2013-04-16, 19:34
Medlem
Ninjincs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukaszSe
Är snart 2 år sedan jag började köra för 020. Det är obegripligt hur mycket sämre det har blivit!!!! Jag fattar inte hur alla åkare i 020 kan inte höja sin rost och säga emot 020 ledning som pumpar mer och mer nya bilar in i trafiken även fast det knappt finns jobb!!! Sista 2 veckor min dags kassa på vardags kvällar har sällan varit över 1700-2000!!!!! Samtidigt ska åkare betala hög växel avgift för massa skit ftj körningar som är knappt lönsama och leta efter idioter som orkar jobba utan garantilön Jag verkligen skäms att jag fortfarande jobbar kvar men det blir nånting nytt efter sommaren. Jag tänkte först att byte till Taxi Stockholm men jag är tveksam just nu. Grattis till alla som har hittat bättre jobb

Taxi020 är ett sjunkande skepp, stig av medan du kan De använder den fina ekvationen: många bilar i trafik = konstant tillgång = bil till alla kunder som behöver = kunderna kommer att vända sig till Taxi020. Att baksidan av den ekvationen blir massvis med chaufförer som inte får körningar plus att kunderna enbart kommer vända sig till 020 när det är brist på andra taxibolags bilar (speciellt TaxiStockholm) bryr sig inte 020:s ledning om för ledningens idéer är alltid korrekta! Men ledningen har ju också svar på vad man ska göra medan man väntar: tvätta bilen! haha
Citera
2013-04-16, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.-Hammar
Vitt nummer = Ställ dig i kön för ditt bolag vid terminalen
Rött nummer = Du är förbeställd. Parkera med arslet inåt (På femman iaf) och gå in och hämta lapp
Grönt nummer = Flygtaxi. Skit i det om du inte kör Transfer

Måste man anmäla sig inne på remoten vid vitt eller grönt nummer eller är det bara att åka ner?
Citera
2013-04-16, 21:37
Medlem
snorvalpiss avatar
En helt okej dag. Började 07:00 med några företagskunder som åkte till jobben i början, ca 400:- när klockan slog 08:30. Sen kom tanterna och gubbarna till sjukhuset. Hade ca 700 när klockan slog 10:00.

Då fick jag en körning, där man, med hjälp av en guide, åker omkring i våran stads största industriområde, och åker till dom olika delarna på stället. Man börjar med en engångssumma på 461 kr (Storbil.) Och därefter 110:- varje påbörjad kvart efter en timme. Den körningen höll på 10:00-12:00, vid 12 frågade dom mig vad jag skulle göra efter lunch. "Ja, jag tror det är ganska lugnt, så jag står väl på stan". "Men du", säger dom, "Kan du inte köra dessa 2 till huvudkontoret, och sedan hämta upp dom igen vid 13:00, så fortsätter vi guidningen då. Du får självklart betalt för lunchen."

Jag slog då alltså in pengarna för lunchen, hämtade upp en kompis och vi drog till ett lunchställe och käkade. Åkte tillbaks och hämtade upp dom på HK 13:00. Körde dom in på området igen, och fortsatte till 15:00. Med 110 kr per påbörjad kvart. ca 2000:- stod mätaren på när jag var klar. Fick ett kort, och drog det.

Stod på torget i nån timme, fick nån kort körning, och sen fick jag en färdtjänst till en stad 2 mil bort. Växeln ringer upp, och frågar om jag kan ta en Arlanda från staden jag åkte till. Klockan var då 16:30, och Arlandan gick ut 17. Jag skulle sluta 18, men det sket jag i. Visade sig att dom skulle hämtas på 3 olika adresser, så jag slår på rullande till sista adressen (370 kr) Och sedan fastpriset på 2200:-

