2013-07-09, 11:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BruceMoses
Väldigt tragisk händelse.
Tråkigt att kampsporten direkt ska komma i fokus, nu späs ett redan dåligt rykte på om att vi MMA/kampsportare skulle vara aggressiva.
Tror inte på kollektivt skuldbeläggande. Det är väl rätt fastställt att kampsport hjälpt många bryta negativa beteenden. Tycker också det är intressant att han inte alls använder kampsportsteknik utan kniv. Antingen vet han så väl att man inte får använda det utanför ringen, eller så ville han orsaka maximal skada.
Citera
2013-07-09, 12:01
Medlem
Vapnet är ett jaktvapen. Han var intresserad av jakt och om jag minns rätt har han även licens för det och det stod i vapenskåp.
Citera
2013-07-09, 12:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tromig
Vapnet är ett jaktvapen. Han var intresserad av jakt och om jag minns rätt har han även licens för det och det stod i vapenskåp.
Vet du om det är hagel, salong eller studsare? Skönt att han inte tog med sig det till Varberg. Tyder ju på att han inte var paranoid när han lämnade hemmet.
Citera
2013-07-09, 12:11
Bannlyst
Nu är det inte så lätt att förhöra han om Linköpingsmorden som man försökt lösa i 10-tals år. Där håller jag inte med GW att det var okej att döda. Vem fick han drogerna av? Är det fler som håller på i hans klubb,omgivning? Kommer fler människor att drabbas -Ja det är frågor vi inte får svar på lika enkelt nu.
Citera
2013-07-09, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Vet du om det är hagel, salong eller studsare? Skönt att han inte tog med sig det till Varberg. Tyder ju på att han inte var paranoid när han lämnade hemmet.

Ingen aning, men det spelar väl absolut 0 roll?

Varför skulle han ta med det? Han åkte och hälsade på sina morföräldrar och mådde bra precis som han alltid gjort fram tills just den morgonen. Det var inte direkt planerat det här..
Citera
2013-07-09, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Vittnesmål talar ju om att han var extremt paranoid. Han uppfattade säkert (med rätta) poliserna som ett dödligt hot och vi vet ju alla att han inte drog sig för att använda kniven i vad han troligen uppfattade som självförsvar. Det är tragiskt (jo, jag tycker faktiskt det!) men slutet är det enda logiska i situationen. Jag tror inte polisen hade kunnat agera annorlunda. Elpistol i all ära, men precis som pepparsprayen har den en räckvidd på ett fåtal meter.
De hade inte kunnat agera annorlunda?

De hade hur många valmöjligheter som helst för att undvika en dödsskjutning. Som någon tidigare användare skrev- att de efter skottet i benet kunde de backat ett x antal meter, avvakta och se vad som händer. Skulle GM komma ytterligare närmare vore ett till skott i benet lämpligt. Istället väljer poliserna att skjuta i magen/bålen. Ptja, bättre och mer kvalitativ utbildning för poliserna hur de ska hantera situationer som dessa när GM är drogpåverkad alternativt lider av psykisk ohälsa.

Förövrigt är det en tragisk händelse för alla inblandade och anhöriga- speciellt när det visar sig på fredag att karln hade någon form av tyngre drog i kroppen.
Citera
2013-07-09, 12:23
Moderator
blomvattnares avatar
Fortsätt diskussionen om polisens hantering i den separata tråden i Brott och brottsbekämpning.

https://www.flashback.org/t2175522

/Mod
Citera
2013-07-09, 12:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NowhereToGo
Har inte läst de senaste 50 sidorna då det mest verkar handla om polisens rätt/fel, så vet ej om någon annan redan nämnt det men ...

... när jag läser tidningarnas bild av GM så undrar jag om det kan vara så att hans vänner i föreningen "busat" med honom och gett honom droger utan att han vetat om det och då snedtänt. Sprungit runt påtänd och förvirrad barfota utan att fatta vad som händer.

Nån "vän" ringer polisen när buset ballade ur och dom inte kan hantera honom.

Vissa hade visst festat hårt och nu lägger dom locket på med "inga kommentarer" för att dom vet att dom sitter i skiten.

