2013-07-07, 23:22
Medlem
Deferos avatar
Som jag förstår händelseförloppet, rätta mig om jag har fel:

Mannen går mot polisen
Polisen avlossar varningsskott
Mannen fortsätter gå mot polisen
Polisen avlossar tre skott som gör att mannen faller ihop
Mannen fortsätter kravla sig mot polisen
Polisen skjuter ett till skott som träffar mannen
Mannen blir helt still
Polisen springer fram och slår mannen fyra gånger med batong

Varför skickar man inte fram hunden?
Varför skjuter man inte mot benen?
Varför väljer man att skjuta ett till skott trots att mannen fallit mot marken och endast kan kravla sig mot polisen?
Varför slår man mannen tre gånger med batong trots att han till synes verkar ligga stilla?

Citera
2013-07-07, 23:34
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Defero
Varför skickar man inte fram hunden?
För att en hund är ganska ineffektiv mot en knivbeväpnad person?
Citat:
Varför skjuter man inte mot benen?
För att när mannen börjar rusa mot polisen finns inte tiden? Innan dess hade de kanske hoppats på att han skulle släppa kniven?
Citat:
Varför väljer man att skjuta ett till skott trots att mannen fallit mot marken och endast kan kravla sig mot polisen?
För att man är människa och reagerar som en människa som precis blivit attackerad av en galning med kniv som fortfarande försöker komma åt en?
Citat:
Varför slår man mannen tre gånger med batong trots att han till synes verkar ligga stilla?
För att han håller kniven i handen och fortfarande försöker hugga poliserna? På den filmen jag sett försöker han fortfarande hugga poliserna trots att han ligger på marken och får batongslag.
Citera
2013-07-07, 23:35
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heenry01
Så du menar på fullt allvar att man måste styrka med en situation som du beskriver för att tycka att polisen gör mycket märkliga prioriteringar? Det är väl ganska självklart att om man aldrig har en polis närvarande i ganska stora delar av landet, och även i Göteborg där jag bor så lyser polisen med sin frånvaro även vid ganska allvarliga brott, så är det väl ett systemfel. Offentlig sektor är alltid underfinansierad, men jämfört med tex sjukhusen, så verkar det för mig som polisen har exceptionellt svårt att svara mot allmänhetens krav. Jag har själv sett här i Göteborg polismän som har i mitt tycke agerad fullständigt oprofessionellt. Jag har försökt så gott jag kan att bilda mig en uppfattning om polisens problem, och det jag skrev innan är min egen slutstats, det står var och en fritt att värdera den själv efter dennes egna förutsättningar.

Ja, ditt första påstående om att polisen i allmänhet saknar erfarenhet från skarpa situationer eftersom de hellre ägnar sig åt trafikövervakning istället för fotpatrullering, och därmed får panik när de väl hamnar i en skarp situation var så märkligt att jag faktiskt undrar om du bara sitter och fabulerar.

Att dra slutsatser om polisen och deras arbete genom att bevittna enskilda händelser från läktarplats ger ju knappast en rättvis bild av verkligheten.
Citera
2013-07-07, 23:49
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Jag har inga problem att titta på filmen och ser gärna att det kommer fram fler och i högre upplösning.
Tycker ändå att det är lågt av tidningarna och TV4 att publicera filmen. Det är respektlöst mot GMs anhöriga.
Citera
2013-07-07, 23:55
Medlem
-DaRude-s avatar
Klart som korvspad att det var korrekt agerat. Varningsskott och sedan skadeskjuta ev. döda. Gärningsmannen skadesköts först och avled väl senare dessutom. Det kanske är nåt knivmannen skulle tänkt på innan han bestämde sig för att gå dörr till dörr och knivhugga/döda folk.
Citera
2013-07-07, 23:58
Medlem
Nyheter24s avatar
Poliser borde alltid avrätta dessa galna människor och kriminella.

Nu får vi skattebetalare betala skitmycket pengar för vård, rättegång, fängelse etc. Jag ser hellre att dessa pengar går till skola, sjukvård mm.
Citera
2013-07-08, 00:03
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nnnipz
Nej, det är inte den stora nyheten, eftersom att slagen/gripandet nu censurerats bort av pressen...

Självklart skall man få kunna kritisera och utvärdera polisens arbete vad än gärningsmannen gjort. Dessutom så är det bara i din värld nyheten om polisens ingripande är större än själva brottet

Kolla Expressens artikel, man drar hela tiden upp polisens påstådda övervåld, men för att verkligen markera så lägger man upp en separat ruta där det står vad polisen får och inte får göra. Så berätta nu, vad är det man lagt fokus på?
Citera
2013-07-08, 00:37
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heenry01
Svenska polisen är för upptagna med att kontrollera folk som kör 72 på en 70-väg och ta emot stöldanmälningar av cyklar. De har inte tid med att vara ute och patrullera, det måste vi som medborgare ändå förstå. Sedan om konsekvensen blir att de inte har någon erfarenhet och får panik i varje skarp situation måste vi som medborgare också förstå.

Det är självklart att polisen måste få använda våld, men varje situation med dödlig utgång är en tragedi och polismannen som råkar hålla i vapnet blir också drabbad. För mig iaf är det självklart vad polisens problem är, dvs svårighet att anpassa sig till en verklighet i förändring. Men felet är inte den enskilda polismannen, det är inbyggd i organisationen.

