom i början var mer konservativa än "germaner".
Senast redigerad av Slavicbrother 2013-07-18 kl. 00:18.
Citera
2013-07-17, 23:51
Medlem
Mikael.s avatar
Verkar som att de flesta romantiker vill förhärliga bilden av Bosnien, samtidigt som man vill pajkasta serber deluxe. Detta understryker endast att ovillkorligt förkasta samtliga hypoteser som författas av de flesta användare. Ehuru finner jag det tämligen anmärkningsvärt att ni inte talar öppet om de faktiska hinder som verkligen bör underkastas djupare dialog- om exempelivs landets fruktansvärt (!)dåliga ekonomi, för att inte tala om det politiska dödläget i den andra entiteten (federationen). Missförstå mig inte, men det lilla jag kan om Bosnien och det jag läser om så faller det fan inte inom den typen av framtida välfärd som vissa vill måla upp. Av det lilla jag läst på så befinner sig även Bosniens representanthus, som för övrigt är ett offentligt organ som är alledes nödvändigt för nationens offentliga verksamhet. En konsekvens av detta torde vara att entiteterna får fri spelplan. Jag tror inte ni riktigt förstår allvaret, eller i vart fall inte vill förstå allvaret för ert lan.d

Jag tror inte ni riktigt föstår ämnet öht, som jag tror har sin grund att ni är för obildade(lågutbildade), tyvärr, för att föra den typen av disskussion. Tråden handlar inte om det ni pratar om, egentligen.

http://www.b92.net/eng/news/region.php?yyyy=2013&mm=04&dd=23&nav_id=85858
http://www.b92.net/eng/news/region.php?yyyy=2013&mm=06&dd=17&nav_id=86651

tack för mig
Senast redigerad av Mikael. 2013-07-17 kl. 23:57.
Citera
2013-07-18, 15:47
Medlem
Sunrise01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael.
Verkar som att de flesta romantiker vill förhärliga bilden av Bosnien, samtidigt som man vill pajkasta serber deluxe. Detta understryker endast att ovillkorligt förkasta samtliga hypoteser som författas av de flesta användare.

Det finns ingenting att forharliga i Bosnien finns det massa ekonomiska och politiska problem men landet gar faktiskt framat. For att forsta det maste man se hela bilden dvs analysera Bosnien 1996 och idag. Idag ar sakerhetslaget god de fredsbevarandesoldaterna har lamnat landet, kriminalitet relativt lag jamfort med flera grannlander och bosniska medborgare reser utan visum inom EU.

Citat:
Ehuru finner jag det tämligen anmärkningsvärt att ni inte talar öppet om de faktiska hinder som verkligen bör underkastas djupare dialog- om exempelivs landets fruktansvärt (!)dåliga ekonomi,

Ekonomi i Bosnien ar dalig dock ar den inte fruktansvard. Fruktansvard da tanker jag typ Mexico dar det behovs ett par tusen km lang vagg vid gransen samt ett par tusen bevapnade gransvakter som stoppar mexare att ta sig in i staterna ilegalt.
Som sagt med bosnisk pass kan du idag resa inom EU utan visum hade ekonomin varit fruktansvard i Bosnien hade fler an bara romer valfardat och forsokt gomma sig i Tyskland, Danmark osv. Valdigt logiskt men logik ar inte din starka sida ser jag.

Citat:
för att inte tala om det politiska dödläget i den andra entiteten (federationen).

Man kan saga att federationen fungerar lite som Belgien med olika politiska kriser mellan majoritetsbefolkningen bosniaker och kroatiska minoriteten medans RS fungerar lite som Vitryssland dar Dodik bestammer lite diktatoriskt hotar journalister forgiftar studenter som vagar protestera i Banja Luka. Aven om Federationen har sina politiska problem sa ar ekonomin battre och starkare an i RS precis som Belgien kontra Vitryssland. Detta kommer du hora aven fran vanliga bosnienserber.

Citat:
Missförstå mig inte, men det lilla jag kan om Bosnien och det jag läser om så faller det fan inte inom den typen av framtida välfärd som vissa vill måla upp. Av det lilla jag läst på så befinner sig även Bosniens representanthus, som för övrigt är ett offentligt organ som är alledes nödvändigt för nationens offentliga verksamhet. En konsekvens av detta torde vara att entiteterna får fri spelplan. Jag tror inte ni riktigt förstår allvaret, eller i vart fall inte vill förstå allvaret för ert lan.d

Jag tror inte att du riktigt forstar att trenden visar att Bosnien blir bara stabilare aven politiskt annars hade man aldrig kunnat genomfora reformer som behovdes for att visumkravet skulle avskaffas. Som sagt for att se hela biden maste man kanna till hur Bosnien sett ut de senaste 25 aren och inte likt en amator hanga upp sig pa vad nagon politiker eller analytiker sager som efterat visar sig anda vara fel.

