2013-07-08, 17:42
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Har inte djupstuderat fallet, men någon av poliserna bör efter vad man kan förstå ha haft särskilda kunskaper i anatomi (flera läkare var också misstänkta).Mördaren kan också ha varit så pass noggrann att han täppt igen alla spår. De urrivna sidorna i adressboken, t ex, kan ha varit ett rent villospår; mördaren kanske aldrig uppgav sitt rätta namn för ES (det hade i alla fall inte jag gjort...).Ett bakhåll efterlämnar inga klösmärken. Vi vet heller inte med hur pass stor säkerhet som dödsorsaken kunnat fastställas eftersom vi inte känner till delarnas skick.Inga närmare detaljer har lämnats ut.Ett sådant "genrep" utesluter inte en ensam gm; det snarare talar för en man; en idé.

Short tudelades i höjd med höftkammen. Behövs inga djupare kunskaper i anatomi för detta.

Nej, det utesluter inte en ensam gärningsman. Men ingenting menar jag talar starkare för en man - en idé. Känner mig rätt säker på att KJ i sin generositet ville dela med sig av upplevelsen - Once in a lifetime - för flera "nätkompisar".
Senast redigerad av MBoudine 2013-07-08 kl. 17:53.
Citera
2013-07-08, 17:57
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FistOfFury
Dödsmetallen är mer intellektuell än vad gemene man kan tro- och kräver mycket av lyssnaren. Lyssnar förövrigt ens KJ på dödsmetall? Eller blackmetall- eller någon annan extremmetall?

Enligt KJs nätaktiviteter så har iaf inte jag kunnat se att han skulle haft något större musikintresse och dödsmetall är inte någon musikgenre som man i regel halvlyssnar på- utan denna genre brukar ha hängivna fans.
Har också svårt att se att mt skulle ha varit någon hängiven fan av just death metal; snarare gillade han rock´n roll; han hade i vart fall gjort en mall för en rock´n roll-hyllning att fästas på halsen. Heavy metal är väl det närmaste vi kan komma i hans fall; det här var ju majorens favoritband (för fem år sedan):
http://www.icedearth.com/
Senast redigerad av letsdoit 2013-07-08 kl. 18:48.
Citera
2013-07-08, 18:01
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ja, det är riktigt - och vad kan då ha återfunnits i lägenheten som kan kopplas t ex till det första fyndet: benen inne i ödehuset? - Jag har tidigare föreslagit diverse pyrotekniskt material som kan ha använts för att bränna/spränga bort kroppsdelar, alt. något annat material som återfunnits i lägenheten och som kunnat spåras på delarna, alt. betr. delningstekniken.

Ja något liknande du föreslår verkar troligt.
Eftersom de säger att de har analyssvar som är kopplade mellan VB´s kroppsdelar och någon "del" som de hittat hos KJ. Kan analyssvaret bestå av dna eller fingeravtryck på den "delen"?
Det kan alltså inte handla om blod eller mordvapen, men verkar vara något materiellt.

Vi vet väl fortfarande inget om kroppen var helt naken? Fanns det spår av fångenskap eller tortyr på kroppen? Var hon skalperad eller är det bara skitsnack?
Citera
2013-07-08, 18:06
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
/.../ Nej, det utesluter inte en ensam gärningsman. Men ingenting menar jag talar starkare för en man - en idé. Känner mig rätt säker på att KJ i sin generositet ville dela med sig av upplevelsen - Once in a lifetime - för flera "nätkompisar".
Han kan möjligen ha sonderat terrängen och på skoj ha framkastat idén för någon/några kompisar - givetvis i förklädd form - men då lär han ha mötts av både spott och spe.
Citera
2013-07-08, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Men om KJ inte mördat henne, måste ju blodet vara planterat. Finns ju inga andra realistiska förklaringar. Hur orealistiskt det än kan verka. Finns väl inte en enda människa som tror att blodet kommit dit på ett "naturligt" sätt, eftersom de var vänner.

Man undrar verkligen vad det andra beviset består av. Också något som skulle kunnat ha planterats?

Mtgm verkar ju ganska händig. Sy skyddsväst till sin hund bl.a. Det visar väl att han kan planera och utföra saker enligt ett mönster. Han kanske är den typen som snöar in sig på det som intresserar honom och detta kan han utföra nästintill perfekt. Allt annat får den gode mannen ta hand om.
Ifråga om blodfynd av offret i mtgm bil får man väl se som ett mindre misstag i hans eventuellt välplanerade
gärning. Om han handlat i raseri eller panik tror jag att mer graverande fynd borde funnits vid/ på offret och i hans bil. Tror snarare ett antiklimax i form av ett lugn infann sig i mtgm efter dådet.
Tidpunkten för mord och styckning har nog en betydelse om han är skyldig.
Är han typen som ritar och skriver ner sina planer eller håller han allt i huvudet?
Om han fått inspiration och information om hur man går tillväga borde väl polisens tekniker kunna återställa detta på hans dator. Har svårt att tro han sökt detta på någon annans dator.
Citera
2013-07-08, 18:21
Medlem
Citat:
Short tudelades i höjd med höftkammen. Behövs inga djupare kunskaper i anatomi för detta.

