2013-07-07, 15:03
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Orkar inte diskutera med dig, jag har läst alla dina inlägg i denna tråd. Du missförstår mig och jag har inte lust att förklara mig mer. Läs alla mina inlägg igen eller låt bli....
Det är fortfarande inte så att man kan säga att FB använts till att spåra någon, det är såklart en definitionsfråga men som sagt så ser du ensidigt på den frågan.
Du har förövrigt taggarna utåt och om det beror på att du själv känner dig missförstådd eller om du inte själv förstår vad andra skriver låter jag vara osagt.
Ha en bra dag, själv ska jag ut i solen nu.

Snälla, om jag via PM skickar en länk till dig som jag vill få dig att klicka på för att på så sätt få tag på din IP-adress vilken jag avser använda för att få dig uppspårad. Har jag då använt FB eller inte? Utan FB hade det inte varit möjligt.

Vad är det jag missförstår? På vilket sätt är det en definitionsfråga? Är inte uppsåtet och syftet glasklart?
Citera
2013-07-07, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Snälla, om jag via PM skickar en länk till dig som jag vill få dig att klicka på för att på så sätt få tag på din IP-adress vilken jag avser använda för att få dig uppspårad. Har jag då använt FB eller inte? Utan FB hade det inte varit möjligt.

Vad är det jag missförstår? På vilket sätt är det en definitionsfråga? Är inte uppsåtet och syftet glasklart?
Skulle just logga ut...men som jag förstått det så har GM skrivit på en annan sida på sådant sätt att det gått att styrka att det är han. Han har inte bara klickat in sig på en annan sida och där lämnat sitt ip,nr.
Citera
2013-07-07, 15:42
Medlem
EnLitenSvamps avatar
Vi konstruerade en hemsida med ett innehåll som var tillräckligt lockande för honom att titta på. Klockan 13 torsdagen den 18 april var han inloggad på sidan och vi fick feedback på att det verkligen var han. Samtidigt kunde vi från den servern där sidan låg se hans ip-nummer. Vi ringde direkt till polisen. De blev överlyckliga, säger en av dem till tidningen.

Ont: Har själv katt och tycker oerhört mycket om den men jag tycker att det var helt fel att outa en medlem.

Att det är ett 1.06. brott råder det ingen tvivel om för mig.
Citera
2013-07-07, 16:43
Medlem
LadyMysticas avatar
Alltsa, jag har foljt denna katthistoria och detta s.k "grav" (ett ord jag nu borjar avsky faktiskt) sedan det startades och har sannerligen en del mixade kanslor/asikter om det.

For det forsta sa finns det ju absolut ingen anledning for FB att fa aran for detta. Med FB's regler 0.10 sa kan ju ingenting "gravas" i oppet, bara det ar ju en pinsam del i sig egentligen.
Sa ett antal personer blir nodgade att att via andra websidor/egenskapade bloggar utfora jobbet, samt via PM, for i traden far inga namn namnas.

Och for att gora detta sa har man da skapat en sajt dit den misstankta klickar sig in, och de upgifter man far utifran det lamnas till myndigheten. Detta anses alltsa okej, men om nu nagon vill publicera namn pa domda pedofiler, kattmordare vad fan som helst, ja da ar det forbjudet enligt regelverket.

Jag kan inte pa nagot satt kanna en en kansla av FB-gemenskap fran detta "gravande", jag visste inte ens att det pagick nar det pagick. Det ar saklart helt okej, men jag kan sannerligen inte vara den enda som kanner sa har och darav hojer pa ogonbrynen nar det storstilat annonseras ut att "Flashback" har hjalpt till osv osv.

Jag tycker inte ett dugg synd om kattmordaren for att hans uppgifter hamnade hos polisen. Som kattagare ar jag rent av tacksam for att kraket akte dit.
Daremot regeln som sager att denna grabb skall skonas fran missaktning och darmed inte far namnas omaskat, samtidigt som medlemmar delger honom till polisen och detta anses ok av admin & co..
Jag menar kom igen nu..
Citera
2013-07-08, 18:02
Medlem
Citat:
Om man skickar ut ett pressmeddelande så har man gått ut till alla media. Finns i stort sett inte en enda tidning, TV-kanal eller radiostation som de inte har figurerat i. Och det har varit precis vad de har velat. Som sagt var så förefaller det finnas ett visst behov av bekräftelse som driver dessa.
CarlitoBrigante tipsade i en annan tråd om kolla in två medlemmars signaturer, dom har bägge skrivit i den här tråden:
Citat:
Följ länkarna i de två individernas signaturer om du vill läsa mer. Där får du all info du behöver om vad de har gjort, vilka som har gjort det o.s.v.
I denna länk i en av signaturerna står det:
Citat:
"Av cirka 31 medieinslag är det fem publiceringar som har föregåtts av att den aktuella gruppen har tagit initiativ. Dessa fem publiceringar har framförallt skett tidigt efter gripandet av gärningsmannen.

