2013-07-08, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puppe
Inte allt för sällan är hunden oxo en kär familjmedlem . ( en vältränad hund ser skillnad på jobb o familj)
Det finns känslor för hunden förstår du.varför offra sin hund i onödan?
Våldsverkaren får stå sitt kast. Människor Är mer värda än djur men skulle du offra din bästa vän för en komplett
idiot? Om så är fallet så finns det inte mycket hopp för dig,Sorry

Om polismannen inte släpper jycken pga ovan motiv, då är det ju så uppenbart tjänstefel som kan bli, den polisen hör inte hemma inom polisen, inte jycken heller.

Polismannens uppgift är att skydda allmänheten, att inte släppa jycken är ju då underlåtelse att fullgöra sin främsta och första plikt - hur kan en sådan jävla lallare få ha kvar sitt jobb?
Citera
2013-07-08, 14:01
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Nej, men jag tycker gott polisen kan förklara det hela, du läste säkert vad jag skrev förut.
Det är inte bra OM det är så att hundföraren darrat på manschetten och inte velat släppa Fido pga affektion till djuret, OM det är så, har jag inget problem med att åklagare åtalar polisen i fråga.
Vad ska han åtalas för menar du?

Det är ju killen med kniv som står med taktpinnen och tvingar till slut poliserna att agera som de gjorde.

Att släppa hundar på knivbeväpnade motiverade gärningsmän känns inte som någon garanterad och kanonsäker lösning heller. Lägg till en lös polishund, en motiverad gärningsman samt en allmänhet som inte står på alltför långt avstånd så kan det bli bra mycket mer kaotiskt än vad det nu blev för de poliser som närvarade vid händelsen.

Hade det gått illa på grund av en släppt polishund antar jag att du tycker att hundföraren skulle åtalas då också?
Citera
2013-07-08, 14:04
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milkis
Ja jag är trött på allt mjäkandet med grova brottslingar, det är lätt att vara kärleksfull när man själv aldrig råkat ut för någon idiot som förstört livet för än.

Jo men skit i det nu.. Jag tycker oxå om hundar och det är deras jobb som polishund att utföra sysslor som är farliga samma som människornas. Och det går varken sätta ett pris på människor eller hundar så fuck that. Om det nu var en sök-hund så kan man ju undra varför han var ute om det kanske skulle vara i avskräckande syfte.. vem vet.. förhoppningsvis kommer det in nån polis här som kanske kan klargöra vissa frågor.
Citera
2013-07-08, 14:06
Medlem
Citat:
Vi har ett rättssystem som innebär att domstolar med professionella jurister dömmer ut skuld, inte polismän med vapen i gatan.
Om du inte har förstått den grundläggande rättviserprincipen om att var man och kvinna är oskyldig till dess motsatsen bevisats, ja då kanske du inte skulle debatera här?

Men du... jag sa väl inget om sveriges rättsystem? Du verkar inte vilja svara på frågan?
Citera
2013-07-08, 14:07
Medlem
Går man med kniv mot en polis och vägrar lyda order får man räkna med en kula varsomhelst. Så måste det fungera.

Så helt rätt att skjuta ihjäl snubben enligt mig.
Citera
2013-07-08, 14:07
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Om polismannen inte släpper jycken pga ovan motiv, då är det ju så uppenbart tjänstefel som kan bli, den polisen hör inte hemma inom polisen, inte jycken heller.

Polismannens uppgift är att skydda allmänheten, att inte släppa jycken är ju då underlåtelse att fullgöra sin främsta och första plikt - hur kan en sådan jävla lallare få ha kvar sitt jobb?

Polisen hade eventuellt inte räknat med att skjuta personen överhuvudtaget fram tills han började göra närmanden, och då är det försent att släppa en hund.

Det är mannen själv som väljer att gå mot polisen och de backar, först när han börjar öka takten skjuter polisen de dödande skotten.
Citera
2013-07-08, 14:08
Medlem
Milkiss avatar
Citat:
Du värderar alltså djurliv över människoliv?
I detta fall ja, han hade precis gjort sig icke förtjänt att leva. God-ondska skall förgöra ondska för att bli kvitt all ondska.
Citera
2013-07-08, 14:09
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Går man med kniv mot en polis och vägrar lyda order får man räkna med en kula varsomhelst. Så måste det fungera.

Så helt rätt att skjuta ihjäl snubben enligt mig.

Kan hålla med till en viss del.. Nu var ju snubben i en psykos/snedtripp och inte vid sina sinnes fulla bruk och olyckligtvis knivbeväpnad. Men att skjuta ihjäl är för mig rätt drastiskt då han uppenbarligen inte var frisk. Hade han å andra sidan gjort detta helt klar i knoppen så då kan de fan tömma magasinet i pallet på dåren.
Citera
2013-07-08, 14:16
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Kan hålla med till en viss del.. Nu var ju snubben i en psykos/snedtripp och inte vid sina sinnes fulla bruk och olyckligtvis knivbeväpnad. Men att skjuta ihjäl är för mig rätt drastiskt då han uppenbarligen inte var frisk. Hade han å andra sidan gjort detta helt klar i knoppen så då kan de fan tömma magasinet i pallet på dåren.

Även en icke frisk människa kan ju vara livsfarlig, och just denna kille hade ju redan visat sin kapacitet på den punkten.

Det är beklagligt att han dog men andra människors liv måste prioriteras framför hans eget i den situationen.
Citera
2013-07-08, 14:17
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Men skall övriga medborgare behöva betala med sina liv så att en person kan fortsätta med sina illgärningar begångna i en psykos?
Jag menar, för polisen som blev utsatt spelar det väl mycket liten roll om personen är frisk eller inte. Agerar inte polisen i det läget kommer han / hon säkert vara allvarligt knivskuren inom några sekunder oavsett orsaken till den aktuella psykisk statusen på gärningsmannen.
Senast redigerad av Optiroc 2013-07-08 kl. 14:21.
Citera
2013-07-08, 14:20
Medlem
Läste just på en känd svensk Aftontidning att polisen varnade verbalt, sedan sköt varningsskott, sedan sköt i benet och att GM enligt vittnen fortsatte till synes oberörd mot poliserna och inte slutade förrän det femte och sista skotte som tog i magent. Det står även att hundföraren närmade sig platsen först efter att både varningsskott och verkanseld utdelats.

Låter hur korrekt som helst
Citera
2013-07-08, 14:22
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Vi har ett rättssystem som innebär att domstolar med professionella jurister dömmer ut skuld, inte polismän med vapen i gatan.
Om du inte har förstått den grundläggande rättviserprincipen om att var man och kvinna är oskyldig till dess motsatsen bevisats, ja då kanske du inte skulle debatera här?

Det här har ingenting att göra med att utdöma och verkställa ett straff. Det här är en nödvärnssituation. Killen står och viftar med en kniv och gör en ansats mot polisen.
Han gavs flera uppmaningar att släppa kvinnan men fortsatte trots att varningsskott avlossats.
Hur du kan få honom till oskyldig i den här situationen är för mig en gåta.

F ö, om du är principfast vid att man är oskyldig till motsatsen bevisats, varför sitter du då skriker dig hes om tjänstefel? Det är ju en smula motsägelsefullt, tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in