Nej, det utesluter inte en ensam gärningsman. Men ingenting menar jag talar starkare för en man - en idé. Känner mig rätt säker på att KJ i sin generositet ville dela med sig av upplevelsen - Once in a lifetime - för flera "nätkompisar".
Borde det inte framkommit om han har suspekta nätkompisar och är intresserad av ex tortyr? Läser man hans FB sida så ser han ganska städad ut. Ingen har sagt ngt om att mtGM skulle ha haft några speciella kontakter eller så.
Citera
2013-07-08, 18:22
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Han kan möjligen ha sonderat terrängen och på skoj ha framkastat idén för någon/några kompisar - givetvis i förklädd form - men då lär han ha mötts av både spott och spe.

Av de flesta, det tror jag. Men inte av alla, och det räcker.
Citera
2013-07-08, 18:24
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Borde det inte framkommit om han har suspekta nätkompisar och är intresserad av ex tortyr? Läser man hans FB sida så ser han ganska städad ut. Ingen har sagt ngt om att mtGM skulle ha haft några speciella kontakter eller så.

Kan han inte ha rensat i datorn när han fick en känsla av att polisen började intressera sig för honom på allvar ?
Citera
2013-07-08, 18:30
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Har också svårt att se att mt skulle ha varit någon hängiven fan av just death metal; snarare gillade han rock´n roll; han hade i vart fall gjort en mall för en rock´n roll-hyllning att fästas på halsen. Heavy metal är väl det närmaste vi kan komma i hans fall; det här var ju majorens favoritband (för fem år sedan):

http://sv.netlog.com/majoren17/extra

Enligt hans netlog så verkar han ju vara en s.k. allätare. Iced Earth är dagismetall och likaså den melodiösa skiten han la upp på sin fejja- kommer inte ihåg vad det bandet hette och tänker inte lägga det på minnet heller. Men att han lyssnar på sådan barnslig metall tycker jag tyder på att han verkligen inte har något som helst intresse av sådan musik- för det finns betydligt bättre grejer.

Många killar lyssnar väl på ett eller annat metallband- men det betyder inte att de har något mer ingående intresse i genren överlag, typ killen i fotbollslaget som lyssnar på Metallica. Sedan vet jag även medelålders morsor som gillar ett eller annat metallband.

Allt som relateras till det militära verkar dock vara KJs grej! Visst kan det vara så att något i den kultur KJ förtärt inspirerat honom eller satt griller i huvudet på honom- vi människor lever ju inte direkt i ett tomrum. Men det är väl ändå sekundärt med tanke på att det borde vara något annat som utlöst detta- såsom; vrede, sjukdom eller depression.

Dock kan tilläggas att jag tycker att hans överdrivna intresse för det militära kan förklara vissa saker kring hans personlighet och livsstil. Det kan kanske t.o.m. förklara vissa skeenden kring mordet- då han haft tillgång till mer utrustning än gemene man, t.ex. knivar, gått sjukvårdarutbildning hos hemvärnet o.s.v. Men det är fortfarande inte det heller någon förklaring till själva mordet- då en övervägande majoritet av dessa airsoftare säkerligen aldrig skadat en annan människa.
Citera
2013-07-08, 18:37
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000

Jag håller med dig. Det är enda som framkommit är att han har ett överdrivet stort intresse för allt som är militärt.

Det är väl inte iofs omöjligt att han p.g.a. detta intresse intresserat sig för tortyr och dylikt- men om det ska ha någon koppling till mordet så måste han i sig ha svårt att skilja på fantasi och verklighet, och det är knappast något man kan skylla det militära för.
Citera
2013-07-08, 18:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Eftersom de säger att de har analyssvar som är kopplade mellan VB´s kroppsdelar och någon "del" som de hittat hos KJ. Kan analyssvaret bestå av dna eller fingeravtryck på den "delen"?
Det vore ju en koppling som heter duga - och kanske ett blodigt hårstrå från gm? - men det sägs ha funnits "indikationer" betr. delarna .
Citat:
Ursprungligen postat av MEO77
Det kan alltså inte handla om blod eller mordvapen, men verkar vara något materiellt.
Ja, vad man kan förstå något materiellt som kan kopplas till delarna.
Citat:
Ursprungligen postat av MEO77
Vi vet väl fortfarande inget om kroppen var helt naken? Fanns det spår av fångenskap eller tortyr på kroppen? Var hon skalperad eller är det bara skitsnack?
Vi vet heller ingenting om hur kroppen delats. - När delarna återfanns var de i ett bedrövligt skick pga tiden, värmen, hanterandet mm. De ögonblicksglimtar som vissa personer hann få (och som sedan vidarebefordrats till andra personer) behöver inte överensstämma med de tolkningar man gjort betr. skalpering mm; det är endast vid en närmare besiktning som delarna kan bedömas - vilket inte utesluter varken det ena eller det andra. - Tydligen har man från åklagarhåll svårt att få grepp om själva händelseförloppet, och har man varken mord- eller styckningsplats (som i och för sig kan sammanfalla), så kanske man till slut måste låta sig nöja med det som i dag de facto finns.
Citera
2013-07-08, 18:45
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Kan han inte ha rensat i datorn när han fick en känsla av att polisen började intressera sig för honom på allvar ?

Du letar efter fakta som inte finns- eller på långa vägar inte går att bekräfta för att det ska passa in i dina teorier, ist för att ta de existerande fakta som finns tillgängliga för oss och därefter bilda dig en uppfattning.

Rensat datorn? Knappast- han hade varit tvungen att göra sig av med den, och då hade polisen letat efter en dator vid det här laget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in