Citat:
Ursprungligen postat av
Grytter
Ville bara säga att både Hoodog och Alisters skapelser är väldigt fina! Hoppas ni är nöjda! Önskar alla en fin sommardag, snart kan jag lägga upp några bilder också.
Tack tack! Jo mycket nöjd jag med, bars under gårdagen. Gaziano & Girling må småsnåla på sina håll, precis som de flesta andra RTW-tillverkare, med exempelvis thermoplasttåhättor och lite simplare läderfoder under plösen, men är det någonting de aldrig kompromissar med är det kvaliteten på ovanlädret. De använder verkligen bara de finaste bitarna av det finaste lädret till hela skorna, det är i princip helt perfekt in i minsta detalj, och oerhört mjukt och trevligt. Tar man ex Vass så har de också fantastiskt mjukt och fint läder, men det märks också att de plockar ut lite fler skor av varje hud och att exempelvis siddelarna/quarter är från något sämre delar av huden.
Citat:
Ursprungligen postat av
hoodog
Tackar! Jag är riktigt nöjd själv, måste jag säga. Dark oak är en så vacker färg, och jag har höga förväntningar på att den kommer att åldras på ett underbart sätt.
Ja dark oak är verkligen en riktigt fin mörkbrun nyans. Och gillar verkligen inverness, det blir liksom lite mer dressat med den "fejkade" wingtipen och hälkappan.
Citat:
Ursprungligen postat av
laht
Är detta något som man bör göra med nya skor? Har inte köpt så många skor jag haft möjlighet att göra det på men har alltid tyckt att första tiden med nya skor är lite som att gå runt med sandpapper på fötterna. Blir lädret mjukare av en sådan procedur innan första användning eller är du bara ute efter skyddet?
Jag har uttryckt min åsikt om vikten av att behandla skorna innan användning många gånger, både här och in andra sammanhang. Exemeplvis hade jag en lång diskussion med icke namngiven bloggare som menade på att det var schysst att vänta ett antal månader innan första putsningen för att det snabbar på patineringen, vilket jag då menar är vansinne. Själv kör jag liknande variant som Hoodog, men använder till och med Saphirs dubbin som första grundning, för att verkligen djupvårda lädret direkt.
Det handlar inte bara om att skorna kan ha stått länge och lädret torkat då, utan själva tillverkningsprocessen är extremt krävande för lädret och även om de får viss behandling i fabrik så är det inga djupvårdande produkter de får där innan de skickas ut.