Citat:
Jag tror inte ni riktigt föstår ämnet öht, som jag tror har sin grund att ni är för obildade(lågutbildade), tyvärr, för att föra den typen av disskussion. Tråden handlar inte om det ni pratar om, egentligen.
Du kanske ar hogutbildad lagerarbetare eller bilmekaniker dock nagon examen i Balkanpolitik kommer du aldrig att ha. Traden ar skapad av en daligt kamoflerad serbtroll som nagon sorts lam provokation.

Citat:
http://www.b92.net/eng/news/region.php?yyyy=2013&mm=04&dd=23&nav_id=85858
http://www.b92.net/eng/news/region.php?yyyy=2013&mm=06&dd=17&nav_id=86651

tack för mig
Likadana texter kan du hitta om alla mojliga lander i varlden tom om Europas maktigaste stater England och Tyskland for att inte tala om andra Balkanstater. Har har du ett par manader farsk varning fran EU till Kroatien.
http://euobserver.com/enlargement/119592

Sen ett EU medlemskap betyder ingenting i princip se bara pa Bulgarien och Rumanien som blev medlemar 2006 med andra ord 7 ar fore Kroatien trots att levnadsstandarden ar/varit hogre i Kroatien an i Bulgarien och Rumanien.

Summa summarum: Bosnien ar stabilare idag an nagansin sedan 1992 och trenden pekar pa att de politiska reformerna samt demografiska forandringarna i landet kommer att fortsatta de kommande aren trots politiska kriser som kommer fortsatta att avlosa varandra precis som de senaste 15 aren.
Citera
2013-07-18, 16:46
Medlem
Sunrise01s avatar
En sak som jag har markt ar att i serbisk media oftast nar man skriver om Sarajevo tex sa lagger man in en minst 10 ar gammal bild av stan in i texten eller sa fotar man nagot hus i utkanten av staden precis som i "Mikaels" kalla. Varfor inte vanda kameran och visa stadens skyline samt hur centrala Sarajevo ser ut nufortiden?
http://travelbusinessexplore.weebly.com/uploads/1/2/0/6/12063713/2937182.jpg?849

Tror knappast att det ar nagot tillfallighet

Nu i dagarna ar Bosnien vard for 2 varldsmasterskap handbolls VM for U21 samt skarmrmflyggnings VM.
http://www.youtube.com/watch?v=JDW91Fscvoc
http://www.ihf.info/IHFCompetitions/WorldChampionships/MensJuniorWorldChampionship/MensJuniorWorldChampionship/tabid/6403/Default.aspx
Citera
2013-07-18, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunrise01
Haha sicken honshus "svaki cigo svog konja hvali" som man brukar saga. Hinner inte svara pa allt ert trams i era inlagg men far gora mitt basta. Man ska ocksa saga att bosniakerna utjorde typ 8-9% av den totala befolkningen i Jugoslavien.
Ang Susic sa ar han kanske den enda "juggen" som har blivit utsedd till den basta utlandska spelaren genom tiderna i nagon av de storsta ligorna i Europa namligen franska ligan. Zlatan Ibrahimovic kanske petar han de kommande aren nu ingen vet.
http://www.kurir-info.rs/susic-prvi-dzajic-24-najbolji-stranac-u-francuskoj-clanak-386190

Glom ej att Bazdarevic, Susic, Osim var viktiga kuggar i VM 1990.

Ang musik och film popularaste folk sangaren i Ex YU Halid beslic tom slovenerna lyssnar pa han och det sager mycket.
Popsangaren Dino Merlin slar alla rekord vart han an visar sig i Jugoslavien
Basta rocksangaren Alen Islamovic,
grymmaste gittaristen Zele Lipovaca fran en av de basta banden i Ex YU Divlje Jagode.
Edo Maajka basta hiphopparn.
Danis Tanovic enda f.d juggen soma har vunnit en Oscar osv.
Dock ska det sagas att Goran Bregovic och Zdravko Colic ar ocksa valdigt populara men dessa ar sarajlije och bosanci det hor man nar de direkt oppnar kaften och borjar snacka sarajevski dialekten. Formodligen ar det darfor de ar darfor folk gillar de fortafarnde fortfarande.
Antalet människor i ett land behöver inte nödvändigtvis betyda större kvalitet, även om det är en fördel. Jämför Montenegro med Kina, Kroatien med Ryssland osv. Angående Susic, han blev vald till PSG:s bästa spelare genom historien, ett PSG som alltså grundades 1970 och som fram tills nyligen sög dick i fotboll. Hela franska ligan var ointressant fram tills nyligen. Susic var/är INTE Jugoslaviens bästa spelare genom tiderna, hur mycket ni bosniaker än försöker.

