2013-07-10, 19:25
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Jag skrev "dagens gud" för att man inte skulle göra den misstolkning som du precis gjorde. Gudar har antagligen funnits från första början när man frågade sig vad solen är för något. Men jag inkluderar inte sådana religioner eftersom dessa människor kan bli ursäktade pga sin ignorans och okunskap om hur världen fungerar. Hade jag levt för 100.000 år sedan hade jag också trott på en solgud. Ida finns det ingen ursäkt för att vara fanatiskt religiös eller ens tro på någon typ av gud för den delen.
Oavsett om det är dagens Gud eller gårdagens, har människan alltid haft en törst för något övernaturligt. Det kan man inte ändra på. Vi har behov av att tro på något övernaturligt, vare sig vi levde för 200.000 år eller 2000 år sedan.

Varför tjafsar vi om Guds existens i mer än 10.000 inlägg? Varför nämner vi Gud och tänker på honom överhuvudtaget? Vare sig man är ateist eller teist så tänker man på Gud.
Citera
2013-07-10, 19:33
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Oavsett om det är dagens Gud eller gårdagens, har människan alltid haft en törst för något övernaturligt. Det kan man inte ändra på. Vi har behov av att tro på något övernaturligt, vare sig vi levde för 200.000 år eller 2000 år sedan.

Varför tjafsar vi om Guds existens i mer än 10.000 inlägg? Varför nämner vi Gud och tänker på honom överhuvudtaget? Vare sig man är ateist eller teist så tänker man på Gud.
Jag delar inte din uppfattning att människor i alla tider har haft behov för något övernaturligt. Jag menar att människan alltid har haft behov för svar och att ha svar och i brist på kunskap har man hittat så passande svar som möjligt på det man inte kan förstå och på så sätt skapades religionen.
Med tiden har människan bytt ut en gud mot bättre svar på frågor man inte förstått, därför vi inte har sol och havs gudar längre. Problemet började med den judea-kristna läran när man bytte ut förklaringar mot absolut sanning.
Citera
2013-07-10, 19:43
Medlem
koffskis avatar
Citat:

Nah, människan har under större delen av vår historia levt i en hård värld som är oförlåtande och utan ordning. Vi har inte haft mycket makt över tillvaron. För att skapa ordning tillskriver man alla skeenden en gud, och senare en enda. Jag menar att man skapade fruktsamhetsgudar, vädergudar och så vidare. Genom att tillbe dessa upplever man att man har en liten makt över tillvaron. Om man har otur med vädret var det för att man inte tillfredsställde väderguden. Ja, du fattar nog vad jag menar. Människan ser mönster i "allt". Det är det som ger upphov till vidskeplighet.

Mitt resonemang är att det är för att hitta anledningar till att saker är som de är och vi ser falska samband.
Citera
2013-07-10, 19:47
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Jag delar inte din uppfattning att människor i alla tider har haft behov för något övernaturligt. Jag menar att människan alltid har haft behov för svar och att ha svar och i brist på kunskap har man hittat så passande svar som möjligt på det man inte kan förstå och på så sätt skapades religionen.
Med tiden har människan bytt ut en gud mot bättre svar på frågor man inte förstått, därför vi inte har sol och havs gudar längre. Problemet började med den judea-kristna läran när man bytte ut förklaringar mot absolut sanning.
Det handlar inte om att man behöver får svar i brist på kunskap, det handlar om att man har behov att tro. En törstig människa har i behov av att finna vatten. En törstig människa har inte tid med att få svar på frågor. En törstig människa vill få sin törst släckt, det är det ända han tänker på. Vi människor att har törst för att finna Gud, och detta har man haft i alla tider. Se på alla på civilisationer, alla hade någon form av behov för att finna något övernaturligt och alla gjorde det på sitt sätt. En del dansade runt eld, en del dyrkade solen, en del dyrkade sten osv. Vi har törst på något övernaturligt, vare sig man vill det eller inte.
Citera
2013-07-10, 20:01
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Det handlar inte om att man behöver får svar i brist på kunskap, det handlar om att man har behov att tro. En törstig människa har i behov av att finna vatten. En törstig människa har inte tid med att få svar på frågor. En törstig människa vill få sin törst släckt, det är det ända han tänker på. Vi människor att har törst för att finna Gud, och detta har man haft i alla tider. Se på alla på civilisationer, alla hade någon form av behov för att finna något övernaturligt och alla gjorde det på sitt sätt. En del dansade runt eld, en del dyrkade solen, en del dyrkade sten osv. Vi har törst på något övernaturligt, vare sig man vill det eller inte.
Fast du pratar om dyrkan och underkastelse.
Som sades, så sökte människor i brist på kunskaper, istället möster och fyllde så kalrt i där man såg luckor och föll till ro med det, för att t.o.m höja det till skyarna : m.a.o ju lägre kunskaper människor har, desto mer tenderar de att slå sig till ro med både lögner och halvsanningar som ifyllnad av ofullständigt mönster... , eftersom det blir tryggt, det är tryggheten som är behovet, alla orkar inte med det motiga i att sträva efter att ta till sig kunskaper, det kommer inte alldeles gratis.

