2013-07-09, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Att det tar 10 min innan de somnar.

Automatvapen med gummikulor kanske skulle vara effektivt?
Automatvapen ska väl knappast behövas?
Citera
2013-07-09, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vad är problemet med att använda bedövningspilar typ de man använder för att söva vilda djur inom viltvården?

Just det!

Varför måste man döda?

Några här har ett tydligt Dirty Harrykomplex men han är ju en fiktiv figur...
Citera
2013-07-09, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Här måstes ingenting, lillpojke!

"• Polisens användning av hålspetsammunition måste upphöra. Sedan 2003 använder all svensk polis hålspetsammunition, så kallade dumdumkulor. Vid träff deformeras kulan med omfattande skador som resultat. Ammunitionen förbjöds i krig redan 1899 eftersom den ansågs orsaka oförsvarligt lidande. De skador ammunitionen åstadkom kunde inte motiveras i förhållande till dess militära nytta. Varför inte samma humanitära principer som tillerkänns fienden under krig ska gälla för ett lands egna medborgare är svårbegripligt.

Sju år har gått sedan Daniel dödades men hittills har inga lärdomar dragits av vare sig den eller andra polisskjutningar. Det är inte rimligt. Den tragiska händelsen i Lindesberg i mars 2005 kan inte göras ogjord men regeringen och Rikspolisstyrelsen är skyldiga att se till att den inte upprepas.

Robert Hårdh, chef, Civil Rights Defenders
Cecilia Tengroth, chefsjurist, Civil Rights Defenders" (DN 20120415)
Om inget måstes så får jag nog motsätta mig hans inledande ord i det du länkade. Det är som känt bara förbjudet i krig, ammunitionen i sig är fortfarande laglig och används av polis av den enkla anledningen att kulan tappar mycket hastighet när den träffar sitt mål och därmed inte åker rakt igenom och riskerar skada bakomvarande.

Vad du menar med lillpojk vet jag inte. Min ålder? Jag är gammal nog för att ha en åsikt.
Citera
2013-07-09, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Om man vill ha garantier ska man inte bli polisman. Man ska hela tiden ställa nyttan mot skadan. I din värld är vanlig ammunition inte tillräcklig, elpistoler är inte tillräckligt. Det enda som är tillräckligt i din värld att utsätta GM för dödlig verkanseld typ Dirty Harry. En elpistol utsätter GM för en fruktansvärd smärta och man kan inte stålsätta sig mot den smärtan hur gärna man än vill, eller hur påtänd man än må vara.

Elpistoler är bevisligen inte alls så effektiva som folk tror, en påtänd och adrenalinstinn person kan mycket väl bara skaka av sig elchocken och anfalla iaf. Polisen i USA har taser men dom skjuter iaf verkanseld i sådana här situationer. Vanlig ammunition kan visst vara tillräcklig, bara det att den kan gå igenom en människokropp och därefter kan rikoschetter uppstå. Något man undviker med hålspets och det är just därför vi har den.

Garantier har jag aldrig pratat om, jag har pratat om varje människas rätt att freda sitt eget liv och det kan man säkrare göra med kulor än med elpistoler i dylika fall.
Citera
2013-07-09, 20:50
Medlem
Avva66s avatar
Det har ju testats med nåt slags klibbigt skum, vapen som skjuter ut ett nät mm.

En hålspetskula är till slut det effektivaste, och jag sörjer inte ett skit.
Jag kan tänka mej många situationer där Polisen inte kunnat skjuta, pga oskyldiga bakom gärningsmannen då de haft helmantlad ammunition som går rakt igenom kroppen..
Citera
2013-07-09, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarrySTruman
De skjuter väl inte när han kryper, utan när han reser sig. Avståndet bedömer jag som ca 4 meter och den sträckan kan man ta sig på 1 sekund, så skulle vilja se dig stå där utan tunnelseende och veta exakt vart dina kollegor befinner sig och VETA till 100% att de för det första har vapnen framme. För det andra, har en skottvinkel som inte inkluderar dig som står längst fram. För det tredje att om de hinner få iväg ett skott, att de träffar gärningsmannen på de ca 1,5 cm som ryggmärgen består av. Eller så kanske du tycker att de på 0,5 sekund ska hinna prova ett skott i benet först igen och där träffa det max 2 cm breda skelettet?

Och där bevisade ännu en nisse på flashback sin läs förmåga... Han har inte rest sig han kravlar runt och FÖRSÖKER resa sig det är 2 helt olika saker. Sedan kan du inte dra in mig i att jag ska stå där och göra om saken för jag är inte utbildad polis, men kan fortfarande se ett grovt fel i denna insats. De/dom skotten som sänker GM räcker gott och väl för att kunna ta kontroll på situationen tycker jag. Men vadå du menar att dom inte snackade med varandra poliserna eller vah? du tror alltså att 2-3 poliser står och käkar korv medans den ena skjuter? Säger bara vad jag tycker, helt onödigt att skjuta det sista skottet för att sedan gå fram och mata lite slag med batongen... Men vissa tycker tydligen det är rätt bara för att han har begått ett sjukt jää*la brott.
Citera
2013-07-09, 21:18
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Om man vill ha garantier ska man inte bli polisman. Man ska hela tiden ställa nyttan mot skadan. I din värld är vanlig ammunition inte tillräcklig, elpistoler är inte tillräckligt. Det enda som är tillräckligt i din värld att utsätta GM för dödlig verkanseld typ Dirty Harry. En elpistol utsätter GM för en fruktansvärd smärta och man kan inte stålsätta sig mot den smärtan hur gärna man än vill, eller hur påtänd man än må vara.

