2013-07-11, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-ha
Å andra sidan har det sin logiska förklaring i att Lund valt att ta bort civilekonomprogrammen from. HT13 och därmed också ökat antalet platser på kandidaten. Oklart om platsökningen står i exakt linje med tidigare platsutbud på civekprogrammet men skulle tippa på att antagningen i andra urvalet landar på 1.45-1.5.

Där ser man, det hade jag ingen aning om.
Citera
2013-07-11, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badholm
Hur många här har realistiska förhoppningar på att komma in nu på urval 1? Jag är i huvudsak nervös över vilken reservplats jag kommer att ha inför urval 2. Men finns ju självklart en liten del av mig som sitter och hoppas på en grön "Antagen"-label vid sidan av programmet i morgon. Ska man vara lite realistisk så kommer ju den största nervositeten komma i samband med att man klickar på "mer information" eller vad det nu står under Reserv. Fan inte långt kvar nu!

Jag vet att jag kommer in, så jag tycker nästan att det kommer bli roligare att se antagningsstatistiken. Men man kan ju inte undgå att ha lite delade känslor om man valde rätt program, men det är inget att lägga ner allt för stor energi på. Allt kommer bli bra.
Citera
2013-07-11, 18:33
Medlem
Sumsarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebbieh
Vad räknas egentligen som en "duglig reservplats"? Det kanske varierar från program till program?

Skulle snarare basera det på antal lärosäten. Är du reserv 14 på ett program med 20 platser ser det mörkt ut; är du däremot reserv 14 på ett program med 200 lärosäten har du bättre odds.
Citera
2013-07-11, 18:39
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValleVattenskalle
Välkommen till Flogsta. Råttornas paradis.

Korrekt.

Här kan man läsa om min sammanfattning av Flogsta.
https://www.flashback.org/sp43035388
Citera
2013-07-11, 18:41
Medlem
Rebbiehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumsarr
Skulle snarare basera det på antal lärosäten. Är du reserv 14 på ett program med 20 platser ser det mörkt ut; är du däremot reserv 14 på ett program med 200 lärosäten har du bättre odds.

Mitt förstahandsval har 45 platser (tror dock de tar in fler, vet inte riktigt hur det fungerar). Vad skulle du säga är en duglig reservplats där? 1-10?
Citera
2013-07-11, 18:44
Medlem
https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/Mina-meriter/Jag-skickade-in-mitt-betyg-for-sent-Vad-hander-nu-/

Betyder det att man får besked den 12:e (ifall det finns lediga platser) eller vid urval 2?
Citera
2013-07-11, 18:49
Medlem
Thingols avatar
Jävlar vad tiden går sakta nu. Imorgon ställer jag min väckarklocka på 13.00. Tänker inte vakna en minut innan...

Har sökt juristprogrammet i Lund med 22,10 poäng i BI-kvoten. 300 fler förstahandssökande jämfört med förra året gör mig nervös som fasen.
Citera
2013-07-11, 18:49
Medlem
Bacheelors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebbieh
Mitt förstahandsval har 45 platser (tror dock de tar in fler, vet inte riktigt hur det fungerar). Vad skulle du säga är en duglig reservplats där? 1-10?

En regel brukar vara att du ska inte ha ett högre köplatsnummer än antalet antagna i urval 1. Detta gäller inte alla lärosäten, utan är generellt.
Citera
2013-07-11, 19:03
Medlem
Gjorde en sen anmälan bara några dagar försent till ett program med cirka 200 sökanden varav ~45 1:a hand, de har 40 platser. Vad tror ni om mina chanser?

Är lite sur pga att jag ångrade mina val lite för sent vilket ledde till den sena anmälningen, mina betyg hade räckt gott o väl för att komma in men om jag har fattat det rätt så spelar det väl ingen roll nu pga att anmälningen kom in försent? :/
Citera
2013-07-11, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thingol
Jävlar vad tiden går sakta nu. Imorgon ställer jag min väckarklocka på 13.00. Tänker inte vakna en minut innan...

Har sökt juristprogrammet i Lund med 22,10 poäng i BI-kvoten. 300 fler förstahandssökande jämfört med förra året gör mig nervös som fasen.

I värsta fall får du bara vänta med att börja plugga tills januari för då kommer du definitivt in
Citera
2013-07-11, 19:07
Medlem
Bacheelors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fcktrd
Gjorde en sen anmälan bara några dagar försent till ett program med cirka 200 sökanden varav ~45 1:a hand, de har 40 platser. Vad tror ni om mina chanser?

Är lite sur pga att jag ångrade mina val lite för sent vilket ledde till den sena anmälningen, mina betyg hade räckt gott o väl för att komma in men om jag har fattat det rätt så spelar det väl ingen roll nu pga att anmälningen kom in försent? :/

Exakt din anmälan kommer endast att behandlas om det blir lediga platser över, sena anmälningar SA är den sämsta urvalsgruppen man kan hamna i.

Men kolla på statistik.vhs.se och kolla hur många ur SA gruppen som har blivit antagna genom åren. Ha inte höga förhoppningar till urval 1 är mitt tips.
Senast redigerad av Bacheelor 2013-07-11 kl. 19:11.
Citera
2013-07-11, 19:22
Medlem
Thingols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caosses
I värsta fall får du bara vänta med att börja plugga tills januari för då kommer du definitivt in

Jo det är sant! Men är riktigt taggad på att börja plugga nu så man vill ju att det ska komma igång så fort som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in