Så det är inte behovet att dyrka tro om vad man p.g.a okunskap såg som nödvändigt att göra, utan för att det är enklast och för att det undr lång tid inte heller givits val - det bygger mycket på upprepningens hjärntvättareffekt också, om man ljuger tillräckligt många gånger kan man till slut tro på lögnen, det är vad som hänt efter extremt hårdför GUDSLANSERING på olika platser, parallellt.

Du kan inte tala för mänskligheten i gemen här, eftersom det också försiggått en mängd (mkt nödvändig)upplysningskampanjer genom alla tider, där man försökt förmedla kunskaper åt de folk vilka klänger kvar vid väldigt bakåtsträvande förklaring om hur saker och ting hänger ihop. Därför att okunskap ger otrygghet, ju mer man vet och kan, desto starkare och tryggare blir man och också i betydligt mindre behov att skapa substitut, att tro och ägna sig åt tros-vidskepelser är typiska uttryck för luckor.. men det har också blivit makt, trosföreställningar har ju levts ut med mkt kraftigt våld och på order.. varför människor tnderar att omhulda tron att det är "ett måste" - precis så som du uttrycker här, dvs du ägnar dig åt en lätt liten historieförfalskning över varför folk egentligen trodde, de tvingades....

Inte för att de ville, för att de kunde dö om de inte intog rätt trossats och visade sig ära vad som sågs som gudomligt och.. människan är ett flockdjur, än en gång.

När människan törstar är det efter kunskaper, men vill gärna bli omhändertagenm det är vad gudstro och vidskepelse ger.. en känsla av att någon/något annat ordnar upp allt... att det inte krävs direkta ansträngningar.. att saker "bara händer" : det är ju enormt bekvämt, och de vilka tillskansat sig makt på trosbasis, har också allihopa åtnjutit oförskämt stor andel makt.

Att man säger "det är ett fåtal som har.. förmåga.. " är enbart en del i konceptet att skapa hemlighetsmakeri och att människan är barnslig i sin natur är inte heller nåt nytt.. cliffhangers, vad kan vara mer mästerligt än tt ha en Gud.. som tar skepnad av ena dagen ett bord som talar till en, en annan dag ett barn som föds, sedan en olycka där han ändå griper tag om de stackarna som ju inte alls kan hjälpa sig själv..

Nej Gud vidmakth¨ller myten om människans svaghet och oförmåga att ta itu med saker, det gagnar iaf de större affärerna. Bedjandeskaran är ju minst sagt stor i t.ex den asiatiska världen, den islamska världen, där fundamentalismen slagit rot i ryggmärgen på folk, oavsett det sker människorättsliga övergrepp i parti och minut : så är gud störst, för att de... behöver.. ?
Senast redigerad av BlackJewel 2013-07-10 kl. 20:11.
Citera
2013-07-10, 20:08
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
Nah, människan har under större delen av vår historia levt i en hård värld som är oförlåtande och utan ordning. Vi har inte haft mycket makt över tillvaron. För att skapa ordning tillskriver man alla skeenden en gud, och senare en enda. Jag menar att man skapade fruktsamhetsgudar, vädergudar och så vidare. Genom att tillbe dessa upplever man att man har en liten makt över tillvaron. Om man har otur med vädret var det för att man inte tillfredsställde väderguden. Ja, du fattar nog vad jag menar. Människan ser mönster i "allt". Det är det som ger upphov till vidskeplighet.

