2013-07-11, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JR1987
Ja åkaren är ansluten till en växel "en utav de tre största"
Det kanske är bästa alternativet att åka dit och förklara det hela se vad de säger men jag ska nog säga till "åkaren" en sista gång att jag vill ha pengarna och tänker kontakta växeln annars.
Så får vi se om han fortfarande vägrar betala,
Ring växeln direkt och berätta hur han har misskött sig under hela tiden du jobbat för honom med sena utbetalningar och utebliven lön. Du kan ju även berätta för växeln att du inte fått ett anställnings kontrakt. Har han betalat in skatten?

Är det en stor växel du jobbat för så finns ju alla uppgifter om hur mycket pengar du kört in lagrade.

En borttappad nyckel och påkörd stolpe på 1, 5 års arbete är ju ändå relativt normala kostnader. Alla gör ju fel ibland. Jag tycker inte sådana där idioter ska vara åkare!
Citera
2013-07-11, 15:09
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JR1987
Ja åkaren är ansluten till en växel "en utav de tre största"
Det kanske är bästa alternativet att åka dit och förklara det hela se vad de säger men jag ska nog säga till "åkaren" en sista gång att jag vill ha pengarna och tänker kontakta växeln annars.
Så får vi se om han fortfarande vägrar betala,

Gör som Clewata säger.

Berätta också det att han håller inne pengar till följd av en olycka. Det får han inte göra. Du som anställd ska inte stå för dessa kostnader. Även om ni inte har något avtal skrivet så är det ju fel.

Det tillhör förväntade kostnader när man har ett åkeri. Att bilarna som rullar 24/7 skadas ibland.

Jag kör också utan kontrakt. Men jag har aldrig haft några problem. Några gånger har lönen varit lite sen pga slarv men då har jag fått några hundralappar extra som förlåt. Men min åkare är otroligt snäll. Känns lite som familj nu för tiden. Aldrig känts som en chef.
Citera
2013-07-11, 16:15
Medlem
Hej igen ja exakt det har varit flera månaders fördröjningar med alla löner förutom
De tre första jag har aldrig fått nåt extra, och jobbat 5/7 dagar i veckan.
Som sagt en av de största bolagen men jag ska nog
Säga åt honom en sista gång och om han vägrar så kmr jag nog
Kontakta växeln.
Citera
2013-07-11, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TernFis
Har hela tiden trott att jag skulle jobba både dagar och kvällar, så är ju tyvärr inte fallet utan det är bara kvällar/nätter som gäller...

Hur är de att jobba kvällar och nätter? Har man några chanser till att få ihop något eller det är heldött?

Vem vet, kanske tycker bättre om att jobba natt än dag!
Här i Stockholm börjar nästan alla som natt chaufför. Det måste vara döden att köra första passet i morgon rusning. Natt trafiken är alltid lugnare. Sedan är det bäst att köra antingen dag eller natt. Att jobba natt ena veckan och sedan gå över till dag är riktigt jobbigt. Bäst betalt brukar det vara fredag och lördag kväll/ natt. 60-70% av min lön får jag av fredag och lördag. Om man pallar att ligga ute 13 timmar per natt varje helg, då kan man få en okej lön från taxi. Resten av veckan jobbar jag bara för att få behålla helgerna och det är pissdålig tim penning vardag nätter.

Det blev Taxi Skåne? I så fall blir vi kollegor eftersom vi båda kommer tillhöra sveataxi allians

Jag körde faktiskt taxi i Skåne i natt Det var en tjej som absolut skulle till Lund från Stockholm i natt. Tyvärr fick jag ingen retur körning, utan fick tomma tillbaka till Stockholm
Citera
2013-07-11, 18:06
Medlem
snorvalpiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleawata
Jag körde faktiskt taxi i Skåne i natt Det var en tjej som absolut skulle till Lund från Stockholm i natt. Tyvärr fick jag ingen retur körning, utan fick tomma tillbaka till Stockholm

Satan, hur mycket gick en sådan körning på?
Citera
2013-07-11, 18:33
Medlem
Citat:
Här i Stockholm börjar nästan alla som natt chaufför. Det måste vara döden att köra första passet i morgon rusning. Natt trafiken är alltid lugnare. Sedan är det bäst att köra antingen dag eller natt. Att jobba natt ena veckan och sedan gå över till dag är riktigt jobbigt. Bäst betalt brukar det vara fredag och lördag kväll/ natt. 60-70% av min lön får jag av fredag och lördag. Om man pallar att ligga ute 13 timmar per natt varje helg, då kan man få en okej lön från taxi. Resten av veckan jobbar jag bara för att få behålla helgerna och det är pissdålig tim penning vardag nätter.

