2013-07-11, 17:36
Medlem
ValleVattenskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epicedium
Heimstaden. Spana in tråden "Studentboende i Uppsala" om du vill veta mer.

Välkommen till Flogsta. Råttornas paradis.
Citera
2013-07-11, 17:37
Medlem
milanista22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Det går inte. Blir du intagen på ditt förstaval så stryks alla andra.

Så om jag tackar nej blir det ingen högskola i år. Tack för svaret

Citat:
Ursprungligen postat av €ric
Du kan välja att hoppa av din första och får då söka igen till andra urvalet om jag minns rätt.

Men då kommer jag stå sist i kön eller hur? Eller är det meritbetygen och hp som gäller.
Citera
2013-07-11, 17:38
Avslutad
Hur många här har realistiska förhoppningar på att komma in nu på urval 1? Jag är i huvudsak nervös över vilken reservplats jag kommer att ha inför urval 2. Men finns ju självklart en liten del av mig som sitter och hoppas på en grön "Antagen"-label vid sidan av programmet i morgon. Ska man vara lite realistisk så kommer ju den största nervositeten komma i samband med att man klickar på "mer information" eller vad det nu står under Reserv. Fan inte långt kvar nu!
Citera
2013-07-11, 18:00
Medlem
Sitter med 1.4 på HP och sökt ekonomi i lund som förstahandsval, ekonomi i göteborg som andraval. Efter det lite överallt så någonstans lär jag komma in, men helst vill jag läsa i Lund eller Göteborg. Vad tror ni? Själv är jag jävligt osäker, men bör med flyt kunna få en. Vad tror ni?
Citera
2013-07-11, 18:02
Medlem
ValleVattenskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trevligakillen90
Sitter med 1.4 på HP och sökt ekonomi i lund som förstahandsval, ekonomi i göteborg som andraval. Efter det lite överallt så någonstans lär jag komma in, men helst vill jag läsa i Lund eller Göteborg. Vad tror ni? Själv är jag jävligt osäker, men bör med flyt kunna få en. Vad tror ni?

Jag är inte insatt i ekonomi, men du talar om kandidatprogrammet alltså?
Citera
2013-07-11, 18:13
Medlem
Någon som kanske ska plugga vid kramfors?
Citera
2013-07-11, 18:15
Medlem
jabbe91s avatar
Har sökt till IT-säkerhet, nätverkssäkerhet och andra it inriktade program.
Citera
2013-07-11, 18:20
Medlem
Sumsarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badholm
Hur många här har realistiska förhoppningar på att komma in nu på urval 1? Jag är i huvudsak nervös över vilken reservplats jag kommer att ha inför urval 2. Men finns ju självklart en liten del av mig som sitter och hoppas på en grön "Antagen"-label vid sidan av programmet i morgon. Ska man vara lite realistisk så kommer ju den största nervositeten komma i samband med att man klickar på "mer information" eller vad det nu står under Reserv. Fan inte långt kvar nu!

Sitter i en någorlunda liknande sits.

Söker datateknik runt omkring i landet med 1,4 på HP (och ~18 i betyg) och antagningen på de fyra stora universiteten förra året universiteten var 1,6; 1,4; 1,4; 1,3. Till råga på det har en trend noterats: det blir svårare och svårare att ta sig in på datateknik för var år som passerar. Hade jag sökt datateknik direkt när jag lämnade gymnasiet hade jag kunnat ha en säker plats i Stockholm.

Skulle kännas otroligt skönt att redan imorgon veta att jag har en säker plats, men får jag en duglig reservplats kan jag leva med det. I absolut värsta fall spenderar jag kommande terminer i Karlstad!
Citera
2013-07-11, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trevligakillen90

Kollar man på statistiken så med lite flyt kanske du kommer in i Göteborg. Ekonomie kandidatprogram (då jag antar att det är det du syftar på) i Lund har däremot dubbelt så många sökande i år jämfört med 2012, och då var intagningspoängen ändå hela 1.5 förra året, så den bör du nog inte hålla tummarna för.
Citera
2013-07-11, 18:28
Medlem
Sökt Jurist på SU. Har 1.6 på HP och det har räckt de senaste åren, väldigt många sökande i år dock.

Jag har nog aldrig varit så här nervös i hela mitt liv... haha.
Citera
2013-07-11, 18:29
Medlem
a-has avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drymedar
Kollar man på statistiken så med lite flyt kanske du kommer in i Göteborg. Ekonomie kandidatprogram (då jag antar att det är det du syftar på) i Lund har däremot dubbelt så många sökande i år jämfört med 2012, och då var intagningspoängen ändå hela 1.5 förra året, så den bör du nog inte hålla tummarna för.
Å andra sidan har det sin logiska förklaring i att Lund valt att ta bort civilekonomprogrammen from. HT13 och därmed också ökat antalet platser på kandidaten. Oklart om platsökningen står i exakt linje med tidigare platsutbud på civekprogrammet men skulle tippa på att antagningen i andra urvalet landar på 1.45-1.5.
Citera
2013-07-11, 18:30
Medlem
Rebbiehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumsarr
Skulle kännas otroligt skönt att redan imorgon veta att jag har en säker plats, men får jag en duglig reservplats kan jag leva med det.

Vad räknas egentligen som en "duglig reservplats"? Det kanske varierar från program till program?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in