2013-05-12, 21:46
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Vad menar du med de lästade skoblocken? Vad jag vet så har CJ bara ett skoblock som är framtaget för en specifik läst och det är till läst 337 eller har det kommit fler?
Ah, det var väl lite att slänga med begrepp. Men Crockett and Jones BG-block är väl gjort efter 348-lästen och HG-blocken 337. Eller har jag fått det om bakfoten?

Nu har jag visserligen Hammargruppens kopie-block, men de är ju nästintill en exakt avbildning av BG-blocken.
Senast redigerad av ShogunAssasin 2013-05-12 kl. 21:49.
Citera
2013-05-12, 21:55
Medlem
Angående shorts och ökenkängor såg jag en tjej i kort kjol och rejäla vinterkängor. Det verkar inte som att man skiljer på vinter- och sommarskor.
Citera
2013-05-13, 00:11
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Ah, det var väl lite att slänga med begrepp. Men Crockett and Jones BG-block är väl gjort efter 348-lästen och HG-blocken 337. Eller har jag fått det om bakfoten?

Nu har jag visserligen Hammargruppens kopie-block, men de är ju nästintill en exakt avbildning av BG-blocken.

Har inte hört att BG-blocken ska vara gjorda efter 348-lästen men det betyder ju inte att det är så. Har ett par HG-block till mina Clifford och Hammargruppens block till mina Connaught och de passar bra vilket jag inte tycker de borde göra om det är som du säger. Läst 236 och 348 är ju extremt olika.
Citera
2013-05-13, 00:55
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girouf
Jag kan dessvärre inte svara på hur det är i England men samtliga skor som beställs till Sverige av Hammargruppen görs med något som kallas MP-Specifikation. Efter en av Hammargruppens grundare Mikael P. Detta innebär en del ändringar från serierna som säljs i andra länder.

T.ex används alltid shoulder insole och veg garvat foder.

En reversed calf åldras betydligt bättre och håller längre än en split men den är lite svårare att hålla ren när smutsen trängt in i materialet. Känsligare är nog fel ordval men den lämpar sig mer till torra trottoarer än slaskiga tunnelbanor

Det förklarade det hela tydligare. "MP-specifikation" alltså,nice.

Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin

Citat:
Har inte hört att BG-blocken ska vara gjorda efter 348-lästen men det betyder ju inte att det är så. Har ett par HG-block till mina Clifford och Hammargruppens block till mina Connaught och de passar bra vilket jag inte tycker de borde göra om det är som du säger. Läst 236 och 348 är ju extremt olika.

Är ganska så säker på att båda C&J-varianterna av block är gjorda efter 337-lästen, och så även Hammargruppens olackade variant.
Citera
2013-05-13, 08:03
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Är ganska så säker på att båda C&J-varianterna av block är gjorda efter 337-lästen, och så även Hammargruppens olackade variant.

Intressant. Jag ska ta fram båda blocken och jämföra när jag kommer hem ikväll. Ska ta några foton och lägga upp här så får vi se vad "domen" blir
Citera
2013-05-13, 12:58
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Är det någon som har någon erfarenhet av oljan till lädersulor som de säljer på SkoAB?
http://www.skoaktiebolaget.se/news/burgol-leather-sole-oil

Funkar det bättre än att lägga på lite neutral kräm då och då?

Du kan också prova kokt linolja, finns i närmaste färgaffär, kostar nästan ingenting och räcker i en evighet.

Se längst ned i länken: http://www.skansen.se/sv/artikel/skotselrad-bygdedrakter
Citera
2013-05-13, 13:37
Medlem
bleus avatar
Precis förhandsbokat ett par Carmina string loafer i snuff suede. De beräknas vara klara om ca 2 veckor och hinner förhoppningsvis anlända innan semesterledigheten!
Citera
2013-05-13, 16:29
Medlem
hoodogs avatar
Finns det en återförsäljare eller liknande i Stockholm som har en sk "Brannock Device" för att mäta fötter? Det hade varit kul att se hur en sådan fungerar och vilket resultat den skulle ge mig med mina konstiga fötter.
Citera
2013-05-13, 17:22
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Finns det en återförsäljare eller liknande i Stockholm som har en sk "Brannock Device" för att mäta fötter? Det hade varit kul att se hur en sådan fungerar och vilket resultat den skulle ge mig med mina konstiga fötter.

Det gör det garanterat. Många skomakare har dem, ex Skomakeri Framåt eller Bäckmans har det säkert. Ring och fråga bara.
Citera
2013-05-13, 18:43
Medlem
Bamsebjorns avatar
Jag ska tvätta och ställa undan mina läderkängor över vintern, och tänkte kolla vad som bör göras innan jag ställer in dom i garderoben för ett halvår framåt. Behöver jag göra mer än att rengöra dom från gammal skokräm? Räcker en gedigen tvätt med ren bensin och möjligtvis ett schampo? Bör skorna få ett nytt lager skokräm trots att de ska stå oanvända så länge?

Med vänliga hälsningar
Okunnig
Citera
2013-05-13, 19:02
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bamsebjorn
Jag ska tvätta och ställa undan mina läderkängor över vintern, och tänkte kolla vad som bör göras innan jag ställer in dom i garderoben för ett halvår framåt. Behöver jag göra mer än att rengöra dom från gammal skokräm? Räcker en gedigen tvätt med ren bensin och möjligtvis ett schampo? Bör skorna få ett nytt lager skokräm trots att de ska stå oanvända så länge?

Med vänliga hälsningar
Okunnig

Ja självklart behöver de få nya lager kräm, det är efter tvätt som skorna är som mest känsliga när de är uttorkade och alla vårdande ämnen är borta. Skulle du bara tvätta dem och ställa undan de hade skinnet torkar ut ordentligt till hösten när du plockat fram dem igen. På med minst två tunna lager kräm (inte polish, det ger inte tillräcklig vård och återfuktning) efter de är tvättade och torra. Däremot behöver du inte bry dig om att putsa upp de, utan det kan tvärtom vara bra att ställa in de utan att gå över med borsten, så borstar man inte bort dem extra kräm som istället kan skydda lite.
Citera
2013-05-13, 21:18
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Det gör det garanterat. Många skomakare har dem, ex Skomakeri Framåt eller Bäckmans har det säkert. Ring och fråga bara.

Jaså? Jag trodde inte de var så vanliga i Sverige alls. Ok, jag får höra av mig till Bäckmans.

Har du testat på den där manicken själv? Vad tyckte du om resultatet? Var det något du kunnat använda dig av - gav det dig någon info som du inte redan kände till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in