Djordje Balasevic, Ceca, Toma Zdravkovic, Dragana Mirkovic, Zeljko Joksimovic osv. Listan kan göras lång. Rocken hade ni däremot, no doubt. Kändaste serbiska rockbandet skulle jag säga är Riblja Corba.

Maajka är kanske en av dem kändaste, bästa är en annan sak dock. BG Sindikat, Gru, Ajs Nigrutin, Marchelo, Struka osv.

Angående Colic och Bregovic: Hahah, det är precis detta jag menar. När det handlar om något negativt i BiH så är ni bosniaker snabba med att anklaga bosnienserberna och "bönderna" i RS, men när det är något positivt så är dessa minsann bosnier! Colic och Bregovic kan läggas till på listan jag skrev innan.

Citat:
Haromdagarna var det 18 sedan folkmordet i Srebrenica skedde. En liten pojke som foddes under flykten fran Srebrenica i borjan pa juli 1995 ar en av Europas storsta talanger i basket idag.
Den artonariga och 205 cm langa Emir Sulejmanovic fran Srebrenica skrev under veckan for den Katalanska giganten Barcelona. Enligt scouterna fran USA som foljer han kommer grabben gora en stor karriar i NBA i framtiden om han forblir skadefri.

Born two days after the genocide in Srebrenica (Bosnia-Hercegovina) Emir Sulejmanovic had a tragic youth and barely escaped with his mother to Finland.
Years after this young men has developed in one of the best players of his generation in Europe and is considered to be next Bosnian NBA player.
Sulejmanovic is a ferocious rebounder, with great post- up moves, quickness and a shooting range.
http://basketball.eurobasket.com/player/Emir_Sulejmanovic/Regal_FC_Barcelona/214276

Vad finns det att saga forutom att manniskans vagar har i livet ar komplicerade ibland..

Citat:
En sak som jag har markt ar att i serbisk media oftast nar man skriver om Sarajevo tex sa lagger man in en minst 10 ar gammal bild av stan in i texten eller sa fotar man nagot hus i utkanten av staden precis som i "Mikaels" kalla. Varfor inte vanda kameran och visa stadens skyline samt hur centrala Sarajevo ser ut nufortiden?
http://travelbusinessexplore.weebly.com/uploads/1/2/0/6/12063713/2937182.jpg?849

Tror knappast att det ar nagot tillfallighet

Nu i dagarna ar Bosnien vard for 2 varldsmasterskap handbolls VM for U21 samt skarmrmflyggnings VM.
http://www.youtube.com/watch?v=JDW91Fscvoc
http://www.ihf.info/IHFCompetitions/WorldChampionships/MensJuniorWorldChampionship/MensJuniorWorldChampionship/tabid/6403/Default.aspx

Är inte dessa sporter skit och homosexuella enligt dig? Eller just det, skitsporter tills någon bosniak eller BiH gör bra ifrån sig i dem! LOL. Patetiskt.

Btw, du kallar alltså handboll och vattenpolo för skitsporter samtidigt som du tar upp fucking SKÄRMFLYGNING?! Ahahahahah!
Citera
2013-07-18, 22:13
Medlem
Sunrise01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jedigovna
Antalet människor i ett land behöver inte nödvändigtvis betyda större kvalitet, även om det är en fördel. Jämför Montenegro med Kina, Kroatien med Ryssland osv. Angående Susic, han blev vald till PSG:s bästa spelare genom historien, ett PSG som alltså grundades 1970 och som fram tills nyligen sög dick i fotboll. Hela franska ligan var ointressant fram tills nyligen. Susic var/är INTE Jugoslaviens bästa spelare genom tiderna, hur mycket ni bosniaker än försöker.

Djordje Balasevic, Ceca, Toma Zdravkovic, Dragana Mirkovic, Zeljko Joksimovic osv. Listan kan göras lång. Rocken hade ni däremot, no doubt. Kändaste serbiska rockbandet skulle jag säga är Riblja Corba.

Maajka är kanske en av dem kändaste, bästa är en annan sak dock. BG Sindikat, Gru, Ajs Nigrutin, Marchelo, Struka osv.

Angående Colic och Bregovic: Hahah, det är precis detta jag menar. När det handlar om något negativt i BiH så är ni bosniaker snabba med att anklaga bosnienserberna och "bönderna" i RS, men när det är något positivt så är dessa minsann bosnier! Colic och Bregovic kan läggas till på listan jag skrev innan.

