2013-07-15, 15:16
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
...Men jag tror att han kan vara född i Jönköpingsområdet...

Du kan sluta att haka upp dig på Jönköping. KJ är född i Över-Luleå. Och hur vet jag nu det? Det är mycket enkelt. Jag slog en signal till Skatteverket
Citera
2013-07-15, 15:38
Medlem
Citat:
De första två siffrorna i de fyra sista kontrollsiffrorna (3635) är 36 vilket antyder att personen är född inom 036-området. Norrlänningars motsvarande inleder ofta de sista fyra siffrorna med 9 eller 8 har jag för mig - åskådliggörande exempel för KJ:s del skulle pnr då kunna vara 910429-9235 om han vore född i Norrland/Luleå. Men jag tror att han kan vara född i Jönköpingsområdet med tanke på första och andra kontrollsiffran som är 3 resp. 6.
Personer födda från 1/1 1990 har inte lokaliserade personnummer.

Födda i Luleå/Boden före 1990 hade 89 som länsnummer.
Citera
2013-07-15, 15:52
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Du kan sluta att haka upp dig på Jönköping. KJ är född i Över-Luleå. Och hur vet jag nu det? Det är mycket enkelt. Jag slog en signal till Skatteverket

Oki, då är det säkert så. Men kontrollsiffrorna i pnr gav mig anledning att fundera över en annan födelseort än nånstans i Norrland. Kanske någon av föräldrarna är född inom 036-området .. Har sett sådana exempel också vid tilldelning av avkommans personnummer. Kanske random iofs.
Citera
2013-07-15, 17:03
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Oki, då är det säkert så. Men kontrollsiffrorna i pnr gav mig anledning att fundera över en annan födelseort än nånstans i Norrland. Kanske någon av föräldrarna är född inom 036-området .. Har sett sådana exempel också vid tilldelning av avkommans personnummer. Kanske random iofs.
Hade det varit innan 1990 hade 36 betytt Kristianstads län.

Inte relevant i mordet iofs.
Citera
2013-07-15, 17:55
Medlem
Kan det finnas möjlighet att arrangörer av O-ringen i Boden kan hitta något intressant.
Såg på nätet att två etapper är söder om luleåälv i ett delvis gammalt militärt område och det området har av några omnämnts i tråden som möjlig MP eller FP3 och sista etappen går på åberget och sävast fritidsområde och där sökte man intensivt i början av försvinnandet.

De skall ju sättas ut mängder av kontroller och sen brukar man gå igenom områdena och driva ut vilt.
Kan man hoppas att om MP finns inom dessa områden eller annan dumpning av persedlar etc (FP3 ?). då kan påträffas, sannolikheten är jäkligt liten men större under har väl skett.

Det händer ibland att jägare, fritidsfolk helt slumpmässigt kan hitta just en saknad pusselbit i ett brott och här är det antagligen ganska många som skall ut i terrängen för sätta upp kontroller.

Vet inte om polisen ber dem hålla ögonen öppna för ev. möjliga fynd som de kan göra i terrängen.
Citera
2013-07-15, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bish0pTh3Pimp
... och med GM sedan stolt hemma i sin lägenhet med ett stort leende och tanken att han utfört det perfekta mordet - häktad men inte knäckt till att erkänna och sedan fri att gå.

Om KJ är GM och släpps/undgår straff kan man nog ändå diskutera perfektionsgraden; hur "fri" kan KJ egentligen känna sig ute på byn?
Det är klart att KJ med tanke på fallets mediala uppmärksamhet/den grad av skada/lidande som han har utsatts för kan komma att få en hyfsad ekonomisk kompensation men några svindlande summor handlar det nog inte om (givetvis beroende på hur länge han varit inlåst). Någon ersättning för förlorad arbetsinkomst lär det nog inte bli tal om (någon som vet vad en "softcommander" har i månaden?).
Men visst: om KJ:s uttänkta strategi var den att gå ut i krig/bekämpa en fiende, att bli gripen/häktad (tillfångatagen/internerad) och sedan i triumf återkomma till slagfältet så hamnar det i ett annat läge.
Och om inte annat så lär ju, som brukligt i dylika fall, beundrarposten (folkets hyllningar) komma som just brev på posten. Kanske ett motiv gott som något för ett tillräckligt vrickat psyke.
Senast redigerad av Rubar 2013-07-15 kl. 18:08.
Citera
2013-07-15, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Taxerad inkomst rangordnas i percentiler; du kan ta reda på vilken percentil KJ tillhör för det senaste året, i Boden, i länet och vid en nationell jämförelse, genom att använda Ratsit.
Citera
2013-07-15, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Taxerad inkomst rangordnas i percentiler; du kan ta reda på vilken percentil KJ tillhör för det senaste året, i Boden, i länet och vid en nationell jämförelse, genom att använda Ratsit.

