2013-07-15, 20:17
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Här får du Ratsit av mig din stackare:
http://www.ratsit.se/

Krist*ffer tjänar mer än 17,1% av alla personer i Boden.

Hm, det verkar inte som om alla finns med på Ratsit. Jag hittar inte mig själv.
Citera
2013-07-15, 20:19
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Bra tanke, men de som har störst chans att springa på något intressant är nog deltagarna, eftersom de oftast rör sig mer "fritt" i terrängen. De som sätter ut kontrollerna gör det gissningvis via den enklaste vägen. Dessutom lär ju samtliga kontrollplatser vara kollade senaste veckorna i samband med förberedelserna.

Vi kan utgå ifrån att mordet/styckningen skett utomhus, i ödeterräng, och då är orienterare knappast kapabla att förstå ett det är en mord/styckplats de passerar i terrängen. Överlägset störst möjlighet att hitta denna plats är genom massiv insats med sökhundar under några veckor.
Citera
2013-07-15, 20:19
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Hm, det verkar inte som om alla finns med på Ratsit. Jag hittar inte mig själv.

Pröva här då:

http://www.merinfo.se/
Citera
2013-07-15, 21:13
Medlem
highfives avatar
Vi får väl hoppas att KJ inte "gillade" boken eller filmen Solstorm.

Filmen spelades in i Kiruna 2007.

Saxat en del av innehållet

http://www.bokhyllan.com/Las_recension.asp?Bok=16546

"Apropå detaljer påminde boken mig om varför jag har svårt för den här genren. Blod, våld, död. Kanske är det nödvändigt för att en debutroman ska få uppmärksamhet i bokfloden, men författaren fläskar på med jätteäckliga detaljer kring mordet. Utstuckna ögon, avhuggna händer, inälvor, t.o.m. en hund mördas, och senare obduktion, incestindicier och psykopati. Värsta Beckfilmen möter Jägarna. "

Anledningen till att händerna höggs av på offret var i boken/filmen av sexuell karaktär. I boken var det den mördade mannen som hade förgripit sig på barn.

Svartsjuka är ett skäl till att män som är ur balans eller/och har störningar misslyckas med tillrättavisningen och dödar sin kära. Kanske var det så att KJ fått veta/trodde att hon varit med någon annan? Kanske var händerna det första han styckade direkt efter huggen?
Senast redigerad av highfive 2013-07-15 kl. 21:15.
Citera
2013-07-15, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Här får du Ratsit av mig din stackare:
http://www.ratsit.se/

Krist*ffer tjänar mer än 17,1% av alla personer i Boden.

Tackar, tackar! Men du hade gärna även fått förklara begreppet percentil också
Citera
2013-07-15, 22:04
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myztify
Jag är själv född i Jönköping och har 19**-**-**-24** som personnummer.
Min dotter är född 1995-**-**-87** även hon född i Jönköping, så dessa påståenden om att det är riktnummer inblandat i personnummer är ute och seglar.

Japp, fel ute här. Kollade upp en person som jag vet är född i Växjö på 1970-talet, och den första av de fyra sista siffrorna i pnr visade sig vara 2, dvs som discord påpekar var det snarare länsnumret än riktnumret som avgjorde.
Citera
2013-07-15, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Vi får väl hoppas att KJ inte "gillade" boken eller filmen Solstorm.

Filmen spelades in i Kiruna 2007.

Saxat en del av innehållet

http://www.bokhyllan.com/Las_recension.asp?Bok=16546

"Apropå detaljer påminde boken mig om varför jag har svårt för den här genren. Blod, våld, död. Kanske är det nödvändigt för att en debutroman ska få uppmärksamhet i bokfloden, men författaren fläskar på med jätteäckliga detaljer kring mordet. Utstuckna ögon, avhuggna händer, inälvor, t.o.m. en hund mördas, och senare obduktion, incestindicier och psykopati. Värsta Beckfilmen möter Jägarna. "

Anledningen till att händerna höggs av på offret var i boken/filmen av sexuell karaktär. I boken var det den mördade mannen som hade förgripit sig på barn.

Svartsjuka är ett skäl till att män som är ur balans eller/och har störningar misslyckas med tillrättavisningen och dödar sin kära. Kanske var det så att KJ fått veta/trodde att hon varit med någon annan? Kanske var händerna det första han styckade direkt efter huggen?

