2013-07-05, 12:50
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doughie
Så fantastiskt vackert!! Riktigt bra inköp som - precis som du säger - passar till mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av RolleFC
Extremt trevliga! Fantastisk färg, kommer bara att bli vackrare dessutom.

Citat:
Ursprungligen postat av kebabsvarv
Riktigt trevliga!

Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Jag håller helt med alla andra - utmärkt köp! MH71:an är så mycket trevligare än TG73, som jag tycker blir lite väl aggressiv. MH71:an är för övrigt systerläst till EGs 888, vilket man ganska lätt ser vid en jämförelse sida vid sida. Och det är i ju sig en riktigt bra egenskap!

Tack så mycket allihop!
Citera
2013-07-05, 13:04
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Tack så mycket allihop!

Jag tror förresten att syskonlikheten kommer att bli rätt uppenbar när jag får tillfälle att lägga upp lite bilder på mina nya Inverness. Den som väntar på något gott...
Citera
2013-07-07, 12:24
Medlem
hoodogs avatar
Dåså, då var det dags för lite bilder igen.

Först ut är det då dags för mina nyss hemkomna EG Inverness i Dark Oak på 888-lästen. En standardgenomgång med renovateur, kräm och polish och sen ser de ut som på bilden (typ - JPEG-formatet är inte det bästa på att visa färgskiftningar).

Eftersom skovårdslådan var framme, passade jag också på att lägga en mindre tåpatina på mina C&J Finsbury i chestnut. Ett riktigt trevligt resultat, IMHO.

Hoppas ni alla får en riktigt härlig söndag i solen!

Edit: av någon oförklarlig anledning har de två sista bilderna i slutet på EG-albumet blivit dubblerade. Det är alltså inte ni som är förvirrade.
Citera
2013-07-07, 13:06
Medlem
Citat:

Först ut är det då dags för mina nyss hemkomna EG Inverness i Dark Oak på 888-lästen. En standardgenomgång med renovateur, kräm och polish

Är detta något som man bör göra med nya skor? Har inte köpt så många skor jag haft möjlighet att göra det på men har alltid tyckt att första tiden med nya skor är lite som att gå runt med sandpapper på fötterna. Blir lädret mjukare av en sådan procedur innan första användning eller är du bara ute efter skyddet?
Citera
2013-07-07, 13:17
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:

Först ut är det då dags för mina nyss hemkomna EG Inverness i Dark Oak på 888-lästen. En standardgenomgång med renovateur, kräm och polish och sen ser de ut som på bilden (typ - JPEG-formatet är inte det bästa på att visa färgskiftningar).

Eftersom skovårdslådan var framme, passade jag också på att lägga en mindre tåpatina på mina C&J Finsbury i chestnut. Ett riktigt trevligt resultat, IMHO.

Edit: av någon oförklarlig anledning har de två sista bilderna i slutet på EG-albumet blivit dubblerade. Det är alltså inte ni som är förvirrade.

Fantastiskt fina är de, mycket bra köp! Väldigt bra bilder också, sånt gillar vi.
Citera
2013-07-07, 16:58
Medlem
Grytters avatar
Ville bara säga att både Hoodog och Alisters skapelser är väldigt fina! Hoppas ni är nöjda! Önskar alla en fin sommardag, snart kan jag lägga upp några bilder också.
Citera
2013-07-07, 20:46
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Fantastiskt fina är de, mycket bra köp! Väldigt bra bilder också, sånt gillar vi.

Citat:
Ursprungligen postat av Grytter
Ville bara säga att både Hoodog och Alisters skapelser är väldigt fina! Hoppas ni är nöjda! Önskar alla en fin sommardag, snart kan jag lägga upp några bilder också.

Tackar! Jag är riktigt nöjd själv, måste jag säga. Dark oak är en så vacker färg, och jag har höga förväntningar på att den kommer att åldras på ett underbart sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av laht
Är detta något som man bör göra med nya skor? Har inte köpt så många skor jag haft möjlighet att göra det på men har alltid tyckt att första tiden med nya skor är lite som att gå runt med sandpapper på fötterna. Blir lädret mjukare av en sådan procedur innan första användning eller är du bara ute efter skyddet?

