2013-09-01, 13:06
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hassenpfeffer
Fråga: Jag har precis fått hem mina Loake Chester i tan som jag tänkte använda som höstskor. Nu tänkte jag lägga på lite extra skydd och putsa upp dem, problemet är att jag inte har skokräm och vax i rätt färg. Kan jag använda Saphir i mahogny eller blir skillnaden för stor? Någon som har erfarenhet av skor i tan?

Tack på förhand!
Beror ju helt och hållet på hur du vill ha resultatet, klart att skorna kommer bli mörkare om du kör en mörkare kräm, men det betyder inte nödvändigtvis att de blir fulare.
Citera
2013-09-01, 13:26
Medlem
Hassenpfeffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Beror ju helt och hållet på hur du vill ha resultatet, klart att skorna kommer bli mörkare om du kör en mörkare kräm, men det betyder inte nödvändigtvis att de blir fulare.

Ja, det var väl det jag misstänkte. Hur skulle ni göra? Bara dra på ett lager renovateur och nöja sig med det eller beställa hem kräm/vax i rätt nyans? Jag vill ju helst behålla nuvarande färg eftersom den blir så bra till en av mina tweedkostymer...
Citera
2013-09-01, 13:34
Medlem
csts avatar
Citat:
Ja, det var väl det jag misstänkte. Hur skulle ni göra? Bara dra på ett lager renovateur och nöja sig med det eller beställa hem kräm/vax i rätt nyans? Jag vill ju helst behålla nuvarande färg eftersom den blir så bra till en av mina tweedkostymer...
Hade beställt hem krämer i rätt färg. Det skadar aldrig att ha lite ljusare krämer hemma.
Citera
2013-09-01, 13:54
Medlem
Hassenpfeffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Hade beställt hem krämer i rätt färg. Det skadar aldrig att ha lite ljusare krämer hemma.

Jo, du har nog rätt. Dumt att vara dumsnål även om det är ett par Loake det gäller. Tack för svar, det uppskattas!
Citera
2013-09-01, 14:19
Medlem
M4gnussons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Intressant iaktagelse: Efter en hård kväll i ett par fylle-loakes reflekterade jag, då jag traskade hem, att jag alltid får ont under fötterna när jag bär dem. Traskar jag runt i RM Williams, C&J eller vilket annat fabrikat som helst, märker jag inte samma effekt.

Intressnat frågeställning: Vad kan detta bero på? Kan det vara så att Loake snålar med korken eller beror det på sulorna? Inte ens Meermin ger samma effekt.
Vilken typ av sula har de?
Citera
2013-09-01, 14:24
Medlem
Hassenpfeffers avatar
Kom på en fråga till, jag fick med en burk av vad jag tror är vax till mina Herring Knightbridge. Hur är deras egna produkter jämfört med t.ex. Saphir? Och har jag rätt i att det är vax, det är en plåtburk av samma typ som Pate de Luxe.
Citera
2013-09-01, 15:42
Medlem
Citat:
Kom på en fråga till, jag fick med en burk av vad jag tror är vax till mina Herring Knightbridge. Hur är deras egna produkter jämfört med t.ex. Saphir? Och har jag rätt i att det är vax, det är en plåtburk av samma typ som Pate de Luxe.

Jag har läst någonstans (förmodligen på något av de engelskspråkiga forumen) att flera av de engelska skofabrikatens egna polish är rebrandade produkter från Saphir. Jag vet inte om det gäller Herring. Luktar den som Saphir?
Citera
2013-09-01, 16:44
Medlem
Funcadelics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RolleFC
Jag har stl 42 på mina block för Rain 8.5. Passar bra.

Intressant! Är det block från Herrstil.se eller har du andra block? Går de enkelt i?
Citera
2013-09-01, 17:02
Medlem
Hassenpfeffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frack
Jag har läst någonstans (förmodligen på något av de engelskspråkiga forumen) att flera av de engelska skofabrikatens egna polish är rebrandade produkter från Saphir. Jag vet inte om det gäller Herring. Luktar den som Saphir?

Nej, Herrings burk luktar mycket svagare
med en ton av lacknafta...?
Citera
2013-09-01, 21:13
Medlem
Hej jag funderar på att köpa dessa nu inför hösten http://www.meermin.es/ficha_articulo.php?id=4071

Frågan är nu hur meermin är i storlekarna, har läst här i tråden att vissa skotillverkare kan variera i storlekarna, insteg osv? Enligt deras mall så ska jag vara en 45a. Finns det något annat jag bör tänka på innan jag lägger min beställning?

mvh
Smhl
Citera
2013-09-01, 21:25
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smhl
Hej jag funderar på att köpa dessa nu inför hösten http://www.meermin.es/ficha_articulo.php?id=4071

Frågan är nu hur meermin är i storlekarna, har läst här i tråden att vissa skotillverkare kan variera i storlekarna, insteg osv? Enligt deras mall så ska jag vara en 45a. Finns det något annat jag bör tänka på innan jag lägger min beställning?

mvh
Smhl
Sök i tråden. Meermins storlekar har diskuterats rätt många gånger.
Citera
2013-09-01, 21:48
Medlem
Octopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frack
Har du dessa? De är väl gjorda av Cheaney?

(Även Purdey-kängorna har f.ö. gummisulor, men Dainite i stället för Commando.)

Japp det är Cheaney, jag införskaffade ett par förra vintern och de kommer fram när det är riktigt kallt och vått. Brukar ha i en ylle sula också, som fint får plats så skon är ganska rymlig men TTS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in