Det blev Taxi Skåne? I så fall blir vi kollegor eftersom vi båda kommer tillhöra sveataxi allians

Är nog något liknande här verkar det som, jobba sig uppåt typ!

Ja när jag tänker efter så är det nog bättre att jobba antingen det ena eller det andra men har bara haft 7-16 jobb innan så det blir en jävla omställning haha!

Jepp det blev Taxi Skåne! Har åkt sjukt mycket taxi i mina dar och diggar deras service och att det sitter vettiga chaufförer! Så därför valde jag Taxi Skåne

Nja kollegor är väl till att ta i?

Fyfan.. kanske mycket betalt men fyfan så tråkig körning haha!
Citera
2013-07-11, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorvalpis
Satan, hur mycket gick en sådan körning på?
Det var inte storbils körning så det blev 10 000. Normalt sett är det inte en så bra körning. Det är nästan omöjligt att tajma in så att man inte blir tvungen att bryta mot vilotiden, alternativt tillbringa 8 timmar på vandrar hem. Men igår var det otroligt dött i Stockholm och då är en sån körning guld värd!
Citera
2013-07-11, 21:34
Medlem
Citat:
Det var inte storbils körning så det blev 10 000. Normalt sett är det inte en så bra körning. Det är nästan omöjligt att tajma in så att man inte blir tvungen att bryta mot vilotiden, alternativt tillbringa 8 timmar på vandrar hem. Men igår var det otroligt dött i Stockholm och då är en sån körning guld värd!

Ändå helt okej betalt ju! Vart det värt det då?
Citera
2013-07-11, 22:18
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:

Hade ju nästan förväntat mig att du skall komma med dina fantasisiffror igen som vanligt och sagt att det var storbil och då ett pris på närmare 13 000 (baserat på tsab jämförpris). Men du har ju fortfarande inte gett ett enda bevis på dina inkörda så tar dig fortfarande för ett troll
Citera
2013-07-11, 22:58
Medlem
http://www.gp.se/nyheter/halland/1.1828565-15-arige-alexander-kor-taxi-i-varberg

Citat:
När Alexander Qvarnström inte fick något sommarjobb tog han saken i egna händer. Han gick till en skyltmakare och lämnade in bilen. Någon dag senare var hans lilla röda mopedbil klädd med en vit taxiskylt och Alexanders telefonnummer på sidan.

Nu har han kört i ett par veckor, och än så länge går det bra. De flesta som väljer att åka med Alexander är unga eller pensionärer.

Hur fan funkar det här, snubben har ju inte taxiförarlegitimation, vilket bolag kör han för, skattar han på pengarna etc? Känns som att han kör lika svart som Mustafa i en mörk gränd och blir hyllad i tidningen
Citera
2013-07-11, 23:20
Medlem
Citat:
Ok, här är kopior på inkomst deklarationen för 2012, lönespec för december, arbetsgivareintyg. Jag var utan körkort Juli och Augusti därför blev Årsinkomsten endast ca 405 000kr:

http://www.scribd.com/doc/136344763/SCN-0003

I dec körde jag 55 timmar i veckan, resten av året körde jag ca 50h/vecka.
Kolla länken här ovan. Är inte det bevis nog? OBS Åkaren har redan dragit av moms, inkört i december blev alltså ca 135k (orkar inte slå på miniräknaren). Lönen i december landade på 45k plus ca 4k i dricks. Genomsnittliga månadslönen för 2012 blev ca 38k (kommer inte ihåg exakt). Nu i vår har det varit mycket sämre än förra våren. Jag uppskattar att under dom senaste två åren har vi tappat 15-20%.

Om du tycker jag angett fantasi summor då skulle du se vad vi körde in i slutet av 90-talet. Då var det löjligt bra att köra taxi
Citera
2013-07-11, 23:52
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Bra körning är det alla dagar i veckan, dock jobbigt om den kommer mitt i eller slutet av passet samt att man kan bli rätt trött i skallen av att sitta och beta av motorväg nonstop ett helt pass.

Vilket måste vara fallet då man utan problem kan ta det på ett pass samt att man kan skriva in rast tex 3h av den tid man kör hemåt.

Självklart kan du vara glad för den och ta ledigt ett par dagar för det kör du inte in på 2 vardagsnätter i Stockholm. Om ens på 3-4. För du har knappast mycket mer att göra än dina kollegor som står vid stolpen timme efter timme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in