Bör och bör. Meningarna går väl isär på den punkten. Jag resonerar som så att jag inte vet hur länge skorna jag köpt har stått "på hyllan och torkat". Därför vill jag gärna ge skorna en grundomgång med Reno för att vara på den säkra sidan att lädret får så bra förutsättningar som möjligt när jag ska börja använda skorna för första gången. Krämen (tre tunna lager) ger ytterligare lite vårdande kärlek till lädret, men framför allt blir det - tillsammans med polishen (ett lager förutom på tån och eventuellt klack) - det grundläggande skyddet på skon. Testa skvätta lite vatten på en helt ny sko och se själv vad som händer. På alla skor jag har köpt har vattnet iaf sugits upp på en gång.
Citera
2013-07-07, 21:50
Medlem
Pörrs avatar
Citat:

Jag trodde dagens höjdpunkt skulle vara finalen i Wimbledon men det vet i sjutton om inte detta var bättre. Håller med Alister att det gör så oerhört mycket att man tar ordentliga bilder på skorna.

Vad står de på för mosaikpjäs förresten?
Citera
2013-07-07, 21:58
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grytter

Tack tack! Jo mycket nöjd jag med, bars under gårdagen. Gaziano & Girling må småsnåla på sina håll, precis som de flesta andra RTW-tillverkare, med exempelvis thermoplasttåhättor och lite simplare läderfoder under plösen, men är det någonting de aldrig kompromissar med är det kvaliteten på ovanlädret. De använder verkligen bara de finaste bitarna av det finaste lädret till hela skorna, det är i princip helt perfekt in i minsta detalj, och oerhört mjukt och trevligt. Tar man ex Vass så har de också fantastiskt mjukt och fint läder, men det märks också att de plockar ut lite fler skor av varje hud och att exempelvis siddelarna/quarter är från något sämre delar av huden.

Citat:
Tackar! Jag är riktigt nöjd själv, måste jag säga. Dark oak är en så vacker färg, och jag har höga förväntningar på att den kommer att åldras på ett underbart sätt.

Ja dark oak är verkligen en riktigt fin mörkbrun nyans. Och gillar verkligen inverness, det blir liksom lite mer dressat med den "fejkade" wingtipen och hälkappan.

Citat:
Ursprungligen postat av laht

Jag har uttryckt min åsikt om vikten av att behandla skorna innan användning många gånger, både här och in andra sammanhang. Exemeplvis hade jag en lång diskussion med icke namngiven bloggare som menade på att det var schysst att vänta ett antal månader innan första putsningen för att det snabbar på patineringen, vilket jag då menar är vansinne. Själv kör jag liknande variant som Hoodog, men använder till och med Saphirs dubbin som första grundning, för att verkligen djupvårda lädret direkt.

Det handlar inte bara om att skorna kan ha stått länge och lädret torkat då, utan själva tillverkningsprocessen är extremt krävande för lädret och även om de får viss behandling i fabrik så är det inga djupvårdande produkter de får där innan de skickas ut.
Senast redigerad av AlisterG 2013-07-07 kl. 22:22.
Citera
2013-07-07, 22:11
Medlem
AlisterGs avatar
Måste förresten dela med mig av det här också, för de som inte sett. En snubbe som gett sig på att göra egna skor helt och hållet för hand, hemma i vardagsrummet. Helt fantastiskt ambitiöst. Slutresultatet ser halvt förjävligt ut, men det spelar inte så stor roll, det är hans commitment som är grejen: http://brentwatson.imgur.com/Shoes#202
Citera
2013-07-07, 22:14
Medlem
Citat:
Jag har uttryckt min åsikt om vikten av att behandla skorna innan användning många gånger, både här och in andra sammanhang. Exemeplvis hade jag en lång diskussion med icke namngiven bloggare som menade på att det var schysst att vänta ett antal månader innan första putsningen för att det snabbar på patineringen, vilket jag då menar är vansinne. Själv kör jag liknande variant som Hoodog, men använder till och med Saphirs dubbin som första grundning, för att verkligen djupvårda lädret direkt.

Det handlar inte bara om att skorna kan ha stått länge och lädret torkat då, utan själva tillverkningsprocessen är extremt krävande för lädret och även om de får viss behandling i fabrik innan de skickas så är det inga djupvårdande produkter de får där innan de skickas ut.

Man lär sig något nytt nästan varje dag! Nästa gång ett par skodon införskaffas så ska jag pröva gå genom skon med i alla fall skokräm då jag ännu inte har en fullständig skovårdsarsenal att tillgå.
Citera
2013-07-07, 22:17
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Jag trodde dagens höjdpunkt skulle vara finalen i Wimbledon men det vet i sjutton om inte detta var bättre. Håller med Alister att det gör så oerhört mycket att man tar ordentliga bilder på skorna.

Vad står de på för mosaikpjäs förresten?

Tack Pörr! Jag trodde du hade tagit semester från forumet - jag vill minnas att det var ett tag sedan jag såg ett inlägg av dig. Gött att ha dig här igen - det känns tryggt.

"Pjäsen" är ett mindre utomhusbord som jag tror köptes på Åhléns av alla ställen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in