2013-07-08, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Staffe76
Efter att ha läst denna tråd och den ursprungliga tråden vars första 30 sidor handlar mycket om polisens agerande så blir mitt inlägg i debatten detta.

Om man skickar polishunden mot gm så är det stor risk att hunden blir illa skadad, ovasett vad en del tycks tro så kan man inte garantera att hunden biter gm i knivarmen, och det finns ganska många händelser där polishundar blivit skadade av knivbeväpnade personer.

I Umeå avbröt nationella insatsstyrkan ett väpnat rån för ett par år sedan, där skickades en polishund mot en beväpnad gm, hunden bet, men inte i vapenarmen, hunden blev skjuten och dog.

Du hör alltså till skaran individer som värderar ett djurs liv över en människas!
Tack då vet vi hur du resonerar.

Hunföraren begår som någon skrev förut tjåänstefel, utifrån dom fakta vi har. Åklagare lär väl dock inte utreda den personen.
Senast redigerad av svenbrynolf 2013-07-08 kl. 12:53.
Citera
2013-07-08, 12:52
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Du hör alltså till skaran individer som värderar ett djurs liv över en människas!
Tack då vet vi hur du resonerar.

Hunföraren begår som någon skrev förut tjåänstefel, utifrån dom fakta vi har. Åklagare lär väl dock inte utreda den personen.

Tjänstefel? Vad får folk allt ifrån?

Hunden släpper man om man bedömer att det ger avsedd verkan för situationen. Bedömer man att så inte är fallet släpper man inte hunden.
Citera
2013-07-08, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc

Hunden släpper man om man bedömer att det ger avsedd verkan för situationen. Bedömer man att så inte är fallet släpper man inte hunden.

Eller så är hundföraren orolig att barnens lilla kelgris Fido skall skadas lite när han ingriper och håller därför tillbaka Fido och istället för att låta hunden ingripa och tillsammans med polis övermanna och avväpna mannen så tvingas den andra polisen avrätta gm.

Sådana hundförare är en fara för sig själva, sina kollegor och framförallt allmäönheten alla trodde dom skulle skydda.

Är det kanske det som har hänt?
Senast redigerad av svenbrynolf 2013-07-08 kl. 12:59.
Citera
2013-07-08, 13:03
Medlem
Citat:
Eller så är hundföraren orolig att barnens lilla kelgris Fido skall skadas lite när han ingriper och håller därför tillbaka Fido och istället för att låta hunden ingripa och tillsammans med polis övermanna och avväpna mannen så tvingas den andra polisen avrätta gm.

Sådana hundförare är en fara för sig själva, sina kollegor och framförallt allmäönheten alla trodde dom skulle skydda.

Ja, det är klart att hundföraren inte släpper hunden på grund av skaderisken som i detta fallet är mycket stort. Tror knappast att det är så polishundar skall användas.
Citera
2013-07-08, 13:05
Medlem
Optirocs avatar
Citat:

Sådana hundförare är en fara för sig själva och sina kollegor.

En hund kan ju även förvärra situationen, men det har du kanske inte ens försökt tänka på?

Avrätta?

Om du du blir utsatt för våld gissar jag att du bara tar emot för du tycker så synd om den som slår ner dig. Men det vanligaste är bland människor att man inte vill skadas eller dödas och blir man då utsatt för livsfarligt våld så försöker man skydda sig. Det tror jag de flesta gör, förutom du och några till då såklart.

Till och med med facit i hand, där gärningsmannen bevisligen är livsfarlig och motiverad att döda tycker folk att det är fel av polisen att försvara sig.
Antagligen är det samma individer som hade gått i taket (lika högt som nu) om polisen agerat innan killen påbörjade utfallet mot poliserna med motiveringen "Och det är klart att asen gör si eller så mot en kille som bara står och håller en kniv i handen, så jävla fegt!!".

Det saknas som vanligt verklighetsförankring i kritiken och hos de flesta kritiker verkar det även saknas självinsikt. Det är inget tv-spel där man väljer en gubbe, chansar och kan springa och hämta en förbandslåda om man skulle råka bli skadad och sedan köra vidare som om ingenting har hänt.
Citera
2013-07-08, 13:06
Medlem
Citat:

Tycker du på allvar att hundens liv är mindre värt än mördarens? Du lär ju aldrig ha haft ett djur... Tror du inte att gm hade huggit hunden typ hundra gånger så fort den nått fram till honom?
Citera
2013-07-08, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamton
Ja, det är klart att hundföraren inte släpper hunden på grund av skaderisken som i detta fallet är mycket stort. Tror knappast att det är så polishundar skall användas.

Skaderisken på en HUND ja. Är det bättre att gå ur en situation med en död människa än en skadad människa och en skadad hund?
Citera
2013-07-08, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuC0
Tycker du på allvar att hundens liv är mindre värt än mördarens? Du lär ju aldrig ha haft ett djur... Tror du inte att gm hade huggit hunden typ hundra gånger så fort den nått fram till honom?

