2013-07-05, 12:48
Medlem
eXtremos avatar
"Johanna Fernström [Utredare, Göteborgspolisen. /Min anmärkning] bekräftar att polisen fick 16-åringens ip-nummer av gruppen från Flashback, och att hon under en period hade daglig kontakt med dem.

- De här personerna var till otroligt mycket hjälp och vi är väldigt tacksamma mot dem för att de tog sig tid att hjälpa till. Det går inte att understryka nog, säger hon till svd.se

Hade polisen hittat 16-åringen även utan den här gruppens hjälp?

- Det är omöjligt att säga. Det hade ju kunnat bli så att han begick ett misstag eller lämnade spår som hade hjälpt oss i utredningen. Men vi hade i alla fall inte fått in några andra tips om honom."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/flashback-sa-hittade-vi-kattdodaren_8323514.svd
Citera
2013-07-05, 12:50
Medlem
Även poliser (och andra myndigheter) får väl vara medlemmar.
Citera
2013-07-05, 12:56
Medlem
Flashback55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HDCase

Om det va en fråga så, Ja.
Citera
2013-07-05, 12:58
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HDCase
Man skriver ju inte in vem man är eller vilken arbetsgivare man har när kontot registreras, nej. Vad undrar du?
Citera
2013-07-05, 13:07
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Som om polisen skulle kunna torka sig i arslet utan att behöva hjälp med det? Bra jobbat av er som hjälpte polisen att få fast honom. Jag tror inte att kattmördaren skulle ha hittats så tidigt om det inte vore för Flashback. På så sätt har många katters liv räddats från att möta samma grymma öde.
Citera
2013-07-05, 13:22
Medlem
Kan någon länka till inlägg på flashback gjorda av kattmördaren?
Citera
2013-07-05, 13:42
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hudsvedan
Kan någon länka till inlägg på flashback gjorda av kattmördaren?
Torde finnas info på bloggen.
Citera
2013-07-05, 14:25
Medlem
Bra gjort, detta. Djurplågare skall inte komma undan.

Heder till FB-detektiverna!
Citera
2013-07-05, 14:44
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Vilka ni än är, tack!
Citera
2013-07-05, 15:11
Medlem
Sverige2025s avatar
Enligt gp.se satte tre av Flashbackdetektiverna upp en hemsida med webbhotell i Asien och server i Afrika.

- Vi konstruerade en hemsida med ett innehåll som var tillräckligt lockande för honom att titta på. Klockan 13 torsdagen den 18 april var han inloggad på sidan och vi fick feedback på att det verkligen var han. Samtidigt kunde vi från den servern där sidan låg se hans ip-nummer.

Bevisprovokation eller brottsprovokation? Inte för jag bry, jag hoppas kattmördare löser problem själv genom att lägga en snara runt halsen och ta sitt liv i cellen.
Citera
2013-07-05, 15:33
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige2025
Enligt gp.se satte tre av Flashbackdetektiverna upp en hemsida med webbhotell i Asien och server i Afrika.

- Vi konstruerade en hemsida med ett innehåll som var tillräckligt lockande för honom att titta på. Klockan 13 torsdagen den 18 april var han inloggad på sidan och vi fick feedback på att det verkligen var han. Samtidigt kunde vi från den servern där sidan låg se hans ip-nummer.

Bevisprovokation eller brottsprovokation? Inte för jag bry, jag hoppas kattmördare löser problem själv genom att lägga en snara runt halsen och ta sitt liv i cellen.
Även om det nu skulle vara brottsprovokation är det helt OK att använda det som bevis, vi har ju som sagt fri bevisprövning i Sverige. Att sedan en polisman kan åtalas för tjänstefel är en annan sak, men det hindrar inte bevisen från att åberopas i en process.
Citera
2013-07-05, 15:36
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
- Alla vi i gruppen lurade honom. Men det var enda sättet. Flera av oss är kattvänner och vi ville verkligen få fast honom, säger en av Flashbackgrävarna till gp.se.

Självklart försöker SVD smutsa ner användare på Flashback genom att påstå användare agerar i grupp, som samtliga "lurats" för att få fram bevis.

Jag ser en kollision mellan SVD:s perspektiv där människor på internet verkar "tillsammans" i en grupp. När det själva verket är enskilda medlemmar som på eget initiativ löser en uppgift. Det har förmodligen inte funnits en uttalad struktur i gruppen. Flashback och dess perspektiv på hur saker löses fungerar istället enligt principen: Vi har ett problem att lösa, dvs finna kattmördaren. Hur finner vi kattmördare? Sedan fokuserar användare på att finna en lösning, alla som kan ge något gör det utan att göra anspråk på att tillhöra en "grupp".

Flashback är inget "kollektiv" som luras "tillsammans". Det skulle man kunna tro om SVD. En tidning som fungerar på ett sekteristiskt sätt och ser sig som en grupp som fungerar "tillsammans". Lurar i folk en massa "nyheter".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in