Ok, har inte Ratsit och vet inte vad percentiler är men tackar för responsen!
Citera
2013-07-15, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
De skall ju sättas ut mängder av kontroller och sen brukar man gå igenom områdena och driva ut vilt.
Kan man hoppas att om MP finns inom dessa områden eller annan dumpning av persedlar etc (FP3 ?). då kan påträffas, sannolikheten är jäkligt liten men större under har väl skett.

Det händer ibland att jägare, fritidsfolk helt slumpmässigt kan hitta just en saknad pusselbit i ett brott och här är det antagligen ganska många som skall ut i terrängen för sätta upp kontroller.

Bra tanke, men de som har störst chans att springa på något intressant är nog deltagarna, eftersom de oftast rör sig mer "fritt" i terrängen. De som sätter ut kontrollerna gör det gissningvis via den enklaste vägen. Dessutom lär ju samtliga kontrollplatser vara kollade senaste veckorna i samband med förberedelserna.
Citera
2013-07-15, 20:01
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ok, har inte Ratsit och vet inte vad percentiler är men tackar för responsen!

Här får du Ratsit av mig din stackare:
http://www.ratsit.se/

Krist*ffer tjänar mer än 17,1% av alla personer i Boden.
Citera
2013-07-15, 20:11
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Prövar och ser vad "kvällsgänget" tror. Ta er lite tid och läs detta.

Inledningsvis tror jag att KJ deltog i ett mindre lokalt spel inom Team Ferrets den 4 maj i närheten av Rödbergsfortet. Ev lite mer söderut vid Rödbergets skjutbanor.Troligtvis efter lunch till kanske 15 på lördagen. Därefter hämtar han VB i klädd sina camokläder, maskeringsdetaljer, bajonett och annat (vilket är skälet att han inte går upp och knackar på dörren, utan väntar i bilen utanför UG4). Sen åker de ut till området efter spelet har avslutats. VB är ju som nämnts tidigare klädd i träningskläder och är förberedd för en utevistelse med KJ. Hon ska få lära sig hur en elitsoldat uppträder i fält och kanske lära KJ en och annan karatespark i sin tur.

Väl där så sker någonting som gör att de blir ovänner. VB skickar ett sms till sin manliga vän och är nu orolig. Hon skriver i smset att hon är vid fortet (därför började de initiala sökningarna vid Åbergs- och Rödbergsfortet). Hon märker att något inte står rätt till med KJ han verkar väldigt stirrig och konstig. Signalen från hennes mobil upptas av Sävastmasten eftersom de nästan befinner sig mitt emot densamma. KJ höjer sedan sin kniv och sticker den våldsamt i VB som dör efter en stund. KJ lämnar kroppen och åker hem till Bodsvedjan. Tidigt på morgonen den 5 maj återvänder han till kroppen med verktyg lämpade för styckning. Han drar kroppen till ett ställe där han hittar en form av golv och påbörjar styckningen. Han glider nu alltmer in i psykosen och behandlar VB´s kropp som vilken död kropp som helst. Han är nu inte bara stridande elitsoldat, utan han är något mer.

Bilder på KJ bild 78-82. Fick uppgift om att det pågick en militär övning på skjutfältet kring den 4-5 maj. Därav texten nedan om krigstillstånd.

Tänk om han i sin värld uppfattade att han var i någon form av krig och krigstillstånd och nu gällde operation "Fallen Angel". Detta tillstånd gick han in i, som en slags försvarsmekanism, efter han tagit livet av VB. Han visste att airsoftspelet skulle ske den 11 maj och självklart var detta en del i det hela. Det hela blev en blandning av verklighet och fiction för KJ som verkligen levde sig in i spelet.

