2013-07-10, 18:06
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Det opartiska ligger i att tolka så nära idealet som möjligt.

Men idealet är väl fortfarande subjektivt?
För en analogi: visst kan vi säga att bättre och sämre musik är en objektiv fråga, där vi kan upplyfta Iron Maidens "Number of the Beast"-skiva som den bästa någonsin. Därefter kan vi objektivt mäta annan musik efter denna måttstock - hur lik Maiden-skivan är musiken, har den samma sound, kan sångaren ta samma toner, kan gitarristerna spela lika snabbt, har trummisen samma tryck, o.s.v.

Vi kan ta påståendet "skivan är den bästa någonsin" som en axiomatisk sanning och sedan mäta annan musik efter denna, m.h.a. objektiva kriterier som vi ställer upp. Men vi har ju inte för detta visat att skivan faktiskt är bäst - vi har inte ens några egentliga kriterier för vad som är "bra" och "dålig" musik, förutom de som bygger på vårt godtyckliga axiom (dvs vi slutar i att "skivan är bäst för att jag tycker att den är bäst, tycker du annorlunda så tycker jag att du har fel - detta tycker jag är sant").

Att vi alltså kan mäta subjektiva ställningstaganden med objektiva metoder kan väl inte vara detsamma som att de subjektiva ställningstagandena är objektiva sanningar? Om jag tycker att "Number of the Beast" inte är den bästa skivan någonsin utan istället föredrar "Enter the Wu-Tang" så kan du ju egentligen bara säga att "ifall du köper mitt axiom, att "Number of the Beast" är bäst, så har du fel om du påstår att den inte är bäst" - på samma sätt som du i moraldiskussionen kan säga "ifall du köper vad som står i lagen, att man inte får piratkopiera, och anser att lagen är ett uttryck för korrekt moral, då har du fel ifall du påstår att det inte finns något moraliskt fel i piratkopiering". Säger jag däremot "jag köper inte lagens auktoritet över mig", då är vi ju där jag menar att vi är, ifall moral härstammar från människan - moral som en subjektiv bedömning.

Om moral kommer från människan, varför kan inte en eller flera människor säga att den moral som andra (1, 10 eller en miljard) människor har inte passar henne och inte har någon auktoritet över henne? Vilken auktoritet har den över henne, annat än den som övriga människor med våld kan tvinga henne att acceptera?
Senast redigerad av BRT 2013-07-10 kl. 18:16.
Citera
2013-07-11, 12:52
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Det opartiska ligger i att tolka så nära idealet som möjligt. Se mitt senaste svar till BRT.
Ja, men du förutsätter likväl att varje "objekt" endast tillskrivs ett enskilt "ideal". Vad händer om två stridande, oförenliga ideal appliceras på samma objekt? Hur kan man vara opartisk i den situationen? Jag ser inte hur du besvarar den frågan i något av dina senaste inlägg.

Jag skulle vilja påstå att det är väldigt svårt (om inte omöjligt) att tala om "opartiskhet" i det sammanhanget. Det tycks finnas tre uppenbara förhållningssätt:

1. "Vår" ståndpunkt är rätt. Om "de andra" har ett ideal som är direkt oförenligt med vårt eget kan vi utan vidare förkasta det.

2. Det råder pluralism: vårt ideal är inte mer berättigat än de andras, alltså får vi nöja oss med (måhända radikal) ömsesidig acceptans.

3. Det finns inga verkligt inkommensurabla positioner/ideal.
Citera
2013-07-11, 13:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Det du kallar "opartiskhet" förutsätter att alla tolkningar är entydiga, men så är knappast fallet.

Så det FINNS alltså sånt som fallar 'naturligt' uppåt i närheten av ett gravitations-centrum?

Citat:
Var finns den "neutrala grund" som krävs för att en rimlig jämförelse mellan två tolkningar skall vara möjlig?

Empiri, logik, den rationella världsbilden, relativismen. För du förespråkar väl inte att positivismen gör sig själv exklusiv

Citat:
Jag tvivlar på att den finns,....

