2013-07-06, 15:36
Medlem
emxies avatar
Vet inte vilka ni är, men ni har vår allas tacksamhet! Framförallt katternas!
Citera
2013-07-06, 15:39
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Jantelagen? Vad snackar du om? Skulle jag var avundsjuk för att Lodjuren & Co har gjort något som jag finner förkastligt? Kan du förklara logiken?

Du får nog acceptera att det finns en hel del personer här som inte tycker att det är bra att vissa användare går ihop med syftet att kartlägg och outa andra användare. Är det svårt för dig att förstå? Varför tror du att forumet inte lämnar ut IP-nummer? Enligt artikeln så blev FB tillfrågat om att lämna ut IP, jag vet inte om det stämmer, men nekade. Det tycker jag är bra. Det är ett tecken på integritet. Så varför skulle jag vara avundsjuk på deras pissiga beteende?

Det kommer givetvis vara så att när nästa brottsling som vill tala på forumet inte kommer att göra detta.
Jag tycker det är en svår fråga dessutom. Tolkar man det som att andra jagar IP nummer eller vill ha tag i ID på postare på forumet, så går det bra, men man får inte ut IP numret direkt vid en förfrågan från polisen.

Jag vet inte det känns lite kluvet faktiskt och admin själv kanske vill förklara hur han tänkt om detta.
Är det som innan så säg inget om dig själv och klicka inte på länkar osv så tar man bort ansvaret från sig själv direkt. Man lämnar inte ut IP, men ipfiske och kartläggning går bra.,

Nu finns det ett fall till med samma principer och då fiskade man ID för att postare diskuterat ett känsligt ämne, och agendan va att nu jävlar har dom diskuterat så nu kör vi kartläggning av flashbacks postare.

Givetvis anser jag att det är bra att han är fast, men samtidigt tycker jag inte om kartläggningar och ID jakt. Mycket svår fråga detta.

'Resonemanget här är nog i lag med att skyll dig själv om du ger info om dig själv eller klickar på länkar.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-07-06 kl. 15:44.
Citera
2013-07-06, 15:40
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newbienew
Men vissa inlägg i den här tråden är bortom vad en kan anse vara sakliga och rimliga resonemang.
De visar endast på en vilja att jävlas och dra ner andra användare genom skällsord och anklagelser.
Tråkigt att se, men på det stora hela inget som rör de som under lång tid arbetat med kattdödarfallet i ryggen.

Att det skulle röra er i ryggen är de väl ingen som haft någon förhoppning om givet ert agerande. Men jag får nog säga att de flesta resonemang som har förts fram mot ert agerande har varit både sakliga och rimliga.

Citat:
Alla har rätt att uttrycka sin åsikt, men i slutändan vet vi vad vi gjorde, varför vi gjorde det och vi ångrar inget.

Nej precis, Ni tycker att er agenda är viktigare. Ert agerande går knappast inte i linje med forumet och de värderingar som ligger till grund för forumet. Håller du med om det? Om du håller med om det varför har ni då valt att köra på linjen mer mediahoreri istället för att bara göra vad ni ville göra och sedan hålla käft om det?

Citat:
Vi har inte brutit mot några av forumets regler, och vi har arbetat hårt under lång tid och vägletts av vår egen moraliska kompass som vi uppenbarligen delar med majoriteten av allmänheten om man ska utgå ifrån det stora intresset de visar.
Alla kritiker har rätt att uttrycka sin åsikt, men var snäll och gör er research innan och använd er impulskontroll innan ni börjar hamra iväg nedsättande kommentarer, skällsord och annat trams.
Tack för mig.

Att man eventuellt har majoriteten av allmänheten med sig är knappast ett mått på varken kvalitet eller integritet. Vad är det i researchen som du anser brister?
Citera
2013-07-06, 15:43
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emxie
Vet inte vilka ni är, men ni har vår allas tacksamhet! Framförallt katternas!

