2013-07-09, 09:58
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Förbrukat sin rätt att leva oberoende av vad som fick honom att agera som han gjorde? Han kan ju ha blivit akut galen, alltså sjuk, så han inte visste vad han gjorde. Det kan även hända andra än honom, så tro inte andra människor på jorden är immuna mot det. Har man otur kan man få ett slag i huvudet som tar så illa att man blir helt personlighetsförändrad. Nej, jag sätter ändå inte någon offermössa på honom, men än så länge vet vi inte vad som hänt och om droger ens var inblandade.

Men nu handlade det ursprungligen om ifall han hade empati eller inte och mycket tyder på att han kan ha haft det. Jag är övertygad om att vi inte har att göra med en psykopat som gått lös för den tycker om att se folk lida, utan här handlar det om en akut påverkan på vederbörandes hjärna så han inte visste vad han gjorde. Men svar lär komma när rättsmedicin är klara.

Jag har ingen aning ifall han var psykopat eller inte. Tycker inte det är relevant. Men att han hade en psykos är ju uppenbart. Vad som utlöste det, om det var droger eller en benägenhet för psykisk ohälsa vet jag inte.
jag tycker det är patetiskt att börja dilla om empati när man går mot polisen med en kniv . Hade han tillräcklig sinnesnärvaro så skulle han ha lagt kniven på marken och därefter lagt sig ner på marken. Då hande han förmodligen levt idag. Jag tycker att det känns väl teatraliskt att börja yra om empati..... Nej, det biter inte mej.

Sannolikt så visste han vad han gjorde när han proppade i sig kemiska substanser, inte var det väl nån som tryckte i honom? Och sannolikt så köpte han även dessa. Ett medvetet val. Om det nu var så.
Citera
2013-07-09, 10:03
Medlem
poffansoffans avatar
Vad hade GM för yrke?
Citera
2013-07-09, 10:16
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poffansoffan
Vad hade GM för yrke?

Verkar som att han studerade, med sikte på högskola längre fram enligt uppgift. Alltså förmodligen komvux eller liknande i nuläget. Under sommaren skulle han dock jobba på en möbelfirma.
Citera
2013-07-09, 10:46
Medlem
BruceMosess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelberg
Det finns en möjlighet att han byggt upp någon form av paranoid psykos under lång tid. Att han haft ett vapen och det faktum att han sökt sej till kampsport kan tyda på att han känt sej hotad på något obestämbart sätt.

Väldigt tragisk händelse.
Tråkigt att kampsporten direkt ska komma i fokus, nu späs ett redan dåligt rykte på om att vi MMA/kampsportare skulle vara aggressiva.
Citera
2013-07-09, 11:11
Medlem
Känns ju bra att Five-O har koll på fler potentiella GM, vilken trygghet det skapar i lilla Varberg.

"– Vi startade även en inre spaning mot personer i Varberg som vi vet inte mår psykiskt bra och som kanske har gjort den här typen av illgärningsdåd tidigare, berättar Peter Erlandsen."

Källa: http://hn.se/nyheter/varberg/1.2239095-polisen-sag-mannen-pa-84-aringens-balkong
Citera
2013-07-09, 11:15
Medlem
Jag skulle vilja ha mer bakomliggande information kring att någon kontaktade polisen om GM innan han gick bärsärkagång.

Denna person som ringde måste ju ha mer information om GM´s tillstånd eller vad den utlösande faktorn var.

Någon som vet?
Citera
2013-07-09, 11:22
Medlem
Diabeteskomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuroslap
Känns ju bra att Five-O har koll på fler potentiella GM, vilken trygghet det skapar i lilla Varberg.

"– Vi startade även en inre spaning mot personer i Varberg som vi vet inte mår psykiskt bra och som kanske har gjort den här typen av illgärningsdåd tidigare, berättar Peter Erlandsen."

Källa: http://hn.se/nyheter/varberg/1.2239095-polisen-sag-mannen-pa-84-aringens-balkong
Nu råkar det ju vara för din säkerhet...
Citera
2013-07-09, 11:29
Medlem
Ridaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BruceMoses
Tråkigt att kampsporten direkt ska komma i fokus, nu späs ett redan dåligt rykte på om att vi MMA/kampsportare skulle vara aggressiva.

Det blir ju inte direkt bättre heller av hur SSMT (inte) hanterar detta.
Citera
2013-07-09, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diabeteskoma
Nu råkar det ju vara för din säkerhet...

Det man inte vet har man inte ont av...
Citera
2013-07-09, 11:35
Medlem
Sådana här illdåd går i princip inte att förhindra.
Av allt att döma verkar gm drabbats av en akut psykos. Känns som att det bara finns offer i det här fallet. Tragiskt på alla sätt och vis.

De som är intresserade av liknande rättsfall kan ta å se/lyssna på följande inslag.

1. Rösterna befallde honom att mörda ett barn.
http://www.tv3play.se/play/3694/ondska_sasong1_avsnitt5?autostart=true

2. P3 Dokumentär - Vansinnesdåden
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/85743?programid=2519
Citera
2013-07-09, 11:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slemmigsnigel
Eller så fattade han helt enkelt inte vad han höll på med och vad polisen gjorde.

Han rör sig inte direkt aggressivt utan mer som att han inte uppfattar vad som händer.
Vittnesmål talar ju om att han var extremt paranoid. Han uppfattade säkert (med rätta) poliserna som ett dödligt hot och vi vet ju alla att han inte drog sig för att använda kniven i vad han troligen uppfattade som självförsvar. Det är tragiskt (jo, jag tycker faktiskt det!) men slutet är det enda logiska i situationen. Jag tror inte polisen hade kunnat agera annorlunda. Elpistol i all ära, men precis som pepparsprayen har den en räckvidd på ett fåtal meter.
Citera
2013-07-09, 11:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Johan A
Du är ALLTID själv ansvarig för vad du petar i dig och vad som därefter händer. Det är ALDRIG någon annans fel. Det är ett vanligt sätt försöka slippa ansvar. "Han/Hon sa si eller så och då blev jag förbannad och snedtände!" "Han/Hon gjorde ditt eller datt och då blev jag förbannad och snedtände!"
Fylla är inte en förmildrande omständighet. Kan man inte hantera grejerna är det bara att låta bli.

Så kan du inte säga.
Jag är likadan i dina beskrivningar, jag tål inte alkohol då jag har väldigt kort stubin men är jag med folk som gör mig glada och allt är glatt osv så händer ju inget. Men flera gånger har jag fått snefyllor och det är väl därför jag håller mig borta från alkohol men den utlösande faktorn har ju varit att någon har gjort/sagt något som gjort mig jävligt arg och då har det gått som det har gått.

Citat:
Ursprungligen postat av klimatis
Lägg av. Empati för offren? Han går mot poliserna med en kniv i handen. Varför skulle han i det läget tänka; -skjut mej så jag får sona mitt brott, jag drabbas av plötslig empati för det personer jag helt rått och vansinnigt stuckit kniven i. Så skjut mej.

Karljäveln hade tappat fotfästet i verkligheten. Han trodde förmodligen att han var odödlig. Sannolikt var han psykotisk. Sannolikt så hade han röster i huvudet och hallucinerade och var i ett tillstånd av affekt att han inte tänkte rationellt.

Men empati, nej.

Om så var så tycker jag att det är helt onödigt att han dog. Vill absolut inte att det ska framstå att jag skyller på det då han faktiskt dödade en person och knivskar två andra. Mina tankar kommer uppehållas av honom och det här hela dagen nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in