Ditt eget evige epistemiska problem

Citat:
..... vilket leder till att relativismen alltid måste sluta i att "vi" lägger dövörat till när "de andra" försöker hävda sig (om våra ståndpunkter är inkommensurabla), alternativt att "anything goes".

Förmodentligen en strawman eller möjligen relativismen evaluerat från positivismens perspektiv.

Citat:
Var finns denna opartiskhet i verkligheten?

!00%s opartiskhet som ett abstrakt koncept finns bara i positivistiska spekulationer.
Senast redigerad av Bogomil 2013-07-11 kl. 14:29.
Citera
2013-07-11, 14:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRT
Det sammanfattar egentligen min kritik av ovanstående ganska bra. Vi har etablerat en ordning som byggs på våra subjektiva ståndpunkter, och kallar den sedan "objektiv" för att döda kritiken, kunna bortse från den, avfärda kritiker som "galningar" eller dylikt.

Döda kritiken av påståenden om att saker fallar uppåt?

Citat:
"Och bara för att ni antar att det kan vara så, innebär inte att den relativa objektiviteten diskvalificeras som objektiv."

Citat:
Ursprungligen postat av BRT
Detta är inte heller vad jag menar, utan anledningen till att jag skulle diskvalificera "relativ objektivitet" (i den mening vi pratar om den här).....

Vilket dels är som ett abstrakt koncept per se/ett filosofisk verktyg, som dels är rationalismens applikation av vetenskaplig/logisk objektivitet i kosmos och dels är premiss-relaterande 'objektivitet.

Citat:
.... från något genuint objektivt är eftersom att vi kan "spåra" var detta påstått objektiva kommer ifrån, och i dess rötter hitta subjektiva åsikter och ställningstaganden.

Du kommer att hamna i solipsism om detta föras till sin konklusion.

Citat:
Vårt objektiva utgångsläge är "anything goes", vilket vi efter subjektiva åsikter kan modifiera till ett läge vi föredrar - givet att vi har tillräcklig makt och våldskapacitet för att göra detta senare, införa och upprätthålla våra modifikationer och begränsningar av "anything goes".

Beror i sociala sammanhang till stor del på premisserna, men också på .... som jag har nämnd tidigare ..... 'naturlagarna' för biologisk liv (~symbios eller predation).

Citat:
Att subjektiva åsikter blir "externaliserade" i t.ex. en lag, och vi börjar gå efter denna lag som är ett resultat av subjektiva åsikter (vilka dessutom kan ändras av subjektiva åsikter), menar jag inte gör lagen till någon objektiv sanning - den är fortfarande en subjektiv åsikt, upphöjd till allmängiltig princip av de människor som subjektivt vill ha den som sådan.

En sån form av 'objektivitet' är det ju endast teister och positivistiska materialister som hävdar sig ha.

Citat:
Skulle vi gå till grunden med någon påstådd objektiv sanning som ligger utanför moralsfären, och i dess rötter hitta subjektiva åsikter om att det borde vara så - medan vi faktiskt inte har mer kött än så på benen alls - så skulle vi snabbt avgöra att detta var ett påstående utan egentlig substans. I moralsfären vill många ha det annorlunda, men det är svårt att förklara varför så skulle vara fallet medan det verkar väldigt enkelt att se hur och varför det inte skulle vara det.

"Energi-effektivitet" (~symbios) kunne vara en sån objektiv referens.

Citat:
Som jag ser det så talar du egentligen inte om något annat än en subjektiv moral, som du av någon anledning vill kalla objektiv; den består i grunden av subjektiva åsikter, den tolkas subjektivt och den förändras när subjektiva åsikter kring den förändras. Vad som skulle vara objektivt här, annat än att den funktionellt kan fungera som ett objekt att jämföra verkligheten mot (i vilket fall vi skulle kunna kalla allt subjektivt för objektivt), ser jag inte.

