Citat:
Men idealet är väl fortfarande subjektivt?
För en analogi: visst kan vi säga att bättre och sämre musik är en objektiv fråga, där vi kan upplyfta Iron Maidens "Number of the Beast"-skiva som den bästa någonsin. Därefter kan vi objektivt mäta annan musik efter denna måttstock - hur lik Maiden-skivan är musiken, har den samma sound, kan sångaren ta samma toner, kan gitarristerna spela lika snabbt, har trummisen samma tryck, o.s.v.
Vi kan ta påståendet "skivan är den bästa någonsin" som en axiomatisk sanning och sedan mäta annan musik efter denna, m.h.a. objektiva kriterier som vi ställer upp. Men vi har ju inte för detta visat att skivan faktiskt är bäst - vi har inte ens några egentliga kriterier för vad som är "bra" och "dålig" musik, förutom de som bygger på vårt godtyckliga axiom (dvs vi slutar i att "skivan är bäst för att jag tycker att den är bäst, tycker du annorlunda så tycker jag att du har fel - detta tycker jag är sant").
Att vi alltså kan mäta subjektiva ställningstaganden med objektiva metoder kan väl inte vara detsamma som att de subjektiva ställningstagandena är objektiva sanningar? Om jag tycker att "Number of the Beast" inte är den bästa skivan någonsin utan istället föredrar "Enter the Wu-Tang" så kan du ju egentligen bara säga att "ifall du köper mitt axiom, att "Number of the Beast" är bäst, så har du fel om du påstår att den inte är bäst" - på samma sätt som du i moraldiskussionen kan säga "ifall du köper vad som står i lagen, att man inte får piratkopiera, och anser att lagen är ett uttryck för korrekt moral, då har du fel ifall du påstår att det inte finns något moraliskt fel i piratkopiering". Säger jag däremot "jag köper inte lagens auktoritet över mig", då är vi ju där jag menar att vi är, ifall moral härstammar från människan - moral som en subjektiv bedömning.
Om moral kommer från människan, varför kan inte en eller flera människor säga att den moral som andra (1, 10 eller en miljard) människor har inte passar henne och inte har någon auktoritet över henne? Vilken auktoritet har den över henne, annat än den som övriga människor med våld kan tvinga henne att acceptera?
Senast redigerad av BRT 2013-07-10 kl. 18:16.
Senast redigerad av BRT 2013-07-10 kl. 18:16.