Tror också att GM kapade händerna först: antingen "helt enkelt" för att GM av praktisk anledning ansåg sig behöva stycka kroppen och då började med händerna för att de rent fysiskt är lätta att kapa med tex en yxa. GM måste ju börja med sitt vidriga värv någonstans och då kan handlederna bli en utgångspunkt för att komma igång. Med tanke på GM:s sinnestillstånd vid tillfället (stress, ångest, påtänd, psykos etc) så kanske GM inte i första hand funderade över vad som var alldeles nödvändigt och mest tidseffektivt.
Eller så saknas händerna för att de i högre grad än övr kroppsdelar är bevisbärande (och därför har gömts/destruerats separat) och GM har därför fokuserat på/inlett med att ta av händerna.
Är mer tveksam till tanken på trofé etc men ingenting kan givetvis uteslutas. Har hursomhelst svårt att tro att de någonsin kan komma att återfinnas om inte ett erkännande kommer från GM (och kanske inte ens då).
Har även svårt att tro att de i nuläget har hittats, det borde väl ändå ha läckt på ngt vis?

Edit: min fetning
Citera
2013-07-15, 22:37
Medlem
highfives avatar
Har fått en pm från en ny användare.

Fick en pm tidigare, som jag skrivit om, som nämnde att vittnet som vallades direkt efter fynden på Mjösjöberget var en minderårig. Förra pm:aren skrev att den minderårige skulle observerat KJ vid ödehuset den 16/5. Förra pm:aren skrev även att den minderårige skulle ha sett en vit skåpbil högre upp på berget.

Det som är nytt med detta pm är att den minderårige som vallades är en väldigt ung flicka som är cirka elva eller tolv år. I övrigt så är uppgifterna rätt samstämmiga. Samma när det gäller att vittnet ska ha sett två personer, varav en troligtvis är KJ. Även fått initialer på flickan, men väntar med att skriva dem tillsvidare. Vi får se om jag får mer uppgifter från denna pm:are. Tydligen ska flickan varit och sökt efter en borttappad karta i samband med en orienteringsträning/-tävling i detta område.

Det som är anmärkningsvärt är att båda pm:arna skriver om att två personer blivit sedda. En skriver att hon sett två bilar, den andra att det varit två personer.

Som vanligt ska man betrakta pm som pm.
Citera
2013-07-15, 22:50
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tror också att GM kapade händerna först: antingen "helt enkelt" för att GM av praktisk anledning ansåg sig behöva stycka kroppen och då började med händerna för att de rent fysiskt är lätta att kapa med tex en yxa. GM måste ju börja med sitt vidriga värv någonstans och då kan handlederna bli en utgångspunkt för att komma igång. Med tanke på GM:s sinnestillstånd vid tillfället (stress, ångest, påtänd, psykos etc) så kanske GM inte i första hand funderade över vad som var alldeles nödvändigt och mest tidseffektivt.
Eller så saknas händerna för att de i högre grad än övr kroppsdelar är bevisbärande (och därför har gömts/destruerats separat) och GM har därför fokuserat på/inlett med att ta av händerna.
Är mer tveksam till tanken på trofé etc men ingenting kan givetvis uteslutas. Har hursomhelst svårt att tro att de någonsin kan komma att återfinnas om inte ett erkännande kommer från GM (och kanske inte ens då).
Har även svårt att tro att de i nuläget har hittats, det borde väl ändå ha läckt på ngt vis?

Edit: min fetning

Tror ingenting av förklaringen till varför händerna saknas stämmer med verkligheten. Händerna tror jag togs av en helt annan orsak. Någon äv KJ:s medbrottslingar har dessa.

Edit: Kapat händerna med yxa låter mer än lovligt fantasifullt .. Tar inte mer än 30 sek/hand att skilja händerna från underarmarna vid handlederna. Tror mt och mGM var intresserade av att stycka en människokropp efter att ha mördat vederbörande och läst på.
Senast redigerad av MBoudine 2013-07-15 kl. 23:30.
Citera
2013-07-15, 23:03
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Har fått en pm från en ny användare.

Fick en pm tidigare, som jag skrivit om, som nämnde att vittnet som vallades direkt efter fynden på Mjösjöberget var en minderårig. Förra pm:aren skrev att den minderårige skulle observerat KJ vid ödehuset den 16/5. Förra pm:aren skrev även att den minderårige skulle ha sett en vit skåpbil högre upp på berget.
Det som är nytt med detta pm är att den minderårige som vallades är en väldigt ung flicka som är cirka elva eller tolv år. I övrigt så är uppgifterna rätt samstämmiga. Samma när det gäller att vittnet ska ha sett två personer, varav en troligtvis är KJ. Även fått initialer på flickan, men väntar med att skriva dem tillsvidare. Vi får se om jag får mer uppgifter från denna pm:are. Tydligen ska flickan varit och sökt efter en borttappad karta i samband med en orienteringsträning/-tävling i detta område.
Det som är anmärkningsvärt är att båda pm:arna skriver om att två personer blivit sedda. En skriver att hon sett två bilar, den andra att det varit två personer.
Som vanligt ska man betrakta pm som pm.