Kanske styckningen skedde utomhus samtidigt som det small i bakgrunden pga militärövningen. Rollspelet hette som sagt Fallen Angel som airsoftarna hade. Bara det ger en rysningar. I spelet Fallen Angel skulle några nedskjutna piloter räddas från lede fi. Sen har han fortsatt spela sin roll och flyttat kroppsdelar till nästa militära anläggning nämnligen Mjösjöberget så att fienden inte ska finna denna nedskjutna pilot som i verkligheten är VB´s kropp. VB är nu en av de nedskjutna piloterna och han väljer att begrava delarna på olika platser för att försvåra för fienden.

Samtidigt har han deltagit med MPS i den militärliknande sökning efter VB. Att han inte uppgett namn till MPS beror kanske på att han som Commander inte fick röja sin identitet. Han var ju något utöver det vanliga.

MPS gjorde sedan fynden utan hans medverkan. Game over för KJ!

Jag försöker lite osammanhaängande beskriva hur han kan ha tänkt. Här har vi mao en personlighetsstörd gm som gått in i en psykosliknande vanföreställning efter att han "råkade" ta död på sin exflickvän. Finns massa luckor i denna berättelse. Jag vet, men denna historia tror jag kan vara rätt nära sanningen och är nog beredd att gå "all in" i denna historia.

När vi människor drabbas av någon sorts trauma så tar de flesta till försvarsmekanismer som förnekande, förträngning, reaktionsbildningar, haloeffekter eller så tar vi stöd av att dricka alkohol. Vissa personer som i sin natur är mer introverta och personlighetsstörda går oftare in i psykoser än människor utan personlighetsstörningar. Det är inte ovanligt att personer som drabbats av en psykos tror sig vara Jesus, Gud, Djävulen eller något annat. Enligt ett pm som jag fått utsågs sig KJ själv till Commander efter övningen Fallen Angel.

Så i lägenheten finner man inga spår, inte heller i stugan, möjligtvis i bilen (men för tp till Mjösjöberget med likdelarna lånade han antagligen en bil). Helst en med lite militärt utseende ev en pickup med kåpa som surrogat för det militära fordonet. Hela den här upplevelsen som KJ hade förstärktes ytterligare av att han säkert vid något tillfälle upptäckt att polisen spanade på honom.

Historien kan göras mer trovärdig, men jag känner på mig att det jag skrivit inte är så långt från vad som faktiskt kan hänt. Det jag skulle behöva veta är när spelet/träningen kring Rödbergsområdet avslutades. Hoppas någon har kännedom om detta.

Detta skrev jag 27/5 och gick "all in" på detta. Det jag inte tog hänsyn till är att polisen gjort blodfynd i lägenheten. Dessutom var det före Fallen Angel som han agerat som han var Commander, inte efter Fallen Angel.

Sen när det gäller mobilsignalerna så var det troligtvis Sävastmasten som noterade sista signalerna från VBs mobil. Naturligtvis kan man inte utesluta att mordet även skett just i Sävast, men i så fall kan det vara inne i en lägenhet/hus hos någon. På andra sidan älven är det mer troligt att det är vid skjutfältet. Finns även några hus i Råbäcken också.

Så här lite i efterhand så kan jag ändå inte förstå vad som hänt med hennes händer. Tror att det har något med händelseförloppet ovan att göra på något sätt. Finns iaf ingen anledning för GM att avlägsna dem för någon transport.

Sen kan man alltid fundera om det var någon eller några som väntade på dem när de väl kom ut på skjutfältet?
Citera
2013-07-15, 20:14
Medlem
Myztifys avatar
Citat:
De första två siffrorna i de fyra sista kontrollsiffrorna (3635) är 36 vilket antyder att personen är född inom 036-området. Norrlänningars motsvarande inleder ofta de sista fyra siffrorna med 9 eller 8 har jag för mig - åskådliggörande exempel för KJ:s del skulle pnr då kunna vara 910429-9235 om han vore född i Norrland/Luleå. Men jag tror att han kan vara född i Jönköpingsområdet med tanke på första och andra kontrollsiffran som är 3 resp. 6.

Jag är själv född i Jönköping och har 19**-**-**-24** som personnummer.
Min dotter är född 1995-**-**-87** även hon född i Jönköping, så dessa påståenden om att det är riktnummer inblandat i personnummer är ute och seglar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in