Kommer hem 20:30. Kollar dagsredovisning, 5500:- och 13.5 timmar arbetat. En dag, som gick relativt fort, och fortfarande gav ganska bra lön. Nu är jag äntligen hemma i lugn och ro, och ätit lite. Nu blir det en tisdagspilsner, för imorgon är jag ledig.
Citera
2013-04-16, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjinc
Jag köper fortfarande inte de siffrorna. Varför? för att det är alltid "andra" som har dem Att din åkares superchaufförer någon gång skulle kunna dra in den siffran, visst låt gå under hösten med de arbetstiderna men månad ut och månad in, knappast. Tillsammans? javisst självklart men inte på egen hand.
Mitt gamla åkeri hade också dessa "superchaufförer", ena var så pass super att han aldrig kört i Stockholm tidigare och drog in de saftiga 5000-kronorskassor jämt och ständigt, mycket troligt haha Jag köper inte dessa siffror förens jag får se lönespecifikationerna från dessa taxichaufförer med löner på 40.000 kronor
Om jag lägger upp en kopia på pappret från skatteverket där det står att jag hade 405000 kr i inkomst av tjänst förra året, tror du mig då? Jag har även ett arbetsgivare intyg som säger att jag tjänar ca 37 000/mån (baserat på 2012). Jag har även alla lönespecar sparade. Varför skulle en vuxen människa ljuga?

Dom sista tre månaderna har däremot varit riktigt usla. Jag inbillar mig att det till viss del beror på att fvg snott en hel del företags kunder från oss genom att dumpa priserna. Vad är fastpriset för Ericsson kunder från kista till telefonplan, jag har hört att det ligger på 220kr? En resa som tar 90 minuter!

Fvg är bara intresserade av att maximera sin egen vinst, dom skiter fullständigt i hur chaufförerna har det! Det är både ni som kör för fvg och vi andra som förlorar på detta. Hur går det t ex för Ekerö taxi?
Citera
2013-04-16, 22:15
Medlem
Körde Taxi under ett par år och hoppade varje år in som sommarvikarie Juni - Augusti på ett företag som hade tankbilar som fyllde på bensinmackarna. Tillslut fick jag en tillsvidareanställning, men företaget gick i KK. Började köra Taxi några månader och fick åter en tillsvidareanställning på ett företag som heter Gran Taralrud. Ett stort och stabilt företag och där tänker jag stanna tills jag går i pension om 20 år.

Lönen ökade med tio tusen per månad på 40 timmarsveckor.

Aldrig mer Taxi
Citera
2013-04-16, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleawata
Om jag lägger upp en kopia på pappret från skatteverket där det står att jag hade 405000 kr i inkomst av tjänst förra året, tror du mig då? Jag har även ett arbetsgivare intyg som säger att jag tjänar ca 37 000/mån (baserat på 2012). Jag har även alla lönespecar sparade. Varför skulle en vuxen människa ljuga?

Dom sista tre månaderna har däremot varit riktigt usla. Jag inbillar mig att det till viss del beror på att fvg snott en hel del företags kunder från oss genom att dumpa priserna. Vad är fastpriset för Ericsson kunder från kista till telefonplan, jag har hört att det ligger på 220kr? En resa som tar 90 minuter!

Fvg är bara intresserade av att maximera sin egen vinst, dom skiter fullständigt i hur chaufförerna har det! Det är både ni som kör för fvg och vi andra som förlorar på detta. Hur går det t ex för Ekerö taxi?

Lägg upp de bevis du har. Jag tror då inte dina fantasisiffror.
Citera
2013-04-17, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cumulus
Lägg upp de bevis du har. Jag tror då inte dina fantasisiffror.

Ok, här är kopior på inkomst deklarationen för 2012, lönespec för december, arbetsgivareintyg. Jag var utan körkort Juli och Augusti därför blev Årsinkomsten endast ca 405 000kr:

http://www.scribd.com/doc/136344763/SCN-0003

I dec körde jag 55 timmar i veckan, resten av året körde jag ca 50h/vecka.
Citera
2013-04-17, 01:12
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ok, här är kopior på inkomst deklarationen för 2012, lönespec för december, arbetsgivareintyg. Jag var utan körkort Juli och Augusti därför blev Årsinkomsten endast ca 405 000kr:

Du förlorar trovärdighet när du dessutom ska dra till med saker som "Jag var utan körkort Juli och Augusti därför blev Årsinkomsten endast ca......".