Ptja du har ratt att tycka villka som ar bast jag gav dig fakta bara vi kommer anda aldrig att komma overens. Colic och Bregovic sager sjalva att de ar bosnier.

http://www.index.hr/xmag/clanak/zdravko-colic-imam-neki-nivo-seksualnoerotskog-zracenja/420544.aspx

Sa vem ar jag att forneka de det lat folk se sig som de sjalva vill sa lange de inte stor andra. Who cares.

Du bor ta en titt villka "kanda" sangare bor i RS? Inga forutom bonniga sangare typ BN ZvEEzde
I Federationen har du ju erkanda storsjarnor och band som Dubioza Kolektiv, Tifa, Alen Islamovic, Dino Merlin, Divlje Jagode, Letu Štuke, Halid Beslic, Hanka Paldum mfl.

Gillar inte hip hop och wannabe gangstaz rappare Maajka har humoristiska texter darfor gillar jag honom. Och han ar ju kandast i ex YU.

Citat:
Är inte dessa sporter skit och homosexuella enligt dig? Eller just det, skitsporter tills någon bosniak eller BiH gör bra ifrån sig i dem! LOL. Patetiskt.

Btw, du kallar alltså handboll och vattenpolo för skitsporter samtidigt som du tar upp fucking SKÄRMFLYGNING?! Ahahahahah!

Oj vad du vart glad, jag skrev inte att jag foljer de utan att i Bosnien trots den "enorma politiska krisen" som den foregande talare snackade om arrangeras olika VM och att livet fungerar som vanligt i princip..
Helt arligt gillar jag battre och se en bra film an titta pa alla mojliga sporter forutom fotboll saklart oavsett om Bosnien deltar eller ej i dessa sk "sporter"..
Senast redigerad av Sunrise01 2013-07-18 kl. 22:17.
Citera
2013-07-18, 23:29
Medlem
Citat:
Ptja du har ratt att tycka villka som ar bast jag gav dig fakta bara vi kommer anda aldrig att komma overens. Colic och Bregovic sager sjalva att de ar bosnier.
Bregovic sa aldrig att han är bosnier. Han säger alltid att han betraktar sig som jugoslav.
Citera
2013-07-19, 05:33
Medlem
Är det någon som vet hur allvarligt zigenarproblemet är i Bosnien?
Citera
2013-07-19, 19:28
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al.Zarqawi
Så länge zigenarhövdingen Dodik styr resten av klanen så är dom fortfarande ett problem.
Citera
2013-07-24, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al.Zarqawi

Eftersom 69.2% av befolkningen inte räknar sig som serber utgör zigenare egen majoritet, du förstår nog mycket väl vad som händer när ett folkslag som lever på att stjäla och resa runt på vägarna ska styra ett land går det som det går, är ett under att nato orkar skyffla pengar till ficktjuvarna i sarajevo.

Dock är det republika srpska som håller ihop ekonomin, serbiska goran och zlatko arbetar hårt medan zigenarhövdingen safet skickar sina 50 oäktingar som hoppar upp i folks knän och tar deras fickur.

Fast visst lite creds ska dom ha som försöker dölja sina zigenar och turkblod med att vara "muslimer"
Citera
2013-07-25, 03:15
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Eftersom 69.2% av befolkningen inte räknar sig som serber utgör zigenare egen majoritet, du förstår nog mycket väl vad som händer när ett folkslag som lever på att stjäla och resa runt på vägarna ska styra ett land går det som det går, är ett under att nato orkar skyffla pengar till ficktjuvarna i sarajevo.

Dock är det republika srpska som håller ihop ekonomin, serbiska goran och zlatko arbetar hårt medan zigenarhövdingen safet skickar sina 50 oäktingar som hoppar upp i folks knän och tar deras fickur.

Fast visst lite creds ska dom ha som försöker dölja sina zigenar och turkblod med att vara "muslimer"
Absolut , därför ser den mindre entiteten ut som den gör idag, ekonomin och statistiken säger mer att det är en zigenarhövding som styr den mindre entiteten med hjälp av sina zigenarklaner . Körde igenom "RS" tidigare idag vad ser man ? Jo, en serbisk bonde som vallar får och grisar längs med vägen (80km/h väg) istället för grässlätterna bredvid. Bonden kanske har en poäng med det, bättre låta djuren beta längs med vägkanten (trots långa trafikköer) än att röja upp dom tillsynes oskyldiga grässlätterna som kanske döljer en massgrav eller två på kroater och bosniaker som han varit verksam i att skapa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in