Citat:
Ursprungligen postat av
heenry01
Jag tycker mig känna igen logiken. 1) Ingen annan än polisen vet hur polisarbete skall skötas. 2) Alla andra iaf vågar ha en åsikt är tomtar.
Det stärker bara min åsikt om att polisen helt har tappat kontakten med dom som dom är skickade att serva, allmänheten.
Jag har aldrig sagt att ingen annan än polisen kan ha åsikter och tankar om polisens arbete. Naturligtvis skall man få ha det, dock bör kritiken vara konstruktiv och välgrundad. I den meningen är det väl inte så konstigt att en person med insikt (exempelvis poliser, forskare) har mer välgrundade åsikter än en lekman som saknar denna.
Det är ju påfallande ofta internetexpertis kommer med åsikter och spekulationer som sällan tillför någonting av värde just med anledning av att man dels saknar relevanta kunskaper baserat på utbildning, erfarenhet, forskning etc men även en fullständig bild av ett större händelseförlopp.
Istället baseras man sin verkligenhet på media, egna teorier och andrahandsuppgifter utan ett uns av källkritik. Ibland blir det så uppenbart genomsyrat av polisförakt att det bara blir löjligt och nästan omöjligt att bemöta då vederbörande inte är mottaglig för fakta utan fortsätter vrida och vända på det in absurdum.
Jag kan tillägga att jag talar i allmänna termer och riktar det inte mot dig specifikt, och naturligtvis gäller ovanstående oavsett vilket sida man väljer att ställa sig på i debatten..