Bara en tanke
Jag har tänkt i ungefär samma banor..
Citera
2013-07-09, 12:35
Medlem
Web-Bots avatar
Citat:
Om det var droger iblandade, vilket det lär vara, Intressant i så fall huruvida han petade i sig skiten själv eller blev ilurad nåt. Föreningen som sådan verkar ha en stor del kriminella element, eller kids på glid, men GM fanns tydligen inte i polisens register alls.

Jag Får en bild av den snälla killen som bara hängt med dom tuffa grabbarna som vill busa lite med honom. Om så är fallet så sitter det några rätt skyldiga typer där ute.

En oskyldigt dödad GM
En död gammal dam
Några knivskadade
En eller flera poliser som skjutit en "oskyldig"

Alla med trauman för livet, Bara för ett "bus gone wrong"

Om de gav GM droger mot hans vetskap/vilja, skulle de kunna åtalas för dråp?
Citera
2013-07-09, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tromig
Ingen aning, men det spelar väl absolut 0 roll?

Varför skulle han ta med det? Han åkte och hälsade på sina morföräldrar och mådde bra precis som han alltid gjort fram tills just den morgonen. Det var inte direkt planerat det här..
Att det inte var planerat var väl just min poäng? Han kände sig säkert som vanligt när han lämnade hemmet, sedan hände det något.
Typ av vapen tycker jag är intressant av två orsaker:
1. visar om han var jakt- eller vapenintresserad.
2. visar vad som hänt om psykosen kommit tidigare och han tagit med sig bössan.
Citera
2013-07-09, 12:37
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Om det var droger iblandade, vilket det lär vara, Intressant i så fall huruvida han petade i sig skiten själv eller blev ilurad nåt. Föreningen som sådan verkar ha en stor del kriminella element, eller kids på glid, men GM fanns tydligen inte i polisens register alls.

Jag Får en bild av den snälla killen som bara hängt med dom tuffa grabbarna som vill busa lite med honom. Om så är fallet så sitter det några rätt skyldiga typer där ute.

En oskyldigt dödad GM
En död gammal dam
Några knivskadade
En eller flera poliser som skjutit en "oskyldig"

Alla med trauman för livet, Bara för ett "bus gone wrong"

Oskyldigt? - GM blev inte oskyldigt dödad, fakta är att han mördade och knivhögg folk så lite "bus" var det knappast...

Citat:
Ursprungligen postat av Smugen
https://sphotos-a.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/67721_10201622452349022_2096195797_n.jpg

Jag körde förbi dessa trevliga killar på västra vall i Varberg under lördagen. Alla med svarta tröjor utom en eller två som gick i vanliga kläder. Kan någon av dessa varit Mr. N kanske?!

Jösses, går de omkring på det sättet på dagarna gör de knappast god reklam för sin sport eller sig själva.

Citat:
Ursprungligen postat av Judinna
Så kan du inte säga.
Jag är likadan i dina beskrivningar, jag tål inte alkohol då jag har väldigt kort stubin men är jag med folk som gör mig glada och allt är glatt osv så händer ju inget. Men flera gånger har jag fått snefyllor och det är väl därför jag håller mig borta från alkohol men den utlösande faktorn har ju varit att någon har gjort/sagt något som gjort mig jävligt arg och då har det gått som det har gått.

Om så var så tycker jag att det är helt onödigt att han dog. Vill absolut inte att det ska framstå att jag skyller på det då han faktiskt dödade en person och knivskar två andra. Mina tankar kommer uppehållas av honom och det här hela dagen nu.

Hur svårt kan det vara? Om du inte tål alkohol så ska du inte använda det. Punkt.
Du kan aldrig skylla på andra för dina snedfyllor.
Citera
2013-07-09, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterknuda
Nu är det inte så lätt att förhöra han om Linköpingsmorden som man försökt lösa i 10-tals år. Där håller jag inte med GW att det var okej att döda. Vem fick han drogerna av? Är det fler som håller på i hans klubb,omgivning? Kommer fler människor att drabbas -Ja det är frågor vi inte får svar på lika enkelt nu.
Vilka droger? Vad finns det för information som pekar på att gm skulle tagit droger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in