Om du nu inte vill gå in på solipsismen (vilket jag själv inte anser vara en konstruktiv väg), då står du i så fall kvar med problemet, att av dom olika epistemiska underlag för objektivitet som finns, då är positivismen den som liggar sämst till.
Citera
2013-07-11, 14:56
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ja, men du förutsätter likväl att varje "objekt" endast tillskrivs ett enskilt "ideal". Vad händer om två stridande, oförenliga ideal appliceras på samma objekt? Hur kan man vara opartisk i den situationen? Jag ser inte hur du besvarar den frågan i något av dina senaste inlägg.

Har jag inte gång på gång förklarat att de relativa idealen inte är absoluta i alla sammanhang för all framtid. De relativa idealen är opartiska för gruppen som har godkänt dem, till att bestämma över just dem, i den situation de är avsedda för att användas.

Som när två fotbollslag möts och bägge lagen är överens om att reglerna gäller och att domaren dömer. Reglerna är då opartiska och domaren förväntas att döma opartiskt men eftersom vi vet att hen inte kan döma absolut opartiskt så godkänner vi oftast att domaren dömer, även om vi känslomässigt blir arga när vi ser att domaren dömer partiskt.

Citat:
1. "Vår" ståndpunkt är rätt. Om "de andra" har ett ideal som är direkt oförenligt med vårt eget kan vi utan vidare förkasta det.

Jo, men nu har jag förklarat sjuttielva gånger att idealen bara gäller för de som har godkänt dem.

Och med det menas: att alla inte måste vara överens om att de ideal som förhandlas eller röstas fram är de bästa. Det räcker med att alla var överens om att rösta/förhandla fram idealen och att de därefter accepterar de ideal som förhandlats/röstats fram.

Citat:
2. Det råder pluralism: vårt ideal är inte mer berättigat än de andras, alltså får vi nöja oss med (måhända radikal) ömsesidig acceptans.

Just det. Ideal bygger på förhandlingar och godkännande. Om det sen tillkommer en ny grupp så måste vi naturligtvis förhandla på nytt och kan vi inte komma överens så har vi två alternativ: krig eller acceptans till att leva efter olika ideal.

Citat:
3. Det finns inga verkligt inkommensurabla positioner/ideal.

Precis.
Senast redigerad av Reymont 2013-07-11 kl. 14:59.
Citera
2013-07-11, 15:05
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Förmodentligen en strawman eller möjligen relativismen evaluerat från positivismens perspektiv.

Det är precis det som är problemet: att de ser på relativismen från ett positivistiskt perspektiv. Och det blir extra löjligt eftersom de inte har några som helst bevis för sin positivism.
Citera
2013-07-11, 16:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är precis det som är problemet: att de ser på relativismen från ett positivistiskt perspektiv. Och det blir extra löjligt eftersom de inte har några som helst bevis för sin positivism.

Ja.

Och som illustrerande exempel kan jag hävda att jag kan framföra en 'legitim kritik' av båda positivismen och relativismen genom att introducera underlaget av och perspektivet från 'transmofoglyfiering av ambrojade' .... som inte en kotte vet vad är och ännu mindre kan ge belägg för.

Alltså en semantisk konstruerad spekulation, som 'borde betyda något' eftersom det är möjligt att konstruera den.

Det finns tretton på dussinet av denna sortens spekulativa konstruktioner, där vi för att undvika ett filosofisk 'anything goes' till slut hamnar i en epistemisk evaluering. Där båda Arepo och BRT grundläggande anlutar sig till användandet av standard-verktygen empiri & logik .... och åtminstone tills vidare i Arepos fall .... icke-solipsism.

(Jag hoppas inte att jag har lagt ord i munnen på Arepo eller BRT, men tar i så fall gärna upp diskussionen om detta).
Citera
2013-07-11, 20:16
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Så det FINNS alltså sånt som fallar 'naturligt' uppåt i närheten av ett gravitations-centrum?
Det där är en ganska infantil jämförelse, särskilt som att du brukar vara den förste att klaga på falska analogier. Till saken: menar du att vi i nuläget kan skapa (eller redan har) ett naturaliserat etiskt system?
Citat:
Empiri, logik, den rationella världsbilden, relativismen. För du förespråkar väl inte att positivismen gör sig själv exklusiv
"Den skyldige döms till att avrättas och att inte avrättas!" Eller vad menar du? Du kommer inte till saken.
Citat:
Så vilka förhållningssätt menar du är möjliga, givet att relativismen är sann? (Om nu de tre jag gav ovan var felaktiga.)
Citat:
!00%s opartiskhet som ett abstrakt koncept finns bara i positivistiska spekulationer.
Jag har inte påstått annat heller. För att citera mig själv: "Jag tvivlar på att den finns".