Gud ja, tänk på de stackars katterna. Med det resonemanget så kan man rättfärdiga det mesta. Tänk på barnen, vi måste spåra upp den där användaren. Oj, den här säger sig sälja knark, vi spårar upp honom. Den här säger sig köra bil utanför skolor i 100 km/h, vi spårar upp honom. Den här är nazist och sitter i byggnadsnämnden, vi spårar upp honom o.s.v.

Det är inte ok.
Senast redigerad av CarlitoBrigante 2013-07-06 kl. 15:54.
Citera
2013-07-06, 16:02
Medlem
Citat:
Gud ja, tänk på de stackars katterna. Med det resonemanget så kan man rättfärdiga det mesta. Tänk på barnen, vi måste spåra upp den där användaren. Oj, den här säger sig sälja knark, vi spårar upp honom. Den här säger sig köra bil utanför skolor i 100 km/h, vi spårar upp honom. Den här är nazist och sitter i byggnadsnämnden, vi spårar upp honom o.s.v.

Det är inte ok.
Ja nu har du berättat om vad du tycker gång på gång. Din ståndpunkt är klar. Du är moderator och jag antar att du har kontakt med de andra som har samma position. Varför tjata här när du kan diskutera principen med dem?

Jag tolkar inte saken på samma sätt som du gör men förstår hur du menar. Att du ger dig på Lodjuren som du gör nu känns inte förenligt med att vara moderator.
Citera
2013-07-06, 16:03
Medlem
Citat:

Det är inte ok.

Jojo det är helt ok - att sätta dit en mentalsjuk 16 åring

Då är det ju bra att man har Flashback som gemensam källa - ety då kan pöbelväldet regera
Citera
2013-07-06, 16:12
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ragnhildur
Ja nu har du berättat om vad du tycker gång på gång. Din ståndpunkt är klar. Du är moderator och jag antar att du har kontakt med de andra som har samma position. Varför tjata här när du kan diskutera principen med dem?

Varför inte diskutera det här så att alla andra också får vara med? Är det något problem med det? Jag vill ta en lite bättre diskussion än "ooh vad bra gjort. Ni är toppen duktiga som avslöjade den elaka katt mördaren". Givet gruppens agerande så verkar de överhuvudtaget inte se att det har funnits en problematik utan de kör på något resonemang om att så länge som de fört de otillåtna diskussionerna utanför FB så är allt frid och fröjd och alla borde vara glada och göra vågen. Varför annars gå ut och så flagrant göra klart för alla i hela landet att de använt FB som plattform för att spåra upp en annan användare? Något som uppenbarligen går emot själva grundvalarna för FB. Ett mer normalt förfarande hade varit att vara diskret rörande vad man har gjort. Men här verkar det snarare vara egomassage och glory som är drivkraften. Patetiskt.

Citat:
Jag tolkar inte saken på samma sätt som du gör men förstår hur du menar. Att du ger dig på Lodjuren som du gör nu känns inte förenligt med att vara moderator.

Kan inte göra mer än att konstatera att du uppenbarligen inte har en aning om vad som är, eller inte är, förenligt med att vara moderator.
Citera
2013-07-06, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ragnhildur

Det hemliga moderatorskrået? Skärpning för fan. De är dummare än vad du är.

Lodjuret(och hans hejdukar som anser att katter har större rättigheter än integritet) har gett Flashback ett rykte som inte är förenligt med min bild av forat . Han säljer ut medlemmar till poliser och journalister vilket skadar forat i en evig nedåtgående spiral. Oåterkallerligt. Skada som är gjord för evigt.
Citera
2013-07-06, 17:30
Medlem
Mockspocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
och även 1.11 då man faktiskt skulle kunna klassa det som skadlig kod.
Nej, det kan man verkligen inte.
Citera
2013-07-06, 18:05
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
(...)

Sedan så fattar jag inte varför de här personerna väljer att gå ut i mängder av media, men det är kanske en annan fråga.
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
(...)

Kan nämnas att nyheten var en av dom mest lästa igår i GP. Uppgifterna toppade GP:s förstasida. Det finns ett allmänintresse.

(...)

Intressant att du, som medlem (men även moderator) har synpunkter på om någon flashbackare svarar GP som följer upp sin nyhetsbevakning från presskonferens/i fallet.