Jag är inte psykiskt rubbad, alltså är människoliv mer värd än djurliv, alltid.
Jag äter djur, jag äter inte människa.

Du kanske tillhör dom som äter människor?

Det är solklart att hundens liv skall sättas på spel för att oskadliggöra knivmannen utan att döda denne.
Nej, en 40kg schäfer som kommer hoppande mot dig kan du inte knivhugga hundra ggr, tvärtom, den är tränad för sådant och får dessutom uppbackning av sin hundförare som bultar på mannen med batong..

Det sagt; polismannen som skjuter gör ju rätt.
Senast redigerad av svenbrynolf 2013-07-08 kl. 13:13.
Citera
2013-07-08, 13:12
Medlem
Staffe76 skriver väldigt bra enligt mig

Några andra synpunkter..

Omringa GM är inte så smart eftersom de då utsätter sig för massa onödig risk om ett tjänstevapen skulle behöva användas. Alla befinner sig ju i någons skottvinkel då. Detsamma gäller, om än inte lika allvarligt, för pepparsprayen.

Dessutom skulle säkert GM gripas, men det hade troligen skett på bekostnad av en eller två polisers liv/allvarlig skada då de hade mött GM på "lika villkor" (underläge enligt mig) med batong mot kniv. Ingen ska behöva offra sitt eget liv eller riskera allvarliga knivskador pga att en gärningsman ska klara sig bättre vid gripandet.

Ni som gapar att polisen minsan är/borde bli utbildad i att handskas med knivmän utan att skjuta.. Tror ni att det finns en fool proof utbildning med garanterat resultat varje gång? Vad är det för utbildning ni skriker om? Vart finns den? I vilket land? Länk? Besitter ni själva den utbildningen och har ni testat den hundratals gånger och lyckats VARJE GÅNG (för det är ju bara när det händer något negativt som det skrivs om det i media och polisen kritiseras för dess inkompetens)?

Mängder med ingripanden går som smort varje dag med den utbildning som finns men den gång på tio/hundra/tusen som någon skadas är det alltid polisens fel?!?! Varför kan det inte va så att polisen har bra utbildning/agerat korrekt men att den här gången var det någon som inte lät sig fogas, oavsett vad som hade sagts och gjorts av den som ingrep?

Vissa tycks tro att "utbildning" är något som kan lösa all jordens problem, VARJE GÅNG. Jag har aldrig hört om en sådan utbildning vad gäller problem som innefattar människor. Såvida det inte gäller att rent handgripligen slå ihjäl någon men nu är det ju det som söks undvikas.

En annan sak att nämna är att han inte sköts som straff för vad han gjort utan för vad det såg ut att han var på väg att göra - attackera en människa med kniv. Och man kan dö av en knivattack oavsett om GM är påtänd eller psykiskt sjuk.

Att skjuta någon i benet är att föredra och personligen tycker jag det är helt okej att skjuta en "sådan" person i benet när han står still. Men vad tycker ni som är kritiska till hur det blev och som säger att de skulle skjutit i benet? Hade polisen gjort rätt om de sköt en stillastående person under dessa omständigheter?

Och även om man kan tycka vad man vill om sveriges rättssystem så hade vem som helst fått använda dödligt våld för att freda sig i den situationen. Nödvärn gäller alla.
Citera
2013-07-08, 13:19
Medlem
puppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc

Helt rätt resonerat! Jag är uppväxt med välutbildade vakthundar och hade farsan. släppt hunden i tid och otid så hade han inte haft några hundar. N är han var verksam under 70-80 talet så var en sådan hund värderad till 40-60000 kr,+ åratal av träning för att få hunden såpass vass o godkänd , så det är inte konstigt att hundföraren prioriterar sin hund.
Citera
2013-07-08, 13:22
Medlem
Citat:

Det är solklart att hundens liv skall sättas på spel för att oskadliggöra knivmannen utan att döda denne.
Nej, en 40kg schäfer som kommer hoppande mot dig kan du inte knivhugga hundra ggr, tvärtom, den är tränad för sådant och får dessutom uppbackning av sin hundförare som bultar på mannen med batong..

Nej jag äter inte människor

Jag håller med om att polismannen gör rätt, men jag delar inte din syn på djur. Jag tycker absolut att hunden hade mer rätt att leva än gm i den situationen. Jag är inte insatt i hur bra en polishund avväpnar knivmän men jag kan tänka mig att gm skulle kunna få in några livshotande skador på hunden genom att bara vifta lite vilt med kniven.
Citera
2013-07-08, 13:25
Medlem
Citat:

Bara för att man inte vill få sin hund knivskuren av en psykopat utan hellre skjuter denne gör väl inte en till kannibal? .... En fråga till dig, varför ska man bespara knivmannens liv? Förtjänar han det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in