2013-07-09, 12:49
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Web-Bot
Om de gav GM droger mot hans vetskap/vilja, skulle de kunna åtalas för dråp?

Nej det kan dom inte, hur tänker du?
Det var ju inte drogerna som dödade honom...
Citera
2013-07-09, 12:50
Medlem
Troians avatar
Fick ett PM från en person som inte vill posta i tråden. På begäran omformulerat av mig:

- Morföräldrarna bor i Vårgårda. NE brukade vara där på sommaren.
- NE var helsvensk.
- Hans pappa var närvarande, åtminstone under tonåren, och han hade också andra manliga förebilder.
- För hans närhet känns det främmande att han plötsligt skulle balla ur, så många tror att det har med droger att göra.
- En i bekantskapskrets menar att han periodvis mått dåligt och då och då betett sig lite udda, varit lite egen.

Inte så mycket nytt alltså. Många del av uppgifterna är ju tidigare kända i tråden, men jag valde att ta med allt, så att man i sin helhet kan värdera vad som påstås.
Citera
2013-07-09, 12:51
Medlem
karlinges avatar
.

Expressen bekräftar nu att det varit fest kvällen innan. Jag hoppas för all del att "kamraterna" börjar tala med polis och ger sig till känna, för bara dom vet vad han proppade i sig kvällen innan. Obduktion sker på fredag så efter det vet man substanserna.

Kommer det bli rättegång av något slag när GM är död? Möjligen för någon potentiell medhjälpare?

Släktingar byter efternamn på Facebook och mamman lägger locket på totalt, så något skumt finns ju i historien. Psykiska problem nekar alla sk "vänner" till, men släkten vet ju om Schizofreni finns i släktträdet eller ej.

Det är självklart att det inte var första gången killen tog droger, och det är givet att han finns i brottsregistret tidigare, annars är detta fall väldigt unikt och annorlunda.

Var finns pappan?

http://www.expressen.se/gt/gatan-om-mordaren-i-varberg-fortsatt-olost/

Är det någon släkting / vän eller broder som har mod att reda ut lite frågetecken, eller måste man vänta och spekulera hej vilt tills polisen lyckas pressa fram lite information?

Enkelt sagt, något föranleder en sån här killing-spree:
1. Historia av psykiska problem.
2. Droger / Alkohol.

Än så länge försöker alla predika i media att han var världens pluttigaste-goaste-varmaste lille pöjk, vilket jag inte köper för 5 spänn! Dessutom försöker "vänner" skylla på psykos/droger som något slags försvar, vilket det inte är om man självmant gjort sig knäpp och dräpt någons mormor.

Spotta ut sanningen nu bara.

.
Citera
2013-07-09, 12:54
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Vilka droger? Vad finns det för information som pekar på att gm skulle tagit droger?

Det är för närvarande bara spekulationer, det finns inte någon officiell källa som kan bekräfta att GM var påverkad av någon drog men det kommer vi få kunskap om så småningom men än så länge är det bara en hypotes.
Citera
2013-07-09, 12:55
Medlem
rabuldats avatar
enda anledningen att dom lagt locket på .
anser jag är

att dom är misstänka själva för att ha drogat honom

edit*
Samt att det förekommer annabola steroider i kretsarna.
Senast redigerad av rabuldat 2013-07-09 kl. 13:01.
Citera
2013-07-09, 13:01
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Vittnesmål talar ju om att han var extremt paranoid. Han uppfattade säkert (med rätta) poliserna som ett dödligt hot och vi vet ju alla att han inte drog sig för att använda kniven i vad han troligen uppfattade som självförsvar. Det är tragiskt (jo, jag tycker faktiskt det!) men slutet är det enda logiska i situationen. Jag tror inte polisen hade kunnat agera annorlunda. Elpistol i all ära, men precis som pepparsprayen har den en räckvidd på ett fåtal meter.

Ja, det här är en oerhört tragisk händelse för alla. I praktiken kan vem som helst drabbas av en psykos (ju äldre man är och inte har drabbats ju mindre risk) även om det oftast drabbar de som är mer sårbara.
Mycket talar för en drogutlöst akut psykos och vad han trodde polisen var för några, om det var röster som "tvingade" honom att knivdöda lär vi aldrig få veta. Hans vänner och anhöriga kan dock hjälpa till att räta ut lite frågetecken för framtiden.
Jag kan heller inte se att polisen skulle kunna agerat annorlunda.
Citera
2013-07-09, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Det är för närvarande bara spekulationer, det finns inte någon officiell källa som kan bekräfta att GM var påverkad av någon drog men det kommer vi få kunskap om så småningom men än så länge är det bara en hypotes.
Ok. Att döma av det som stått i media verkar det ju annars som att gm blivit akut psykiskt sjuk (se länk). Alkohol, som är en drog, kan visserligen vara en utlösande faktor.

Senast redigerad av Kaymano 2013-07-09 kl. 13:13.
Citera
2013-07-09, 13:08
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
.

Expressen bekräftar nu att det varit fest kvällen innan. Jag hoppas för all del att "kamraterna" börjar tala med polis och ger sig till känna, för bara dom vet vad han proppade i sig kvällen innan. Obduktion sker på fredag så efter det vet man substanserna.

Kommer det bli rättegång av något slag när GM är död? Möjligen för någon potentiell medhjälpare?

Släktingar byter efternamn på Facebook och mamman lägger locket på totalt, så något skumt finns ju i historien. Psykiska problem nekar alla sk "vänner" till, men släkten vet ju om Schizofreni finns i släktträdet eller ej.

