2013-07-08, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baath
Fast bara för att något går sönder så är det inte med nödvändighet så att en person stoppas av det. Det handlar om smärta. Någon som är påtänd reagerar inte alltid över huvud taget på smärta.

Jag har slagit en batong med full kraft på smalbenet på en person, det lät ungefär som när man slår av en tjock gren mot ett järnrör. Personen reagerade ändå inte på det. Som tur var så var personen beväpnad med en fjäderbatong istället för en kniv. En kniv hade blivit riktigt obehagligt (då hade jag å andra sidan slagit honom rätt i skallen och inte bekymrat mig om han skulle överleva det eller ej, men det är en annan sak).

Jag skulle aldrig i livet gå in och batongfäktas med en person med kniv om jag hade andra alternativ (exempelvis pistol).

Men du skulle föredra effektiva icke dödliga alternativ, eller?
Citera
2013-07-08, 18:58
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Ursäkta? "Neutralisera"? Du menar döda med människorättsförbjudna kulor istället för att använda befintliga icke dödliga vapen, som hund och batong och...?

Skjuta med människorättsförbjudna kulor för att döda så effektivt som möjligt, en som ligger ner?

När jag säger neutralisera så betyder det inte att döda, utan att oskadliggöra. Man går inte nära en person med med batong, det borde du ha förstått vid det här laget. Om personen inte känner smärta så kommer inte batongen stoppa.

Människorättsförbjudna kulor? De är förbjudna i krig sen 1899 eftersom de orsakar onödigt mycket lidande hos de stridande parterna, men på den tiden så slogs man på slagfält och kulorna som avfyrades riskerade inte att träffa civila.
I en stadsmiljö i ett land som Sverige där människor rör sig hela tiden så måste kulan stanna inne i det material den träffar, inklusive kroppen, så inte oskyldiga kommer till skada.
Citera
2013-07-08, 18:59
Medlem
DennisOlofs avatar
Det var rätt av polisen att skjuta personen, eftersom dom inte har så många andra prylar. Det hade varit bättre med elpistol, använda sig av pepparsprej osv, alternativt, skjuta honom i axeln så han tappar kniven och sedan kasta sig över honom.

Men oavsett händelseförloppet så undrar jag snarare, att han attackerade helt främmande okända människor, det är som GW säger, mycket ovanligt. I stort sett alla fall av olika brott så finns det någon koppling, eller att offer och gärningsman känner varandra på något sätt.

Denna händelse får mig att tänkta på kannibaldrogen (badsalt), (tror det är syntetiskt meth). En del får tydligen fnatt av den drogen och blir helt knasiga.
Citera
2013-07-08, 19:00
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiggerCoon
Jag tycker inte att man behöver vara GW Person för att kalla polisen i Varberg att vara inkompetent. Sen att den där idioten Boström gav dem dumdum kulor istället för 45or helmantlat gör inte saken alls bättre.

Polisen syfte är att ingripa så misstänkta kan lagföras, inte bekämpas med alla tillbuds stående medel, jag säger det för den tredje gången, använd militär istället för snutar som leker militär om det vore en smart lösning.
Leif GW tyckte ju polisen gjorde rätt iofs.

Syftet är såklart att lagföra folk. Men syftet att lagföra får inte vara så starkt att man offrar några poliser på kuppen för att kunna lagföra en gärningsman vid liv. Vem skulle vinna på det menar du?
Citera
2013-07-08, 19:01
Medlem
NiggerCoons avatar
Skott no. 1 kan kanske kan möjligtvis förklaras som en träng situation.
Skott no. 2 kan endast förklaras som inkompetens.
Citera
2013-07-08, 19:02
Medlem
NiggerCoons avatar
Citat:
Fast bara för att något går sönder så är det inte med nödvändighet så att en person stoppas av det

Du kan inte vifta med en bruten arm.
Du kan inte gå på ett brutet ben.
Citera
2013-07-08, 19:03
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Skott no. 1 kan kanske kan möjligtvis förklaras som en träng situation.
Skott no. 2 kan endast förklaras som inkompetens.

Skott nummer 2 när? De skjuter minst 5 gånger, de första skotten är varningsskott. Sen skjuter de en långsam double tap för att garantera att personen inte kommer kunna göra något.

Vilken inkompetens pratar vi om?
Citera
2013-07-08, 19:03
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Rätt!

Men du fick det i fel ordning:

Ju mer våldsanvändning av polisen desto mer sådan från "buset".

För inte tala om samhällsklimatet...

Hur många poliser menar du ska behöva skadas / dödas vid liknande ingripanden innan du ska tycka det är okej att de får börja försvara sig?

Det var ju killen med kniven som la ribban så högt att de tvingades skjuta. Eller hur resonerar du?
Citera
2013-07-08, 19:06
Medlem
Citat:
Men du skulle föredra effektiva icke dödliga alternativ, eller?

Självklart! Det tror jag att en fullständigt överväldigande majoritet av poliserna, inklusive den som sköt dessa skott i Varberg, också gör. Problemet är att någon sådan utrustning inte finns tillgänglig.
Citera
2013-07-08, 19:06
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:

http://firstaid.about.com/od/breaksandsprains/f/Walking-on-a-Broken-Leg.htm

Tydligen så kan ett brutet ben klara av din kroppsvikt, och då pratar vi om nyktra personer.

En person som är påverkad och fylld med adrenalin har lite mer superkrafter än oss vanliga dödliga.
Citera
2013-07-08, 19:07
Medlem
Citat:

Men då ska du 100% försäkra dig om att armen eller benet blir bruten på det 1 slag du hinner göra med batong.

För gör det inte det, då blir du knivhuggen.

Är det verkligen en chans poliserna ska ta? Självklart inte!
Citera
2013-07-08, 19:08
Medlem
NiggerCoons avatar
Citat:
Sen skjuter de en långsam double tap för att garantera att personen inte kommer kunna göra något

Det finns inget som heter långsam double tap så vida du inte vill totalt misshandla begreppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in