2013-07-11, 13:39
Medlem
Smugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joksovic
Det undrar vi också, det fanns ett kök i lokalen där han kan ha hittat den men han hade ingen kniv synlig när han sprang iväg. Ja han sov med oss.

För om jag förstått det rätt är alltså den medelålders mannen första offret för N? Ute på stan? Hade det varit killen i sängen hade man inte behövt fundera speciellt mycket på varifrån kniven kommer ifrån.

Hade N haft kniven med sig redan från början borde ni ha sett det? (att döma av storleken från filmklippen)

Du säger att N från början började gå lugnt och sansat från pingislokalen men sedan helt plötsligt bara sprang iväg.. Sprang ingen efter honom då? Hade min kompis verkat så förvirrad och dessutom möjligen påtänd hade jag garanterat sprungit efter....
Citera
2013-07-11, 13:44
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smugen
Du säger att N från början började gå lugnt och sansat från pingislokalen men sedan helt plötsligt bara sprang iväg.. Sprang ingen efter honom då? Hade min kompis verkat så förvirrad och dessutom möjligen påtänd hade jag garanterat sprungit efter....

har framkommit från andra källor att två från klubben sprang efter men då hade han redan gått och snittat första offret
Citera
2013-07-11, 13:46
Medlem
Smugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
har framkommit från andra källor att två från klubben sprang efter men då hade han redan gått och snittat första offret

Det innebär ju i så fall att kniven måste funnits med från början?
(Om inte hans kompisar gav honom ca 15-20minuters försprång vill säga....)

Min tanke om att han kanske kommit över kniven på vägen känns ju inte rimlig då.
Citera
2013-07-11, 13:48
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:

Var det dessa två som hjälpte offret?
Citera
2013-07-11, 13:50
Medlem
Är det klarlagt om thaiboxarna festade med drogar kvällen inna o isf vilk, badsalt, krokodil, pcp, vad?
Citera
2013-07-11, 13:51
Medlem
Kultistens avatar
Ni som känner GM, märkte ni av om han vid något tillfälle hakade upp sig på någonting särskilt som kan ha gjort att det gick utför eller om han reagerade skumt på någon viss händelse som kanske gjorde, det redan lite tveksamma tillståndet han befann sig i värre?
Citera
2013-07-11, 14:32
Medlem
rabuldats avatar
Citat:

och trots detta tävlar och låtsas-skrattar hela dagen
Citera
2013-07-11, 14:38
Medlem
TerryTibbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Är det klarlagt om thaiboxarna festade med drogar kvällen inna o isf vilk, badsalt, krokodil, pcp, vad?

Ganska långsökt.. Ska man väga in på morgonen blir det nog mest jogga, hopprep och vila. Intaget blir som mest några kapsyler vatten. Definitivt inte alkohol och droger. Vissa kanske dopar sig med efedrin men det resulterar inte i sådana illdåd.
Citera
2013-07-11, 14:40
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Svårt att förklara konkret men det var bara nåt som inte stämde med honom. Han kändes lågmäld och "tom" typ sen på morgonen väldigt förvirrad, han ändrade sig hela tiden från att han mådde bra till att han inte mådde bra och ville hem.

Det var bra och modigt att du dök upp här tråden.
Var du med på restaurangen på kvällen?
Skildes ni från GM på kvällen (och i så fall när) eller var han med er?
Har han haft liknande beteende tidigare?
Citera
2013-07-11, 14:44
Medlem
TerryTibbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rabuldat
och trots detta tävlar och låtsas-skrattar hela dagen

Kanske lite smått off topic men kampsports klubbar drar till sig allt möjligt konstigt folk. Ofta tränar de inte ens. De finns bara i bakgrunden och är konstant 'skadade'. Mao de vill bara finnas i samma miljö som alla dessa farliga människor. Det lustiga är att de som är bäst oftast är lugna människor som aldrig skulle göra en fluga förnär.

Det blir lite som ett MC-gäng light i deras ögon.
Citera
2013-07-11, 14:50
Medlem
SvartaVredaVattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithBoboSith
Att som NE under ett dåligt mående svara "som fan" på frågan om han knarkat behöver inte betyda att han gjort det. Jag känner inte honom men kan genom mig själv säga att mår man piss och får vad man anser vara en dum fråga så ger man vad man anser ett dumt svar, och just "som fan" är ett sånt svar. Hans övriga beteende, att han varit förvirrad men försökt få hjälp mm gör att man tycker att om han får en fråga om han knarkat så hade han svarat på ett annat sätt, "ja, jag har tagit nåt men vet inte vad, hjälp mig" typ.

Sen måste jag vidhålla vad jag skrivit mpånga gånger förr, NE's kompisar som kommer in i tråden verkar samtliga vara på gränsen till samhällets avskräde, sett till joksos tidigare posts t ex. NE's "normala" status ska nog tas med en stor nypa salt om man sätter honom i vad hans umgängeskrets verkar ha bestått av.

