Mindrevärdskomplex.
De vill tillhöra något de egentligen inte tillhör.
Egentligen finns det bara 2 etniciteter i Bosnien, dessa är Bosnier och Kroater. Många Bosnier blev omvända till islam under Osmanska riket, men i grund och botten är dagens muslimer antingen katoliker eller ortodoxer.
Läser man gamla historieböcker om "Boj na Kosovu" så nämner dessa människor "Bosnier", men när de nämner namnen på dessa Bosnier så är det ingen Ahmet, Haris, Denis eller Mirza. Utan namnen som nämns är bland annat Slavko, Stanislav, Milan osv osv.
För att sammanfatta det hela så är Ortodoxa Bosnierna och en stor del av Muslimska Bosnierna exakt samma människor. Ortodoxa Bosnierna har mer gemensamt med Muslimska Bosnierna än vad de har gemensamt med Serberna.
Detsamma gäller Kroater och Muslimska Bosnierna.
Innan turkarna kom så var bosnierna (antar att du syftar på alla invånare i BiH) antingen katoliker eller tillhörde den inhemska bosniska kyrkan ( http://en.wikipedia.org/wiki/Bosnian_Church ). Det var enbart en lite majoritet som tillhörde den ortodoxa tron.
Mycket utav det som är skrivet på din länk är helt utan referenser/källor. Dvs. Det är inte jätte pålitligt, även fast det mycket väl kan stämma.
En fråga vill jag ha klargjord, var bogomilerna Slaver?
Mycket utav det som är skrivet på din länk är helt utan referenser/källor. Dvs. Det är inte jätte pålitligt, även fast det mycket väl kan stämma.
En fråga vill jag ha klargjord, var bogomilerna Slaver?
Att endast en liten minoritet utav bosnierna tillhörde den ortodoxa tron, denna slutsats drog jag inte från wiki-länken utan från böcker jag har läst om Balkan.
Bogomilerna? Hmm .. att vara slav innebär endast att man talar ett slaviskt språk då slaver är en språklig benämning och inte något folkgrupp, så jag drar gissningen att bogomilerna i Bosnien var slaver.
Att kalla Muslimska Bosnier Bogomiler är delvis rätt. Bogomil tron kom först på 1100-talet till Bosnien efter att Stefan Nemanja skickade ut dem ur Serbien.
Det började med att Ban Kulin (Bosnisk härskare) konverterade till Bogomil.
Dessa Bogomiler måste ha varit antingen Katoliker eller Ortodoxer innan de blev bogomiler.
Skall tilläggas att jag kan ha fel, lusläste lite fort.
Att kalla Muslimska Bosnier Bogomiler är delvis rätt. Bogomil tron kom först på 1100-talet till Bosnien efter att Stefan Nemanja skickade ut dem ur Serbien.
Det började med att Ban Kulin (Bosnisk härskare) konverterade till Bogomil.
Dessa Bogomiler måste ha varit antingen Katoliker eller Ortodoxer innan de blev bogomiler.
Skall tilläggas att jag kan ha fel, lusläste lite fort.
Du menar då att muslimska bosnier är ex bogomiler?
Frågan kvarstår hur mycket influens de egentligen hade. Det finns väl bara massa teorier och inga riktiga svar. John Fine har jag för mig skrev om bosniska kyrkan och om bogomiler i Bosnien men men...
Frågan kvarstår hur mycket influens de egentligen hade. Det finns väl bara massa teorier och inga riktiga svar. John Fine har jag för mig skrev om bosniska kyrkan och om bogomiler i Bosnien men men...
Bogomiler är väl för fan inget folklag utan en religion
Bosnier om man kan kalla dom så är precis som övriga på balkan en mix av illyrer,slaver, zigenare och thraker...
Alla andra efterkonstruktioner och hokuspokus ideer är bar skitsnack som några pissbönder tänkt ut sina kojor
Bosnier om man kan kalla dom så är precis som övriga på balkan en mix av illyrer,slaver, zigenare och thraker...
Alla andra efterkonstruktioner och hokuspokus ideer är bar skitsnack som några pissbönder tänkt ut sina kojor
Nu pratar du mot dig själv, först säger du att Bogomil inte är något folkslag (vilket jag håller med dig om) utan en religion.
Sen påstår du samtidigt att alla från fd. Jugoslavien är en mix av bland annat Slaver. Men slaver innebär bara att man prata ett språk, inte att man tillhör någon etnicitet.
Detta tror jag absolut. Muslimska Bosnier är de fd. Bogomilerna.
Men innan dessa människor blev Bogomiler så tror jag att de var antingen Katoliker eller Ortodoxer.
Men det säger du inte ditt jävla stolpskott. Därför skrev jag ex bogomiler alltså att de var bogomiler innan de konverterade jävla bonde. Gå mjölka av kossorna istället.
Goda nyheter från grannlandet Serbien: På bara ett år har antalet invånare i Serbien minska med nästan 60 000(!).
BEOGRAD - Crna statistika potvrdila je da nas je svakog dana sve manje i manje.
Za samo jednu godinu broj građana Srbije smanjio se za čak 60.000, pokazali su najnoviji statistički podaci! Procenjen broj stanovnika u Srbiji 2012. bio je 7.199.077, što je u odnosu na prethodnu godinu manje za tačno 59.676 ljudi!
Fyra av åtta städer, som har visat en positiv födelsetal, är tre där bosniakerna är i majoritet och en med albansk majoritet.
Prema podacima iz Republičkog zavoda za statistiku, stopa prirodnog priraštaja u prošloj godini pozitivna je samo u osam opština, i to u Grockoj, na Zvezdari, u Surčinu, Novom Sadu, Sjenici, Novom Pazaru, Tutinu i Preševu. U svim ostalim gradovima novorođeni ne mogu da nadmaše broj umrlih, što znači negativan prirodni priraštaj.
Goda nyheter från grannlandet Serbien: På bara ett år har antalet invånare i Serbien minska med nästan 60 000(!).
BEOGRAD - Crna statistika potvrdila je da nas je svakog dana sve manje i manje.
Za samo jednu godinu broj građana Srbije smanjio se za čak 60.000, pokazali su najnoviji statistički podaci! Procenjen broj stanovnika u Srbiji 2012. bio je 7.199.077, što je u odnosu na prethodnu godinu manje za tačno 59.676 ljudi!
Fyra av åtta städer, som har visat en positiv födelsetal, är tre där bosniakerna är i majoritet och en med albansk majoritet.
Prema podacima iz Republičkog zavoda za statistiku, stopa prirodnog priraštaja u prošloj godini pozitivna je samo u osam opština, i to u Grockoj, na Zvezdari, u Surčinu, Novom Sadu, Sjenici, Novom Pazaru, Tutinu i Preševu. U svim ostalim gradovima novorođeni ne mogu da nadmaše broj umrlih, što znači negativan prirodni priraštaj.
Får vi hoppas, vi ska ta över BiH och Sandzak på ett demografiskt sätt. Jag läste att invånarantalet i RS minskar med criak 20-30 000 per år medan den ökar i federationen med cirka 5000 människor