Eller så slutar man spela dum och inser att polisens jobb är att se till att allmänheten skyddas och det görs bäst genom att inte bli skadad själv?

Det finns inga garantier i något jobb överhuvudtaget, men det finns saker som kan förebygga skador. Hade du hellre sett en polisman skadad?
Citera
2013-07-09, 21:35
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Det viktigaste är väl att man på så säkert sätt som möjligt kan garantera att den dagen det behövs skyddas liv så finns den möjligheten? Känns ju inte som andra yrkesgrupper ska behöva chansa*.

* Brandmän som kanske får vatten i slangen när de gått in i en byggnad.

* Takläggaren som får en livsele som kanske fungerar

* Piloten får ett plan som kanske kan flyga hela vägen

* Dykarens utrustning kanske fungerar även på 10 meters djup.

Inte sagt att ovanstående saker aldrig kan ske (vattenpumpen kan gå sönder, livsele, planet och dykarens utrustning likaså). Men utgångspunkten måste ju vara att grejer som ska rädda liv måste fungera. Samma sak med den utrustning som polisen har. Den dagen en polis svävar i direkt livsfara måste det finnas utrustning som fungerar. Inte som kanske fungerar.
Citera
2013-07-09, 21:38
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarSucker
Eller så slutar man spela dum och inser att polisens jobb är att se till att allmänheten skyddas och det görs bäst genom att inte bli skadad själv?

Det finns inga garantier i något jobb överhuvudtaget, men det finns saker som kan förebygga skador. Hade du hellre sett en polisman skadad?

Om det duger med elpistoler i världens största polisstat USA så är jag helt trygg med att det duger i Sverige. Det är bara hardcoresnutar som hellre vill döda än att göra något så mesigt som att avvärja en livshotande situation.

I det aktuella fallet hade däremot poliserna inget val, och det är viktigt att säga det. GM hade begått ett fruktansvärt brott, han gjorde ett utfall med kniv och av allt att döma följdes regelboken. Men problemet är att det måste finnas fler alternativ i vapenarsenalen än batong eller dumdum-kulor.
Citera
2013-07-09, 21:40
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Apropå ihjälskjutning av psykiskt sjuka:

"• Polisens kunskap, utbildning och regler för ingripanden mot psykiskt sjuka måste förbättras. I minst 43 procent av de polisiära dödskjutningar som inträffat sedan 1995 har den skjutne varit psykiskt sjuk. Vi menar att den huvudsakliga orsaken till att denna grupp är överrepresenterad är att gällande bestämmelser, rutiner och utbildning inte tar hänsyn till de speciella förutsättningar som råder vid ingripanden mot psykiskt sjuka. Detta har som diskriminerande följd att psykiskt sjuka löper en större risk att dö vid polisingripanden än andra." (DN 20120415)

Detta ihjälskjutande bryter mot FN:s konventioner om mänskliga rättigheter.

Scary!
Det KAN ju också bero på att psykiskt sjuka i allt större omfattning är benägna att begå sådana saker som man måste skydda sig mot.
Tänker på alla de uppmärksammade och grova våldsdåd som begåtts de senaste 10 åren. Det är inte många som inte haft någon psykisk sjukdom i grunden eller narkotikabruk.

Om det är emot FN´s konventioner att avbryta våldsverkare med psykisk sjukdom som akut hotar andras liv så är det nog dags att ändra den konventionen.

Sedan finns det såklart alltid utbildningsbehov, men den dagen en våldsverkare springer omkring med kniv eller annat tillhygge och slår / hugger ihjäl folk så gäller det nog att agera ganska snabbt. Tycker jag i alla fall.
Citera
2013-07-09, 21:41
Medlem
ZätaGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
En hålspetskula är till slut det effektivaste, och jag sörjer inte ett skit.
Jag kan tänka mej många situationer där Polisen inte kunnat skjuta, pga oskyldiga bakom gärningsmannen då de haft helmantlad ammunition som går rakt igenom kroppen..

Jag kommer inte att förlåta mig själv för att ha tagit del av denna idiotdiskussion.

Men om det finns oskyldiga bakom en gärningsman ska du inte öppna eld. Du har ingen aning om var kulan tar vägen. Stannar den i kroppen? Studsar dem på ett ben? Rör sig gärningsmannen i skottögonblicket?

Som jag har förstått det hela är det väl endast i princip under en pågående skolskjutning (läs: i en skola) som det är "all in" med de risker som det innebär.

Annars ska polisen stanna och konservera läget.

/Zäta
Citera
2013-07-09, 21:42
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Om det duger med elpistoler i världens största polisstat USA så är jag helt trygg med att det duger i Sverige. Det är bara hardcoresnutar som hellre vill döda än att göra något så mesigt som att avvärja en livshotande situation.

I det aktuella fallet hade däremot poliserna inget val, och det är viktigt att säga det. GM hade begått ett fruktansvärt brott, han gjorde ett utfall med kniv och av allt att döma följdes regelboken. Men problemet är att det måste finnas fler alternativ i vapenarsenalen än batong eller dumdum-kulor.
Men även om polisen får tazer kommer folk fortsätta skjutas av polisen, eftersom tazern inte alltid går att använda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in