Beloppen du säger dig köra in har jag inga problem att köpa. Timmarna däremot är en annan sak.

Får du lön efter moms körde du alltså in ca 1,2 miljoner då 1200000*0,94*0,36=406080.

Du kör alltså ca 50h/v exlusive juli och augusti som var 9 veckor. DÅ återstår alltså 52-9 veckor och kvar har vi 43 veckor.

På dessa 43 veckor körde du alltså in 27900kr i veckan. Då du kör 50h i veckan snittar du alltså 558kr/h vilket ger dig en lön på 200kr/h.

Konstigt att inte fler lyckosökare dras till taxiyrket. Tror som sagt att du jobbar mer än du säger. Men det är bara vad jag tror. Summan tänker jag inte kritisera.

Edit:
Nu inkluderade jag aldrig sem.ers. Men den kanske du får svart ändå?

Det som gör att man tvivlar på siffrorna är att du alltså dag efter dag efter dag snittar en summa som 558kr, vardag som helg, dåliga tider som goda.
Senast redigerad av Bbobi 2013-04-17 kl. 01:16.
Citera
2013-04-17, 01:28
Medlem
Citat:

Eftersom du är taxerad i Luleå måste du har varit skriven där i början av året 2012 och ev. tjänat pengar i annat verksamhet.
Intjänat semesterön 30 213:- period från 1.April ger 8 månader.
30213/0.13 ger intjänat som är 232 407:- som delas med 8 mån ger 29 000:-/mån.
Låter mer rimligt
Senast redigerad av JohanRepes 2013-04-17 kl. 01:49.
Citera
2013-04-17, 07:21
Medlem
Dweezil78s avatar
Ingen som reagerar på att det är just december som var på lönespecen och att det var apmycket att göra den månaden, t.om jag som bara körde fredag och lördag nätter fick ut 16 tusen på den månaden. Och sen Bbobi säger, framgår inte timmar eller semesterersättning
Senast redigerad av Dweezil78 2013-04-17 kl. 07:24.
Citera
2013-04-17, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanRepes
Eftersom du är taxerad i Luleå måste du har varit skriven där i början av året 2012 och ev. tjänat pengar i annat verksamhet.
Intjänat semesterön 30 213:- period från 1.April ger 8 månader.
30213/0.13 ger intjänat som är 232 407:- som delas med 8 mån ger 29 000:-/mån.
Låter mer rimligt
För det första så är jag inte skriven i Luleå och har aldrig varit skriven där. Däremot ligger tydligen skatteverkets addres varifrån deklarationen skickades.

Jag tog ut semester dom månaderna jag var utan körkort så din uträkning stämmer inte!
Citera
2013-04-17, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
Ingen som reagerar på att det är just december som var på lönespecen och att det var apmycket att göra den månaden, t.om jag som bara körde fredag och lördag nätter fick ut 16 tusen på den månaden. Och sen Bbobi säger, framgår inte timmar eller semesterersättning
Jag orkade helt enkelt inte scanna in fler specar.

Jag försökte starta en diskussion om fvg:s kraftiga utökning av antalet bilar kombinerat med pris dumpning. Deras strategi är att ta marknadsandelar och maximera sin egen vinst. Detta sker på bekostnad av våra löner. Visst vi lever i en marknads ekonomi med fri konkurrens, men ska vi bara stå och se på när dom förstör hela branschen? En massa små lokala bolag som ligger på randen till konkurs. Samtidigt tjänar fvg:s egna chaufförer sämre än en lokal vårdare. Det är våra liv det handlar om!
Senast redigerad av cleawata 2013-04-17 kl. 10:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in