Intressant detta med två personer, även om den första pm:aren, vad jag förstår, endast såg två bilar. Vet din uppgiftslämnare om den här flickan verkligen känner KJ till utseendet och/eller hur säker hon var på sin sak? Du använder frasen troligtvis är KJ, men är det pm:aren som skriver det?
KJ har ju berättat för polisen att han var vid ödehuset. Jag undrar hur han förklarade det besöket?
Citera
2013-07-15, 23:13
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Dessutom var det före Fallen Angel som han agerat som han var Commander, inte efter Fallen Angel.
Tror han fick hybris 31 maj 2012 då han av WhiteAce utnämndes till Chef för NAF C&C MPs - eller "B10 NAF C&C Company Commander".
Citat:
Sen när det gäller mobilsignalerna så var det troligtvis Sävastmasten som noterade sista signalerna från VBs mobil. Naturligtvis kan man inte utesluta att mordet även skett just i Sävast, men i så fall kan det vara inne i en lägenhet/hus hos någon. På andra sidan älven är det mer troligt att det är vid skjutfältet. Finns även några hus i Råbäcken också.
Vad tror du om Svedjeberget, eller terrängen kring Mjösjöfortet, dvs ganska nära fp1 resp. fp2? - Mellan 18.40 (position terrängen kring Åbergsfortet) och 21-tiden (en sista - svårtolkad - kort, svag signal kopplad till Sävastmasten) förflyter drygt två timmar. Kan man ha tittat på något mer under denna tid och VB sedan velat bli hemskjutsad - men mt gjort ytterligare en avstickare, räknat på sträckan Sävast - U-gatan? - Det finns ju rätt många alternativ eftersom vi lider brist på vederhäftig info, och därför blir det också svårt att försöka "snäva in" tänkbar brottsplats. - Ett sent besök hos brodern verkar dock ha ägt rum, eller måste i vart fall kalkyleras med.

Är det skjutfältet, bild 22, du menar?
https://plus.google.com/photos/118228126685972344134/albums/5328739404100382273?sort=7
Citat:
Så här lite i efterhand så kan jag ändå inte förstå vad som hänt med hennes händer. Tror att det har något med händelseförloppet ovan att göra på något sätt. Finns iaf ingen anledning för GM att avlägsna dem för någon transport.
Du kan ha underskattat mt:s "skämtlynne", dvs han kan i princip ha hittat på vad som helst med händerna, t ex placerat dem någonstans för att skrämma vettet ur någon. - Det finns med andra ord hopp om att de kan dyka upp när man minst anar det.
Citat:
Sen kan man alltid fundera om det var någon eller några som väntade på dem när de väl kom ut på skjutfältet?
Ja, fundera kan man ju alltid, men jag har svårt att tro att VB skulle ha varit en beställningsvara som mt med sitt omvittnade ordningssinne tillika behov av hjälp och bistånd skulle ha fått i uppdrag att transportera med åtföljande överhängande risk för blodspår i sin bil.
Citera
2013-07-15, 23:19
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Intressant detta med två personer, även om den första pm:aren, vad jag förstår, endast såg två bilar. Vet din uppgiftslämnare om den här flickan verkligen känner KJ till utseendet och/eller hur säker hon var på sin sak? Du använder frasen troligtvis är KJ, men är det pm:aren som skriver det?
KJ har ju berättat för polisen att han var vid ödehuset. Jag undrar hur han förklarade det besöket?

Minns att det inte gick många dagar efter fynden när polisen vallade ett vittne i området. Var nog på grund av detta vittne som KJ fick lov att erkänna att han varit där. Den första som pm:ade beskrev att vittnet ska sett KJs bil utanför ödehuset och en vit skåpbil högre upp mot fortet. Sen var pm:aren väldigt exakt och skrev att det var den 16/5 på kvällen.

Den andra pm:aren skriver att tjejen "sett två personer i skogen" varav en skulle varit KJ. Och att detta ska ha varit några dagar innan fynden gjordes den 20/5. Pm:are nummer två beskriver att det är en tjej med bra minne och att hon tillsammans med sin mamma blivit förhörd av polisen.

Den senare av pm:arna kommer nog att skriva själv i tråden, men befinner sig i karens tydligen. Det står "recently registered" under nicket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in