84 procent av medieinslagen har publicerats pga medierna initiativ.

Merparten av alla publiceringar skedde i samband med att åklagaren och polisen på presskonferensen den 3/7 berättade om grävgruppens betydelse.

När det har skrivits om gruppens arbete har medieinslagen ofta tillhört dom mest lästa artiklarna. Intresset har varit stort från både medier och allmänhet. Det gäller även andra medieinslag som har handlat om andra saker i kattdödarhistorien."
Citat:
Annars kan du fråga dem. Jag har bett dem att klargöra hur de ser på saker och ting men av någon anledning så väljer de istället att vara tysta, vilket inte tillhör det vanligheterna direkt.
I en direktkontakt gavs information om att en tidning har sänt flera mejl och meddelanden till medlemmarna idag och bett dom berätta om arbetet. Det ska alltså komma en till artikel i morgon.
Citera
2013-07-08, 18:15
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlisterMinister
CarlitoBrigante tipsade i en annan tråd om kolla in två medlemmars signaturer, dom har bägge skrivit i den här tråden:

I denna länk i en av signaturerna står det:

I en direktkontakt gavs information om att en tidning har sänt flera mejl och meddelanden till medlemmarna idag och bett dom berätta om arbetet. Det ska alltså komma en till artikel i morgon.

Vad spännande du. Jag ställer mig dock lite frågande till deras statistik till följd av det har framkommit att gruppen i fråga har gått ut med ett pressmeddelande. Således skulle man kunna anse att i stort sett alla publiceringar har skett på gruppens initiativ.

Det är kul att du engagerar dig i det här men kanske skulle någon från gruppen vilja klargöra hur de ser på medieaspekten?
Citera
2013-07-08, 19:30
Medlem
Citat:
Vad spännande du. Jag ställer mig dock lite frågande till deras statistik till följd av det har framkommit att gruppen i fråga har gått ut med ett pressmeddelande. Således skulle man kunna anse att i stort sett alla publiceringar har skett på gruppens initiativ.
Det verkar inte vara gruppens initiativ när polisen och åklagaren höll presskonferens förra veckan.
Citat:
Det är kul att du engagerar dig i det här men kanske skulle någon från gruppen vilja klargöra hur de ser på medieaspekten?
Kul och kul. Du tipsade om länkar till den här tråden och tipsade om signaturlänkar. Där hittades:
Citat:
Merparten av alla publiceringar skedde i samband med att åklagaren och polisen på presskonferensen den 3/7 berättade om grävgruppens betydelse.
Det går väl att dubbelkolla artiklarna från förra veckan?
Citera
2013-07-09, 10:55
Medlem
Borghesias avatar
Finns en artikel på AB nu om detta.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17099158.ab
Citera
2013-07-09, 21:22
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlisterMinister

Citat:
Ursprungligen postat av Borghesia
Finns en artikel på AB nu om detta.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17099158.ab

Jag antar att det är artikeln i Aftonbladet KlisterMinister syftar till. Det är i stort sett en identisk artikel med den GP publicerade för några dagar sedan. Tycker att det är lite trist att Lodjuren har gått i ide istället för att berätta mer om hur de tänkte och resonerade och rent allmänt svarade på lite frågor och funderingar rörande detta.
Citera
2013-07-11, 18:28
Medlem
Grooms avatar
Mycket bra jobbat!
Citera
2013-07-13, 00:21
Medlem
beavertands avatar
Kan vi följa upp med denna artikel.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17124390.ab

Citat:
Katterna dödades mellan november 2011 och maj 2013. Till slut kunde 16-åringen gripas efter en stor spaningsinsats av medlemmar på internetforumet Flashback.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in