Hade du föredragit att flashbackare som medverkar i GP skulle avstått? Inte medverkat i en enda intervju? (=EN intervju) GP kunde ju ha skrivit om frågan ändå, men hade innehållet blivit lika sakligt då?

(...)

Det är så tråkigt att se på Flashback hur man så snabbt hugger på när Flashbackare berättar en historia INTE BARA på Flashback utan när den även berättas i flera medier. Det är innehållet som är det viktiga, att sen låta innehållet berättas i olika medier, varför är vissa på Flashback så skeptiska till det? Och, när medier är intresserade: varför skulle flashbackare tiga?
(...)
Citat:
Kritisk och kritisk. Jag personligen har inget som helst behov av att gå ut i media och berätta att jag har gjort ditten och datten. Ni kanske har någon form av bekräftelsebehov, vad vet jag. Vill ni mediahora lite och det känns bra för er så gör det. Jag behöver inte tycka att det är bra. Svårt för mig att säga vad som är er drivkraft för det, antar att det rör sig om samma behov som alla dessa som "rasar" eller gråter ut i Aftonbladet eller Expressen har.
(...)
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
(...)
Att lämna uppgifter som kan öka förståelse för en process, i en fråga med stort allmänintresse, handlar vare sig om bekräftelsbehov eller något mediehoreri. Det är tråkigt att du väljer att fokusera på dom förminskande grunder som du gör, när du spekulerar i mediehoreri.

Om exakt samma information lämnas på Flashback, då horar man kanske inte? Men så fort den berättas utanför Flashback, då är någon en hora? Är det så svårt att se till att drivkraften kan handla om att dela med sig av sakinformation, för att man kanske t ex tycker att det tillhör exempelvis demokratiska värden? Att många ska ha möjlighet att kunna förstå en fråga? Precis som när vissa här inne på Flashback lägger ner tid på att skriva sammanfattningar till trådstarter, det kan underlätta för förståelsen av olika frågor, om många ges möjlighet att ta del av information (eller kunskap).

GP-artikeln handlar alltså om mediehoreri?

Hade det varit bättre om en tidning hade följt upp det åklagaren sa på presskonferensen utan att vi lämnade bakgrundsinformationen? Dvs att det kanske blivit en osaklig artikel?

(...)
Citat:
(...)
Det är din, felaktiga, tolkning av jag bara skulle avse en enda artikel. Jag har redan påpekat att så inte är fallet och ändå fortsätter du. Ohederligt.
Citat:
(...)
Jag talar mycket riktigt om ert mediahoreri i stort vilket torde vara uppenbart för alla.
(...)

Nej det är inte uppenbart för alla. Du postar mycket men du undviker att tala om vilka "mängder av media" du menar att det skett medieutspel i. Märker du inte att du blivit synad på den punkten?

Viktigare: Du undviker att besvara vad som eventuellt är så illa med att lämna uppgifter som media efterfrågar.

Citera
2013-07-06, 18:12
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Nej det är inte uppenbart för alla. Du postar mycket men du undviker att tala om vilka "mängder av media" du menar att det skett medieutspel i. Märker du inte att du blivit synad på den punkten?

Viktigare: Du undviker att besvara vad som eventuellt är så illa med att lämna uppgifter som media efterfrågar.

Lämna uppgifter hur menar du egentligen och har du missat att det flesta media så som dags och kvällspress har skrivit om det?

Lämna uppgifter låter intressant, så kan du utveckla det lite till.
Citera
2013-07-06, 18:14
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien

Har ingen aning om du inte har följt media gällande detta den senaste månaden/månaderna. Har du gjort det så har du knappast kunnat undvika det hela. Så jo det är uppenbart om man inte har levt i någon form av medievakuum.

Citat:

Jag har framfört att jag dels inte gillar den typen av sökande av självbekräftelse och uppmärksamhet. Vidare så är det inte bra för FB att det sprids i media att här är det minsann ok för vissa användare att kartlägga och spåra upp andra användare. Det torde inte vara en bild som är bra för FB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in