Jag håller med. NE är knappast en tillförlitlig källa för någonting, tyvärr. Vi pratar trots allt om en person som direkt efter morgonens interaktion med klubbkompisarna flytt hallen och gått bärsärkagång med kniv till sin död i vad som verkar vara ett akut kristillstånd.

Citat:
Ursprungligen postat av love-life
Det kan väl vara så att han använde ett plast kort som vapen? Typ kreditkort eller busskort. Plastkort kan ju fungera som en kniv om man har vässat dom lite men även ovässade tror jag att man kan skada någon så dom behöver 30 stygn.

Det är såklart möjligt att NE tillverkat eller hittat ett temporärt vapen för att senare byta till kökskniven han höll vid sin död. Gissningsvis hittade han i så fall kökskniven i någon av lägenheterna han bröt sig in i.

Men klubbkompisen joksovic hävdar:
Citat:
Det undrar vi också, det fanns ett kök i lokalen där han kan ha hittat den men han hade ingen kniv synlig när han sprang iväg. Ja han sov med oss.
NE har alltså haft tillgång och möjlighet att skaffa kökskniven redan där.

joksovic skriver även:
Citat:
Jag är medlem i SSMT och var på plats i varberg i helgen när allt skedde för att titta på och hjälpa tävlande så jag vet vad som hände.

N åkte inte med oss till varberg utan tog sig dit själv för att han befann sig i närheten, fick höra både att han jobbade någonstans utanför varberg och att hans släktingar bodde där så det är lite oklart vad han gjorde där. Redan när han kom på lördag kväll betedde han sig skumt, han var inte aggressiv eller nåt men vi började redan misstänka att han var påverkad av nånting, han berättade även att precis gjort slut med sin tjej och inte mådde så bra. Morgonen därpå var jag iväg på invägning när han började bete sig hotfullt. Vet inte exakt vad han gjorde för att uppfattas som hotfull men tränaren hade pratat med honom och frågat om han knarkat och N säger "som fan" sedan upprepade han bara "jag vill inte skada dig *tränarens namn*" flera gånger.

När tränaren insisterade att han skulle med till polisstationen så gick han ut ur lokalen lugnt sen började han springa och resten vet ni.

NE uppfattades alltså som hotfull på morgonen i lokalen. Men han var ännu inte bindgalen utan åtminstone kontaktbar.

Han verkar ha känt sig trängd av tränarens försök att prata med / hjälpa honom och börjar agera defensivt för att skydda sig. Där kan målet att beväpna sig ha startat, och köket (avskilt från sovplatserna, kanske folktomt) låg nära till hands.

Eller så kände NE att han var på väg att förlora kontrollen och bli våldsam. Dvs. han kände igen vad som höll på att hända och började varna tränaren/klubbkompisarna. Ja, jag insinuerar en koppling till dubbelmordet i Linköping: att han förstod att något fruktansvärt som hänt tidigare var på väg att hända igen. Även i detta scenario verkar det naturligt att NE letar upp ett vapen där och då, som en del av hans 'eskaleringsprocess' eller vad man ska kalla uppstarten till hans vansinnesdåd.

Jag skrev lite om eventuellt uppsåt, sinnestillstånd, osv. tidigare. Och för mig är det en 'enklare' förklaring att NE beväpnar sig med kökskniven (som han höll i vid polisingripandet) redan på morgonen i övernattningslokalen. Då har han enligt vittnen en viss sinnesnärvaro. Därefter sker ju hans bärsärkagång.

Men som okunnig om sinnessjukdomar håller jag det öppet att någon mitt inne i ett sånt här kristillstånd ändå kan agera 'kvasirationellt' och faktiskt aktivt leta efter 'bättre' vapen. (...av någon anledning tycker jag det vore mycket otäckare än det första alternativet. Det skulle innebära en mördare som ber sina offer om hjälp innan attack men som även försöker hitta fler/bättre vapen mellan attackerna.)
Citera
2013-07-11, 14:58
Medlem
rabuldats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TerryTibbs
Kanske lite smått off topic men kampsports klubbar drar till sig allt möjligt konstigt folk. Ofta tränar de inte ens. De finns bara i bakgrunden och är konstant 'skadade'. Mao de vill bara finnas i samma miljö som alla dessa farliga människor. Det lustiga är att de som är bäst oftast är lugna människor som aldrig skulle göra en fluga förnär.

Det blir lite som ett MC-gäng light i deras ögon.

Ja och dom som betalt medlemsavgiften får ju en sån där "Hård och Tuff" svart tröjja.
Med en vit häftig text på...... Då känner dom sig trygg när dom går och köper sin panpizza nere på konsum om kvällarna.
Senast redigerad av rabuldat 2013-07-11 kl. 15:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in