Det är självklart att det inte var första gången killen tog droger, och det är givet att han finns i brottsregistret tidigare, annars är detta fall väldigt unikt och annorlunda.

Var finns pappan?

Är det någon släkting / vän eller broder som har mod att reda ut lite frågetecken, eller måste man vänta och spekulera hej vilt tills polisen lyckas pressa fram lite information?

Enkelt sagt, något föranleder en sån här killing-spree:
1. Historia av psykiska problem.
2. Droger / Alkohol.

Än så länge försöker alla predika i media att han var världens pluttigaste-goaste-varmaste lille pöjk, vilket jag inte köper för 5 spänn! Dessutom försöker "vänner" skylla på psykos/droger som något slags försvar, vilket det inte är om man självmant gjort sig knäpp och dräpt någons mormor.

Spotta ut sanningen nu bara.

.

Nej, det blir ingen rättegång. Man kan inte åtala en död person. Däremot får vi hoppas att /delar av FUPn blir offentlig.

Jag tror också att det bästa för polarna är att berätta vad de vet. Allt kommer att komma fram förr eller senare.
Som det framstår hittills verkar det vara en drog/alkoholutlöst psykos. Jag tror inte någon försöker "skylla" på droger utan snarare hitta en förklaring. Men en psykotisk person är inte ansvarig för sina handlingar eftersom denne inte vet vad den gör.
Citera
2013-07-09, 13:09
Bannlyst
Ett av knivoffren har lämnat sjukhuset.. Undrar hur skönt det känns att "komma hem" till platsen där man nästan blev mördad - kommer killen sova gott i sin säng om nätterna - risk för mardrömmar kanske..?!
Citat:
När GP talar med mamman på tisdagsmiddagen säger hon:

- Nu vill vi bara ha lugn och ro och försöker bara klara dag för dag. Vi orkar ännu inte prata om det som hänt.

Hur mår din son?

- Förhållandevis bra, fysiskt, säger mamman.

http://www.gp.se/nyheter/halland/1.1820079-ett-av-knivoffren-har-fatt-komma-hem
Senast redigerad av FonnieSaltloek 2013-07-09 kl. 13:15.
Citera
2013-07-09, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Oskyldigt? - GM blev inte oskyldigt dödad, fakta är att han mördade och knivhögg folk så lite "bus" var det knappast...

...

Fast om GM alltså blev ILURAD pcp, mdvp, krokodil eller något liknande är det väl ändå svårt att hålla honom skyldig?
Dom drogerna är ju kända för att få folk att bli monster...
Citera
2013-07-09, 13:17
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judinna
Så kan du inte säga.
Jag är likadan i dina beskrivningar, jag tål inte alkohol då jag har väldigt kort stubin men är jag med folk som gör mig glada och allt är glatt osv så händer ju inget. Men flera gånger har jag fått snefyllor och det är väl därför jag håller mig borta från alkohol men den utlösande faktorn har ju varit att någon har gjort/sagt något som gjort mig jävligt arg och då har det gått som det har gått.

Om så var så tycker jag att det är helt onödigt att han dog. Vill absolut inte att det ska framstå att jag skyller på det då han faktiskt dödade en person och knivskar två andra. Mina tankar kommer uppehållas av honom och det här hela dagen nu.

Nej. Det var inte alls konstigt att polisen sköt honom. Det gjorde de med all rätt. Det var inte heller onödigt att polisen agerade som de gjorde. Ingen av oss kan veta vad som skulle hänt om polisen backat, eller inte skjutit. Men detta var en situation där mannen gick mot polisen med kniv, han hade dessutom knivhugget ett antal personer helt oprovocerat. Om mannen var psyksjuk är inte en omständighet polisen anser är förmildrande. De ser till hur situationen ser ut och agerar därefter.

Vad skulle polisen ha gjort? Ropat; -Är du psyksjuk? Hör du röster? Har du festat på piller eller är du full? Om du svarar ja på fråga ett och två, så vänta där så ska vi LPTa dej. (Lagen om psykiatrisk tvångsvård). Om du svarar ja på fråga tre så ska vi LVMa dej. Ett ögonblick bara. Kaffe, någon? Kan nån ge knivkillen en kaffe med med grädde och tre sockerbitar. Ta min munk också, har bara hunnit slicka av sockret.

Varför tycker du det var onödigt att han dog?
Om en kille skär halsen av din värnlösa mormor, skulle du då vilja ge killen vård och god omsorg?

Jag vet inte vem du är, men jag är definitivt inte en brud som tror att mördare blir snälla labradorer av lite kärlek. Jag vet att psykisk ohälsa inte ens går att bota med psykofarmaka. Den kan hämmas och "bäddas in i ett töcken", men inte botas.

Så, nej det var inte onödigt att han dog. Det var tragiskt. Såklart.
Citera
2013-07-09, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Nej, det blir ingen rättegång. Man kan inte åtala en död person. Däremot får vi hoppas att /delar av FUPn blir offentlig.

Jag tror också att det bästa för polarna är att berätta vad de vet. Allt kommer att komma fram förr eller senare.
Som det framstår hittills verkar det vara en drog/alkoholutlöst psykos. Jag tror inte någon försöker "skylla" på droger utan snarare hitta en förklaring. Men en psykotisk person är inte ansvarig för sina handlingar eftersom denne inte vet vad den gör.

Dom e väl så skraja att åka på ett urinprov så dom väljer att hålla sig undan så länge
o gott det går!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in