Mitt resonemang är att det är för att hitta anledningar till att saker är som de är och vi ser falska samband.
Helt korrekt, människan vänder sig till något övernaturligt i svåra tider. Varför gör människan det undrar man? Varför behöver människan helt plötsligt en Gud i detta ögonblick? En sjöfarare som är mitt i havet i en storm riktar sig helt plötsligt mot himmelen, varför gör han det? Detta bevisar en sak, att människan har i behov av något övernaturligt.
Citera
2013-07-10, 20:16
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Helt korrekt, människan vänder sig till något övernaturligt i svåra tider. Varför gör människan det undrar man? Varför behöver människan helt plötsligt en Gud i detta ögonblick? En sjöfarare som är mitt i havet i en storm riktar sig helt plötsligt mot himmelen, varför gör han det? Detta bevisar en sak, att människan har i behov av något övernaturligt.

Ett behov, eller snarare en önskan eller i många teisters fall, önsketänkande, innebär inte att det nödvändigtvis finns någonting som uppfyller det behovet.
Citera
2013-07-10, 20:19
Medlem
526s avatar
Citat:
Jag pratar om organiserad religion. Men det är just detta som gör det så svårt att prata med troende. ALLA har sin egna version av vad kristendomen/islam säger och vem vad gud är och gör. Så du menar att Gud är katalysatorn till vad vi ser idag? och därmed inte har några problem att binda ihop vetenskap med "religion"

Jag jag är fundamentalistisk i min syn av vetenskap helt klart. ang kvant.mek. Nej jag sa inte att det pekar mot en kraft. (fast det gör det också) vad jag menar är att utan denna teori hade vi inte haft de tekniska produkter vi har idag. din mobil är ett bevis att vetenskap fungerar, den visar att vetenskapen har en bra förståelse hur den naturliga världen fungerar. Biblen kan inte visa till sådant korrekthet och perfektion.
Ja, men då blir det ju att ställa en bokstavstolkning av Gamla testamentet (eller liknande bok) vs. naturvetenskapen. Dvs en total icke-diskussion.
(här gäller även internetlag 526, se min signatur)
Citera
2013-07-10, 20:24
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Nej människan har behov av levande dialoger, där frågetecken undran och ovetskap brer ut sig ökar naturligtvis behovet av kunskaper, det ger : att ju mer människan ber desto mindre tenderar hon att tillgodose sina kunskapsluckor.

Där religiositeten är mer utbredd och starkare förankrad, kan man samtidigt också se att acceptans för både våld och övergrepp och låt-gå-attityd mot dåliga förhållande är mer legio, det finns m.a.o en tydlig korrelation mellan okunskap och tro ------> en behaglig ovana/vana. (någon annan tar hand om det.. )

Sådant sätter sig också i generationer, en landsände där tron är stark, förmår inte heller identifiera vad som på riktigt är dåligt för utveckling.. varför det miserabla tycks få fäste och då ser de okunniga det som tecken för "se där.. minsann det finns behov att tro, när nu världen är utformad som den är" - de förstår inte mekanismerna bakom, vad fatalistisk tro försätter människor i, resultatet blir ju faktiskt hjälplöshet.. människan sitter och bejakar sin hjälplösa oförmåga att förämndra sig utan tror istället på en fix färdig lösning, som bara är lite långt bort, men ber man så.....

Har du hört talas om detta : BEUNDRAN ÖKAR MED AVSTÅNDET, deet är gudstron i ett fucking nötskal.

Skulle gud komma på besök och bli vän med alla, skulle folk spotta på ordet gud, men nu är det så avlägset, att fabulationer av vilken art det vara månde, slinker ned och "blir okej"

Falskt så det osar. ... det är genuin lathet eftersom man inte orkar skärpa sig. Sedan förädlade man det till "kultur" vilket ter sig ännu mer patetiskt, för i det andetaget är det ju rent stilgrepp och redan i förlorande av själva tron, då är det ju praktik, dvs kultur blir till levnadsregler och ett moraliserande som mänskligheten sett i sin värsta dager... ingen vill ha det tillbaka!! ... enbart självförhärligande fundamentalister som idkar inbördes beundran som tror det handlar om behov, det är äkta primitivitet.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-07-10 kl. 20:30.
Citera
2013-07-10, 20:52
Medlem
koffskis avatar
Citat:

Läste du hela inlägget? Jag skrev nämligen varför man gör detta. Det är inte ett behov av något övernaturligt. Det är ett behov av anledningar och ordning.
Citera
2013-07-10, 21:13
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ett behov, eller snarare en önskan eller i många teisters fall, önsketänkande, innebär inte att det nödvändigtvis finns någonting som uppfyller det behovet.

Har du något exempel?
Citera
2013-07-10, 21:14
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Har du något exempel?

Hade det varit ett behov hade "alla" tytt sig till att tro på det övernaturliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in