2013-07-06, 18:42
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gummiankan^^
http://www.hemnet.se/bostad/villa-11rum-habo-ljung-lomma-kommun-sodra-vastkustvagen-90-4898427?&partner_id=eniro

Komplett med båtsratt i vardagsrummet, stationskyltar i taket, en hattsamling av hög klass och badkar med tillräckligt hög kant för att stegen behöver plockas fram. För att inte tala om ett fullt inrett hobbyrum (undrar vad det hade kostat att överta allt, snyggt bygge).

Usch då! I min smak var det bedrövligt hemskt. Hela huset behöver uppdateras. 70-tal tidigt 80-tal har aldrig fallit mig i smaken. R E N O V E R A.

Heter det inte walk in closet? möjligen annan form men det heter väl inte walking closet?
Citera
2013-07-06, 19:00
Avslutad
Citat:
http://www.hemnet.se/bostad/villa-11rum-habo-ljung-lomma-kommun-sodra-vastkustvagen-90-4898427?&partner_id=eniro

Komplett med båtsratt i vardagsrummet, stationskyltar i taket, en hattsamling av hög klass och badkar med tillräckligt hög kant för att stegen behöver plockas fram. För att inte tala om ett fullt inrett hobbyrum (undrar vad det hade kostat att överta allt, snyggt bygge).

Walking closet? Jävla otur om garderoben är ute och spatserar precis när man ska klä på sig...

Edit: Tvåa på pucken...
Citera
2013-07-06, 20:30
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Usch då! I min smak var det bedrövligt hemskt. Hela huset behöver uppdateras. 70-tal tidigt 80-tal har aldrig fallit mig i smaken. R E N O V E R A.

Heter det inte walk in closet? möjligen annan form men det heter väl inte walking closet?

Ja, fy satan så osmakligt. Det såg lovande ut på utsidan men var rent hemskt på insidan. Nakna tegelväggar funkar inte till att börja med och även i övrigt finns det en hel del behov av renovering. Mycket mörkt trä blev det... Men läget var det inget fel på och själva huset såg ut att ha potential som sagt, det kan säkert bli väldigt fint.
Citera
2013-07-06, 22:51
Medlem
Oddballs avatar
Citat:

Rätt märkliga stilar som möter varandra, t.ex köket är ju en mardröm tycker jag medan allrummen gick an om man bortser från de där gräsliga metallstaketen. Faktiskt första gången för mig som jag ser en fyrkantig toalett. Hoppas det var sista gången också.

Rätt mycket pengar med tanke på att man får slanta upp ytterligare några miljoner miljoner för att få någon sorts genomgående stil på boendet.
Citera
2013-07-06, 23:11
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Rätt märkliga stilar som möter varandra, t.ex köket är ju en mardröm tycker jag medan allrummen gick an om man bortser från de där gräsliga metallstaketen. Faktiskt första gången för mig som jag ser en fyrkantig toalett. Hoppas det var sista gången också.

Rätt mycket pengar med tanke på att man får slanta upp ytterligare några miljoner miljoner för att få någon sorts genomgående stil på boendet.

Ha, den fyrkantiga toaletten noterade jag inte ens första omgången. Jag har sett kantiga toaletter förut, men den här såg verkligen märklig ut. Som en porslinslåda... Undrar hur gammal den är, när det tillverkades toaletter som den? Den liknar faktiskt ingenting jag sett.
Citera
2013-07-06, 23:35
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Ha, den fyrkantiga toaletten noterade jag inte ens första omgången. Jag har sett kantiga toaletter förut, men den här såg verkligen märklig ut. Som en porslinslåda... Undrar hur gammal den är, när det tillverkades toaletter som den? Den liknar faktiskt ingenting jag sett.

Efter att jag hade skrivit inlägget så kom jag ihåg att jag sett toaletter som varit "icke-runda" men inga som varit sådär fyrkantiga. Såg mer ut som ett handfat för en dvärg... Iofs kan det ju fungera som det också om man vill.
Citera
2013-07-07, 00:30
Medlem
Citat:

Tycker att tillbyggnaden gör skiten fulare huset var stort nog som det var skulle lagt mer pengar på ytrenovering inomhus + nytt kök.
Citera
2013-07-07, 03:42
Medlem
Citat:

Jag noterade det här huset för några veckor sedan och just det där "walking closet". Just att de skrivit det inom citattecken tyder väl på att mäklaren tänkt nåt i stil med "hmm, undrar varför man egentligen säger walking closet, jag sätter det inom citattecken för att jag inte förstår det", utan att över huvud taget fundera på att det egentligen heter nåt helt annat... Man kan tycka att mäklare borde kunna såna termer. Inte första gången jag ser det heller...

Annars gillar jag faktiskt huset, och tycker inte det behöver renoveras. Visst är det kanske lite stilar som clashar med varandra, men inredningen är ju skit samma för den är ju ändå inte kvar om man flyttar in. Tegelväggar inomhus älskar jag, det ger en mysig känsla. Just det här tycker jag är ett ovanligt smakfullt 70-talshus, även om den uppenbara utbyggnaden känns lite konstig. Också väldigt märklig och överkomplicerad planlösning.

Tillägg: prylarna i hobbyrummet vill jag ha och sovrummet med direkt anslutande badrum (nästan som ett badrum med sovplats) var jättekonstigt. Bastun intill gör det bara än märkligare.
Senast redigerad av Grillo 2013-07-07 kl. 03:45.
Citera
2013-07-07, 09:57
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Tillägg: prylarna i hobbyrummet vill jag ha och sovrummet med direkt anslutande badrum (nästan som ett badrum med sovplats) var jättekonstigt. Bastun intill gör det bara än märkligare.

Badrum en suite är ju kanon, något man ser alltför sällan i Sverige. Däremot känns det som ett väldigt märkligt utförande i det här huset, som du säger blir det som ett badrum med sovplats när det är så pass öppet mellan. Ska man ha en suite så vill man väl ha ett angränsande badrum som är ett eget rum kan jag tycka...
Citera
2013-07-07, 10:04
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Jag noterade det här huset för några veckor sedan och just det där "walking closet". Just att de skrivit det inom citattecken tyder väl på att mäklaren tänkt nåt i stil med "hmm, undrar varför man egentligen säger walking closet, jag sätter det inom citattecken för att jag inte förstår det", utan att över huvud taget fundera på att det egentligen heter nåt helt annat... Man kan tycka att mäklare borde kunna såna termer. Inte första gången jag ser det heller...

Själv tycker jag bara att det är löjligt när svenska mäklare ska svänga sig med uttryck som walk in closet och master bedroom. Rätt hög pinsamhetsfaktor om du frågar mig.
Citera
2013-07-07, 10:06
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Själv tycker jag bara att det är löjligt när svenska mäklare ska svänga sig med uttryck som walk in closet och master bedroom. Rätt hög pinsamhetsfaktor om du frågar mig.

Master bedroom har väl i och för sig inget bra uttryck på svenska? En walk in closet är ju bara ett finare uttryck för klädkammare, så där borde man väl kunna använda den etablerade termen
Citera
2013-07-07, 10:36
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Master bedroom har väl i och för sig inget bra uttryck på svenska? En walk in closet är ju bara ett finare uttryck för klädkammare, så där borde man väl kunna använda den etablerade termen

Behöver man ett särskilt uttryck för ett sovrum? i 99% av svenska bostäder behöver man nog inte ens fundera på vilket sovrum som är störst, hyser ägaren osv. Jag kanske är gammalmodig men jag tycker att användandet av engelska glosor ibland blir bara så fel.

Förr sa man sängkammare om det största sovrummet och just sovrum till de mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in