Jag är beredd att hålla med dig. Jag vet inte situationen i Varberg men medelåldern och antal år ute i yttre tjänst har minskat markant på ett par årtionden. Det gör att händelser som tidigare kunde lösas på rutin idag utförs av orutinerade konstaplar. Ifall ingripanden misslyckas och går fel då blir konsekvenserna betydligt värre pga bristande erfarenhet. Jag har ingen aning om hur erfarna poliserna var i detta fall. Jag vet att poliser agerar utifrån ett schema att ifall X händer agera Y. Jag misstänker tyvärr att erfarenhet inte kan bytas ut mot teori.
Citera
2013-07-08, 00:56
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag är beredd att hålla med dig. Jag vet inte situationen i Varberg men medelåldern och antal år ute i yttre tjänst har minskat markant på ett par årtionden. Det gör att händelser som tidigare kunde lösas på rutin idag utförs av orutinerade konstaplar. Ifall ingripanden misslyckas och går fel då blir konsekvenserna betydligt värre pga bristande erfarenhet. Jag har ingen aning om hur erfarna poliserna var i detta fall. Jag vet att poliser agerar utifrån ett schema att ifall X händer agera Y. Jag misstänker tyvärr att erfarenhet inte kan bytas ut mot teori.

De äldre konstaplarna löste många situationer på helt andra sätt än de yngre gör. Bra eller dåligt, beror kanske på.
Det praktiska polisarbetet har av flera orsaker fått stryka på foten till förmån för det korrekta polisarbetet.

Jag tror visserligen att även en rutinerad polis hade skjutit om en person rusade emot honom / henne med en kniv. Viljan att överleva är ju ganska stark.
Senast redigerad av Optiroc 2013-07-08 kl. 00:59.
Citera
2013-07-08, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kitschlemur
Ja, ditt första påstående om att polisen i allmänhet saknar erfarenhet från skarpa situationer eftersom de hellre ägnar sig åt trafikövervakning istället för fotpatrullering, och därmed får panik när de väl hamnar i en skarp situation var så märkligt att jag faktiskt undrar om du bara sitter och fabulerar.

Att dra slutsatser om polisen och deras arbete genom att bevittna enskilda händelser från läktarplats ger ju knappast en rättvis bild av verkligheten.

Jag tycker mig känna igen logiken. 1) Ingen annan än polisen vet hur polisarbete skall skötas. 2) Alla andra iaf vågar ha en åsikt är tomtar.

Det stärker bara min åsikt om att polisen helt har tappat kontakten med dom som dom är skickade att serva, allmänheten.
Citera
2013-07-08, 01:47
Medlem
En vilsen, antagligen drogpåverkad person förtjänar inte att dö på det här sättet. Ni ger honom epititet likt "galning" och "psykopat" men det här var ett spontant ögonblicksverk där en människa inte har kontroll över sina gärningar. Kanske han var besatt?

Mordet på 69-åringen i Husby. Mordet på denna stackare, offer för den moderna tiden. Var inträffar nästa mord av lakejerna i statens tjänst?

Vi behöver heller inte fråga oss om "Vi agerade i nödvärn och fråntar oss ansvaret för det som inträffade" kommer att dyka upp i media. Frågan är när.

Återigen, totalt överdrivet agerande från polisens sida när maktbalansen är såpass ojämn som den var - en yngling med blotta kniven mot 3-4 uniformerade utrustade med pistol, hund, radio, bil osv.

Vi ser ett mord på videon. Ingenting annat.
Citera
2013-07-08, 01:58
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman
En vilsen, antagligen drogpåverkad person förtjänar inte att dö på det här sättet. Ni ger honom epititet likt "galning" och "psykopat" men det här var ett spontant ögonblicksverk där en människa inte har kontroll över sina gärningar. Kanske han var besatt?

Mordet på 69-åringen i Husby. Mordet på denna stackare, offer för den moderna tiden. Var inträffar nästa mord av lakejerna i statens tjänst?

Vi behöver heller inte fråga oss om "Vi agerade i nödvärn och fråntar oss ansvaret för det som inträffade" kommer att dyka upp i media. Frågan är när.

Återigen, totalt överdrivet agerande från polisens sida när maktbalansen är såpass ojämn som den var - en yngling med blotta kniven mot 3-4 uniformerade utrustade med pistol, hund, radio, bil osv.

Vi ser ett mord på videon. Ingenting annat.
Jo men även en besatt stackars kille kan ju uppenbarligen vara livsfarlig. Det lyckades han till och med hinna bevisa innan polisen tvingades avbryta honom.
Mot en besatt stackars kille motiverad och beväpnad med en stor kniv finns inte särskilt många sätt att agera när han väljer att börja rusa mot polisen. Även du måste väl förstå att en polis, precis som vem som helst ska få skydda sitt liv om denne utsätts för ett livsfarligt angrepp?
Hade tanten eller de andra två offren av den besatta stackarens gärningar haft en chans hade säkerligen även de försökt*försvara sig. Tror du inte?

Angående maktbalans. När du har en besatt stackars kille med kniv som går emot dig finns det ingen som helst anledning att jämna ut oddsen till killens fördel. Eller hur tänker du där?
Eller hur många fler människor skulle han få skada /döda innan man får lov att agera enligt dig? Om det inte ens räcker med ett dödat och två allvarligt skadade offer och ett nytt försök mot en polis förstår jag intr riktigt hur högt du lagt ribban.
Om du hade fått honom springande mot dig, hur hade du agerat? Tänk nu på att poliserna inte kan springa därifrån, så det valet känns ju dumt att komma med tycker jag.
Senast redigerad av Optiroc 2013-07-08 kl. 02:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in