2013-07-06, 23:50
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Det är väl en kombination av att han verkligen älskar att skriva, är duktig på det och till skillnad mot många andra tar det väldigt seriöst. King har flera gånger gett rådet till dom som vill bli författare att de måste lägga ner mycket tid på skrivandet. Jag antar att han lever som han lär och faktiskt skriver 8 timmar per dag. Är man då duktig på att skriva och får ihop en stor procent av bra material så är det inte konstigt att han får ut nya böcker ofta.

Författare som arbetar på samma bok i flera år sitter nog inte och skriver konstant utan ligger på sofflocket större delen av tiden
Här är en annan känd författare som sannerligen var produktiv och älskade att skriva.
Och riktigt jäkla fort kunde det ibland gå med att få till en roman på drygt 200 sidor;
det lät sig i något fall göras på mindre än en vecka har jag för mig. (kan vara fel, men tror inte det)

Citat:
Simenon var mycket produktiv med cirka 300 romaner och drygt 500 noveller. Kommissarie Maigret figurerar i 75 romaner.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Georges_Simenon

Topic: Det har snackats om Kings "Rage", på svenska "Raseri".
Jag har den i en utgåva från Höganäsförlaget Bra Spänning från 1989.
Den handlar väl om skolskjutningar och utkom en bra tid innan det började bli "inne"
för somliga galningar att löpa amok i den amerikanska skolvärlden och utradera människoliv
utan urskillning; Colombinemassakern och så vidare.
För övrigt är min personliga King-favorit nog "Det". Den står sig bra fortfarande minsann.
Citera
2013-07-07, 14:19
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Topic: Det har snackats om Kings "Rage", på svenska "Raseri".
Jag har den i en utgåva från Höganäsförlaget Bra Spänning från 1989.

Undrar om jag har samma utgåva, på min utgåva är det en anteckningsbok och pistol på omslaget, kan visserligen ha varit Legenda som givit ut den.
Citera
2013-07-07, 17:03
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Undrar om jag har samma utgåva, på min utgåva är det en anteckningsbok och pistol på omslaget, kan visserligen ha varit Legenda som givit ut den.
Det är nog så faktiskt för exakt det omslaget du beskriver har min utgåva också.
Romanen utgavs förresten under pseudonymen Richard Bachman.
King har väl släppt ytterligare några titlar under det namnet har jag för mig.
Citera
2013-07-07, 17:07
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Romanen utgavs förresten under pseudonymen Richard Bachman. King har väl släppt ytterligare några titlar under det namnet har jag för mig.

Stämmer bra det, senast var det Blaze som han släppte som en Bachmanbok.
Citera
2013-07-07, 17:14
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Det är nog så faktiskt för exakt det omslaget du beskriver har min utgåva också.
Romanen utgavs förresten under pseudonymen Richard Bachman.
King har väl släppt ytterligare några titlar under det namnet har jag för mig.

Sju titlar totalt under namnet Richard Bachman. Jag personligen brukar klassa det som King-böcker ändå, för det finns vissa likheter. Då syftar jag inte bara på Desperation (utgiven i Kings namn) och Väktarna (utgiven som Bachman) som är "tvilling-böcker" som hör ihop. Det finns andra saker som gör att böckerna är lika varandra, oavsett namn som används. Fast är boken utgiven under namnet Bachman, så brukar jag skriva båda namnen ändå. Tex säga att det är King som har skrivit boken under namnet Bachman, eller något liknande. Ibland står ju till och med båda namnen på boken.
Citera
2013-07-08, 21:29
Medlem
Rakiis avatar
Jag köpte Joyland billigt idag så den ska jag sätta tänderna i imorgon!
Citera
2013-07-08, 22:10
Medlem
Citat:
Jag köpte Joyland billigt idag så den ska jag sätta tänderna i imorgon!

Härligt! Släng gärna ihop någon kortare kommentar om vad du tyckte om den. När du är klar dvs. Själv ska jag nog avvakta tillsvidare.

Nästa King roman som ska inhandlas är (förutom "Raseri") "Det". Har läst den både på Svenska och Engelska och den är extremt bra en av Kings bästa! Den är ett måste för alla som gillar skräcklitteratur, en odödlig klassiker helt enkelt!
Citera
2013-07-08, 23:26
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.E
Härligt! Släng gärna ihop någon kortare kommentar om vad du tyckte om den. När du är klar dvs. Själv ska jag nog avvakta tillsvidare.

Det kommer jag att göra! Började läsa på tåget hem ikväll och kom en trettio sidor in ungefär, bådar gott hittills i alla fall.
Citera
2013-07-10, 02:13
Avslutad
Är det mörka tornet och det svarta tornet samma serie? Varför har de olika namn?

Har förresten försökt ta mig igenom Det ett bra tag nu, men det går fan inte. Den är så jävla seg och tilltalar mig inte alls. Försökte med Lida men kom inte många sidor där heller. Läser Drömfångare nu och får väl se vad jag tycker om den, kommer igenom den i alla fall.
Senast redigerad av oboyglas 2013-07-10 kl. 02:16.
Citera
2013-07-10, 11:43
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
Är det mörka tornet och det svarta tornet samma serie? Varför har de olika namn?

Svarta tornet? Menar du inte Svarta huset?
Citera
2013-07-10, 11:48
Medlem
shady_ladys avatar
Citat:
Stämmer bra det, senast var det Blaze som han släppte som en Bachmanbok.

Här är alla:

Rage (1977)
The Long Walk (1979)
Roadwork (1981)
The Running Man (1982)
Thinner (1984)
The Regulators (1996), posthumous
Blaze (2007), posthumous
Citera
2013-07-10, 12:06
Medlem
CrazyWorlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas

När The Dark Tower först översattes till svenska i slutet på 80-talet, fick serien namnet Det svarta tornet.
Det var bara de två första böckerna som översattes, men 2006 översattes böckerna på nytt till svenska och då fick serien det nya namnet Det mörka tornet. Vilket enligt mig låter bättre.

En bild på den gamla versionen av Revolvermannen
http://www.fantasybok.se/images/revolvermannen.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in