Citat:
Ja det är ju förstås sinnevärldens kanaler, doft smak lukt och känselsans.. de kanaler människan för sin orientering samt definiering över vad, det är som ebgagerar sig i hennes sinnevärld.Det finns ju generella nämnare som vi knyter ihop till fysikaliska lagar eller parametrar vilka utgör vår logiska bas, för att förstå varandra och när eller var, vi avviker.. hur vi utröner störningar eller rubbningar eller när och var, logisk tankeföring el. reflektion.. övergår till pur fantasi, fantasier som saknar anknytning till vår villkorade existens, då vi är starkt i symbios..
Nu yppade du, dig vara i behov av en strukturell projiceringsyta att kunna presentera, som jag förstod skulle kunna utgöra "den konkrete gud" "eller guds själva esentiella väsen" ... dvs.. något substantiellt.
När t.ex en ung människa, associerar upplevelser av sensationell karaktär, skulle DET, enligt dig då, utgöra den struktur som emanerar ur Gud eller ur Jesus, som guds sändebud, eller kan du förstå det som att det fortfarande handlar om sinnesceller vilka är programmerade för lustuppfyllnad resp. aversion..
Då jag menar att vad som inger välbehag allt som oftast, kopplats ihop med gud, medan vad som får oss att fnysa på näsan, sägs vara djävolusiskt, såsom ex.vis avföring.. hårt arbete, tillkortakommanden, ofärdighet, för starka uttryck.. ja.. där en föreställd balans helt enkelt tycks frånvarande.
Men som du ju vet, skapar människan mycket skräp omkring sig.. vad skulle då kunna få dig, att ens tänka tanken om att i analogi med de ordalag som gud omtalas i, gud isf kan bestå av ett avlopp där stinkande träck och biprodukter sjuder och bubblar i sådan omfattning att vi kan vara rent av lyckliga över att slippa ha tillgång till det som enl gudstro, orsakat så mången var, träck, sjukdomar och motbjudande lidande och krystande för att visa sig till syvende och sist, ndå vara helt biologiskt, som vilken manet som helst i havet, eller vilket djur som helst, med den skillnad att vi förmår strategi.. vi förmår inte den rättvisa balans som idealismen ibland påmint om, däremot intellektuell strategi att glömma ur vilken stinkande kloak vi till slut sitter och glorifierar fenomenet gud, som rimligen borde vara lycklig över att ha avlägsnat sig, om det nu är så att det vore en entitet av kraft, som skapat oss.. vad får dig att tro att vi r bättre än djuren.
Förresten, plocka själv ut vad du finner besvarbart.. improvisera utifrån hur du läser, så gjorde jag av att läsa dina inlägg.. ge och ta.. :-
Men fundera gärna på varför de stinkande elementen av livets nödtorft, ideligen negligeras.. och moraliseras bort, snarare än tas upp till granskning, för t.ex förbättring : många religioner situerar så stark makt att folkk inte ens får yppa vad som går utanför dogmatiken. Vilket jag inte ser som vidare värdefullt...