Varför blunda för relativismens konsekvenser?
Citera
2013-07-11, 20:37
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Har jag inte gång på gång förklarat att de relativa idealen inte är absoluta i alla sammanhang för all framtid. De relativa idealen är opartiska för gruppen som har godkänt dem, till att bestämma över just dem, i den situation de är avsedda för att användas.
Jag vet vad du menar, men du verkar ignorera att det finns mer än en enskild grupp.
Citat:
Som när två fotbollslag möts och bägge lagen är överens om att reglerna gäller och att domaren dömer. Reglerna är då opartiska och domaren förväntas att döma opartiskt men eftersom vi vet att hen inte kan döma absolut opartiskt så godkänner vi oftast att domaren dömer, även om vi känslomässigt blir arga när vi ser att domaren dömer partiskt.
Jag förstår inte vad du vill ha sagt med det här exemplet. Saken är ju den att det ena laget spelar fotboll medan det andra laget spelar handboll. Hur dömer man opartiskt i den situationen?

Eller annorlunda:
En man begår ett brott. Detta bevisas i enlighet med ett ideal som både grupp A och grupp B är ense om. (DNA från mannen hittas på brottsplatsen.) A och B resonerar var för sig om vad som kan tänkas vara ett rimligt straff för det begångna brottet. A menar på att mannen bör betala böter, medan B menar på att mannen bör straffas med döden. Vad är opartiskt i detta fall? Bör man först avkräva mannen pengar för att därefter avrätta honom? Eller bör man avrätta honom först och sedan ta pengarna?

Hur är dessa positioner förenliga? (Ponera att A och B är två lika stora grupper.)
Citera
2013-07-11, 20:39
Medlem
awestbys avatar
Seriöst har hela bunten här inne fått solsting?
Citera
2013-07-11, 21:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Det där är en ganska infantil jämförelse, särskilt som att du brukar vara den förste att klaga på falska analogier.

Som du kanske bemärkte ställde jag upp tre möjligheter för objektivitet, och exemplet med gravitation refererade naturligvis till objektivitet i verklighets-beskrivningen i det vetendskaplige/filosofiska/relativistiska perspektivet av kosmos.

Citat:
Till saken: menar du att vi i nuläget kan skapa (eller redan har) ett naturaliserat etiskt system?

Delvis. En del av etiken är baserad på kontraktualism .... version tre av objektivitet. En del är baserad på naturlagarna som tydligt syns för biolgisk liv: Symbiosis.

Citat:
Var finns den "neutrala grund" som krävs för att en rimlig jämförelse mellan två tolkningar skall vara möjlig?

Citat:

Citat:
"Den skyldige döms till att avrättas och att inte avrättas!" Eller vad menar du? Du kommer inte till saken.

Jag menar att empiri, logik, den rationella världsbilden, relativismen är neutral grund, eftersom den inte är exklusiv, såsom positivistiska 'absoluter' är.

Citat:
Så vilka förhållningssätt menar du är möjliga, givet att relativismen är sann? (Om nu de tre jag gav ovan var felaktiga.)

Ledsen, min telefon ringde, så jag tappade tråden. Jag får försöka ta upp den i morgon.

Citat:
Varför blunda för relativismens konsekvenser?

En viss mängd osäkerhet?
Citera
2013-07-11, 21:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Seriöst har hela bunten här inne fått solsting?

Tvärtom. Vi anser oss föra en kvalitets-debatt (tror jag) ..... men det kan givetvis diskuteras om det egentligen inte ÄR solsting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in