2013-07-08, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dcom87
Du kan väl ta och testa det med en kompis. Ta en tuschpenna och se hur många streck och fläckar du får på dig. Du vet ju uppenbarligen inte vad du pratar om.

Varför inte ge polisen de icke letala vapen den vill ha och den utbildning den vill ha i att ta hand om psykiskt affekterade personer?

Nog borde polisen veta vad den behöver för att kunna sluta döda i onödan?
Citera
2013-07-08, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baath
Självklart! Det tror jag att en fullständigt överväldigande majoritet av poliserna, inklusive den som sköt dessa skott i Varberg, också gör. Problemet är att någon sådan utrustning inte finns tillgänglig.

Jo, alltså, den finns klar för leverans, elpistoler, men j-a RPS säger nej fast polisförbundet vill ha dessa vapen... OCH utbildning i att bemästra situationer med psykiskt problematiska.

Så det här j-a skjutandet behöver inte fortsätta. 3 (TRE) i år "bara".
Citera
Medlem
NiggerCoons avatar
Filmen visar deras inkompetens. Hyr in konsulter ifrån staterna.
Citera
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
3:e dödsskjutningen I ÅR med gammelmodig krutpistol med idiotkulor, så hur ska man resonera?

Varför inte lyssna till polisen själv och ge dem elpistoler? Och kanske gummikulevapen?

Polisförbundet vill också ha bättre utbildning för poliser i hur de tar hand om psykiskt "affekterade" personer.

Varför inte ge vår polis detta?

Nog vet den bäst vad den behöver?

Och inte vill den fortsätta att knäppa dem som behöver psykvård?

Jag är absolut för icke-dödliga vapen som komplement till polisen.

Men du skriver som om att polisen inte ska få skydda sig för det blir så orättvist eftersom de var flera och gärningsmannen bara hade en kniv. Poliserna hade pistoler som de inte borde få använda eftersom inte gärningsmannen hade det...

Det är där jag jag undrar hur du resonerar. Om poliserna inte hade skjutit hade vi haft tre döda poliser också, sedan hade väl killen fortsatt sin framfart vidare in i centrala Varberg. Vad hade krävts enligt dig för att folk skulle få rätt att försvara sig?
Citera
2013-07-08, 20:11
Medlem
Citat:
Varför inte ge polisen de icke letala vapen den vill ha och den utbildning den vill ha i att ta hand om psykiskt affekterade personer?

Har du hört mig protestera? Elpistol skulle iallafall jag välkomna, men jag börjar bli jäkligt trött på att det dyker upp i tråd efter tråd. Polisen kan inte använda elpistoler som de inte har och de ska inte behöva bli dödade eller allvarligt skadade genom att tvingas använda batong mot kniv.
Citera
2013-07-08, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarSucker
De skjuter tillräckligt snabbt för att det inte ska vara två separata skott åtminstone. Det är lite under eller knappt en sekund mellan skotten. Det är inte så man hinner tänka mycket mellan de två skotten.

Precis, det är själva problemet: en massa skott utan tanke...
Citera
2013-07-08, 20:12
Medlem
Optirocs avatar
Citat:

Men när en psykiskt sjuk person börjar springa mot dig med en kniv i högsta hugg.. Hur skulle du göra?

Hur många hugg får personen hugga dig med innan du ska få lov att försvara dig menar du?
Citera
Medlem
bugulus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiggerCoon
Filmen visar deras inkompetens. Hyr in konsulter ifrån staterna.

Vart är inkompetensen?

Dra gärna ordentliga förklaringar, istället för korkade one liners.

Var det fel att skjuta varningsskott?
Var det fel att skjuta GM?
Var det fel att inte dra fram hunden?

Fram med förklaringar istället för korkade uttalanden som inte har någon substans.
Citera
Medlem
NiggerCoons avatar
Citat:
Men du skriver som om att polisen inte ska få skydda sig för det blir så orättvist eftersom de var flera och gärningsmannen bara hade en kniv. Poliserna hade pistoler som de inte borde få använda eftersom inte gärningsmannen hade

Jag har inget emot att poliser eller medborgare använder dödligt våld men det måste ju vara sista vägen ut. Inte för att en knarkare ylar runt.
Citera
2013-07-08, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Jag är absolut för icke-dödliga vapen som komplement till polisen.

Men du skriver som om att polisen inte ska få skydda sig för det blir så orättvist eftersom de var flera och gärningsmannen bara hade en kniv. Poliserna hade pistoler som de inte borde få använda eftersom inte gärningsmannen hade det...

Det är där jag jag undrar hur du resonerar. Om poliserna inte hade skjutit hade vi haft tre döda poliser också, sedan hade väl killen fortsatt sin framfart vidare in i centrala Varberg. Vad hade krävts enligt dig för att folk skulle få rätt att försvara sig?

Förstås ska polisen skydda ALLA, inklusive sig själv.

Men här kunde man ha slagit ner honom, bussat hunden på honom, sänkt honom.

Och ännu bättre förstås om inte j-a RPS vägrat elpistoler...
Citera
2013-07-08, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bugulu
Vart är inkompetensen?

Dra gärna ordentliga förklaringar, istället för korkade one liners.

Var det fel att skjuta varningsskott?
Var det fel att skjuta GM?
Var det fel att inte dra fram hunden?

Fram med förklaringar istället för korkade uttalanden som inte har någon substans.

Ja, det var fel att skjuta. De hade tagit ner honom ändå.
Citera
2013-07-08, 20:15
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiggerCoon
Jag har inget emot att poliser eller medborgare använder dödligt våld men det måste ju vara sista vägen ut. Inte för att en knarkare ylar runt.
Men du ser väl själv att mannen börjar rusa mot den ena polisen som då väljer att skjuta. Mer sista utvägen än så blir det knappast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in